استاندار خوزستان با تصريح اين كه خوزستان در مسير سازندگي و رفع محروميت‌ها است ولي اين تلاش را نبايد متوقف كرد، گفت: اگر اين تلاش‌ها متوقف شود، مانند آن است كه تمام آن‌چه تاكنون انجام شده، هيچ نتيجه‌اي در خروجي نداشته است. "> ايجاد زيرساخت‌هاي شهري تنها با بودجه دولت ممكن نيست
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰

استاندار خوزستان با تصريح اين كه خوزستان در مسير سازندگي و رفع محروميت‌ها است ولي اين تلاش را نبايد متوقف كرد، گفت: اگر اين تلاش‌ها متوقف شود، مانند آن است كه تمام آن‌چه تاكنون انجام شده، هيچ نتيجه‌اي در خروجي نداشته است.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، سيدجعفر حجازي در مراسمي كه عصر روز گذشته با حضور وزير كشور در استانداري خوزستان برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهار كرد: از وزارت كشور درخواست مي‌كنيم گزارشي از انتظارات خوزستان ارايه دهند و نمايندگان مجلس نيز در حال حاضر كه فصل تدوين بودجه است، مراقبت كنند تاخوزستان كه در ابتداي مسير رفع مشكلات است، اين مسير را ادامه دهد.

استاندار خوزستان با اشاره به آغاز به كار شهرستان‌هاي كارون و حميديه، اين مساله را آرزوي ديرينه مردم منطقه عنوان كرد و افزود: قطعا با افتتاح اين شهرستان‌ها، مسئوليت استانداري نيز بيشتر مي‌شود زيرا وقتي شهرستان جديدي راه‌اندازي مي‌شود، توقعات مردم نيز بالا مي‌رود كه البته بحق است.

وي تصريح كرد: ما و همه دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه و فرمانداران براي برآوردن انتظارات شهروندان وظايفي داريم و همه بايد كمك كنند در اين شهرستان‌ها، آرزوها و تقاضاهاي مردم محقق شود كه اين در توان جمهوري اسلامي و دولت هست.

حجازي افزود: ممكن است برخي بگويند زمان زيادي به پايان كار دولت دهم باقي نمانده است ولي  اين كار، ادامه‌دار است؛ اين حركتي كه آغاز شده، حركت بسياري بزرگ سازندگي و پيشرفت همراه با عدالت در استان است.

وي ادامه داد: اين مسير متوقف‌شدني نيست و ادامه مي‌يابد و اميدواريم در اين حركت مردم اين شهرستان‌ها كه مانند بقيه شهرستان‌هاي جديد كه محروم‌تر هستند، با كمك تمام مسئولان از اين محروميت خارج شوند.

استاندار خوزستان با تصريح اين كه در دولت نهم و دهم تصميمات راهبردي و اساسي براي رفع مشكلات ريشه‌اي خوزستان اتخاذ شد، خاطرنشان كرد:‌ بحث اين نيست كه در دولت‌هاي قبلي كار شده يا نشده است بلكه مسيري است كه هر سال هر دولتي تلاش مي‌كند كه كارهاي بيشتري انجام دهد اما در ابتداي سال 85 و سفر رييس‌جمهور و هيات دولت به استان كه انباشتي از مسايل و مشكلات خوزستان به دولت منعكس شد دولت با انگيزه بسيار بالايي به خوزستان آمد تا بتواند تصميمات راهبردي و اساسي براي اين استان اتخاذ كند.

وي گفت: اين تصميمات به معناي كارهاي اساسي و زيربنايي است؛ استاني كه خود توليدكننده برق باشد اما به طور مرتب قطعي برق در آن اتفاق افتد به معناي وجود اشكال اساسي در استان است. همچنين اين كه استاني كه پرآب‌ترين استان كشور است ولي در تامين آب شرب مشكل دارد، بيانگر وجود  مشكل اساسي است.

حجازي افزود: هنگامي كه در خوزستان با اين حجم امكانات و بنادر، وضعيت حوادث جاده‌اي اين گونه است؛ حتما مشكل وجود دارد و استاني كه از نظر صنعت و معدن و كشاورزي در رتبه بالاي كشور است اما بيكاري در آن وجود دارد، حتما با مشكل ريشه‌اي مواجه است.

استاندار خوزستان تصريح كرد: اين موارد چيزي نيست كه بتوان با چند مصوبه يا تصميم و يا تخصيص اعتبار رفع كرد بلكه بايد تصميمات راهبردي براي اين استان گرفته شود كه اين كار انجام شده است.

وي با بيان اين‌كه همگي 746 مصوبه هيات دولت در سه سفر به استان خوزستان تصميمات اساسي، ريشه‌اي و كاربردي بوده است، اظهار داشت: هر كدام از اين مصوبات كه اجرايي شود خوزستان متحول خواهد شد. در حال حاضر خوزستان در اين مسير قرار گرفته است البته تحقق اين كار به پشتوانه نيازمند است كه شايد در گذشته كمتر درك شده بود.

حجازي گفت: در جمع‌بندي‌ها برآورد شد كه در طول دولت‌هاي هفتم و هشتم مجموع اعتبار تخصيص‌يافته به خوزستان يك هزار و 100 ميليارد تومان بود كه اين رقم معادل اعتبار كمتر از يك سال دولت فعلي بوده است.

وي ادامه داد: در طول اين دولت‌ها 20 هزار و 339 پروژه يعني متوسط كمتر از 50 ميليون تومان در هر پروژه اجرايي شد كه اين رقم اندازه و حجم پروژه‌هاي آن دوره را نشان مي‌دهد ولي در دولت‌هاي نهم و دهم تاكنون در استان خوزستان 35 هزار پروژه با اعتباري معادل 15 هزار و 400 ميليارد تومان يعني 15 برابر دو دولت قبلي به پايان رسيده است. البته هنوز هم در شهرستان كارون و حميديه محروميت وجود دارد و با تمام تلاش‌هايي كه انجام شده هنوز كمبودهايي احساس مي‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به رسيدن دماي هواي خوزستان به بالاي 50 درجه در 16 روز از سال گذشته، خاطرنشان كرد: با وجود اين‌كه اين پديده در سابقه تاريخي 45 تا 50 سال گذشته در استان اتفاق نيفتاده بود، در چنين دمايي قطعي برق و سهميه‌بندي نداشتيم.

وي گفت: تا پايان امسال تنها بيش از 1300 ميليارد تومان در شبكه پست برق و به غير از نيروگاه‌ها هزينه شده است.كه نتيجه آن را هم اكنون شاهد هستيم.

حجازي عنوان كرد: با بهره‌برداري از فاز بعدي طرح آب‌رساني غدير كه با آب‌رساني به اهواز و ديگر شهرها در خرداد 92 اجرايي مي‌شود، بخش زيادي از مشكلات در زمينه تامين آب شرب رفع خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه كارهاي اساسي و راهبردي كه در اين مدت انجام شد بدون پشتوانه مالي و مصوبات سفرهاي هيات دولت به استان امكان‌پذير نبود، تصريح كرد: مجموع اعتباري كه تاكنون از مصوبات سفر در خوزستان هزينه شده، 7 هزار و 200 ميليارد تومان از مجموع 15 هزار ميليارد تومان اختصاص يافته به خوزستان طي دولت‌هاي نهم و دهم است. اين نشان مي‌دهد اگر سفرهاي هيات دولت به استان انجام نمي‌شد حتي در حالت ايده‌آل كه پول نفت به استان خوزستان داده مي‌شد اين 15 هزار ميليارد تومان به 8 هزار ميليارد تومان كاهش مي‌يافت؛ بنابراين ره‌آورد اين سفرها براي استان 7 هزار و 237 ميليارد تومان بوده است و بايد كاري كنيم كه زمينه‌سازي شود تا اين طرح‌ها در دولت‌هاي بعدي نيز ادامه يابد.

استاندار خوزستان افزود: نمايندگان بايد با دقت اين موضوع را در بودجه سال‌هاي آينده مراقبت كنند تا اين حركت ادامه پيدا كند. خوزستان استاني است كه در تمام بخش‌هاي آن كارهاي بسياري در حال انجام است ولي مردم از دهياري‌ها در روستاها و شهرداري‌ها در شهرها انتظار بسياري دارند.

وي گفت: در چند سال اخير در بسياري از شهرداري‌هاي خوزستان تلاش شده كه شهرداران از كمك مالي دولت استفاده كنند؛ در اين زمينه به طور ميانگين در سال‌هاي گذشته نزديك به 120 تا 140 ميليارد تومان معادل بيش از كل اعتبار استان خراسان شمالي به شهرداري‌ها تزريق شد، البته اين به آن معنا نيست كه شهرداري‌ها به دنبال منابع نباشند بلكه بايد به دنبال منابع اصلي، منابع عوارض و ساير منابع بروند و خود، منابع مالي را توليد كنند.

حجازي خاطرنشان كرد:‌ ايجاد زيرساخت‌ها در شهرها، برآوردن انتظارات مردم و فراهم كردن فضاي شاداب براي جوانان به تنهايي با بودجه دولت رفع نمي‌شود و نيازمند منابع عظيم مالي است.

وي عنوان كرد: وقتي شهرداري تهران به تنهايي به اندازه دو برابر كل پالايشگاه‌ها يعني دوازده هزار ميليارد تومان بودجه دارد، در شهرداري اهواز كه وسعت آن يك‌چهارم شهر تهران است چه طور انتظار داريم با اين منابع اين اهداف محقق شود.

استاندار خوزستان گفت: از آنجا كه بودجه دولت نمي‌تواند همه نيازها را رفع كند، بايد منابع مالي ديگري نيز تعريف شود. البته فرمانداران و شهرداران و شوراهاي اسلامي شهر هم تلاش مي‌كنند به نوعي منابع را وصول كنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار