شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۰۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
لزوم بازبینی فیلم نامه ماهور در یک فضای آرام / ضرورت توجه به حساسیت های فرهنگی و اجتماعی خوزستان / آیا تهیه کننده فیلم ارزشی "سفر به چذابه" ، در ماهور توهینی به قومیت ها کرده است ؟
فیلم "حلقه در خاک" که پس از مدتی به نام "ماهور" تغییر نام داد ، این روزها مورد انتقاد و اعتراض دو نماینده اهواز...


شوشان: فیلم "حلقه در خاک" که پس از مدتی به نام "ماهور" تغییر نام داد ، این روزها مورد انتقاد و اعتراض دو نماینده اهواز قرار گرفته  و کار به جایی رسیده که در صحن علنی مجلس وزیر ارشاد تذکری مکتوب از این دو نماینده می گیرد. 

به گزارش شوشان ، کارگردان این فیلم حمید زرگرنژاد است و تهیه کنندگی آن را حمید آخوندی و علیرضا جلالی برعهده دارند. کارگردان و تهیه کنندگانی نام آشنا که نام شان با فیلم " سفر به چذابه " ی مرحوم ملاقلی پور گره خورده است و حماسه مقاومت 34 روزه خرمشهر به زیبایی به تصویر درآمده است.

در فیلم ماهور یا همان "حلقه خاک" که فیلم برداریش یک ماهی ست در اهواز کلید خورده ، بازیگرانی چون محسن تنابنده، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، بهاره کیان افشار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان ایفای نقش می کنند و آنگونه که در خلاصه داستان این فیلم آمده ، در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور- قاچاقچی ایرانی - عروس هور به نام ماهور را می دزد...

البته روایت ها از داستان فیلم متفاوت است و در جایی گفته شده که "قهرمان ایرانی"  که در روستای مرزی ایران زندگی می کند در روزهای آغازین جنگ تحمیلی برای ازدواج با ماهور اقدام به دزدیدن این عروس می کند. در برخی منابع نیز از انتخاب زیباترین عروس به قید قرعه ! ، سخن گفته شده است. 

آنگونه که دو نماینده اهواز در تذکر به وزیر ارشاد گفته اند ، داستان این فیلم توهینی به هویت و فرهنگ مردم عرب خوزستان است. 

به گزارش شوشان ، در تذکر الباجی و ساری ، دو نماینده اهواز به وزیر ارشاد آمده است : متاسفانه اکثر پلان های ضبط شده این فیلم متضمن اهانت و جسارت به هویت،  فرهنگ و پیشینه تاریخی مردم ولایت مدار عرب خوزستان بویژه مرز نشینان می باشد. بی شک اثری که با انگیزه گسترش ارزش های دفاع مقدس تدوین می شود نباید همراه با ضد ارزش های فرهنگی و متضمن جسارت به هویت مردمانی باشد که خود در صف نخست مبارزه و جهاد در برابر دشمن خارجی و میزبان رزمندگان اسلام در ۸ سال جنگ تحمیلی بودند. کسانی که تمام دارایی ها ، خانه و فرزندان خود را تقدیم انقلاب و اسلام کردند تا هویت شان مصون و پایدار بماند. امروز نباید عده ای به خود اجازه دهند که تحت عناوین مقدس بخواهند پا روی هویت و فرهنگ مردم شهید داده خطه خوزستان بویژه مرزنشینان غیور و سلحشور آن بگذارند.

در پایان این تذکر نیز ، دو نماینده اهواز با توجه به حساسیت های اجتماعی استان و ضرورت پاسداشت هویت مردم ولایت مدار عرب خوزستان خواستار توقف ادامه ضبط و تدوین این فیلم شده اند.

از آنجا که روایت های مختلف و متفاوتی از داستان فیلم ارائه شده و کارگردان و تهیه کنندگان آن نیز از افراد نام آشنا در حوزه فیلم های دفاع مقدس محسوب می شوند و تعدادی از آنان نیز همرزم شهید هاشمی بوده اند و بی شک با فضای فرهنگی و اجتماعی استان بیگانه نیستند ، انتظار می رود فیلمنامه ماهور در یک فضای آرام مورد بازبینی قرار بگیرد و اگر متضمن اهانتی بود ، سریعا متوقف و اگر سوء برداشت هایی صورت گرفته ، با همراهی و همدلی برطرف شود. 

در این بین حساسیت دو نماینده اهواز نسبت به عواقب "داستان فیلم" بر جامعه خوزستانی را باید ستود ؛ چرا که اگر چنین حساسیت ها و عکس العمل های بموقعی نباشد ، آن وقت جبران خسارت و ضربه اجتماعی و فرهنگی وارد آمده بر استان ، سخت و دشوار خواهد بود. 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
امير مرواني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
comment
0
0
comment باسلام واحترام
باتوجه به وضع موجود وبادر نظرگرفتن وضعيت منطقه در حال حاضر توهين وتحقير وجريحه داركردن هر قوميت از اقوام عزيز ايران كاري نابخردانه وناسنجيده كه باعث ايجاد تنش ودلسردي اقوام ان منطقه خواهد بود لطفا پيگري واصلاحات لازم انجام شود
comment
خوزستان يتيم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
comment
0
0
comment مگر فيلم را مي سازن بعد صدا و سيما مطلع ميشه. اين چجوريه كه هي هميشه دارن به اقوام توهين مي كنن ان هم به قوم مجاهدي مثل عرب ها كه يك عمر براي كشور مجاهدت كردن. و در وضع اصفناك به سر مي برن نه امكاناتي دارن و نه چيزي منطق عرب نشين مثل افريقا خراب شده هستن و فرزندانشون بيكار تا كي بايد به مردم در قالب پنهان و اشكار توهين كنند ايا رياست صدا و سيما چندي پيش مگر نگفت نبايد به فرهنگو قوميت جامعه داكن بزنند ايا كافي نيست
هيچ قومي در ايران نيست كه از اين توهين ها در امان نماند. به الاخص قوم عرب چون در اقليت هستند هميشه جور ديگران را مي كشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار