شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت:تدوین سند چشم انداز پنجساله توسعه فرهنگ و هنر استان در دست پیگیری است.

محمد جوروند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در این راستا بازدید میدانی کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان برای بررسی وضعیت فرهنگی و هنری شهرهای مختلف استان آغاز شده است.

وی اظهار کرد:سند توسعه فرهنگ و هنر استان خوزستان بر اساس ظرفیت های موجود و توجه به کمبودها با چشم انداز پنجساله تدوین می شود. جوروند به مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در استان خوزستان نیز اشاره کرد و گفت:نبود اعتبار و نیروی انسانی عمده ترین مشکل حوزه فرهنگ و ارشاد در خوزستان است و باید به حوزه های قرآنی،عمرانی و فرهنگی اعتبار تزریق شود تا بتوان از وضعیت موجود خارج شد. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نداشتن برنامه مدون در حوزه فرهنگ و هنر را عامل وضعیت نامناسب امروز در استان خوزستان عنوان کرد و افزود:با وجود اینکه در کلیه بخش ها از جمله عمرانی و اقتصادی شاخص هایی تعریف شده ولی در حوزه فرهنگ و هنر هیچ شاخصی تعیین نشده است و این امر باعث شده برنامه مدونی در این خصوص در استان وجود نداشته باشد. 

وی همچنین بیان کرد:دزفول در گذشته در زمینه شعر،موسیقی،هنرهای تجسمی و ادبیات داستانی فعالیت های خوبی داشته ولی به دلایل مختلف وضعیت این حوزه ها در شهرستان دزفول در حال حاضر مطلوب نیست. 

به گزارش ایرنا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همچنین عصر دوشنبه در نشست با هنرمندان شهرستان دزفول از کاهش فعالیت های فرهنگی و هنری در این شهرستان انتقاد کرد و گفت:عقب نشینی هنرمندان دزفول از فعالیت های هنری غیرقابل توجیه است.

جوروند به بیان سابقه فعالیت های فرهنگی و هنری در شهرستان دزفول پرداخت و افزود:در شهری مانند دزفول با سابقه درخشان فرهنگی وهنری فعالیت فرهنگی خاصی انجام نمی شود که این امر به مسایل اداری برنمی گردد و نشانه عقب نشینی هنرمندان در این شهرستان است.

وی افزود:در شهری که فرماندارش مدافع حوزه فرهنگ و هنر است باید دید چرا هنرمندان وارد صحنه نمی شوند و چرا این شهرستان از جایگاه سابق فرهنگی و هنری خود نزول کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان همچنین از حضور کم رنگ بانوان در انجمن های هنری دزفول انتقاد کرد و گفت: بانوان می توانند در فعالیت های فرهنگی بسیاری مدیریت بهتری نسبت به آقایان داشته باشند .

جوروند به بیان اهمیت هنر،ادبیات و فرهنگ پرداخت و گفت:باید برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری به صورت مستقیم و مشخص ورود کرد و نباید منتظر درخواست و تقاضای اداری بود. وی افزود:به همین منظور باید هرچه سریعتر فراخوان جشنواره موسیقی مقاومت به مناسب چهارم خرداد روز دزفول ارائه شود و کوتاهی در این زمینه قابل قبول نیست.

جوروند در خصوص واگذاری مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول به بخش خصوصی نیز گفت:این مجتمع فرهنگی که از ذخایر ارزشمند فرهنگی استان خوزستان محسوب می شود جهت ارائه خدمات بهتر به بخش خصوصی واگذار شده ولی اگر هنرمندان از خدمات این مجتمع اراضی نیستند در سریعترین زمان ممکن این مجتمع به بخش خصوصی دیگری واگذار می شود تا بتوان بیشترین و بهترین خدمات را به جامعه هنرمندان و مردم دزفول ارائه کرد.

وی افزود:جشنواره کودک دزفول را نیز باید به یک جشنواره ملی تبدیل کرد که در این خصوص حمایت مالی لازم از این جشنواره خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به ضعف فعالیت های قرآنی در این استان اشاره کرد و افزود:متاسفانه طبق آمار شورای عالی قرآنی ، خوزستان در برگزاری برنامه های قرآنی در 31 استان کشور در رتبه 30 قرار دارد و این امر باعث شده در مدت سه سال تنها 2،5 میلیارد ریال به فعالیت های قرآنی استان اختصاص یابد این درحالی است که در دیگر استان ها سالانه چندین میلیارد اعتبار صرف فعالیت های قرآنی می شود.

وی برگزار نشدن برنامه های قرآنی و بی توجهی به این مقوله را علت کاهش اعتبارات به این حوزه مهم عنوان کرد و افزود:علاوه بر این اعتبارات جاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سه سال گذشته تنها 600 میلیون ریال اضافه شده است .

وی همچنین در خصوص اجرای نمایش های تئاتر نیز گفت:در حوزه نمایش تنها نمایشی باید اجرا شود که توسط شورای نظارت تایید شده است و نمی توان قطعه ای بیشتر به نمایش تایید شده اضافه کرد زیرا باید حریم ها و حدودهای شرعی و عرفی را در اجرای نمایش ها رعایت کرد تا کل حوزه فرهنگ و هنر متضرر نشود .

جوروند ضمن تقدیر از فعالیت های رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول گفت:اعتباری برای گسترش فعالیت های فرهنگی به انجمن های دزفول اختصاص می یابد.

عباس عبادی عضو شورای نظارت بر انجمن نمایش دزفول نیز در این نشست گفت:نمایش های تئاتر توسط شورای نظارت بازبینی و فیلمبرداری می شود ولی هنگام اجرا بین 20 تا 50 درصد نمایش بازبینی شده تغییر می یابد که این امر باید مورد توجه قرار گیرد و تنها نمایشی اجرا شود که توسط شورای نظارت بازبینی و تایید شده است .

محمدباقر حنطوش زاده مسئول انجمن سینمای جوان دزفول نیز در این نشست گفت:در سه سال گذشته درخواست تامین 920 میلیون ریال برای برگزاری برنامه ها ،فیلم،کارگاه ودیگر برنامه های فرهنگی دزفول به اداره ارشاد شده است که تنها 40 میلیون ریال آن پرداخت شد .

وی از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان خواست مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول با پرداخت اجاره به انجمن سینما جوان دزفول واگذار شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار