اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خوزستان با بیان اینکه 23 درصد از جامعه روستائی و عشایری این استان معادل 78 هزار خانوار زیر پوشش بیمه هستند.
حسین جعفر خادم شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات بیمه روستایی در سرسرای جلسات استانداری خوزستان در اهواز، اظهار کرد: 21 درصد جامعه روستائی و عشایری کشور و 23 درصد جامعه روستائی و عشایری خوزستان زیرپوشش بیمه هستند.

وی افزود: دلیل پایین بودن نرخ بیمه روستائی اختیاری بودن آن و نداشتن خدمات درمانی است.
جعفر خادم توضیح داد: در همه دنیا دولت ها مسئول بیمه های اجتماعی هستند زیرا این نوع بیمه ها سوددهی ندارند و سهامدار آنها مردم هستند.

وی با اشاره به قانون مصوب بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر در سال 1348 افزود: با تصویب قانون تامین اجتماعی در سال 1354، این 2 صندوق در همدیگر ادغام شد و تامین اجتماعی اعلام کرد، تنها کسانی که کارگر تلقی می شوند می توانند زیرپوشش تامین اجتماعی قرار گیرند.

جعفر خادم اضافه کرد: قانون بیمه روستائی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دوباره در دستورکار قرار گرفت اما پس از آن مدتی دچار وقفه شد که درسال 1384 بر اساس سند چشم انداز نظام و برنامه توسعه پنجم و قانون تامین اجتماعی و تشکیل وزارت رفاه بازهم اجرایی شد.

وی ادامه داد: با توجه به مهاجرت بسیاری از روستائیان به شهرها و خروج آنها از شمول بیمه روستائی و عشایری، این صندوق از سال 92 به صندوق بیمه کشاورزی تغییر نام داده است.

جعفر خادم با بیان اینکه از سال 1384 تاکنون حدود 1.5 میلیون خانوار در کشور زیرپوشش بیمه روستائی قرار گرفتند گفت: سهم خوزستان نیز در این مدت بیمه شدن 78 هزار خانوار روستائی و عشایری بوده است.

وی با اشاره به مزایای بیمه روستائی اظهار کرد: این بیمه شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است که پنج درصد آن را بیمه شده و 10 درصد آن را دولت پرداخت می کند و همه شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها می توانند از مزایای آن استفاده کنند.

به گفته وی، تفاهم نامه هایی با کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی منعقد شده اما در دوسه سال گذشته کمیته امداد تعهدات خود را پرداخت نکرده است.

* همکاری بنیاد برکت برای بیمه روستائی

سرپرست معاونت امور هماهنگی عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به فراهم شدن فرصت برای افزایش جمعیت زیرپوشش بیمه روستائی افزود: بنیاد برکت برای تامین اعتبار بخشی از بیمه روستائی اعلام آمادگی کرده و بخشی از آن نیز از اعتبارات دهیاری ها تامین می شود که فرصت خوبی برای استفاده روستائیان از بیمه به شمار می رود.

فرامند هاشمی زاده درباره عملی نشدن تعهدات بیمه صندوق کشاورزی و بی اعتمادی روستائیان به آن اظهار کرد: تجربه نشان می دهد که پرداخت خسارت صندوق کشاورزی ممکن است با تاخیر پرداخت شود، اما در نهایت عملی می شود.

وی گفت: صندوق بیمه روستائی و عشایری می تواند به جبران خسارت به این قشر کمک کند.

* بدعهدی صندوق بیمه کشاورزی

فرماندار شوش نیز در این نشست گفت: پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان بر اثر تگرگ و هفت هزار هکتار از زمین ها بر اثر سیل دچار خسارت شدند، که بیمه هنوز هیچ خسارتی به مردم پرداخت نکرده است.

رضا نجاتی افزود: عملی نشدن تعهدات صندوق بیمه کشاورزی باعث بی اعتمادی مردم شده و دیگر حاضر نیستند زمین های خود را بیمه کنند.

* روستائیان فراموش شده

مدیرکل روستایی استانداری خوزستان نیز در ادامه گفت: نمایشگاه توانمندی های روستائی در خوزستان 15 تا 18 دی برگزار می شود.

عبداله حسینی افزود: این نمایشگاه می تواند محل مناسبی برای عرضه و ارائه توانمندی های روستائی در زمینه اقتصاد، اشتغال و صادرات تولیدات باشد.

وی همچنین با انتقاد از بی توجهی به نیازهای جمعیت روستائی خوزستان اظهار کرد: 250 هزار خانوار روستائی در خوزستان با 1.4 میلیون نفر جمعیت وجود دارد که انتظار داریم در نشست ها به این جمعیت توجه شود؛ این در حالیست که در شورای برنامه ریزی استان کمترین توجه به آنها شده است.

حسینی با بیان اینکه بیمه روستائیان و عشایر می تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند گفت: بیمه روستائیان در هفت بند از جمله ارزش اعیانی ساختمان مسکونی، در برابر سیل، توفان و زلزله،غرامت ناشی از قطع عضو ناشی از وقوع خطرات زیرپوشش بیمه،انبار علوفه کنار ساختمان،
ساختمان مسکونی، خسارت وارده به ماشین آلات کشاورزی به روستاییان کمک می کند.

بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از چهار هزار و 500 روستا دارد. همچنین جمعیت عشایر این استان حدود 23 هزار خانوار شامل 130 هزار نفر است.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار