اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۹۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
گزارش شوشان از پست های مدیریتی زنان در خوزستان / از اولین بخشدار تا اولین فرماندار زن/ اولین مدیر زن در تاریخ آموزش و پرورش خوزستان/ خرمشهر پیشتاز انتصاب مدیران زن / موالی زاده اولین شهردار زن در استان / حضور فعال محبی همسر استاندار در حوزه زنان / اولین مدیر زن راه و شهرسازی در خوزستان / پیشگامی دکتر ایدنی در انتصاب زنان در حوزه بهداشت
سهم اندک زنان از مدیریت اجرایی کشور بخصوص در خوزستان ، از جمله موضوعاتی است که همواره مورد انتقاد فعالین سیاسی و اجتماعی این حوزه قرار...
شوشان: سهم اندک زنان از مدیریت اجرایی کشور بخصوص در خوزستان ، از جمله موضوعاتی است که همواره مورد انتقاد فعالین سیاسی و اجتماعی این حوزه قرار گرفته است چرا که معتقدند در جامعه امروز نیاز است که زنان بتوانند حضور چشمگیرتری در فرآیند تصمیم‌گیری در سطوح مختلف جامعه از جمله دستگاه‌های اجرایی داشته باشند.

به گزارش شوشان ، در خوزستان مقتدایی استاندار سابق در آذر ماه سال 94 با انتصاب هشت بخشدار زن ، گامی جدی در راستای انتصاب زنان خوزستانی در مدیریت های مختلف برداشت و طی احکامی مریم عیوض زاده بخشدار مرکزی اهواز، سحر احمدی آرپناه بخشدار مرکزی لالی، اعظم شنبدی بخشدار مرکزی هندیجان، بلقیس حسینی بخشدار مرکزی ماهشهر، حمیده آلبوعشیره بخشدار مرکزی خرمشهر، بتول سعیدی زاده بخشدار مرکزی آبادان، لیلا مسحنه بخشدار مرکزی شهرستان شوش و معصومه خنفری بخشدار مرکزی کارون شدند.

هر چند در آن زمان این انتصابات به چالشی برای استاندار وقت بدل شد اما در سکوت خبری و فارغ از هیاهوها ، مقتدایی مسیری را در پیش گرفت که در دوره استانداری شریعتی به اولین انتصاب فرماندار زن در تاریخ استان منتهی شد. البته پیش از این نیز زنان خوزستان، در پست های مهم مدیریتی حضور داشتند اما این حضور کم رنگ و ناچیز بود. 


اولین شهردار زن در خوزستان

انتصاب الهه موالی زاده در سال 87 به عنوان شهردار منطقه دو اهواز ، شاید اولین حضور پررنگ یک زن خوزستانی در مدیریت های اجرایی استان بود. وی عنوان اولین شهردار زن خوزستان را به خود اختصاص داد و سرانجام نیز با دلخوری صندلی مدیریت را واگذار کرد و به دانشگاه پناه آورد. دکتر موالی‌زاده متولد هویزه و بزرگ‌ شده‌ خرمشهر است. او پیشینه چهار سال کار در شورای شهر اهواز را دارد و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران است. 

انتصاب بخشداران زن در دوران مقتدایی

آذر ماه سال 94 انتصاب همزمان هشت بخشدار زن در خوزستان ، موجی از انتقادات علیه مقتدایی استاندار وقت به راه افتاد اما علی رغم این مخالفت ها و تعلیق حکم برخی از بخشداران زن ، سحر احمدی آرپناه به عنوان بخشدار مرکزی شهرستان لالی ، اعظم شنبدی به عنوان بخشدار مرکزی هندیجان و معصومه خنفری به عنوان بخشدار مرکزی کارون معارفه شدند. 



نخستین بخشدار زن در شهرستان لالی

سحر احمدی آرپناه اولین زنی بود که به عنوان بخشدار مرکزی شهرستان لالی مشغول به فعالیت شد. وی پیش از این  مسئول امور بانوان فرمانداری شهرستان لالی بود که نام خود را به عنوان نخستین زن بخشدار در لالی به ثبت رساند .


بخشداری فعال در هندیجان 

اعظم شنبدی نیز از دیگر زنانی بود که در دوره استانداری مقتدایی به عنوان بخشدار مرکزی هندیجان معارفه شد . معارفه معصومه خنفری دیگر بخشدار مرکزی شهرستان کارون نیز ، منجر به انتصاب او به عنوان اولین فرماندار زند درد تارخ خوزستان شد.



انتصابی با انتقادات فراوان 

بلقیس حسینی نیز از دیگر بخشداران زن منصوب شده از سوی مقتدایی استاندار سابق بود که معارفه ی او در ماهشهر و در مسند بخشداری ماهشهر هر چند با انتقاداتی از سوی برخی از بزرگان این شهر مواجه شد اما کماکان حضوری فعال در این عرصه دارد



یک مدیرکل زن در حوزه استانداری

اشرف عسکری نیز از دیگر زنان خوزستانی است که در دوران مقتدایی به عنوان مشاور استاندار در امور فنی و شهرسازی منصوب شد و که در ادامه طی حکمی از سوی معاون عنمرانی سابق در سمت مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان مشغول به فعالیت شد. 


بخشداری که اولین فرماندار زن در استان شد

در دوران استانداری شریعتی انتصاب مدیران زن ، با انتصاب معصومه خنفری بخشدار به عنوان اولین فرماندار زن در خوزستان ، وارد فاز جدیدی از مدیریت زنان در پست های حساس ، شد. معصومه خنفری اهل شادگان است که از بخشداری کارون به فرمانداری این شهرستان رسید.

 
نماینده ای تام الاختیار 

دكتر پروانه ولوي در دوران استانداری شریعتی به عنوان نماینده تام الاختیار در حوزه امور شهروندی منصوب شد. وی عضو هيئت علمي دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي است که دبیری کمیسیون امور بانوان دانشگاه شهید چمران را نیز برعهده دارد.


مشاوری در دوران دو استاندار 

طیبه اسماعیلی از دیگر زنان خوزستانی است که استاندار خوزستان وی را به عنوان مشاور فن آوری اطلاعات و ارتباطات منصوب کرد. طیبه اسماعیلی پیشتر مدیر اداره "سیستمهای اطلاعات، مدیریت و خدمات رایانه ای" مناطق نفتخیز منصوب بود که در دوران مقتدایی نیز دبیر کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری بود. مدیر کلی امور اجتماعی زنان در استانداری خوزستان نیز در کارنامه مدیریتی اسماعیلی وجود دارد. 


زنی از جنس ارشاد

انتصاب مدیران زن در دولت یازدهم ، صرفا به حوزه استانداری خوزستان محدود نشد و در برخی ادارات نیز شاهد مدیریت زنان خوزستانی هستیم. پریسا مصطفایی از نیروهای با تجربه ارشاد خوزستان است که در زمان مدیرکلی همایون قنواتی به عنوان سرپرست ارشاد ماهشر منصوب شد. وی در طول دوران مدیریتش تلاش های بسیاری برای وارد کردن پتروشیمی ها جهت حمایت از هنرمندان بومی انجام داده که البته به گفته خودش تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.


پیشگامی ایدنی در انتصاب مدیران زن

حوزه بهداشت و درمان نیز از انتصاب مدیران زن بی نصیب نبود و دکتر ایدنی رییس دانشگاه علوم پزکشی اهواز ، در این زمینه پیشگام بود و اولین مدیر زن را منصوب کرد و سیما جمشیدی به‌ عنوان نخستین مدیر زن شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیمشک منصوب شد. 


حضور فعال همسر استاندار در سازمان های مردم نهاد

در کنار این موارد ، حضور همسر استاندار نیز رونقی به فعالیت سیاسی و اجتماعی زنان در این عرصه داده است. دکتر مریم محبی همسر استاندار از همان بدو انتصاب شریعتی ، حضوری چشمگیر داشت و هر چند انتصاب وی به عنوان مشاور حقوقی استاندار تکذیب شد اما حضوری فعال در سازمان های مردم نهاد دارد و اخیرا نیز با راه اندازی کمپینی تحت عنوان "نه به خشونت علیه زنان " ، فعالیت جدیدی را در راستای حقوق بانوان خوزستانی شروع کرده است.


اولین مدیر زن در تاریخ آموزش و پرورش خوزستان

برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش خوزستان با حکم تقی زاده مدیرکل ، یک زن به عنوان مدیر آموزش و پرورش آبادان منصوب شد. اعظم قاسمی زاده اولین زن در تاریخ خوزستان است که نام خود را به عنوان اولین مدیر زن در آموزش و پرورش استان به ثبت رساند. اعظم قاسمی زاده سابقه کارشناس مسئولی اداره  مشارکت های مردمی و توسعه مدارس، شاهد و امور بانوان را در رزومه کاری خود دارد.

نخستین رییس راه و شهرسازی در خوزستان

در این بین رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز از قافله انتصاب مدیران زن ، باز نمانده و اخیرا طی حکمی الهام قنبری را به عنوان رئیس اداره راه و شهرسازی خرمشهر منصوب کرده است.  وی، پیش از این در سازمان عمران شهری خرمشهر، بنیاد مسکن خرمشهر و اداره راه و شهرسازی این شهرستان مشغول به خدمت بوده است. این برای نخستین بار در کشور است که یک زن رئیس اداره راه و شهرسازی می شود.


یک زن بر صندلی مدیریت ورزش و جوانان خرمشهر

فرامرز کیانی زاده مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز با انتصاب یک زن نشان داد که اعتقاد راسخی به مدیریت زنان در عرصه ورزش و امور جوانان دارد. طی این حکم کیانی زاده روشنک طالبیان را به عنوان مدیر ورزش و جوانان خرمشهر منصوب کرد. وی پیش از این  چند ماه کفیل اداره ورزش و جوانان شهرستان خرمشهر بود.

به گزارش شوشان ، البته بانوان خوزستان در بخش های دیگر مدیریتی استان نیز مشغول به فعالیتند اما حضور آنان در مدیریت های ارشد همچنان محدود مانده و در استان های دیگر چندین فرماندار زن و حتی معاون استاندار زن منصوب شده اند. همچنین نمایندگی مجلس از جمله مواردی است که زنان خوزستانی تاکنون نتوانسته اند بدان دست پیدا کنند.  


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
comment
0
0
comment زن مادر جامعه است نه کارگر جامه . مدیر هم کارگر و خدمه است فرقی ندارد . پس مادرانمان را از کانون خانواده ها جدا نکنید و این ستون ارزشمند و اساسی را برندارید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار