اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
اعتراض شدید مردم هندیجان:
یکی از کشاورزان هندیجان گفت: علت اصلی خشکی رودخانه زهره هندیجان اقدامات غیره قانونی در بالادست هندیجان است که وزارت نیرو از طرح‌های ساخته‌شده اطلاعی ندارد.
به گزارش شوشان از بندر هندیجان، اهالی و مسئولان روستاهای اطراف رودخانه زهره ضمن دعوت از خبرنگار خبرگزاری شوشان جهت بازید میدانی از وضعیت خشکی رودخانه زهره هندیجان و نحوه برداشت غیره قانونی و غیره اصولی آب رودخانه به همراه اهالی سفر یک‌روزه به محل‌های موردادعای روستاییان هندیجان داشته است.

ابراهیم خلیلی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار شوشان اظهار داشت: احداث سد کانال شهید رجایی در امیدیه بروی رودخانه زهره هندیجان غیره قانونی است و مسئولان وزارت نیرو ازاین‌گونه طرح‌ها و احداث سدهای غیره کارشناسی اطلاعی ندارند و باید ضمن بررسی از اقدامات غیره قانونی جلوگیری کنند.

وی افزود: متأسفانه در زمان نمایندگی کمال دانشیار در مجلس شورای اسلامی وی ضربه مهلکی بر پیکره هندیجان زد و این ضربه تا سال‌ها دامن‌گیر مردم مظلوم و محروم هندیجان خواهد بود.

این کشاورز هندیجانی بیان کرد: یکی از ضربات مهلک این نماینده اسبق جدا کردن بخش عظیمی از خاک هندیجان و الحاق آن به امیدیه بود این خیانت به مردم هندیجان بود.

وی گفت: کمال دانشیار از اهالی امیدیه بوده و از سوی این شهرستان به‌عنوان کاندید معرفی‌شده و در طول ۱۲ سال نمایندگی بس ظلمی که به هندیجان نکرد ازجمله جدایی بخشی از خاک هندیجان و برداشت‌های غیره قانونی آب رودخانه زهره بود.

خلیلی مقدم عنوان کرد: تا زمانی که دانشیار در مسند قدرت بود ما مردم هندیجان اطلاع نداشتیم این چه اقداماتی می‌کرد فقط مسئولان وقت اطلاع داشتند و همه آن‌ها زیر نظر نماینده بوده و هیچ حرف و اعتراض یا اینکه مردم را آگاه کنند انجام ندادند.

وی افزود: تا اینکه دانشیار از نمایندگی رفت و نماینده بعدی آمد و مشکلات آب رودخانه زهره مطرح شد تازه مردم و روستاییان فهمیدند چه بلایی بر سر آن‌ها آمده است و این مصیبت عظما علیه مردم هندیجان آشکار شد.

این کشاورز هندیجانی بیان کرد: اقدامات غیره قانونی در حوزه بالادست رودخانه زهره هندیجان احداث سد بروی کانال شهید رجایی در امیدیه، احداث کانال شهید رجایی، احداث کانال‌های فرعی بر کانال اصلی شهید رجایی در امیدیه، احداث کانال‌های 1R و 2R و کانال نهر ملأ همه این اقدامات باعث شده آب رودخانه زهره هندیجان را منحرف و به سمت زمین‌های دیم سرازیر دهند این باعث نابودی کشاورزی هندیجان و خشک شدن رودخانه زهره شده است.

وی گفت: طبق قوانین و مقررات کشاورزی اولویت کشت با زمین‌های سنددار و پایین‌دست رودخانه است یعنی زمین‌های دیمی در اولویت نیستند اما مسئولان امیدیه بخصوص نماینده اسبق کاری کرد که زمین‌های ابا و اجدادی هندیجان خشک شود و زمین‌های دیمی، شوره‌زار و بیابانی امیدیه و اطراف سرسبز شود.

خلیلی مقدم عنوان کرد: سرسبزی زمین‌های بیابانی امیدیه به چه قیمتی صورت می‌گیرد، به قیمت نابودی کشاورزی چندین هزارساله هندیجان، خشک شدن رودخانه زیبایی زهره، بی‌آبی 90 روستای هندیجان، افزایش EC آب رودخانه زهره، کمبود آب شرب روستاها، کمبود آب شرب مردم هندیجان، تخریب محیط‌زیست رودخانه، تلف شدن دام‌های دام داران همه این‌ها خیانت به مردم مظلوم هندیجان است.

وی افزود: کمال دانشیار در زمان پست نمایندگی مجلس قسمت وسیعی از خاک هندیجان را جدا کرد ازجمله روستاهای گدار چیتی، آسیاب، گرگیری، قلندری، امیر المومنین، صالحک، سور مقداد، تچیه، هبابه، عشا ره سفلا و علیا، چاه سالم، اشاره کرد که بخش وسیعی از هندیجان به امیدیه ملحق و باعث سرشکستگی مردم هندیجان شد.

کشاورز هندیجانی بیان کرد: در چند سال اخیر هم از سمت ماهشهر چندین روستا از هندیجان جدا کردن و به ماهشهر ملحق کردن متأسفانه مسئولان، هندیجان را همانند یک صندوقچه طلا می‌نگرند و هرکدام که به پست و مقام رسید در این صندوقچه دست برده و حق مردم را به سرقت می‌برد.

حسن ممویی یکی دیگر از کشاورزان اظهار داشت: متأسفانه کانال‌های شهید رجایی در امیدیه باعث نابودی رودخانه زهره هندیجان شده‌اند لازم است مسئولان جلوی این کانال‌ها را بگیرند.
وی افزود: سد کانال شهید رجایی سبب انحراف رودخانه زهره شده و از ورود آب به رودخانه جلوگیری می‌کند اگر این وضع ادامه پیدا کند کشاورزان هندیجان باید چکار کنند.

فرهادی قنواتی یکی دیگر از کشاورزان هندیجانی اظهار داشت: متأسفانه کانال‌های ساخته‌شده در امیدیه زمین‌های سنگلاخی و لم‌یزرع را آباد کرده ولی زمین‌های مرغوب هندیجان را نابود می‌کند.

وی افزود: در امیدیه رودخانه زهره هندیجان را از مسیر اصلی منحرف کرده و بروی آن سد و کانال احداث کرده‌اند، دراین‌بین مقدار عظیم آب را به‌سوی کانال‌ها هدایت می‌کنند.

 این کشاورز هندیجانی بیان کرد: بعد از احداث کانال‌ها بروی رودخانه زهره مقدار کمی از آب سرریز به‌سوی هندیجان رها می‌شود اما این پایان سرنوشت رودخانه زهره نیست آب مجدداً به سد آسک رسیده و مقدار دیگری پشت سد می‌ماند.

وی گفت: آب مانده در پشت سد آسک هندیجان بجای ورود به مسیر رودخانه توسط کانال‌های R 1, R2 به سمت دهملا و مجدد امیدیه می‌رود و هیچ‌گونه آبی در رودخانه برای مردم محروم و مظلوم پایین‌دست هندیجان سرازیر نمی‌شود.

حسن چرغنده رئیس اداره آب و فاضلاب هندیجان، اظهار داشت: سو مدیریت از یک‌سو و خشک‌سال‌های اخیر باعث کم شدن دبی رودخانه زهره شده، باید در بالادست مدیریت منابع آب به نحو احسن انجام شود.

وی افزود: در سال آبی گذشته 240 میلی‌متر بارندگی داشتیم اما امسال 29 میلی‌متر بوده و این وضعیت برای هندیجان زنگ خطر است، منابع آب رودخانه زهره در بالادست باید به نحو احسن مدیریت شود.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان هندیجان بیان کرد: آبیاری کشاورزی در هندیجان به‌صورت سنتی بوده و باید مکانیزه شود تا از همین آب کم بهترین برداشت را بکنیم.

جمشید اسلامیان مدیر جهاد کشاورزی هندیجان، اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل هندیجان وجود کانال‌های جدید امیدیه که بروی رودخانه زهره احداث‌شده‌اند و لازم است این کانال‌ها مدیریت صحیح شوند.

وی افزود: اولویت آبیاری با کشاورزان و زمین‌های قدیمی دارای پروانه بهره‌برداری آب که اکثراً در هندیجان هستند می‌باشد و تأمین آب زمین‌های مرغوب هندیجان بخصوص پایین‌دست ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

فتح‌الله الهیاری رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان، اظهار داشت: متأسفانه برداشت‌های غیره قانونی و غیره اصولی در بالادست رودخانه زهره سبب خشکی رودخانه و نابودی زمین‌های کشاورزی هزاران سال هندیجان شده است.

رئیس خانه کشاورز هندیجان بیان کرد: احداث کانال‌های بسیار عریض و طویل در امیدیه برداشت‌های شبانه‌روز از این کانال‌ها سبب خشکی رودخانه زهره گردیده وگرنه خشک‌سالی تأثیر زیادی نگذاشته است.

وی گفت: انحراف آب رودخانه، احداث سدهای کوچک و بزرگ، راه‌اندازی کانال‌ها در امیدیه همه این موارد سبب خشکی رودخانه زهره و در آخر نابودی زمین‌های کشاورزی ما شده است.







انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار