شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت: بودجه عمرانی سال جاری ۳۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ۱۲۰ میلیارد از این میزان مربوط به حوزه حمل و نقل و ترافیک است. _محمدرضا دهنوی در نشستی خبری که امروز (دوشنبه، ۲۱ فروردین‌ماه) برگزار شد، با بیان اینکه بودجه عمرانی امسال ۳۴۰ میلیارد تومان تعیین شده است، اظهار کرد: در بودجه عمرانی سال ۹۱، چهار میلیارد تومان بودجه عمران شهری، ۲۰ میلیارد تومان بودجه شهرسازی، پنج میلیارد تومان بودجه فرهنگی، ۸۳ میلیارد تومان بودجه خدمات شهری، ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه ترافیک و حمل و نقل، هفت میلیارد تومان بودجه فناوری و حدود ۱۰ میلیارد تومان دیون عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در نوروز امسال بستر خوبی برای استقبال از مهمانان نوروزی در شهر فراهم شد و نورپردازی‌های انجام شده در سطح شهر بسیار قابل‌قبول بود. پل هشتم اهواز نیز از دیگر جاذبه‌های شهر اهواز در نوروز امسال بود و بسیاری از مهمانان نوروزی از این پل دیدن کردند. پل هشتم و پارک جزیره از پروژه‌هایی است که در سال گذشته به نتیجه رسید و علی‌رغم اینکه افتتاح رسمی نشدند، شهروندان از آن‌ها استفاده کردند. پارک جزیره که عملیات اجرایی آن با اعتبار حدود چهار میلیارد تومان از آذرماه سال ۹۰ آغاز شد، خردادماه امسال به صورت رسمی افتتاح می‌شود. پارک ورودی اهواز از سمت ماهشهر نیز در اواخر سال گذشته افتتاح شد که با توجه با فقر فضای سبز در آن منطقه، اقبال عمومی شهروندان از این پروژه نیز مناسب بود.

دهنوی با بیان این‌که در سال ۹۰ حدود ۱۳۳ هکتار به فضای سبز شهر اهواز اضافه شد، تصریح کرد: عملیات اجرایی پارک‌های ساحلی در غرب رودخانه کارون در سال گذشته پیشرفت خوبی داشت، ولی برخی از آن‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند. حد فاصل پل پنجم تا پارک شقایق نیز چمن‌کاری شده و عملیات روشنایی آن نیز انجام شده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها عملیات اجرایی آن تا پایان خردادماه ۹۱ تکمیل می‌شود. همچنین امکان استفاده شهروندان به صورت ایمن در شرق رودخانه کارون و در حد فاصل پارک لاله تا پل هفتم ایجاد شده و این محدوده نیز مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است. عملیات اجرایی فضای سبز در محدوده پل هفتم تا بیمارستان امام خمینی(ره) نیز در حال انجام است و در خردادماه امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز خاطرنشان کرد:‌ ایجاد امکانات اولیه در پارک‌ها نیز از مهمترین برنامه‌های شهرداری است و ایجاد نمازخانه و سرویس بهداشتی در پارک‌های منطقه‌ای از این قبیل موارد است. در سال ۹۱ جهت‌گیری پروژه‌های عمرانی با این روند ادامه خواهد داشت و علی‌رغم اینکه توقعات شهروندان زیاد نیست، سعی داریم رضایتمندی آن‌ها را جلب کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه‌های سال ۹۱ سعی داریم موضوعات محله‌ای و شهرداری‌های منطقه‌ای را به مناطق واگذار کنیم. شهرداری‌های مناطق اشراف بیشتری به محله‌ها دارند و می‌توانند تصمیم‌گیری کنند که چه پروژه‌هایی اجرایی شود. پروژه‌های مربوط به مناطق در چندین سرفصل به آن‌ها اعلام می‌شود و اختیار نوع پروژه‌ها نیز به شهرداری‌‌های مناطق واگذار می‌شود.

دهنوی گفت: بر اساس تائیدیه بودجه عمرانی، سهم مناطق و معاونت‌ها مشخص می‌شود و قرار است پروژه‌ها در قالب همین بودجه پیش‌بینی شوند. هر منطقه با رویکردهای همان منطقه می‌تواند اقدام کند و هیچ محدودیتی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. البته این رقم تنها بودجه عمرانی است و در صورتی که بتوانند درآمدزایی داشته باشند و منابع مالی خود را تامین کنند، می‌توانند کارهای مورد نیاز شهر را انجام دهند.

وی افزود: کل بودجه سال ۹۱ حدود ۵۵۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته حدود ۹۶ میلیارد تومان کاهش داشته است. البته در صورتی که منابع جدید درآمدی محقق شوند ردیف‌های بودجه در موضوعات خاص افزایش خواهد یافت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در تشریح برنامه‌های سال ۹۱ عنوان کرد: احداث تقاطع‌های غیرهمسطح ازجمله برنامه‌های شهرداری است و هم‌اکنون سه تقاطع علوی، کیانشهر و ولایت در حال اجرا هستند. تقاطع پل علوی تاکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و احتمالا تا خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد. تقاطع کیانشهر نیز با وجود اینکه از اسفندماه سال ۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده، تاکنون روند خوبی داشته و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تقاطع غیرهمسطح توحید نیز در خیابان شهید چمران (کیانپارس) اجرایی می‌شود. عملیات اجرایی این پروژه در خردادماه آغاز می‌شود و به‌گونه‌ای عمل می‌شود که پیش از آغاز فصل مدارس، این تقاطع به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: احداث تقاطعی در ابتدای مسیر پل ششم و بلوار آیت‌الله بهبهانی در منطقه کوت‌عبدالله نیز پیش‌بینی شده و مذاکرات اولیه آن انجام شده است. توافق‌نامه اجرای این پروژه در قالب سرمایه‌گذاری تا اواخر فروردین‌ماه منعقد می‌شود. در این پروژه قصد داریم امتداد مسیر پل ششم تا مسیر جاده ماهشهر را در هر دو سمت رودخانه ادامه دهیم. این طرح جزء پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری است و امسال اجرایی می‌شود. حداقل زمان اجرای این پروژه هم ۱۵ تا ۱۸ ماه تعیین شده است.

دهنوی درباره اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح خیابان اقبال در اتوبان پاسداران گفت: این تقاطع از نظر فنی در حوزه شهرسازی بررسی شد، ولی جزء اولولیت‌های کاری شهرداری تشخیص داده نشد و فعلا پروژه متوقف می‌ماند و مسیرهای جایگزین‌ برای آن تعریف می‌شود. در سال ۹۱ تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت نخست است. همچنین اجرای پروژه‌هایی که در سال ۹۱ به نتیجه می‌رسد را در اولویت کاری قرار می‌دهیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز افزود: در بخش فضای سبز تکمیل فضای سبز بلوارهای ساحلی در حد فاصل پل پنجم تا پل ششم انجام می‌شود. همچنین ساخت و تکمیل دو پارک بزرگ در شهر که یکی پارک فولاد در منطقه هشت شهرداری و دیگری پارک شهروند است در اولویت‌های کاری سال ۹۱ قرار گرفته‌اند. تکمیل پارک شهروند و بهبود دسترسی‌های این پارک از برنامه‌های شهرداری است و امسال به صورت عملیاتی‌تر به این پروژه پرداخته می‌شود تا شهروندان از فضای سبز این پارک بهتر استفاده کنند. مواردی مانند شهربازی، آکواریوم و پارک مینیاتور برای ایجاد در این پارک پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در بحث مسیرهای شریانی نیز تکمیل جاده ساحلی از مهمترین برنامه‌های شهرداری است. تکمیل جاده ساحلی در حدفاصل پل ششم تا ورودی اهواز از سمت آبادان از اولویت‌های کاری امسال است. در بخش نخست با هماهنگی‌ها و توافقات انجام شده با بیمارستان سینا قرار شد این مسیر را تا میدان هادی‌آباد امتداد دهیم و جاده ساحلی در این قسمت تکمیل شود. در بخش دوم نیز تکمیل جاده ساحلی حد فاصل پل سوم تا پل نهم انجام خواهد شد. همچنین پروژه مسیر حدفاصل پل صیاد شیرازی تا پل کیانشهر که حدود ۳/۶ کیلومتر است و از برنامه‌های سال ۸۹ بوده، در سال جاری پیگیری می‌شود.

دهنوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن آسفالت و قریب به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع است، انجام شد. همچنین آسفالت پلیمری نیز مورد استفاده قرار گرفت که کیفیت و ظرافت خاصی دارد و در بهسازی پل سوم نیز از این نوع آسفالت استفاده شد. سعی می‌کنیم در جریان آسفالت معابر در کنار کمیت، کیفیت را نیز در نظر داشته باشیم. در پروژه‌های سال ۹۱ نیز آسفالت معابر کمتر از سال گذشته نخواهد بود.

معاون شهردار اهواز درباره ورودی شهر از سمت شوشتر گفت: برای اصلاح این ورودی برنامه‌ریزی شده بود ولی با آغاز به کار مشخص شد که سطح کار بیش از برنامه‌ریزی‌ها است و با توجه به اینکه نیاز به اصلاح شیب وجود داشت، مجبور به اصلاح شدیم و این حجم کار موجب افزایش مدت انجام پروژه شد.

وی اظهار کرد: در سال ۹۱ سه پروژه اساسی در هسته مرکزی شهر با عنوان بهسازی و بدنه‌سازی خیابان‌های طالقانی، شریعتی و سلمان فارسی در اولویت‌های کاری قرار گرفته‌اند. در خیابان سلمان فارسی طرح ترافیکی این خیابان بر دیگر موضوعات آن قالب است؛‌ به دلیل اینکه این خیابان از معابر شریانی شهر است باید شکل ترافیکی و عملکرد ترافیکی آن مناسب باشد. همچنین بحث‌هایی در مورد جابه‌جایی یا برداشتن تقاطع سلمان‌فارسی در این خیابان انجام شده و در صورتی که با حذف پل، شکل ترافیکی خیابان محفوظ بماند، ‌این پل حذف می‌شود. سازمان قطار شهری نیز با توجه به حرکت TBMها و تداخل آن‌ها با پل در این خصوص نظراتی دارد که با اجماع نظرات در مورد برداشتن یا باقی‌ماندن پل به جمع‌بندی خواهیم رسید.

دهنوی خاطرنشان کرد: در پروژه‌های بهسازی سه خیابان شریعتی، طالقانی و سلمان فارسی موضوع مناسب‌سازی برای تردد معلولان نیز در نظر گرفته شده است. امسال علاوه بر بهسازی این خیابان‌ها، پیاده‌روسازی ۱۰۰ کیلومتر از معابر نیز برنامه‌ریزی شده و در این طراحی‌ها همه الزامات برای تردد معلولان در نظر گرفته شده است. در بحث بهسازی معابر، در هر منطقه بهسازی یک شریان اصلی را به عنوان پایلوت انجام می‌دهیم و اولویت‌بندی را به مدیران مناطق می‌سپاریم.

وی تصریح کرد: بحث احداث پل عابر پیاده نیز از دیگر اولویت‌های کاری شهرداری در سال ۹۱ است که سعی می‌کنیم حداقل ۱۵ پل عابر پیاده در سال جاری ایجاد شود و بیشتر پل‌های هم مکانیزه خواهد بود.

معاون شهردار اهواز گفت: احداث شبکه آب‌خام در قالب طرح جامع آب خام در سال ۹۱ برنامه‌ریزی شده است. در معابری که تامین آب خام فضای سبز آن‌ها با مشکل مواجه است با اولویت‌بندی مناطق، آب خام آن‌ها را تامین می‌کنیم. در ورودی شهر از سمت ماهشهر نیز با توجه به ایجاد فضای سبز و کمربند سبز شهر، خطوط اصلی را به نتیجه می‌رسانیم.

دهنوی تاکید کرد: در خصوص دفع آب‌های سطحی در مناطق، رفع مشکل آبگرفتگی‌ها را بدون تعیین سقف مالی به مناطق واگذار کرده‌ایم و عملیات اجرایی از سوی شهرداری‌های مناطق انجام می‌شود. در تامین منابع مالی محدودیتی ایجاد نمی‌کنیم تا با توجه به امکانات، هر منطقه بتواند بحث دفع آب‌های سطحی را در منطقه خود ساماندهی کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار