شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۲۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
نشست حزب ندای خوزستان با موضوع انتقال آب/ قمشی مشاور استاندار خوزستان در امور آب: زمین های زراعی اصفهان از آب شیرین برای کشت استفاده می کنند/ انتقال آب کارون هیچ توجیهی ندارد / لابی های قدرت کار خودشان را می کنند
نشست حزب ندای ایرانیان با موضوع انتقال بین حوضه ای آب از سرشاخه های کارون و دز با حضور دکتر مهدی قمشی مشاور استاندار خوزستان...



شوشان: نشست حزب ندای ایرانیان با موضوع انتقال بین حوضه ای آب از سرشاخه های کارون و دز با حضور دکتر مهدی قمشی مشاور استاندار خوزستان در امور آب برگزار شد. بخش هایی از سخنان مطرح شده در این نشست در ذیل به آن اشاره می شود.

معضل برای مردم استان های مبدا و خوزستان 

•     مساله انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان های اصفهان و فلات مرکزی به یک معضل برای مردم استان های مبدا و خوزستان تبدیل شده است. در این پروژه ها آب از طریق تونل های کوهرنگ ۱ ، ۲ و در آینده ای نزدیک کوهرنگ ۳ و پس از آن بهشت آباد به زاینده رود منتقل می شود. 

 باید الگوی کشت تغییر کند 

 •     بحث‌های زیادی درخصوص دلایل انتقال آب و درستی یا نادرستی آن مطرح شده است و من در اینجا این مساله را از دید علمی و تخصصی بررسی کرده و از موضع مشاور استاندار صحبت نمی کنم. برای ورود به موضوع ذکر این نکته ضروری است که راندمان آبیاری در کشور ما بسیار پایین است و در این زمینه باید الگوی کشت تغییر کند.

 •      به دلیل نبود الگوی کشت و آبیاری نامناسب در حدود ۷۰ درصد از زمین های زراعی آب مازاد دریافت می کنند. این در حالی است که این نرم به سادگی و با یکسری اقدامات در سایر کشورهای منطقه به حدود ۵۰ درصد رسیده است. اگر این رقم در کشور ما به ۲۵ درصد برسد مشکلات کمبود آب در مناطق مرکزی کشور  تقریبا مرتفع می شود و نیازی به انتقال آب نیست.




 نباید انتقال آب تبعات اجتماعی ناگواری برای جامعه به بار بیاورد 

 •     نباید انتقال آب تبعات اجتماعی ناگواری برای جامعه به بار بیاورد و تضادهای اجتماعی را بیشتر کند. انتقال آب نباید منطقه مبدا را دچار مشکلات زیست محیطی کند همچنین منطقه مبدا باید در سود انتقال آب به منطقه مقصد سهیم شود.

 •     در استان خوزستان در شرایط ایده آل بیش از یک و نیم میلیون هکتار ( یعنی بیش از ۵۰ درصد زمین های زراعی ) به دلیل نبود آب مورد نیاز  قابل کشاورزی نیستند.پس اگر قرار بر کشاورزی باشد هیچ عقل سلیمی این کار را تایید نمی کند که هزینه ی انتقال را به جان بخریم و با این آب کشاورزی انجام دهیم.

انتقال آب استان ها را دچار تقابل و تبعات اجتماعی نامناسبی کرده است 

 •     متاسفانه انتقال آب به لحاظ اجتماعی نیز استان های مبدا و مقصد را دچار تقابل و تبعات اجتماعی نامناسبی کرده است. مسئولان وزارت نیرو نباید برای منافع عده ای ،مصالح عمومی چند استان را نادیده بگیرند و مشکلات عدیده ای برای آنان ایجاد کنند. از طرفی برخی می گویند آب شیرین کارون  به دریا می ریزد!که این خلاف است و شهروندی که این خبر را می شنود و با کمبود آب مواجه است ذهنش به مسیر دیگری می رود.

زمین های زراعی در اصفهان از آب شیرین برای کشت استفاده می کنند 

 •     راندمان آبیاری در استان اصفهان حدود ۲۵ درصد است و به جای اینکه بدنبال افزایش این راندمان باشند مشاهده شده که متاسفانه زمین های زراعی در استان اصفهان از آب شیرین برای کشت استفاده می کنند.سرانه مصرف آب در اصفهان حدود ۳۱۰ مترمکعب است در صورتیکه در خوزستان حدود ۲۵۰ مترمکعب است و استاندارد جهانی ۱۵۰ متر است در عین حال سطح زیر کشت کشاورزی در اصفهان به میزان زیادی افزایش یافته، علیرغم اینکه مرتبا گفته می شود آب نیست و زاینده رود خشک شده است!



اصرار بر استقرار صنایع نامتعارف در اصفهان

 •     آورد سالانه زاینده رود قبل از انتقال ها زیر یک میلیارد متر مکعب بوده است.با انتقال های آبی که از سرشاخه های رودخانه های دز و کارون تا کنون اجرا شده است منابع آب زاینده رود به نزدیک ۲/۳ میلیارد متر مکعب ارتقا یافته است.با این منابع تقریبا تا پنجاه سال دیگر آب شرب برای مردم تامین خواهد بود. ضمن اینکه منابع آب های زیر زمینی اصفهان را هم باید در نظر گرفت. مشکل این است که بیش از این رقم را برای مصارف صنعتی و کشاورزی در استانشان تعریف کرده اند. در این خصوص سوء مدیریت اصرار بر استقرار صنایع نامتعارف با اقلیم  و  عدم توجه به منافع ملی و توصیه های زیست محیطی در استان اصفهان باعث بروز این مشکل شده است.

 آورد کارون به خاطر انتقال کاهش پیدا کرده است

 •     در سال های دور ، آورد رودخانه کارون به استان خوزستان حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب بود ولی به واسطه اجرای پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون حدود یک میلیارد و ۲۶ میلیون مترمکعب آب آن تا کنون به استان اصفهان منتقل شده است. در حال حاضر آورد کارون به خاطر انتقال و استفاده در استان های لرستان چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به ۱۴ میلیارد  کاهش یافته است.البته سالهایی بوده که آورد کارون به شش میلیارد هم کاهش پیدا کرده است.

نباید یک استان چشم طمع به استان های دیگر  داشته باشد 

 •      نباید یک استان چشم طمع به استان های دیگر  داشته باشد. هزینه  انتقال هرمتر مکعب آب در طرح بهشت آباد ۱۷۰ تومان بوده است.که همان آب را ۱۳ تومان به کشاورز می فروشن.ضمن اینکه هر واحد این آب بیش از ۴۰۰ تومان توان تولید برق دارد. با محاسبه دقیق مشخص شده که در حال حاضر این رقم به ازای هر متر مکعب آب انتقالی کارون به ۱۴۰۰ تومان رسیده است که این رقم هزینه هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.



اصفهان مشکل آب شرب ندارد 

 •     مطالعات نشان می دهد استان اصفهان مشکل آب شرب ندارد و اگر در این زمینه کمبودی احساس می شود بدلیل سوء مدیریت بوده است. زیرا این آب در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است. به زیر کشت بردن حدود ۱۰ هزار هکتار برنج در این استان چه توجیهی دارد؟ چرا به کشاورزان این استان اجازه کشت محصولات پرمصرف داده می شود؟

 کمیت آب در خوزستان دچار مشکلات اساسی می شود 

 •     اگر پروژه های انتقال آب کارون و دز انجام شود کمیت آب در خوزستان دچار مشکلات اساسی می شود. به دلیل انتقال آب از سرشاخه های کارون کیفیت آب انتقالی بالاست و کسر این آب وضعیت کارون را بحرانی می کند و متاسفانه مسئولان در این زمینه به مشکلات خوزستان کم توجه هستند. مدیران استان اصفهان تاکنون در خصوص مدیریت منابع آب چه راهکاری اندیشیده اند؟ چرا باید زاینده رود در مقطع شهر اصفهان عامدانه خشک شود؟!

مردم خوزستان در زمینه آب شرب مشکل دارند 



 •     مسئولان کشور باید استراتژیک بودن استان خوزستان را مدنظر قرار دهند. این استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی مقام اول را در کشور دارد. آیا مردم استان خوزستان در زمینه آب شرب مشکل ندارند؟ به نظر می رسد در این خصوص باید شاخص های توسعه کشور را مورد بازنگری قرار داد.

اهواز رتبه اول جهان در آلودگی هوا دارد

 •     در بحث آلودگی هوا اهواز رتبه اول جهان  را به خود اختصاص داده  این در حالی است که اصفهان رتبه ۶۶ را دارد. با این شاخص های ذکر شده کدام استان حق بیشتری برای توسعه پایدار داشته است؟ یک استان بهره مند که همه شاخص های توسعه رقم قابل قبولی دارد چرا باید بیش از استان خوزستان مورد توجه مسئولان قرار بگیرد؟

طرح بهشت آباد مصوبه شورای عالی آب ندارد



 •   معتقدم طرح بهشت آباد مصوبه شورای عالی آب را ندارد. در بند ۸ مصوبه شورای عالی آب آمده است وزارت نیرو مکلف شده است سهم انتقال آب کارون جهت مصارف صنعتی را حدد ۲۴۰ میلیون متر معکب از سرجمع ۵۸۰ میلیون متر معکب کسر کند سپس آب را منتقل کند.نه تنها این میزان کم نشده بلکه تاسیسات بهشت آباد براساس طراحی قبلی در حال ساخت است و این امر با توجه به ناراستی هایی که در این سالها روا شده هر شهروند مسولیت را نگران می کند.

انتقال آب کارون هیچ توجیهی ندارد

 •     معتقدم انتقال آب کارون هیچ توجیهی ندارد.زیرا استان خوزستان را از توسعه پایدار باز می دارد. و این استان را از شاخص های دور می کند. مساله وجود ریزگردها که این سال ها نفس کشیدن برای خوزستانی ها را دچار مشکل کرده است از تبعات انتقال آب و کاهش دبی رودخانه های استان است. منشا داخلی و خارجی ریزگردها به بحث کاهش منابع آب های سطحی و زیر زمینی مرتبط است.

دلیل اصلی ریزگردها انتقال آب است

 •      دلیل اصلی ریزگردها در استان های جنوبی نرسیدن آب به کانون های ریزگردها بوده است. ۳۵ درصد ریزگردها منشا داخلی دارد. علیرغم اینکه موضع وزیر نیرو خوب بوده اما لابی های قدرت کار را به نحو دلخواهشان پیش می بردند.




comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
رامين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
comment
0
0
comment درود بر شما استاد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
comment
0
0
comment درود بی پایان بر دکتر قمشی. ای کاش خوزستان بیشتر از اینجور افراد داشت
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
comment
0
0
comment انتقال اب کارون خیانت است نه تنها به خوزستان بلکه به کل ایران خیانت است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار