اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
در حاشیه ارتحال آیت الله هاشمی
شوشان/ دکتر اکبر ظریفی 

درگذشت آیه الله هاشمی رفسنجانی برای همه سخت خواهد بود.نیروهای اصلی نسل اول که انگشت شماری ازآنان باقی مانده اند،ستونی استوار را ازدست داده اند.نسل جدید هم یک مرجع قابل اعتماد و مهمی را برای آینده تصمیم سازی سیاسی خود ازدست داده اند.

مجموعه های سیاسی هم یک وزنه تعادلی را برای روزهای سخت ازدست داده اند.وزنه ای که درسال های اخیر با ایفای نقشی بی بدیل،در حساس ترین لحظه ها از گره افتادن درکارها جلوگیری کرد و راه سنگلاخی سیاست را با درایت خود برای کنشگران هموار نمود.دوستان او از نبودش رنج خواهند برد و مخالفانش از امروز باید به بودن بدون او بیندیشند و از امروز به بعد نقش تعادلی اورا بهتر دریافت خواهند کرد.

باری، هاشمی در دوران ریاست جمهوری خود نقشی برای انقلاب بازی کرد که در جنگ و جانشینی فرماندهی کل قوا بازی کرده بود و شاید هم مهم تر از آن نقش! کشور فارغ شده از جنگ باید می رفت به سمت ساخته شدن، با توجه به تمام کمبود ها و فشارهای بین المللی و سختی هایی که در داخل مردم گرفتار آن بودند،و این کار را بسیار حساس وسخت می نمود.

مشکلات اقتصادی و تاثیرات همه جانبه جنگ بر روح و جسم مردم،وضع رابرای کار بسیار دشوار می نمود.روشن بود که کسی باید این کشتی را بادرایتی مثال زدنی به ساحل آرامش نزدیک می نمود،والبته منتظر هزینه های این مهم نیز می بود.هاشمی بیشترینه اعتبار خود راصرف بازسازی مملکت پس ازجنگ کرد-البته روشن است که منظور تایید وپذیرش همه نتایج حاصله از سیستم به کار گرفته شده در بازسازی ها مد نظر نیست.آسیب های وارد شده به حیثیت سیاسی او به این خاطر بود که مملکت تازه رها شده ازجنگ را به سمت میدان سازندگی برد،و این میدان سخت نیازمند چیزهایی بود که درآن روز مملکت، به سختی پیدا می شد.

بخشی از هزینه بازسازی باید از جیب مردم تنظیم می شد، مردمی که در دوران 8ساله دفاع مقدس امورات خودرا با کمک گرفتن از دولت می گذراندند،یعنی وارد شدن به چالشی سخت! و این به اعتبار رییس جمهور آسیب می زد.

اقشار گوناگون و کم درآمد و قشر میانه جامعه از فشارهای وارد آمده به خود دردوران سازندگی بدون ناراحتی ونارضایتی از سیاست های آیه ا...بیرون نیامدند. بسیاری ازآن ناراضی های آن زمان سال هابعد به این نتیجه رسیدند که مخالفت همراه با جفا نسبت به هاشمی،خطایی ناشیانه بوده که به دلیل نشناختن وضع و شرایط آن روز اتفاق افتاده است و باید به اعتبار این مرد افزود تا هنوز دیر نشده است.

و البته گذر روزها آیه ا...را نیز بیشتر آبدیده کرده بود تاریخت کنشگران و فاکتورهای مورد اهمیّت برای کنش های گوناگون را بهتردریابد.آیه ا...هاشمی در چند سال گذشته تبدیل شده بود به یک سیاستمداری که تمام تجربیات خود را برای پیشبرد بهتر کارها به کار می گرفت وبسیاری گوش به فرمان او می بودند تا برای روزهای حساس سیاسی ایران نسخه ای قابل بپیچد.

و اینجا بود که ما شکاف حاصله بین اقشار گوناگون با هاشمی را امروز ترمیم یافته می بینیم و اعتبار خدشه دار شده او اینک بیشتر از پیش بازگشته بود. سال ها می باید که سپهر سیاسی ایران چنین ستاره ای را درخود ببیند. همه گروه ها از نبودنش رنج خواهند برد.   


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار