شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
اگرچه انتظار می رود كه سامانه كنوني فعال در آسمان بخش هاي مركزي و جنوبي استان خوزستان تا نيمه هاي شب كاهش يابد و از استان خارج شود اما نگراني ديگر اينكه به احتمال زياد از فردا و با فعال شدن كانون گرد و خاك در كشور عراق بار ديگر سامانه گرد و غبار جديدي وارد استان خواهد شد.
 بار ديگر سامانه هاي نوظهور گرد و غبار شهروندان خوزستاني و به ويژه مردم شهر اهواز را با چالش جدي رو به رو كرد و ميزان گرد و غبار آسمان خوزستان به 66 برابر حد مجاز رسيد. اگرچه انتظار مي رود اين سامانه تا نيمه هاي شب از استان خارج شود، اما نگراني آنجاست که از فردا و با فعال شدن كانون گرد و خاك ديگري دوباره شرايط بحراني به استان خوزستان بازگردد.


به گزارش «تابناک»، به رغم اينكه امروز آسمان 9 استان كشور برفي است و بارش برف بسياري از مناطق كشور را سفيدپوش كرده است ولي از نقاط مركزي و جنوبي استان خوزستان به ويژه شهر اهواز خبر مي رسد كه افزايش بيش از گرد و غبار موجود در هوا و وزش بادهاي شديد، شهروندان را خانه نشين و زندگي روزمره آنها را مختل كرده است.

خبرهاي رسيده از استان خوزستان حاكي از اين است كه وزش شديد باد و افزايش گرد و غبار در آسمان استان به ويژه شهر اهواز به حدي است كه در برخي مناطق برق قطع شده و باد به تعداد زيادي از درختان آسيب زده است. در اين رابطه سازمان هواشناسي استان خوزستان اعلام كرد، پديده گرد و غباري كه امروز در استان ايجاد شده منشأ داخلي دارد و ميزان گرد و غبار موجود در آسمان نيز به 66 برابر حد مجاز رسيده است.

در اطلاعيه این سازمان كه به همين منظور صادر شده، آمده: مدل های گرد و خاک در روز جمعه مورخه 8 بهمن 1395 نشان دهنده وزش بادهای جنوب–جنوب شرقی شدید و فعال شدن چشمه گرد و خاک مستقر در جنوب شرق اهواز می باشد که از اوایل صبح انتظار برخاستن گرد و خاک محلی، ابتدا در مناطق مرکزی به خصوص شهر اهواز و حومه آن و سپس از اواسط وقت در مناطق غربی و شمالی استان را خواهیم داشت که با کاهش سرعت باد از بعد از ظهر انتظار کاهش غلظت گرد و خاک و مساعد شدن شرایط جوی وجود دارد.


در ادامه اطلاعیه آمده: توصیه می شود که بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیر ضروری خودداری كنند و مسئولین استان تمهیدات لازم را بکار گیرند. با توجه به بارش شديد برف در دامنه هاي زاگرس و احتمال وقوع سيل در رودخانه هايي كه به استان خوزستان سرازير مي شود، لازم است شهروندان از حضور در حاشيه رودخانه ها حتي المقدور اجتناب كنند.


افزايش گرد و غبار و اختلالي كه اين پديده طبيعي در روند زندگي روزمره مردم شهر اهواز ايجاد كرد، به قدري بود كه ستاد اقامه نماز جمعه استان برای رعایت حال نمازگزاران، تصمیم بر عدم اقامه نماز جمعه این هفته اهواز كرد و نمازگزاران تنها به اقامه نماز جماعت اکتفا کردند.


از سويي نيز به دليل كاهش افق ديد به كم تر از 300 متر تمامي پروازهاي فرودگاه اهواز لغو شده است و اين روند تا كاهش حجم ذرات گرد و غبار معلق در آسمان ادامه خواهد داشت.


در اين باره كورش بهادري، مدیرکل سازمان هواشناسی استان خوزستان با اشاره به سرعت 60 کیلومتر در ساعت باد، گفت: هیچ کانون خارجی در بروز پدیده گرد و غبار دخالت ندارد و پیش‌بینی می‌شود پدیده گرد و خاک تا امشب ادامه یابد. امکان دارد روز شنبه نیز شاهد ورود سامانه جدید گرد و خاک به استان باشیم.

بر اين اساس بار ديگر سامانه هاي نوظهور گرد و غبار شهروندان خوزستاني و به ويژه مردم شهر اهواز را با چالش جدي رو به رو كرده است. ميزان گرد و غبار در آسمان 66 برابر حد مجاز است و سرعت باد در شديدترين حالت خود به 60 كيلومتر بر ساعت مي سد؛ شرايطي كه نه تنها بيماران، كودكان، سالمندان را با مشكل رو به رو كرده است، بلكه براي ديگر افراد نيز وضعيت بسيار نا مناسب و غير قابل تحملي را فراهم كرده است.

اگرچه انتظار می رود كه سامانه كنوني فعال در آسمان بخش هاي مركزي و جنوبي استان خوزستان تا نيمه هاي شب كاهش يابد و از استان خارج شود اما نگراني ديگر اينكه به احتمال زياد از فردا و با فعال شدن كانون گرد و خاك در كشور عراق بار ديگر سامانه گرد و غبار جديدي وارد استان خواهد شد.


در اين شرايط بحراني و اضطراري انتظار منطقي از مردم اين است كه با رعايت توصيه هاي ايمني حتي المقدور از حضور در فضاهاي باز پرهيز كنند و از مسئولان استاني و كشوري نيز انتظار مي رود با بكارگيري بالاترين توان امدادي و حمايتي خود از بروز هرگونه حادثه براي عموم شهروندان به ويژه آن دسته از افرادي كه نياز به كمك دارند، جلوگيري كنند.

برچسب ها: بحران ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار