شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
استاندار خوزستان با بیان اینکه پژوهش باید از دوره ابتدایی آغاز و در زمان دانشگاه عمیق شود، گفت: فعالیتی ماندگار می‌شود که پشتوانه پژوهشی داشته باشد، در غیر این صورت پس از گذر چند سال نمی‌تواند در میدان رقابت به کار خود ادامه دهد و باید کنار بکشد.
 
دکتر غلام‌رضا شریعتی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری استان که امروز، یک‌شنبه پنجم دی‌ماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهارکرد: لازم است از تلاشگران این عرصه که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در فضایی کاملا علمی و به‌دور از هیاهوها افتخارآفرینی و سهم بسزایی در بالابردن تولید ناخالص ملی و سرانه کشور و همچنین اعتبار پژوهشی و تحقیقاتی کشور در منطقه و دنیا ایفا می‌کنند، قدردانی کنم.
 
وی بیان کرد: در گذشته و در نظام‌های قبل میزان توان و ارزش‌گذاری و قدرت هر تمدن، کشور و جامعه با توان نظامی و شجاعت و همچنین جسارت‌ها ارزیابی می‌شد اما اکنون اگر توان دفاعی و نظامی اهمیت دارد، این توان باید به‌روز و با انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم آخرین نسخه‌ها را داشته باشد. هیچ تمدنی توسعه پیدا نمی‌کند و گسترش نمی‌یابد، جز در سایه پژوهش.
 
استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی به فرهنگ تبدیل می‌شوند که از دوره ابتدایی شروع شوند و اگر بنا باشد که امر پژوهش و تحقیقات در جامعه ما کاملا جای خود را باز کند و هم‌تراز با ارزش خود در جامعه نقش‌آفرینی کند، باید این اقدام پیش افتد و در ابتدای امر پژوهش از دوره ابتدایی آغاز شود چراکه اگر به دوره دانشگاه موکول شود،  تحقیقات کم‌عمق خواهد بود و توان رقابت نخواهد داشت. اگر کار از دوران ابتدایی آغاز و به‌تدریج پخته شود، عمق پیدا کرده و در دوره دانشگاه به‌طور عمیق عرض اندام می‌کند.
 
وی عنوان کرد: فعالیتی ماندگار می‌شود که پشتوانه پژوهشی داشته باشد، در غیر این صورت پس از گذر چند سال نمی‌تواند در میدان رقابت به کار خود ادامه دهد و باید کنار بکشد؛ به‌طور مثال در صنایع خودروسازی زمانی که کشور صاحب خودرو شد بسیاری از کشورها از این مهم بی‌بهره بودند ولی باتوجه به اینکه ما به‌روز نشدیم و پژوهش و تحقیقات هم پشتوانه آن نبود مجبور شدیم خودروی ملی را به حاشیه و پارکینگ ببریم در حالی‌که کشورهای دیگری که با تحقیقات پیش رفتند، در دنیای رقابت جای خود را باز کردند و جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص دادند.
 
شریعتی افزود: استان ما نزدیک به 600 سال قبل از آکسفورد دانشگاه داشته است؛ آکسفورد ماندگار شد و گسترش پیدا کرد ولی دانشگاه‌های ما از آن سطح رشد برخوردار نیستند، دلیل آن هم این است که آن‌ها در امر تحقیقات و پژوهش‌ها ماندگار شدند و سرمایه‌گذاری داشته‌اند ولی ما توجه لازم را به این امر نداشتیم و در ابتدا اعتقاد لازم را در ذهن خود پرورش ندادیم و عقب ماندیم.
 
وی گفت: آنچه در دنیا باعث رشد و اثر‌گذاری می‌شود امر پژوهش و تحقیقات است و آن تأثیری است که دانشگاه روی تولید علم دارد؛ پس باید ابتدا انباشت تحقیقات و پژوهش انجام شود و پس از آن نیز پژوهش‌ها تجاری و منجر به مهارت و تکنولوژی و در نهایت تبدیل به فناوری شوند.
 
استاندار خوزستان بیان کرد: باید تلاش کنیم تا دانشگاه‌های ما در جهت کارآفرینی و فناوری نقش خود را ایفا و از مراحل آموزش‌محوری و پژوهش‌محوری عبور کنند. جا دارد از آموزش و پرورش که امسال کار خود را در این زمینه آغاز کرده است، قدردانی شود. ما در بخش پیش‌دبستانی رتبه هفدهم کشور را داشتیم که امسال رتبه اول کشور را کسب کردیم.
 
شریعتی افزود: همچنین 90 هزار نوآموز نیز تحت پوشش پیش‌دبستانی قرار گرفتند و امیدوارم این کار، پایه‌ای برای شروع مهارت‌افزایی باشد. برای رشد در این زمینه باید در کار تداوم داشته باشیم تا بتوانیم به‌تدریج جایگاه از دست‌رفته خود در آموزش و پرورش و همچنین تحقیقات را پیدا کنیم.

برچسب ها: پژوهش
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار