اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
 سید محمد طاهر موسوی زاده

‌ساكنين دههِ چهل تهران خوب بخاطر دارند كه وقتي ساختمان پلاسكو به عنوان بلندترين ساختمان تهران به بهره برداري رسيد، مردم با چه شور و شوقي براي ديدن اين برج! و گردشي تفنّني در آن صف مي كشيدند و تا مدتها به عنوان يكي از مدرن ترين ساختمانهاي تهران، گردش در فروشگاهها و احياناً استراحت در قهوه خانه طبقهِ زيرين آن را از دست نمي دادند و شايد بعضي از بازديدكنندگان آن زمان ساختمان پلاسكو، عكسهاي چهار فلاشهِ كيوسك عكاسي آن را هنوز در آلبومهاي خود بيادگار داشته باشند.

 به هرحال اين نماد مدرنيته دههِ ۴۰ تهران پس از آنكه رقباي سرفرازتري جاي آن را در دل مردم گرفت آنچنان مورد بي اعتنائي قرار گرفت كه حتّي مالكان بعدي آن ضرورتي بر استحكام بخشي و نوسازي آن احساس نكردند و اين ساختمان بعد از مقاومتي ۵۴ ساله در برابر باد و باران و توفان و انواع عوامل فرساينده ديگر، بالاخره روز پنجشنبه گذشته در برابرسهل انگاريهاي همهِ انسانهائي كه در تضمين استحكام و ايمني ساختمانهاي شهري مسئوليت دارند تاب مقاومت از دست داد و پس از يك آتش سوزي كه مهار آن در ابتدا آسان مينمود تاب نياورد و ضمن آنكه در خود فرو ريخت، تعدادي از آتش نشانان غيور و از جان گذشته را در زير آوار خود دفن كرد. غيورمرداني كه عشق خدمت به مردم آنان را از اثرات آتش صدها درجه اي بر اسكلت فولادي ساختمان غافل كرده بود. ‌

امروز چهارمين روز حادثهِ غمبار فروريختن ساختمان پلاسكوي تهران است حادثهِ خونباري كه به جهت شهادت ايثارگراني كه براي نجات جان همشهريان از جان خود گذشتند، سراسر ايران عزادار است و در هر نقطهِ كشور مردم لحظه به لحظه اخبار رسانه ها را دنبال مي كنند تا مگر خبري از گرفتار شدگان در زير آوار به دست آورند. امّا در عين حال همه متفق القولند كه هم مسئولين دستگاههاي نظارتي و خدماتي و هم مالكين ساختمانهاي ناايمن در تهران و ديگر شهرها و هم مردمي كه خطرات بالقوه اي از ناحيه اينگونه ساختمان ها آنها را تهديد مي كند، كه تقريباً همهِ مردم را شامل مي شود، بايد از اين ضايعهِ جبران ناپذير درس عبرت بگيرند و با بسيجي سراسري ضمن شناسائي اينگونه ساختمانها و ايمن سازي آنها، مردم و مسئولين به شركت در دوره هاي آموزشي متناسب ملزم شوند.

مسئولين دستگاههاي نظارتي بايد بياموزند كه در اينگونه موارد وظيفه شان تنها دادن اخطار كتبي بي اثر و نگهداري مدارك براي رفع اتهامات بعدي نيست. كاركنان نهادهاي خدماتي نيز بايد از مهارتهاي لازم براي انجام وظايف خود برخوردار شوند تا با سعي و خطا به مقابله با حوادث نپردازند. مالكان بايد با انديشيدن به مسائلي چون ايمني اين ساختمانها و قبول هزينه براي تأمين امنيت آنها وادار شوند و ساير مردم نيز بايد با نوع اين خطرات آشنا شده و راه مقابله صحيح با آن و نحوهِ نجات خود و ديگران را بصورت عملي فراگيرند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار