اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۹۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
حاشیه نگاری شوشان از نشست شورای اداری / فریدون حسنوند: خوزستان لشکرهای جنگ برای جناح ها شده است/ ادبیات و نگاه مسئولین و نخبگان در خوزستان باید تغییر کند / شریعتی : نباید با ایجاد تنش بین مرکز و استان فضایی خشن به نمایش گذاشت/ اقبال محمدیان: انسجام در بین نمایندگان را باید به فال نیک گرفت / جوروند: پروژه های نیمه تمام فرهنگی خوزستان نیازمند عنایت ویژه دولت دارد
نشست شورای اداری خوزستان با حضور وزیر ارشاد، مدیران استانی و تعدادی از نمایندگان خوزستان برگزار شد و سخنان و حاشیه های مختلفی...


شوشان: نشست شورای اداری خوزستان با حضور وزیر ارشاد، مدیران استانی و تعدادی از نمایندگان خوزستان برگزار شد و سخنان و حاشیه های مختلفی به دنبال داشت. 

به گزارش شوشان ، فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در نشست شورای اداری سخنانی گفت که محور سخنان شریعتی استاندار و همچنین وزیر ارشاد قرار گرفت. وی در این نشست از تشدید فضای سیاسی و قومی در استان به شدت انتقاد کرد و گفت که متاسفانه در مسائل قومی آنقدر تند و تیز پیش رفته ایم که فردا باید حکومت های خود مختار درست کنیم ! 

حسنوند بر لزوم تلطیف فضای سیاسی و قومی استان تاکید کرد و گفت که چه اتفاقی در استان افتاده است به محض آنکه یک مدیرکل بختیاری و یا یک مدیرکل عرب منصوب می شود طرف مقابل شروع به تخریب می کند. مگر در این استان و در زمان دفاع مقدس همه قومیت ها دوشادوش هم خون شان بر این زمین ریخته نشد؟ 


سخنان حسنوند رییس کمیسیون انرژی 

خوزستان سه هویت دارد ؛  هویت ایرانی که به آن افتخار می کنیم ؛ خواه اسمش داریوش باشد و خواه کوروش.  هویت دیگر ، هویت اسلامی استان است. خوزستان دروازه تشیع است و همگی ما با افتخار خودمان را یک ایرانی مسلمان می دانیم .  هویت سوم ، هویت دفاع مقدس است که برآمده از دو هویت دیگر یعنی ایرانی و اسلامی است. در هشت سال دفاع مقدس هم به آب و خاک عشق داشتیم و هم به مکتب و مذهب مان . این سه هویت به خوزستان شکل داده است.

یک فرهنگی در استان نهادینه شده است که رنج ها ، غم ها و نداشته ها را بیان می کنیم اما آثار و تبعات منفی آن بر جامعه را کمتر مورد توجه قرار می دهیم. اگر همیشه بر طبل نداشته ها و بر فضایی که هر روز افسردگی را در استان تشدید می کند ، بکوبیم دیگر چیزی از استان باقی نمی ماند. 

در یک خانواده کوچک ، پدر می نالد ، مادر می نالد و فرزند گریه می کند. خروجی این رفتار در خانه در نهایت افسردگی و خودکشی خواهد کرد. هیچ راهی برای برون رفت از این شرایط به ذهن آن خانواده خطور نخواهد کرد.

همگی مسئولیم تا خوزستان را از این شرایط خارج کنیم. خوزستان را با داشته ها و چهره زیبا به دیگران و خارج از کشور معرفی کنیم و از درون نیز انگیزه و تلاش جامعه را بیشتر نماییم. همگی از کمبودها خبر داریم اما اگر قرار باشد هر روز در این سُرنا بدمیم و جامعه را با این ادبیات درگیر و بیش از گذشته افسرده کنیم ، خوزستان به جایی نخواهد رسید

عادت کرده ایم که دیگر استان ها از جمله اصفهان را به عنوان الگو معرفی کنیم. خوزستان هم می تواند به الگویی برای دیگر استان ها تبدیل شود. در خوزستان هم همین ظرفیت ها وجود دارد. اصفهان مانند خوزستان ظرفیت هایی داشته اما به نکاتی دقت کرده و خطوط قرمزی برای خود ترسیم کرده که در نهایت خروجی اش توسعه بوده است.

سه پارامتر در خوزستان می تواند هم موجب تهدید شود و هم فرصتی را برای توسعه استان ایجاد کند. مورد اول جناح های سیاسی است. امثال عبدالله نوری ، کرباسچی هست ، منتظری و در مقابل امثال  احمد جنتی ، مصلحی و محسنی اژه ای و دیگر بزرگان سیاسی از هر دو جناح در اصفهان بودند و یا هستند. بنابراین دعواهای سیاسی خوزستان که نباید بیشتر از اصفهان باشد!

بزرگان سیاسی جریان اصلاح طلب و اصولگرا در اصفهان هستند اما همین اصفهان با وجود این همه جریانات سیاسی به مرکز توسعه تبدیل شده است. متاسفانه خوزستان لشکرهای جنگ برای جناح ها شده است و از توسعه هم خبری نیست. 

اصولگرا هستم اما قرار نیست وقتی در مسندی قرار گرفتم شمشیری به دست بگیرم و سایر جناح ها را از دم تیغ بگذرانم. در زمان احمدی نژاد استاندار بوشهر بودم اما دو معاونم اصلاح طلب بودند. در حال حاضر نیز هر دو معاونم معاون استاندار در دولت روحانی هستند. نگاهم جناحی نبود. نگاهم پیشرفت و توسعه استانی بود که می گفت پایتخت انرژی هستیم.

اگر از همه توانمندی ها و ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم همه جناح ها برای کشور فرصت و باعث توسعه می شوند. حذف کردن ، از بین بردن فکرها و توانمندی ها صرفا باعث عقبگرد می شود. متاسفانه اینگونه شده است دولتی که سر کار می آید با هزار ترفتد تخریبش می کنیم تا دولت مورد نظر خودمان روی کار بیاید. وقتی هم آن دولت سر کار آمد طرف مقابل دست به تخریب می زند. نتیجه اش این می شود که 37 سال مدیران این نظام کارنامه ناکارآمدی نظام را با دست خود زیرش امضا می کنند و با افتخار در تریبون ها اعلام می نمایند! 

موضوع دیگر موضوع قومیت ها در استان است.  در دوران مقدس ، عرب ، عجم ، شوشتری ، بهبهانی ، دزفولی  و بختیاری در خوزستان خون شان در کنار هم جاری شد و این آب و خاک مقدس را نجات دادند و پرچم اسلام را با سربلندی به اهتزاز در آورند. امروز چه اتفاقی در استان افتاده است به محض آنکه یک مدیرکل بختیاری و یا یک مدیرکل عرب منصوب می شود طرف مقابل شروع به تخریب می کند. مگر در این استان و در زمان دفاع مقدس همه قومیت ها دوشادوش هم خون شان بر این زمین ریخته نشد؟ 

این ها واقعیت های خوزستان است و ما مسئولین و نخبگان این استان مقصریم و باید در ابتدا اصلاح رفتاری را از خودمان شروع کنیم. متاسفانه در مسائل قومی آنقدر تند و تیز پیش رفته ایم که فردا باید حکومت های خودمختار درست کنیم !  اگر فردی توانمند و سالم باشد انتصابش از هر قوم و قبیله ای به نفع استان و کشور خواهد بود.

اگر به این موضوع توجه نکنیم یک تهدید جدی است و اگر توجه نماییم انواع و اقسام فرصت های مناسب را در توانمندی های مدیریتی ایجاد خواهیم کرد.

یکی دیگر از مباحث ، نگاه منطقه ای و جزیره ای عمل کردن مسئولین استان است. امروز متاسفانه هر نماینده و مسئولی به دنبال توسعه شهر خودش است . نگاه ها اگر استانی شود و همه ظرفیت ها در این مسیر طراحی و اجرا شود حتما از در مسیر توسعه خوزستان همه شهرهای استان بهره مند خواهند شد. منطقه ای و جزیره ای عمل کردن تهدیدی برای استان شده است.

همیشه عادت کرده ایم که تقصیر عقب ماندگی های استان را گردن دیگران بیندازیم . در حالی که هر کسی به اندازه مسئولیتش در عقب ماندگی این استان سهم دارد. همه ما در عقب ماندگی ها سهم داریم .

ادبیات و نگاه مسئولین و نخبگان در استان خوزستان باید تغییر کند . در خوزستان نشاط و انگیزه برای خدمت باید بالا برود. خیلی ها در استان انگیزه ندارند.  نشاط را باید در جامعه ایجاد کرد. نشاط فقط ساز و آواز نیست .ایجاد انگیزه ، سرزندگی و پویایی جامعه و .. نشاطی است که امروزه جامعه ما به آن نیاز دارد.

خوزستان سنبل یک فرهنگی است که اگر به آن نگاه کنیم همه مسائل فرهنگی، دینی، دفاع مقدس، اسلامی و علمی در آن نهفته است. این استان سرشار از ظرفیت فرهنگی است

فضای سیاسی استان باید با راه اندازی کرسی های تعامل و گفتمان بین جریانات سیاسی تلطیف شود. توسعه استان رهاورد این گفتمان خواهد بود.

 • خوزستان در همه دولت ها بجز دولت روحانی وزیر و معاون رییس جمهور داشت.  اینکه در هیات دولت یک وزیر خوزستانی نیست ، نباید تقصیر را بر گردن دولت انداخت. تقصر از خود ما خوزستانی هاست. هر خوزستانی که برای وزارت مطرح شد پوشه های تخریبی از استان به تهران سرازیر می شد.

بزرگان خوزستان از چپ و راست تلاش کردند که به عنوان رییس کمیسیون انرژی انتخاب نشوم ! این در حالی بود که استانی که نه نفت داشت و نه گاز و نه پتروشیمی و ... همه جریانات دست به دست هم دادند تا یک نفر را به عنوان رییس کمیسیون انرژی انتخاب کنند.  

امروز دو درصد نفت را در برنامه توسعه به سه درصد افزایش دادیم. تعامل سازنده را با اصلاح ادبیات خود در پیش گرفتیم یعنی به حمله اعتقاد نداریم اما وقتی لازم باشد مثل انتقال آب همه با هم می ایستیم. حتی سه درصد از مبالغ قراردادهای نفتی را نیز برای خوزستان جدای از اعتبارات عمرانی وزارت نفت و کمک های وزارتخانه ها اخذ کردیم

همه دولتمردان از رییس جمهور گرفته تا وزیر نفت در تصویب سه درصد درآمدهای نفتی پای کارآمدند. از هر کسی که قدمی برای توسعه استان بردارد تشکر می کنم خواه این فرد خاتمی باشد ، خواه هاشمی یا احمدی نژاد و روحانی.  خاتمی هم روزی به این استان و کشور خدمت کرد.




سخنان شریعتی استاندار خوزستان در شورای اداری

از تمامی نمایندگان خوزستان تشکر می کنم که با کار گروهی و همکاری مسؤلین استانی توانستند 2 درصد سهم نفت به خوزستان را به 3 درصد افزایش دهند.

باید تلاش کنیم با وجود مشکلات و کمبودها به دنبال احقاق حقوق مردم استان خوزستان باشیم. آنچه باید همه به آن همت بگماریم تزریق فضای امید و روحیه دادن به مردم است چون پمپاژ نا امیدی و نداشته ها، مشکلی را حل نمی کند بلکه به مشکلات افزایش می کند.

ناامیدی و یاس مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلات را افزایش می دهد . آنچه که ما باید به آن همت بگماریم  تزریق امید و نشاط به جامعه است، با کار دسته جمعی از پس  همه مشکلات استان بر می آییم اما اگر هر کسی برای خود راهی را برود مشکلات بزرگ را نمی توان حل کرد بلکه مشکلی به مشکلات فعلی افزوده خواهد شد.

باید سعی شود مشکلاتمان را با گفتگو و همکاری حل کنیم . مطالبات استان با تعامل و همگرایی حل می شود نه لشکر کشی و دشمنی . هیچ مسئولی حق ندارد از پیگیری مطالبات مردم عقب بنشیند. باید از ایجاد فضای عصبانیت ، تندخویی و کم منطقی دوری کنیم و در یک فضای تعاملی و همدلی و همگرایی حقوق از دست رفته مردم استان را بدست آوریم. تلاش می شود با ترکیبی از مدیران جوان و مجرب کاستی های خوزستان را جبران کنیم.

خوشبختانه با ایجاد تعامل و همکاری بین مرکز و استان فضایی ایجاد شده است که می توان مشکلات را بهتر حل کرد و نباید با ایجاد تنش بین مرکز و استان فضایی خشن و چهره ای تند به نمایش بگذاریم .



سخنان اقبال محمدیان نماینده رامهرمز و رامشیر

نمایندگان استان خوزستان در مجلس دهم با یک همدلی تصمیم گرفتند که در کنار دولت در راستای تحقق اهداف دولت قدم های خوب و مثبتی را برای کشور و استان خوزستان بردارند. به گفته سایر اعضای مجلس در دوره های قبل، این صمیمیت، انسجام و همدلی در بین نمایندگان فعلی استان را باید به فال نیک گرفت تا شاید در کنار مدیران اجرایی بتوانیم در راستای توسعه استان قدم های خوب و مثبتی برداریم.

برنامه توسعه ششم در حال تکمیل است که از ۱۴۴ ماده و ۱۷ جدول پیوست طی یک هفته ۱۱ ماده بررسی شد و این نشان دهنده حساسیت مجلس و نمایندگان مردم و دقت آنها برای حل مشکلات بر هموار کردن راه برای دولت است.

نزدیک به یک ماه بررسی برنامه توسعه ششم زمان می برد و پیشنهاد می دهم تا تقاضاها و پیشنهادهای دستگاه های اجرایی استان خوزستان به مجمع نمایندگان ارائه شود تا زمینه برای خدمت هموار شود. در برنامه ششم، حل مشکلات فرهنگیان جامعه، اصحاب رسانه و قلم، ایثارگران، بازنشستگان و اشتغالزایی به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته است.

اگر قرار است استان در مسیر توسعه قرار بگیرد توجه به منابع انسانی را نباید فراموش و آنها را به منظور خدمت به مردم خوزستان تقویت کرد.



سخنان جوروند مدیرکل ارشاد خوزستان

فرهنگ و هنر استان خوزستان با تمام ظرفیت هایی که دارد ، نیازمند حمایت بیشتر مسئولان کشوری است. ظرفیتها و پتانسیل های موجود در  خوزستان در عرصه های مختلف بر کسی پوشیده نیست اما با این وجود خوزستان دارای زخم ها و درد های بسیاری است.

 • این استان زخم سالهایی را بر شانه های خسته خود به دوش می کشد که آن سالها مایه مباهات است. برای توسعه فرهنگ و هنر در استان خوزستان نیازمند توجه بیشتری هستیم.

 • هنر، فرهنگ،مطبوعات، مفاخر، تاریخ و طبیعت خاص استان، خوزستان را به رنگین کمانی تبدیل کرده است. انجمن های فرهنگی هنری و پروژه هایی که در حوزه فرهنگ اجرا می شود مایه افتخار بین المللی هستند اما باید رشد و توسعه یافته تر شوند. خوزستان محل تلاقی فرهنگ ایرانی شیعی است براین اساس نگاهی بلند را می طلبد.
 

سخنان رییس دانشگاه شهید چمران 

 • دانشگاه شهید چمران نفس های آخر خود را در رقابت با دانشگاه های همسن و هم تراز خود می زند. دانشگاهی با سابقه 60 ساله در حال از دست دادن جایگاه خود و تحویل آن به دانشگاه های تازه تاسیس است.

 • دانشگاه شهید چمران در هشت سال دوران دفاع مقدس، تمام امکانات خود را در خدمت رزمندگان و دفاع مقدس قرار داد و طرح های توسعه در آن متوقف و تاسیسات آن آسیب دید و تاکنون برخی از این تاسیسات ترمیم نشده و همچنان بدون استفاده‌اند. عقب ماندگی های دانشگاه شهید چمران در دوران دفاع مقدس جبران نشد و در مقایسه با دانشگاه هم تراز خود در بودجه ها دیده نشد. اخیرا کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه برای بررسی عقب ماندگی دانشگاه آمدند و ادعای دانشگاه را تایید کردند اما متاسفانه همچنان جبران عقب ماندگی ها در بودجه دیده نشده است.

 • نسبت دانشجویان دولتی به تمام دانشجویان در استان اصفهان 51 درصد در استان فارس 51 درصد و اما متاسفانه در استان خوزستان 43 درصد است که این نشان از عقب ماندگی است و رتبه خوزستان در این زمینه 28 است. همچنین رتبه خوزستان در نسبت استاد به دانشجو 22 در کشور است.

















comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
comment
0
0
comment جناب استاندار سلام علیکم

تعامل؟در چه مورد شما به دنبال تعامل هستین در مورد آینده خوزستان فکر نمیکنم [...] مردم خوزستان انقدر پایین باشدکه درک اینکه خواسته های خود را به صورت کتبی و شفاهی اظهار داشتند اما کجا بود پاسخ قانع کنندخ لطف بفرمایید شما پیگیر سه درصد نفت و سیلاب گذشته با مدیریت توانمند جناب [...] که بیچاره کردند مردمانمان را بپردازید نه حرف هایی که به ضرر استان هست. کوتاه أمدی خیلی تا به حال لطفا مسولان نظام بگویید نابودی کارون دز بنفعشان نیس بهترس بفهمانیدشان. اگر فهمشان را بخواهند برای مردم خوزستان خرج کنند. یا حق
مرسی از سایت خوب شوشان و اطلاع رسانیش
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
comment
0
0
comment خدايش[...] نميكشه اينطور ميكه!!؟ كل مسئولين شهر رو از دم تيغ گذرونده
comment
هیجاری
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
comment
0
0
comment سخنان نماینده بلانسبت رسانه ها هم....[...] !
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار