اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
در حاشیه افتتاح هزار تخت روانپزشکی در کشور
میترا مرادی

 دیروز 25 دی95، یک هزار تخت بیمارستانی روانپزشکی جدید در کشور به همراه ارائه خدمات نوین بسته سلامت روان توسط وزیر بهداشت در اهواز به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح و 120 تخت آن سهمیه خوزستان شد.

آنچه که در نفس و ذات این خبر نهفته بسیار عالی و در راستای توسعه بیمارستانی و پیشبرد طرح تحول سلامت است. برای خود وزیر بهداشت نیز زیاد خوش آیند نبود چرا که نیاز به توسعه این نوع خدمات درمانی _روانی چندان خوش خبری نیست و بیانگر درگیر بودن جامعه با این بیماری ست. نکته جالب توجه این است که چرا همیشه و برای هر کاری به دنبال پاک کردن صورت مسئله، اقدامات سطحی و  نه ریشه ای هستیم و همواره به جای درمان معضل و عوامل بوجود آورنده و کاهش محیط های آسیب زا، در فکر درمان های نگهدارنده هستند؟!

جالب تر اینکه همه روانشناسان و جامعه شناسان بر این نکته اذعان دارند که  اختلالات روانی علاوه بر اینکه در کشور وجود دارد در استان هایی که 8 سال درگیر جنگ بوده اند، به خصوص خوزستان اثرات مخربی را برجای گذاشته است. بیکاری، یاس و مشکلات اقتصادی و تبعات بعدی آن نیز مزید بر علت اختلالات روانی می باشد.

از آنجا که تحمیل جنگ فرصتی را برای گفتمان و دیپلماسی ای که امروز شاهد آن هستیم، نداد، کشورمان را وارد فاز جنگی نابرابر و خانمانسوز کرد. پدیده خشونت نظامی و جنگ همواره احتمالی است میان کشورهای قوی منطقه و جهان که هر آن احتمال وقوع آن قابل پیش بینی ست.

.آنچه مسلم است کسب منافع، جنگ بر سر نفت و موقعیت سوق الجیشی علاوه بر آثار ویرانگر فیزیکی، تبعات روانی بسیاری را نیز به همراه دارد و این آثار می تواند نسل های آینده را درگیر فقر،گرسنگی، مشکلات اقتصادی و روانی شدیدی کند.

نمونه بارز آن مردم خوزستان و دیگر استان های مرزی کشور بودند که با از دست دادن عزیزان، خانه و کاشانه شان دچار غم و وحشت، اضطراب، ناامنی و مصیبت شدند.به طوری که هنوز وقتی ریشه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و روانی را بررسی می کنند، به عامل جنگ می رسند. 

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رفتار متعادل و مرسوم جامعه را دستخوش تغییر کرد به همان میزان که همبستگی اجتماعی را قوی کرد، اختلال روانی و روحی بسیاری را به ارمغان آورد. 

" چنانچه در گزارش موسسه پژوهشی "رند" آمده است: افغانستان و عراق پس از بازگشت، قربانی ضربات روحی و روانی  که اغلب بر اثر انفجارهای غیر منتظره می باشد، خواهند بود. 

همچنین موسسه ملی بهداشت روانی گزارش داده است که 33درصد از نظامیان قدیمی جنگ ویتنام در مرحله ای از زندگیشان دچار اختلالات استرس شده اند که در میان این گروه طلاق، بی خانمانی،اعتیاد به مواد مخدر و الکل نسبت به کل جامعه 2 برابر بیشتر شایع شده است. 

متاسفانه هم اکنون نیز با توجه به عصر گفت و گو و پارادایم باز هم تنها راهکار جنگ است و به ندرت دیپلماسی راهگشاست. همه این ها گفته نشده که این افتتاح 1000 تخت زیر سوال برود بلکه غرض تلنگری کوچک است که حواس مان باشد. به دنبال کاهش عوامل بوجود آورنده این اختلالات روانی باشیم. خوزستان دین خود را ادا کرد و نیاز به توجه مضاعف دارد.


برچسب ها: میترا مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار