اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مهمترین راه برای اجرای اقتصاد مقاومتی و لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری حرکت در مسیر توسعه فرهنگ وقف در جامعه با نگاه سخاوتمندانه ثروتمندان برای بهبود چرخه تولید و اقتصاد کشور است.
 
به گزارش فارس، معصومه فرزانه درباره نقش بانوان جامعه در توسعه و ترویج فرهنگ وقف، گفت: به منظور جلب مشارکت‌های فرهنگی و فکری زنان اندیشمند و فرهیخته در سطح سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامات و برنامه‌های خوبی اجرا شده است.

وی افزود: ما می‌کوشیم با اجرای این برنامه‌ها در راستای نهادینه سازی فرهنگ وقف، از همه زنان و اقشار جامعه کمک گرفته و مشارکت جدی همه دستگاه‌های کشور، سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی را همراه خود داشته باشیم.

به دنبال مفهوم سازی و نهادینه کردن فرهنگ وقف هستیم


مشاور امور بانوان سازمان اوقاف، تصریح کرد: امور بانوان سازمان اوقاف برای توسعه و ترویج فرهنگ وقف، سه عرصه را مدنظر قرار داده که در ابتدای امر، مفهوم‌سازی وقف را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود مدنظر قرار داده‌ایم، ضمن اینکه می‌کوشیم بعد از آن، مدل‌سازی و درنهایت بحث نهادینه‌سازی وقف را در جامعه پیگیری کنیم.

وی اظهار داشت: در بخش مفهوم‌سازی، متأسفانه جامعه ما به دلیل نیازهای زیادی که اقشار محروم جامعه دارند، این گلایه‌مندی از سوی فرهیختگان و ثروتمندان جامعه که توانمندی مالی خوبی دارند، برای عدم حرکت در مسیر تأمین نیازمندی‌های آنها وجود دارد.

فرزانه خاطرنشان کرد: اگر تمامی دستگاه‌های اندیشه‌ساز مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نهضتی فراگیر را راه بیندازند تا فرهنگ وقف به کل جامعه تسرّی پیدا کند، آن موقع وقف، نهادینه‌سازی خواهد شد.

می‌کوشیم الگوهای مناسبی از واقفین به جامعه معرفی کنیم


وی گفت: ما مدل‌ها و الگوهای مناسب وقف و واقفین برتر را در سطح جامعه معرفی کرده‌ و از آنها تقدیر به عمل آورده‌ایم، ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم که واقفین برتر را شناسایی کنیم، هر چند تعداد زیادی از آنها بنا دارند تا همچنان گمنام باقی بمانند.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف افزود: واقفین به جای اینکه به دنبال زندگی اشرافی و تجملاتی بروند، با آنکه برای زندگی و ثروت خود زحمت زیادی کشیده‌اند و علاقه‌ای هم به مال و اموال خود دارند، اما با ایثار فراوان، آن را وقف کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به برکت دستاوردهای جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و براساس فرامین حضرت امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری، نگرش زنان تغییر کرده و بعد از آن، بانوان جامعه وقف‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند که اکثر آنها متناسب با نیازهای روز جامعه بوده است.

اجرای نیت وقف برای راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


فرزانه در توضیح بیشتر این موضوع افزود: برای مثال؛ در یکی از استان‌های محروم کشورمان وقفی با نیت راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده که این امر نشان‌دهنده بلوغ فکری واقف است، چرا که وی برای تأمین نیازهای کودکان و نوجوانان که بخشی از جامعه محسوب می‌شوند، ثروتش را مخلصانه و ایثارگونه وقف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نمادها و الگوهای زیادی از بانوان واقف در جامعه داریم که یکی از این زنان مفتخر است که بخشی از اموال خود را برای تأمین نیازهای دارویی پیرمردها و پیرزن‌ها وقف کند، ضمن اینکه برخی زنان هم برای خرید کتاب‌های فقهی و دراختیار قرار دادن آن به طلاب امور دینی، وقف‌هایی را انجام داده‌اند.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف افزود: زنان جامعه ما با تفکر و اندیشه بالای خود که برگرفته از شناخت و آگاهی نسبت به مسئله وقف بوده است، توانسته‌اند در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ وقف در جامعه گام بردارند.

لزوم بهره‌مندی از زنان مبلغ و اساتید دانشگاه برای گفتمان‌سازی در حوزه وقف


وی گفت: ما می‌کوشیم تا از زنان مبلغ و اساتید دانشگاه در مسیر گفتمان‌سازی و ظرفیت‌سازی در حوزه وقف بهره ببریم که در 4 سال اخیر، بر مین اساس کارگاه های آموزشی برای پژوهشگران حوزه علمیه در جهت توسعه فرهنگ وقف و شناسایی نیازهای جامعه و ارائه روش‌های متناسب توسعه آن، برگزار و راهکارهای عملی آن بررسی شده است.

فرزانه اظهار داشت: جلسات هم‌اندیشی زنان که ویژه وقف و با حضور تعدادی از مدیران زن دستگاه‌های اجرایی فرهنگی در 8 جلسه برگزار شده است که بعد از برگزاری آنها، وقف‌های جدیدی در جامعه صورت گرفته که همگی آنها نشان‌دهنده بلوغ فکری زنان است.

وی تصریح کرد: زنان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس با همت بالا و انگیزه فراوان در عرصه‌های مختلف وارد شده و نشان دادند که می‌توانند نقش‌های خوبی را در کشورمان ایفا کنند، به طوری که بعد از این ایام، افتخارات ماندگاری به نام آنها به یادگار مانده است، به همین جهت ما می‌کوشیم که از حضور آنها در حوزه وقف جامعه استفاده بیشتری ببریم.

برگزاری چندین نظرسنجی و پایش برای بررسی موانع فرهنگ وقف


مشاور امور بانوان سازمان اوقاف، خاطرنشان کرد: چندین مورد نظرسنجی و پایش از زنان فرهیخته در جامعه درباره موانع توسعه فرهنگ وقف صورت گرفته است که براساس آن، کتابی به نام «درسنامه وقف» در دست چاپ است که در حقیقت می‌توان آن را دائرةالمعارف وقف معنوی که در راستای توسعه و ترویج وقف است نامید.

وی گفت: مهمترین راه برای اجرای اقتصاد مقاومتی و همچنین لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری آن است که ما بتوانیم با گاه سخاوتمندانه ثروتمندانی که دستی در عالم وقف دارند، چرخه تولید و اقتصاد کشور را بگردانیم.

فرزانه تصریح کرد: ثروت نعمتی از طرف خداوند است که اگر انفاق در جامعه گسترش یابد و تکاثر و ثروت در جامعه وجود نداشته باشد و نیازهای کشور شناسایی و در مسیر رفع آن اقداماتی صورت گیرد، بسیار مطلوب است که در این مسیر باید از ظرفیت و پتانسیل وقف استفاده کرد.

نقش ویژه بانوان و مادران برای نهادینه کردن وقف در خانواده


وی افزود: سال جاری و در دهه وقف، نیازهای خانواده‌ها در خصوص حوزه وقف در برنامه‌های مختلف احصاء شد و در این مسیر نیازهای جامعه و خانواده‌ها شناسایی شد که می‌توان امیدوار بود که تحولات خوبی در آینده جامعه به وجود آید.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف با اشاره به نقش مهم مادر در خانواده و تربیت فرزندان گفت: مادر اولین رکن و مربی، مدیر و مدبر در منزل و خانواده است که می‌تواند با تدبیر لازم در مسائل اقتصادی از کودکی به فرزندانش آموزش دهد تا آنها ضمن توجه به فرهنگ صرفه‌جویی، تلاش‌هایی را در مسیر وقف و نگاه ویژه به آن داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ریخت و پاش‌های خانوادگی در صورتی که مدیریت شده و به وقف تبدیل شود، می‌تواند منجر به رنگ باختن فقر در جامعه شود.

فقر زدایی از جامعه با توسعه فرهنگ وقف


فرزانه با بیان اینکه از قدیم‌الایام وقتی بحث وقف به میان می‌آمد، تصور همگان، وجود افرادی ثروتمند با امکاناتی فراوان که پول و اجناس مازاد دارند و آنها را وقف می‌کنند در ذهن‌ها خطور می‌کرد، در حالی که می‌توان با مبالغ اندک و صرفه‌جویی‌های صورت گرفته و مدیریت آن، در مسیر ساخت و ساز و یا سرمایه‌گذاری در جهت توسعه وقف در جامعه از آن بهره برد.

وی تصریح کرد: اگر خانواده‌ها تلاش کنند، می‌توانند با مدیریت منابع مالی و امکانات خود، در مسیر ترویج فرهنگ وقف در جامعه گام بردارند، ضمن اینکه اگر رسانه‌ها به تکلیف خود در قبال وقف عمل کنند و خانواده‌ها هم محرومین جامعه را ببینند، قطعاً اتفاقات خوبی در زمینه فقرزدایی رخ خواهد داد.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف افزود: اگر اقشار مختلف و متول جامعه، محرومین و نیازهای آنها را ببینند می‌توان توسعه فرهنگی پایدار و ارتقاء سطح آن و همچنین برچیده شدن فقر از جامعه را به وضوح دید.

لزوم اجرای نهضت فراگیر وقف در جامعه


وی گفت: همانطور که نهضت فراگیر سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور به همت حجت‌الاسلام قرائتی اجرایی شد، در صورت اجرای نهضت برچیده شدن فقر از جامعه، فرهنگ وقف در جامعه توسعه می‌یابد و همه به سمت و سوی وقف اموال و دیدن محرومان حرکت می‌کنند که در آن صورت فقر در ایران نابود خواهد شد.

فرزانه با بیان اینکه 25 درصد موقوفات کشور متعلق به خانم‌هاست خاطرنشان کرد: مدیریت و برنامه‌ریزی و مشوق اصلی وقف در جامعه توسط زنان و مادران صورت می‌گیرد. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار