اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
برگزاری جلسه نقد کتاب مفهوم شهروندی در دزفول / جلسه نقد کتاب مفهوم شهروندی تالیف دکتر محمدرضا ایران منش
محمدرضا ایران منش گفت: کتاب مفهوم شهروندی در سال 94 به چاپ رسیده و حاصل 10 سال مطالعه و تحقیق است


شوشان: در ادامه سلسله جلسات نقد کتاب و با حضور جمع کثیری از علاقه مندان، جامعه شناسان و  اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز کتاب مفهوم شهروندی تالیف دکتر محمدرضا ایران منش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش شوشان ، در این جلسه که با حضور دکتر عبدالرضا نواح جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران برگزار شد، این کتاب در سه  محور ظاهری ، محتوایی و تحلیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر نواح ضمن تاکید بر اینکه مفهوم شهروندی از جامعه اروپایی وارد فرهنگ و مباحث جامعه شرقی شده ، گفت: نظریه ها و مفاهیم جامعه شناسی مرتبط با مفهوم شهروندی و حقوق شهروندی ، بر گرفته از مکاتیب اروپایی است و باید مصداق های آن در جامعه شرقی مورد بررسی بیشتری قرار گیرند.

وی افزود: مفاهیمی مانند فرهنگ و شهروندی نسبت تقدم و تاخر با یکدیگر ندارند و لازم و ملزوم هم هستند.

در این جلسه محمدرضا ایران منش انگیزه خود از تالیف این کتاب را اینگونه بیان کرد: کتاب مفهوم شهروندی در سال 94 به چاپ رسیده و حاصل 10 سال مطالعه و تحقیق است.آنچه بنده را ملزم به این کار کرد تفاوت دیدگاه جامعه شرقی ک اروپایی در تعریف مفهوم شهروندی بود.

این جامعه شناس افزود: در جامعه شرقی شهروند به کسی گفته می شود که ساکن شهر است در حالیکه مفهوم اروپایی شهروند علاوه بر حوزه جغرافیایی ویژگی های دیگری نیز برای آن متصور است.شهروند در نظریات جامعه شناسان اروپایی تعریف واحدی ندارد اما به اذعان اکثر نظریه پردازان شهروند امروزی در تمام تصمیمات و تعاملات جامعه نثش فعال و کلیدی دارد.

ایران منش تاکید کرد: حقوق سیاسی لازمه و پیش نیاز حقوق شهروندی است و مفهوم رعیت در مقابل مفهوم شهروندی قرار دارد.

وی همچنین برگزاری جلسات نقد را در رفع نواقص این کتاب سودمند خواند و چاپ جلدهای بعدی این کتاب نیز خبر داد. در ادامه این جلسه حضار پرسش هایی را مطرح کردند که توسط مولف به آنها پاسخ داده شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار