اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال تحصیلی جاری دانش آموزان استقبال خوبی برای تحصیل در رشته ریاضی نداشتند و بیشتر رشته های علوم انسانی و علوم تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند.

جمشید کمایی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال تنها چهار هزار و 602 دانش آموز در خوزستان وارد رشته ریاضی شدند و بالغ بر 13 هزار نفر در رشته علوم تجربی و بیش از 16 هزار نفر در رشته علوم انسانی ثبت نام کردند.

وی گفت: استقبال دانش آموزان امسال از رشته ریاضی بسیار کم بود و حتی در برخی مناطق متقاضی رشته ریاضی وجود نداشت به همین منظور مجوز برگزاری کلاس با چهار دانش آموز در رشته ریاضی نیز داده شد.

** افزایش دو درصدی ورودی دانش آموزان خوزستان به رشته فنی و حرفه ای

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری تعداد دانش آموزان ورود به رشته فنی و حرفه ای در خوزستان دو درصد افزایش یافت که استقبال خوب دانش آموزان را از رشته فنی و حرفه ای نشان می دهد.

وی گفت:از جمله عواملی که باعث می شود دانش آموزان کمتر به رشته ریاضی گرایش داشته باشند تبلیغ نکردن مناسب و تشویق نکردن دانش آموزان برای ورود به این رشته و یا ترس از سخت بودن درس ریاضی است.

کمایی افزود: با توجه به اینکه بازار کار در رشته ریاضی بیشتر در شغل های فنی و مهندسی است و محیط کار در بیشتر رشته های ریاضی صنعتی و کارگاهی و محیطی مردانه است دختران کمتر وارد این رشته می شوند. 

** راه های تشویق دانش آموزان برای ورود به رشته های فنی و مهندسی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تشویق دانش آموزان برای تحصیل در رشته ای فنی و مهندسی نیست و باید در این کار از سایر دستگاه های استان نیز کمک گرفت. 

وی گفت: کلاس های دانش افزایی برای تقویت دانش آموزان در رشته ریاضی در خوزستان در حال برگزاری است.

کمایی درادامه اضافه کرد: برای ورود دانش آموزان به رشته ریاضی امتیازاتی به دانش آموزان داده می شود و محدودیت ها برای ورود به رشته ریاضی برداشته شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: امسال تصمیم گرفته شده که طرحی به نام ایده برگزار شود، که در آن اردوی یک روزه برای دانش آموزان برگزار می شود تا آنها با فضای هنرستان ها و کارگاه ها آشنا شوند؛ همچنین نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی با نمایش دست سازه های دانش آموزان امسال برگزار می شود تا دانش آموزان بیشتر با مهارت آموزی آشنا شوند.

وی افزود: همچنین در چند روز گذشته تفاهم نامه ای بین پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان و اداره کل آموزش و پرورش خوزستان منعقد شد تا المپیاد سرآمدان مهارتی برای تشویق هر چه بیشتر دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای برگزار شود و مقرر شد که در مقطع متوسطه اول درس کار و فناوری در هنرستان ها تدریس داده شود و دانش آموزان به صورت عملی در کارگاه، مهارت و حرفه را آموزش ببینند و در محیط های کارگاهی به تحصیل خود ادامه دهند.

وی جشنواره نوجوان خوارزمی را از دیگر برنامه های تشویقی دانش آموزان برای ورود به رشته های فنی و مهندسی عنوان کرد و افزود: در این جشنواره دانش آموزان سازه های دستی می سازند که در بازارچه های کارآفرینی عرضه خواهند شد، مقرر شده که بازارچه کارآفرینی دانش آموزان تا پایان امسال در خوزستان راه اندازی شود.

وی افزود: برپایی این بازارچه به خود اشتغالی و کارآفرینی دانش آموزان در آینده کمک می کند؛ همچنین به همه مدارس خوزستان اعلام شده در طول سال تحصیلی یک روز را برای برپایی بازارچه کارآفرینی مشخص کنند.

** انجام هدایت تحصیلی در پایه نهم تحصیل

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال تحصیلی گذشته به دلیل تغییر سیستم آموزشی و حذف دوره پیش دانشگاهی هدایت تحصیلی در دوره نهم تحصیلی انجام شد و بالغ بر 63 هزار نفر دانش آموز در این پایه زیر پوشش هدایت تحصیلی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه بازار کار خوزستان به رشته های فنی و مهندسی نیاز دارد افزود: از دو سال پیش توزیع متوازن بین رشته ای در مدارس خوزستان در حال انجام است و به دنبال هدایت دانش آموزان به سمت رشته هایی هستیم که بازار کار خوزستان به آن نیاز دارد.

در شورای آموزش و پرورش خوزستان و کارگروه اشتغال خوزستان تصمیم گرفته شد برای اشتغالزایی دانش آموختگان دانشگاه و تامین نیروی بازار کار خوزستان، دانش آموزان را به سمت رشته هایی که مورد نیاز صنعت و بازار کار این استان است هدایت شوند.

برنامه های گرایش دانش آموزان خوزستان به سمت رشته های فنی و مهندسی به دلیل صنعتی بودن بازار کار استان از دو سال گذشته در آموزش و پرورش خوزستان در حال انجام است.

هم اکنون حدود یک میلیون دانش آموز در استان خوزستان مشغول به تحصیل هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار