اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۲۷۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
یادداشت وارده / اصلاح طلبان ماهشهر ناامید از وضع موجود / نگاهی به عملکرد و مواضع نماینده ماهشهر
عدم تجربه سیاست ورزی و دولتمردی منجر به واکنش های احساسی و عزلت سیاسی برای این نماینده مجلس شده است

شوشان/ رضا محمدی: پیروزی نسبی لیست امید در انتخابات اسفند ماه سال گذشته اگر چه کام اصلاح طلبان را شیرین کرد اما حاوی نکات پند آموزی بود که تا سال ها بعد باید نصب العین برنامه ریزان جناح اصلاحات باشد.

نمونه بارز این نکات اعتماد به چهره های گمنام و بعضا فاقد کمترین تجربه سیاست ورزی نوین بود. بندر ماهشهر با دارا بودن چهار شهر بسیار مهم و دهها روستا و شهرک از نقاط استراتژیکی است که منابع وسیعی در  اختیار نماینده اش برای توسعه و آبادانی قرار می دهد و از سویی می تواند جایگاه مهمی نصیب نماینده کند. با این همه اما ماهشهر از جمله شهرهایی بود که لیست امید را به ناامیدی سوق داد و احتمال بسیاری می رود پس از این انتخاب، مردم در سال های آتی اعتماد چندانی به لیست اصلاحات نکنند.

 نا امیدی از تحقق وعده های علی گلمرادی اندک اندک جای خود را به آن اعتماد و امید اولیه می دهد و اگرچه تحلیل دقیق آن فرصت بیشتری می طلبد لیکن تحلیل اتفاقات روی داده موجب درک بیشتر تحولات آینده می شود.

مهمترین خلف وعده و چرخش به راست نماینده کنونی بندر ماهشهر در جریان انتقاد ناگهانی و بی سابقه از برجام اتفاق افتاد. انتقادی که درست در زمانی منعقد شد که شرایط جهانی پس از انتخابات آمریکا، لزوم همدلی و همزبانی بیشتر مسئولین را در حمایت از سیاست های نظام می طلبید و گلمرادی برای اولین بار و در بدترین شرایط زبان به انتقاد گشود و شم ضعیف سیاسی خود را علنی کرد.

 نگاهی به سابقه گلمرادی در کوران تبلیغات انتخاباتی سال گذشته نشان می دهد وی نه تنها هیچ انتقادی از برجام و سیاست های تنش زدایانه دولت نداشته است، بلکه تا آنجا که توانسته است در هر سخنرانی، از لزوم تایید سیاست های دولت و گسترش ارتباط با جهان آزاد سخن گفته است. مهمترین انتقاد گلمرادی به رقیب خود، سردار حبیب آقاجری، تقابل با دولت و به ویژه در مورد برجام و تنش زدایی با جهان بود. در فیلم های تبلیغاتی موجود در فضای مجازی نیز یکی از مهمترین موضوعات چالشی با سردار آقاجری همین انتقاد از دولت و مخالفت با برجام است.

 حال باید این پرسش مطرح شود که چگونه ایشان به ناگهان منتقد برجام شده است و اگر از ابتدا چنین نظری داشت چرا در ایام تبلیغات بر خلاف آن سخن گفته است؟ لحن پیشگویانه ایشان در انتقاد از برجام، کاملا بر خلاف آن چیزی است که در فیلم های سخنرانی وی در دوران تبلیغات دیده می شود و به نظر می آید بزرگترین چرخش مبتدیانه او باشد.

 به نظر می رسد گلمرادی با این چرخش به راست ناگهانی و عجیب، بیشتر در اندیشه به دست آوردن دل برخی گروه ها و جناح های سیاسی باشد تا یک موضع گیری سیاسی. اکنون جای این پرسش است که آیا رقیب پایدارچی شما را نباید بخاطر همین صداقت ستود که گفتن عقایدش را بر رای آوردن ترجیح داد؟

از سویی عدم همراهی با لیست امید و دوری کردن از هر آنچه علی گلمرادی را به این جبهه نزدیک کند بر کسی پوشیده نیست. اگرچه ایشان خود را فردی مستقل می داند اما تصاویر جلسات متعدد وی با اصلاح طلبان شهرستان و تلاش برای جلب حمایت آنان در فضای مجازی قابل انکار نیست.

به نظر می آید ایشان نیز پس از کسب سبد آرای اصلاح طلبان در اندیشه تایید صلاحیت ادوار بعدی مجلس است و هیچ اهمیتی برای اعتبار سیاسی خود قائل نیست. بی شک نخستین قربانی بی ثباتی سیاسی، آینده سیاسی شخص است که در ادامه به برخی نتایج آن خواهیم پرداخت. نتایجی که موجب دوری گروه های سیاسی موثر در شهرستان و استان از ایشان شده است و تقریبا هیچ گروه سیاسی ریشه داری حاضر به همراهی وی نیست.

 این عدم ثبات سیاسی تا بدانجا کشیده شده است که نام علی گلمرادی را در میان نخستین حامیان تشکل حلقه سیاستمداران نزدیک به محمود احمدی ، ملاحظه می کنیم و متاسفانه شاهد چرخشی عجیب در هشت ماه گذشته هستیم. چرخشی از منتها علیه اصلاحات به آنسوی مقربان پایداری.

 یکی از برجسته ترین انتقادات علی گلمرادی به رقیب انتخاباتی خود، مخالفت های گاه و بیگاه سردار آقاجری با سیاست های دولت و قهر کردن های وی با مقامات ارشد دولت و وزرا بود. انتقادی که از قضا درباره گلمرادی هم به ابتدایی ترین شکل ممکن اتفاق افتاد. البته با این تفاوت که سردار آقاجری تکلیف مردم را با افکار و عقایدش روشن کرده بود و انتظاری غیر از آن از او نمی رفت، اما پس از پیروزی گلمرادی در انتخابات مجلس و تکیه زدن بر صندلی سبز بهارستان، به ناگهان انتقادات گلمرادی از لیست امید و دولت فزونی گرفت و به جایی رسید که آوازه قهر او با وزرای کلیدی کابینه در آفاق پیچید.

 این بی ثباتی سیاسی منجر به تاثیر گذاری اندک وی حتی در استان خوزستان و مجمع نمایندگان گشته است. کافی ست برای مقایسه نگاهی به نماینده شادگان و فعالیت هایش داشت، نماینده ای که در غیاب علی گلمرادی، وزیر راه را در سفر به ماهشهر همراهی نمود و فراتر از توانش امتیازات بی نظیری برای حوزه انتخابیه اش اخذ نمود.

به عبارتی همان زمان که علی گلمرادی در حال صدور بیانیه و نامه و کلیپ صوتی در فضای مجازی و توجیه رفتار اشتباه خود در قهر با وزیر راه بود، نماینده شادگان (در مراسم افتتاح ایستگاه قطار ماهشهر!) در حال مذاکره با وزیر راه و اخذ امتیاز بود.

تعامل گسترده حجت الاسلام ناصری با وزرا و نیز مقامات استان، منجر به نتایج چشمگیر و خیره کننده ای(همچون پیگیری فولاد شادگان، دانشگاه علوم پزشکی شادگان، افزایش حق آب کشاورزان و ...) برای شادگان محروم گشته است و متاسفانه در همان حال برخی نمایندگان با نیمی از دولت قهر اند و عرصه مبارزه را در فضای مجازی و ژست عکس های سفارشی در کانال های متعدد مجازی می دانند. درگیری و قهر با مهندس زنگنه وزیر نفت، عدم همراهی با وزیر راه و شهر سازی و نیز دیگر مسئولین دولتی گوشه ای از رفتارهای سیاسی گلمرادی در همین مدت اندک است.

به عقیده نگارنده انتقاد از برجام و تقابل با دولت بیشتر از آنکه ناشی از عقاید سیاسی گلمرادی باشد، به علت ناتوانی وی در برقراری روابط صحیح با کانون های قدرت و سیاست و درک غلط از واکنش سیاسی است.

 عدم تجربه سیاست ورزی و دولتمردی منجر به واکنش های احساسی و عزلت سیاسی برای این نماینده مجلس شده است. نتیجه این اتفاقات نقش بسیار ضعیف گلمرادی در دریافت بودجه بیشتر برای حوزه انتخابیه اش و نیز عدم تاثیرگذاری بر اتفاقات منطقه است. نمونه این خنثی بودن نظرات، در انتصابات اخیر پتروشیمی ها و نیز برخی ارگان های مهم است.

 در یکی از کلیپ های تبلیغاتی دیده می شود که گلمرادی با قطعیت از برخورد با مدیران غیر بومی و ممانعت از انتصاب مدیران پروازی جدید سخن می گوید؛ اما به وضوح اوضاع نه تنها تغییری نکرده است که بسیاری از مدیران هلدینگ ها حتی نظرات این نماینده را جویا نمی شوند. بی خبری از انتصاب مدیر عامل پتروشیمی بوعلی، بی توجهی به وضعیت پتروشیمی بندر امام، فن آوران و غدیر و فارابی و نیز ناتوانی در انتصاب مدیر جدید منطقه ویژه اقتصادی خود گویای وضعیت کنونی مدیریت سیاسی حوزه انتخابیه است.

در پایان باید اشاره نمود که یکی از مهمترین دلایل انتخاب علی گلمرادی، تکیه بر ارتقا بندر امام خمینی به شهرستان و جدایی از حوزه انتخابیه ماهشهر بود. وعده ای که در حیطه قدرت نماینده نیست و صرفا نماینده می تواند در صورت تایید دولت راه را هموار کند. پس از اتمام انتخابات همچنان در اکثر سخنرانی های علی گلمرادی رد پای جدا شدن این دو شهر دیده می شود و هر زمان انتقادات از ایشان بالا می گیرد یک نطق با محوریت شهرستان شدن بندر امام اتفاق می افتد که متاسفانه موجب تقابل مردم این دو شهر شده است و اگر نهادهای امنیتی و نظامی دخالت به هنگام نداشته باشند چه بسا منجر به اختلافات بیشتری شود.

 نگاهی به وضعیت کنونی منطقه نیز نشان می دهد که متاسفانه یک بحث تخصصی و کارشناسانه درباره حریم دو شهرستان، به جای طرح در ادارات دولتی و وزارتخانه ها، در کوچه و بازار موجب مناقشه و اختلافات شدیدی شده است. امیدواریم مسئولین دقت کافی را داشته باشند که اتحاد تنها در سخنرانی ها نیست و باید در عمل به کلیه عوامل تنش زا پایان داد و اتحاد و امنیت مردم را خرج خود نکنند.

تکیه بیش از حد بر کارهای تبلیغاتی ، همراه داشتن دائمی یک خبرنگار محلی، انتشار دائم تصاویر نماینده در روستاها و محلات، ایراد سخنرانی های تکراری و هم موضوع و نیز انتشار آنها از چند کانال و سایت و درگیر شدن در حاشیه های بسیار زیاد اطرافیان، عمده توان این نماینده تازه نفس را گرفته است و به نظر می آید وی را از هدف اصلی و شعارهای اقتصادی اش دور نموده است. 

عدم اتخاذ تصمیم قاطع در انتصاب مدیران دفاتر نماینده در شهرهای حوزه، استفاده از برخی مشاوران نامحبوب در منطقه که به علت دامن زدن به مسائل قومی رد صلاحیت نهادهای امنیتی را در پرونده دارند، سر درگمی در استفاده از مشاوران آگاه و مقبول در حوزه و توجه بیش از حد به تبلیغات، نمونه هایی از حواشی و مشکلات اخیر است، تا آنجا که ماهشهر به عنوان نقطه ثقل حوزه انتخابیه در این چند ماه، چندین مسئول دفتر به خود دیده است و وضعیت سایر مناطق نیز بهتر نیست. مجموعه این حواشی وضعیت نامناسبی را در میان تیم مشاوران نماینده ایجاد نموده است بطوری که بسیاری از همراهان گلمرادی عطای اصلاح وضعیت را به لقای آن بخشیده اند و از تغییر وضع موجود ناامید گشته اند. به نظر می آید گلمرادی برای بازگشت به مسیر درست باید تغییر را از همین امروز و در میان نزدیک ترین حلقه به خود شروع کند و بداند که چه بسا این فرصت خدمت هرگز تکرار نشود...

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
comment
0
0
comment نماینده اصلاح طلبان در ماهشهر علیرضا شریفی است و السلام
comment
محمد منتظر قائم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
comment
0
0
comment جناب آقای گلمرادی گرامی به جای سیاست بازی یک تحقیق و تفحص در درون اداره [...] امام خمینی (ره) انجام بده و وضعیت معون طرح و توسعه جناب آقای [...] رو بررسی کن که چگونه ایشان و اقوام نامبرده از جمله [...] ها، [...] ها و [...] ها در درون [...] صاحب پست و مقام شده و با رانت از کلیه امکانات بهره برده اند برادر خانم های معاون [...] یکی رییس حراست [...] و یکی در حراست [...] آقای [...] داماد ایشان در روابط عمومی و مشاور مدیر [...] برادر [...] در شادگان مشاور [...] . بررسی نمایید هزینه کابینت های منزل [...] بیش از 70 میلیون تومان شده آیا نمی بایست شما نظارتی داشته باشید آقای [...] بیش از بیست سال در پت قبلی خود از هر رانتی استفاده کرد چه کسی بایستی جلوی سوء استفاده این [...] هزار فامیل [...] را بگیرد
comment
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
comment
0
0
comment آقای گلمرادی در ابتدا به وعده های آقای رییس جمهور در رابطه با بر جام امید بسته بود ولی پس از جرای آن متوجه واقعیتها شده است.آقایانی که پیرو افکاری هستند که تقلید در اسلام را به [...] تشبیه می کردند اما واقع نگری افراد را تحمل نمی کنند.عجب دنیایی داریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار