شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳

دکتر مهران حق پرست مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت یک فرصت بی نظیر برای استان می باشد، گفت: تورسیم درمانی یا گردشگری سلامت یکی از بحث های مهم روز دنیاست که در درآمد دولت ها و کشورها نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بین دولت های مدرن رقابت زیادی در جذب توریسم درمانی و ارائه خدمات پزشکی وجود دارد و هر ساله بخشی از درآمد این دولت ها از منبع گردشگری سلامت کسب می گردد. طبق آمار گرفته شده سالانه 100 میلیارد دلار در این زمینه چرخش مالی وجود دارد و این روند نیز هر ساله رو به رشد می باشد.

حق پرست بیان داشت: در کشور ایران نیز با توجه به توانایی های زیادی که در بخش علم پزشکی و همچنین ظرفیت زیادی که در بخش گردشگری وجود دارد، روند جذب گردشگری سلامت افزایش یافته است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: وزارت بهداشت از سه سال قبل اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و اداره گردشگری سلامت را در وزارت بهداشت فعال کرده و متعاقب آن برخی از دانشگاه های علوم پزشکی که توان خدمت در امر گردشگری سلامت را داشته، در این زمینه شروع بکار کردند. یکی از این دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است که از سال های قبل نیز به صورت خودجوش فعالیت خود را آغاز کرده بود و از سه سال قبل فعالیت خود را در این زمینه افزایش داد.

وی در ادامه از افزایش 20 درصدی جذب گردشگری سلامت در استان و کسب 70 میلیون دلار ارز آوری برای کشور در استان خبر داد و گفت: به کمک وزارت بهداشت سامانه بسیار خوب رهگیری الکترونیکی بیماران در بیمارستان های نصب شده است که از ورود تا خروج بیمار، روند درمانی بصورت کامل ثبت می شود. خوشبختانه بیمارستان ها و مراکز درمانی داوطلب در سطح استان خوزستان پس از اعلام آمادگی رسمی جهت پذیرش بیماران خارجی، در راستای ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های خود در خارج از کشور از طریق اقدامات مختلف زمینه ساز رقابت مراکز درمانی در بهبود کیفیت ارائه خدمات درمانی شده و هموطنان ما نیز از تبعات مثبت این اقدامات بهره مند خواهند شد.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ارتباط برون استانی خوبی با استان هایی مانند استان فارس، خراسان رضوی، اصفهان و .. جهت خدمت رسانی به گردشگران سلامت داریم، اضافه کرد: خوشبختانه در استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خلیج فارس و عراق وهمچنین بحث هم زبانی و هم مذهبی، رونق خوبی در گردشگری سلامت داشته ایم.

حق پرست اذعان داشت: استان خوزستان با دارا بودن ظرفیت های پزشکی خوب، قابلیت ارائه تمام خدمات درمانی را به بیماران داراست و درهمین راستا هفت بیمارستان استان خوزستان موفق به کسب گواهی نامه بین المللی پذیرش گردشگری سلامت را دریافت کرده و اسامی این بیمارستان ها به تمام سفارت ها اعلام شده است. همچنین مدارک سه بیمارستان دیگر در استان را نیز جهت تایید ارسال نموده که ان شاء الله به زودی آنها نیز به جمع بیمارستان های دارای مجوز گردشگری سلامت استان اضافه خواهند شد.

وی از فعالیت ۶ شرکت خوزستانی فعال در زمینه گردشگری سلامت درکشور عراق خبر داد و گفت: قراردادهای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بین استان خوزستان و استان های میسان و بصره عراق منعقد شده است.همچنین توانسته ایم با افزایش همکاری های دورن و برون استانی و آسان نمودن ورود و خروج بیماران به استان گردشگری سلامت را افزایش دهیم.

حق پرست خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیگیر ورود و خروج بیماران با ماشین های شخصی از مرز هستیم که در صورت تایید، بسیاری از بیماران کشورهای همجوار می توانند به راحتی به بیمارستان های استان خوزستان مراجعه نمایند. در این صورت افزایش بیماران سرپایی گردشگری سلامتی را نیز خواهیم داشت.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه به ازای ورود یک نفر گردشگر سلامت به کشور، اشتغال زایی 4 نفر را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در سال 93 بیش از 3 هزار نفر، در سال 94 بیش از 4 هزار نفر و در از ابتدای سال 95 تاکنون بیش از 5 هزار و 500 هزار نفر بیمار از کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس برای درمان بیماری های خود از جمله قلب و عروق، کلیه و مجاری ادراری، داخلی، جراحی، نازایی و ... به بیمارستان های استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار جدا از آمار حجم گسترده و تعداد زیاد بیماران سرپایی است و مجموع بیماران سرپایی و بستری رقم قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. همچنین  تاکنون 700 میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته ایم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار