شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
مدیرکل گمرک خرمشهر با اشاره به فرا رسیدن روزها ماه های پایانی سال، گفت:این اداره کل آمادگی دارد تا کالای بازرگانان را در سریع ترین زمان ممکن ترخیص کند.
آمادگی گمرک خرمشهر برای سرعت بخشی ترخیص کالای بازرگانان
به گزارش ایرنا عارف باوی روز دوشنبه در نشست تخصصی و هم اندیشی مسئولان بخش تجارت شهرستان خرمشهر با واردکنندگان کالا، افزایش آموزش به پرسنل را راهبردهای این اداره کل عنوان کرد و گفت:نبود آموزش کافی برای کار با سامانه جامع گمرکی، افزایش مدت زمان ترخیص کالا را به همراه دارد.
وی اضافه کرد:پنجشنبه و جمعه هر هفته به ویژه روزهای پایانی سال گمرک آمادگی ارائه خدمت رسانی به بازرگانان را دارد و افرادی که در گمرک کالای ترخیص نشده دارند، در اولویت ترخیص قرار می گیرند.
باوی تعریف مسیر سبز برای سرعت بخشی ترخیص برخی کالاها را از برنامه های آتی گمرک عنوان کرد و افزود:برخی کالاها همچون لوازم خانگی، لاستیک که نیاز به آزمایشگاه و تایید استاندارد دارد، در مسیر سبز قرار نمی گیرد.
وی ادامه داد:انتخاب مسیر سبز از کارت های بازرگانی تعیین می شود و به نوع کالا توجهی نمی شود و این از ایرادهایی است که در نشست های تخصصی گمرک بیان شده است.
مدیرکل گمرک خرمشهر اضافه کرد:ثبت سفارش هنوز به سامانه جامع الکترونیکی گمرک لینک نشده و این موضوع نیز، مشکلاتی برای کارشناسان گمرک ایجاد کرده است.
وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه گمرک خرمشهر، بین گمرکات کشور بهترین گمرک شناخته شده گفت:امید است با پیگیری نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، مشکلات بازرگانان منطقه رفع شود.
مدیرکل گمرک خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش، اجرای سامانه جامع گمرکی را از اقدامات گمرک در اجرایی کردن سیاست های فساد ستیزی دولت عنوان کرد و ارائه مؤثر خدمات و بهبود کارایی خدمات دولتی در مرزهای گمرکی، صرفه جویی در وقت و هزینه های فعالان تجاری، کاهش هزینه های حمل ونقل، کاهش زمان ترخیص کالا و ریشه کنی فساد در فعالیت های تجارت بین المللی را از نتایج این اقدام بیان کرد.
وی ادامه داد:با اجرای کامل سامانه پنجره واحد تجارت فرا مرزی و اتصال دستگاه های مسئول نظیر بهداشت و درمان، استاندارد، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه های ناظر، اسناد کاغذی در گمرک حذف شده، امکان جعل مدارک به حداقل کاهش یافته و امور مربوط به ارباب رجوع نیز در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود. کرباسیان گفت:این طرح در راستای تکریم ارباب رجوع، سرعت بخشیدن و آسان سازی روند ترخیص کالا و کاهش خطای انسانی در گمرک خرمشهر به اجرا گذاشته شده است.
باوی تصریح کرد:اجرای سامانه جامع امور گمرکی زمینه مناسب استفاده از ظرفیت های تجاری و اقتصادی استان خوزستان به ویژه گمرک خرمشهر را به عنوان یکی از پایلوت های مهم تجارت الکترونیک در استان فراهم می کند.

**** انتقاد از تاخیر در ترخیص برخی کالاها از گمرک
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر نیز در این نشست گفت: اشراف کارشناسان بومی بر سامانه جامع الکترونیکی گمرکی از راهکارهای سرعت بخشی صادرات و واردات کالا در گمرک است. 
عبدالامیر ربیهاوی اظهار داشت:زمانی که سفارش مشتری وارد سامانه گمرک می شود، اظهارنامه ها به کارشناسان متعددی در گمرک ایران ارجاع می شود و این موضوع، تصمیم گیری را با مشکل مواجه می کند.
وی گفت: اگر کارشناسان بومی باشند با توجه به وضعیت منطقه بهتر می توانند تصمیم گیری کرده یا کار اظهار رسیدگی کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر، توقف کالا در ایست بازرسی نیروی انتظامی را از دیگر مشکلات تجار عنوان کرد و گفت:یکی از مشکلات عمده تجار توقف طولانی کامیون های کالا در ایست های بازرسی و بازبینی مجدد است که در این پروسه 80 تا 95 درصد کالاهای بازبینی شده بدون مشکل ترخیص می شوند.
وی در ادامه گفت:ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز برای رفع مشکل توقف طولانی کالا در ایست بازرسی ها راهکاری پیدا نکرده است در صورتی که دستگاه ایکس ری راه اندازی شود مشکلات به حداقل می رسد.
ربیهاوی، تعطیلی گمرک منطقه آزاد اروند در روزهای پنجشنبه را از دیگر مشکلات تجار خواند و گفت: درصورتی که گمرک منطقه آزاد اروند در روزهای پنجشنبه به ویژه ماه های پایانی سال کیشک داشته باشد، روند کاری تجار آسان می شود.

**** کالاهای وارداتی با مجوز نمایندگی ها وارد می شوند
ربیهاوی با بیان اینکه ابلاغ این بخشنامه و طرح بدون هیچگونه اطلاع رسانی به تجار انجام شده ، گفت: این امر باعث شده که برخی از تجار به دلیل اطلاع نداشتن از این بخشنامه ثبت سفارش کالا انجام دهند و این امر ضرر و زیان متحمل برخی از تجار شده است.

**** سهمیه ارزی منطقه آزاد تمام شد 
رئیس گمرک منطقه آزاد اروند نیز در این نشست با بیان اتمام سهمیه ارزی منطقه آزاد اروند، گفت: درآمد اصلی سازمان منطقه آزاد اروند عمدتا از وصول سهمیه ارزی یا مبلغ 15 درصدی مربوط به مناطق آزاد است و این مبلغ به حساب خزانه مرکز واریز می شود.
جبار سالم پور افزود: این مهم، باعث می شود که دو درصد به عنوان مشوق تجار از این 15 درصد و مابقی به عنوان بخشی از درآمدهای سازمان منطقه آزاد اروند محسوب شود.
وی گفت: آبادان و خرمشهر نیاز به تامین زیرساخت ها و پروژه های عمرانی دارد و به همین منظور تقاضای سهمیه بیشتری را برای سال آینده کرده ایم.
سالم پور با بیان اینکه سامانه گمرک ایران ناقص است، گفت: سامانه جامع گمرک ایران برای بعضی از مناطق آزاد اجرا و عملیاتی نشده و این امر مشکلاتی را برای تجار بوجود آورده است.
به گزارش ایرنا روز دوشنبه جمعی از تجار و واردکنندگان کالا در نشست تخصصی با مسئولان دستگاههای اجرایی مشکلات مطرح کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار