شوشان / فرشید خدادادیان "> مشکل خسرو معتضد با بختیاری ها چیست؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۷

شوشان / فرشید خدادادیان

طی روزهای گذشته از طریق دوستان متوجه شدم آقای خسرو معتضد کارشناس مجری پرکار تلویزیون در مورد بختیاری ها مطالب نادرستی را بیان کرده اند! در پیامک ها و ایمیل هایی که دریافت کردم خواسته شده اعتراض به سخنان ایشان که گویا گفته اند بختیاری ها چندین قرن است وارد ایران شده اند و ایرانی نیستند به یک شماره سامانه الکترونیک اعلام شود.خیلی از افراد نیز در تماس های تلفنی و حضوری به لزوم عزمی جدی برای دادن پاسخی به این مطالب نادرست تاکید کرده اند.

من برنامه مورد اشاره دوستان را ندیده ام. به همین دلیل اینترنت را بدنبال دیدن لینک برنامه مورد نظر جستجو کردم اما چیزی نیافتم. در عوض با سرچ کردن نام ایشان دریافتم که جنابشان پیش از این نیز بختیاری ها و لرها را مورد تفقد خود قرار داده اند!

پرده اول: آبان 1386

از نقد "رضا جایدری" در سایت سیمره دریافتم که آقای معتضد پیش از این در روز یکشنبه،۳۰ آبان ۱۳۸۶،در شبکه‌ی دوم سیما و در برنامه ‌"پلی به گذشته" گفته است: «لرها در گذشته از ماشین‌هایی که قصد عبور از خاکشان را داشته‌اند حق علف‌چر می‌گرفته‌اند و به حکام، مالیات نمی‌داده‌اند! جالب این که از هر ماشین به صرف این که چهار چرخ دارد، چهار برابر مالیات می‌ستانیده‌اند!» بعد هم ادامه می‌دهد: «امیراحمدی در کتاب خاطراتش همه‌ی این چیزها را گفته و آورده که چون سران قبایل و طوایف لرستان از ماشین‌ها باج می گرفتند،لذا نظامیان به بهانه‌ای ۱۴ نفر از سران آن‌ها را اعدام می‌کنند.»

بنا به نقد منتشر شده این اظهار نظر توام با استهزاء در حالی است که جاده‌ی سراسری لرستان به خوزستان در آبان 1307 افتتاح شده و واقعه‌ی اعدام سران عشایر لرستان در شهریور ۱۳۰۴ یعنی چهار سال قبل و آن‌هم در بروجرد و نه در خرم‌آباد به وقوع پیوسته است!نقد رضا جایدری بر گفته های معتضد را می توان در آرشیو سایت سیمره دید.

پرده دوم: بهمن 1388

همچنین يکشنبه چهارم بهمن ۱۳۸۸ "کاظم آقایی" در ایبنا نیوز نوشته است:"چند وقت پیش متوجه شدم شبکه دو تلویزیون در حال پخش برنامه ای تاریخی است که مجری آن خسرو معتضد در باره حسینقلی خان ایلخانی بختیاری صحبت کرد و اشاره کرد که حسینقلی خان ایلخانی مالی نبود که بخواهیم درباره او صحبت کنیم و ..."

کاظم آقایی چنین ادامه می دهد که: "لحن گفتار او و طرز صحبت کردن او درباره این شخصیت آن چنان مرا متاثر و از طرفی عصبانی نمود که دیگر قدرت دیدن ادامه برنامه را نداشتم و از یک سو به مظلومیت بختیاری ها و کمرنگ نشان دادن نقش آنها در صحنه های تاریخی ادوار مختلف این کشور بزرگ تاسف می خورم و از طرفی به خاطر لحن و طرز برخورد و نگاه مورخ که باید احترام و حرمت افراد را هر چه بوده باشند و از جمله اصل امانت داری دربان تحولات تاریخی را داشته باشد عصبانی و ناراحت شدم... "ادامه نقد کاظم آقایی نیز در آرشیو آژانس خبری بختیاری (ایبنا نیوز) قابل خوانش است.

نمونه ی جدید

موارد فوق تنها نمونه های اظهار نظرهای جنجالی این کارشناس مجری تلویزیون نیست. گویا از این دست مطالب به کرات بیان شده است و برای اطلاع از آنها کافی است عبارت توهین معتضد به بختیاری ها را در موتورهای جستجوگر اینترنتی سرچ نماییم!

در جدیدترین نمونه و در هفته گذشته نیز نقل قولی به آقای معتضد منتسب شده که گفته اند: "قوم بختیاری، قومی است که طی چند قرن گذشته وارد ایران شده و ریشه آنچنانی ندارد!"

هرچند از صدا و سیما که در برنامه های مختلف خود همواره اقوام مختلف ایران و از جمله بختیاری ها را مورد توهین خود قرار داد است انتخاب چنین افرادی بعنوان کارشناس مجری امر بعیدی نیست، اما اظهار نظرهای نامعقول و غیر علمی آقای معتضد در مورد بختیاری ها انسان را کنجکاو می نماید که بپرسد مشکل واقعی جناب معتضد با بختیاری ها چیست؟ زیرا چنین اصراری بر اشتباهات مغرضانه تاریخی جز از منظر مشکلات شخصی گوینده با سوژه قابل توجیه نیست! موضوعی که جز با اطلاع دقیق از ذهنیات نامبرده میسر نیست.که حتی در چنین حالتی نیز تعمیم دادن یک موضوع شخصی به کل قوم بختیاری از دایره انصاف خارج است.

قاعدتاً برای پاسخ به اظهار نظر مامعقول فوق باید به منابع و نشانه های تاریخی و البته باستانی اشاره نماییم.اما مآخد تحقیقی نیز در این رابطه می توانند به کارشناس مجری محترم در اصلاح نظریات اشتباه خود کمک نمایند.خصوصاً اینکه از شواهد بر می آید که تراکم برنامه های تولیدی وقت زیادی برای مطالعه منابع اصلی و متون تاریخی باقی نمی گذارد!

دو نمونه از این مآخذ متعدد را به نشانی پستی شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،برنامه پلی به گذشته و با نام گیرنده آقای خسرو معتضد پست کرده ام و امیدوارم به دست ایشان برسد. این دو ماخذ که اتفاقاً حجم زیادی هم ندارند و ایشان می توانند حتی در سرویس رفت و آمد خود به جام جم نیز مطالعه کنند عبارتند از کتاب های:"ما ایرانی هستیم" تالیف سیروس کریمی بختیاری/چاپ دوم 1387/انتشارات فروهر و همچنین کتاب "تاریخ ده هزار ساله بختیاری ها" تالیف بابک سلطانی/چاپ پنجم1390/انتشارات کردگار که کمک شایانی به اصلاح اشتباهات تاریخی جناب معتضد خواهد کرد.

همچنین علیرغم تمامی بی مهری های جناب معتضد، ایشان را به بازدید از مناطق زاگرس و دیدن جلوه های باستانی و تاریخی این منطقه از ایران دعوت می نمایم.بختیاری ها مطمئناً با کباب مخصوص خود و همچنین خوراک زبان گوسفند که بسیار مطبوع ایشان است پذیرایشان خواهند بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار