اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
شاهین یوسفی 

همه  ما از موهبات و برکات فن آوری روز دنیا که بدست آن ورآبی ها اختراع، ساخته و پرداخته می شود به خوبی آگاهیم و می دانیم که در سیر تاریخی که نیک بنگریم بعد از صنعت چرخ و چاپ، اینترنت و فضای مجازی انقلابی در زندگی بشریت رقم زده است که در همه ارکان زندگی مان رد پایش را شاهدیم . یکی از خدمات اینترنت که برای ما ساده و روزمره به حساب می آید همانا ارسال و دریافت حجم بالایی از اطلاعات در زمان کوتاه و در مسافت های طولانی است که به نوبه خود کاری بس سترگ و شگفت انگیز می باشد، اخبار و حوادث گوناگون بصورت، تصویر، فیلم و نوشتار در چشم بهم زدنی، از این سوی گیتی به سوی دیگرمنتقل شده و بدیهی است، نا دیده گرفتن چنین خدمتی به این اندازه بزرگ، بی اندازه بی انصافی است .

اما هدف از این مقال ومجال، ایرادی است که می خواهیم به شیوه و نحوه بهره برداری از تکنولوژی و فناوری و افراطی که در این زمینه صورت گرفته، وارد آوریم .

تصور کنید، کودکانی را که باید به درس ها و تکالیف شان برسند و یا اینکه با همسالان خود در کوی و برزن فوتبال بازی کنند و یامدت  زمانی از روز را به مطالعه کتابی بپردازند ، ساعات متمادی وقت گران بهاشان را به صورت بی حساب و کتاب به میزهای رایانه ها چسبیده و یا سرشان به تبلت ها گرم است و یا اینکه با موبایل ورمی روند و از دست شان نمی افتد، پرواضح است که جدا کردن آنها ازاین همه بازی های جذاب و پر رنگ و لعاب، اغلب باعث ناراحتی و کدورت بین والدین و فرزندان هم شده است، ومشکل این جاست که این مو ضوع مختص کودکان و نوجوانان نیست، چه بسا خیلی از بزرگ تر هاهم دچار چنین زیاده روی هایی می شوند.

 باآمدن سال های آتی وسونامی بازی های گوناگون ونوآوری هایی مانند واتساپ وازاین دست چه بیماری های چشمی وجسمی درانتظارکاربران فضای مجازی است وپیکره جامعه بلحاظ اخلاقی باید منتظرچه آسیب هایی باشد .  آیا براستی اشکال کار کجاست ؟ آیا این فرهنگ غلط در دراز مدت سبب وارد آمدن آسیب های اجتماعی به آحاد مردم نمی شود ؟ وآیا براستی با زیاده روی های مان، خود را اسیرودربند، در تارو پود تارهای تنیده شده اینترنت در سراسر گیتی، که خود تنیده ایم، نکرده ایم ؟

رخت بربستن از این وادی پرهیاهو و پناه بردن  به فضایی آرام صدالبته، با خواندن  کتابی با ارزش و تورق، تامل و غوطه ور شدن به عمق برگ هایش میسراست، اساسن بدین سان به انسان آرامش ورویش فکری زاید الوصفی ارزانی می شود که دراین دوره و زمانه زیاد نیست و بدست آوردنش با بدست گرفتن کتابی هر چند کم حجم ، سهل و آسان است .

اما کو آن دل پردلی که توان دل کندن از این همه پیامک های دل فریب و تصاویرونقش ونگارهای پرآب ورنگ را داشته باشد و کجاست آن عزمی که برای کتاب و کتاب خوانی جزم شود.

با توجه به آماراسفبار مطالعه و کتاب خوانی در کشور، چه آینده ایی درانتظارنسل های بعدی خواهد بود واندک  هنرواندیشه ای که  نزد ایرانیان مانده است همچنان نزدمان خواهد ماند یا بکلی از کف مان خواهد رفت ، دیر شده است یانه ولی می دانم که هنوز هم می شود لختی را با حافظ بود و چنگی برزلف وگیسوی دیوانش زد، آری می شود دمی همدم با سعدی سرکرد و باب های گلستان و بوستانش را یکی یکی گشود .

می شود تورقی به شاهنامه زد و همرکاب  سهراب و داراب و جمشید شد . می توان هنگامه ای از زمان را برای همقدمی و همراهی با همسایه های احمد محمود از روزگار ربود .

اندکی را می شود با فروغ و سیمین و شهریار یاروهمراه شد و سرآرامش بر بالین برگ های زرین اشعارشان نهاد و لحظه ای ازلحظات گران قدرزندگی را  درون دریای شعر و شور و اندیشه شناور شد .

آری می شود به دور از زندگی ماشینی لختی در کوهساران، کنار ساحل، رودخانه ویاحتا در بیابان چشم های تان را بسته و به صدای باد گوش فرادهید و با طبیعت بکر همراه شوید و به آرامش برسید، امید است روزی فرا رسد که هنگام سفر یک جلد کتاب جیبی به همراه تلفن همراه مان داشته باشیم .                    

برچسب ها: شاهین یوسفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار