شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از شناسایی 175 هزار قطعه پرنده در سرشماری زمستانه پرندگان در استان در سال جاری خبر داد.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه سرشماری زمستانه پرندگان هر سال از اواخر دی ماه تا نیمه بهمن ماه همزمان با سراسر دنیا انجام می شود، گفت: در سرشماری پرندگان زمستان گذر در سال جاری 175 هزار قطعه پرنده شناسایی شدند.

وی افزود: این پرندگان در تالابهای شادگان، هورالعظیم، بامدژ، میانگران و تالاب بوندون در ایذه (که امسال بعد از سال ها آبدار شده) همچنین در حوضچه های آبگیر پسابهای نیشکر شناسایی شده اند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه 75 گونه پرنده در این سرشماری شناسایی شده اند، اظهار کرد: «خودکا» از نظر جمعیت بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و از میان گونه های کمیاب نیز به گونه هایی چون «غاز پیشانی سفید»، «اردک بلوطی»، «اردک مرمری»، «اردک تاجدار»، «اردک سرسفید»، «باکلان کوچک» و «مارگردن» می توان اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با مقایسه آمار سرشماری زمستانه پرندگان در سال جاری و سال گذشته گفت: در سال گذشته 175 هزار و 500 قطعه پرنده سرشماری که بیشترین تعداد در تالاب شادگان مشاهده شد. با این تفاوت که در سال گذشته پنج سال خشکسالی سپری شده بود و بیشتر آبگیرهای استان و سایر استانها خشک شده و تنها آبگیرهای موجود عمدتا تالاب شادگان و هورالعظیم بودند اما در سال 91 در تمام استانهای جنوبی و خوزستان بارندگی های مناسبی به وقوع پیوست که باعث توزیع پرندگان در این آبگیرها شد.

وی ادامه داد: در تالابی مانند میانگران و بوندون که در سال گذشته به دلیل خشکسالی و کم آبی حدود 15 هزار قطعه پرنده سرشماری شده بود در سال جاری به حدود 23 هزار قطعه افزایش یافت.

به گفته وی، در تالاب بامدژ نیز پرندگان سرشماری شده از 21 هزار قطعه در سال 90 به حدود 64 هزار قطعه در سال 91 افزایش یافته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار