شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

وارد پاساژي شده‌ام كه لپ‌تاپ‌هاي زيبايي پشت ويترين مغازه‌ها به بينندگان لبخند مي‌زنند. لپ‌تاپ‌هايي كه اين روزها همه مي‌دانند قيمت آن‌ها با حركت عقربه‌هاي ساعت تغيير مي‌كند. به داخل مغازه‌ها كه نگاه مي‌كنم مشتري زيادي نمي‌بينم؛ پشت ويترين مغازه‌ها شلوغ نيست و شايد همه مي‌دانند نگاه كردن به آن‌ها نيز ديگر فايده‌اي ندارد.

به گزارش شوشان به نقل از ايسنا، به مشترياني كه مي‌خرند دقت مي‌كنم، گاه افرادي هستند كه از ته دل قهقهه مي‌زنند؛ كساني كه برايشان اهميتي ندارد قيمت‌ها از اين نيز بيشتر شود. برخي مشتريان نيز با اكراه و هزاران چانه‌زني پول خريد خود را پرداخت مي‌كنند و نارضايتي از قيافه‌شان پيداست. هنگام خريد يا خيلي شاد يا خيلي ناراحت‌اند.

امروز ديگر مدرك تحصيلي ملاك باسوادي افراد نيست، بلكه يادگيري زبان انگليسي و كامپيوتر افراد را با سواد محسوب مي‌كند و به همين علت داشتن وسيله‌اي چون كامپيوتر و لپ‌تاپ‌ در خانه‌ها داراي اهميت كرده‌است؛ به گونه‌اي كه نمي‌توان از افزايش بي‌رويه قيمت آن‌ها چشم‌پوشي و يا از خريد آن صرف‌نظر كرد و جايگزين ديگري براي آن يافت زيرا جايگزين ديگري ندارد.

شايد سال‌ها پيش كه اولين كامپيوترها اختراع شد كسي نمي‌دانست چه تحولي در سراسر جهان ايجاد مي‌شود؛ تحولي كه با زندگي انسان‌ها پيوند مي‌خورد و عضو جدا نشدني زندگيشان محسوب مي‌شود و شايد سال‌ها بعد بازهم كسي نمي‌دانست، استيو جابز كسي كه تكنولوژي را نه فقط براي كارشناسان، بلكه براي جهانيان آسان كرد، بتواند با خلاقيت در محصولاتش تحول عميق‌تري در ارتباطات ايجاد كند.

اكنون اين تغيير و تحولات موجب شده نتوان به‌راحتي از كنار مسائل مربوط به گراني و افزايش قيمت كامپيوترها بگذريم و بنابراين براي كاهش قيمت آن بايد چاره‌اي انديشيد.

در ماه‌هاي اخير قيمت‌‌ها در بازار كامپيوتر و به‌ويژه لپ‌تاپ تحت تاثير نوسانات نرخ ارز مرتب در حال تغيير بوده و مي‌توان گفت در بازار خريد و فروش لپ‌تاپ خبري از ثبات و نظم قيمتي نيست؛ از طرف ديگر ميزان مراجعه به بازار كاهش يافته و گويا خريداران منتظر كاهش قيمت‌ها هستند. همچنين قيمت كامپيوترهاي خانگي نيز هم‌قيمت با لپ‌تاپ‌ها شده و بنابراين مردم ترجيح مي‌دهند لپ‌تاپ را كه ويژگي‌هاي بهتري چون حمل آسان‌تر و جاي‌گيري كمتري نسبت به كامپيوتر دارد، خريداري كنند.

اما در بازار لپ‌تاپ‌ همه چيز تغيير كرده است. لپ‌تاپ‌هايي با مارك‌هاي دل، سامسونگ، ايسوز و ايسر كه سال گذشته با قيمتي در حدود 700 هزار تومان به فروش مي‌رسيد، اكنون با وجود قطعات چيني بيش  از 2 تا 3 برابر ارزش واقعي به فروش مي‌رسند و مارك‌هايي چون اپل، سوني و اچ‌پي نيز كه قطعاتي درجه يك در ساخت ‌آن‌ها به‌كار رفته را هر كسي نمي‌تواندخريداري كند.

براي جوياشدن علت گراني‌ها و اوضاع كنوني فروش لپ‌تاپ به سراغ غلام‌رضا افتخاريان، رييس اتحاديه صنف خدمات و فروش رايانه اهواز مي‌رويم. وي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسناي خوزستان اظهاركرد: افزايش قيمت لپ‌تاپ كه از 15 ماه پيش آغاز شده، تنها در نتيجه نوسانات ارزي بوده است؛ به‌گونه‌اي كه اگر قيمت ارز در آينده از اين نيز بيشتر شود، قيمت لپ‌تاپ مطابق با آن بالا مي‌رود.

افتخاريان ادامه‌داد: به دليل افزايش قيمت‌ها، ميزان فروش پايين آمده و ديگر آن رونق موجود در بازار وجود ندارد. همچنين خريداران را گروه اندكي چون دانشجويان يا افرادي كه كارهاي تحقيقاتي انجام مي‌دهند، يعني كساني كه واقعا به داشتن اين وسيله احتياج دارند، تشكيل مي‌دهد و خيلي كم اتفاق مي‌افتد كسي به دليل تعويض لپ‌تاپ قبلي يا خريد مارك جديد اقدام به خريد كند؛ كاري كه در گذشته رايج بود و مكررا انجام مي‌شد.

رييس اتحاديه صنف خدامت و فروش رايانه اهواز تصريح‌كرد: اين تفكر غلط وجود دارد كه چون قيمت‌ها افزايش يافته، سود فروشندگان نيز هم‌گام با آن بالا رفته است؛ در صورتي كه اعضاي صنف مجبور به پايين آوردن نرخ سود خود براي فروش محصولاتشان شده‌اند كه اين امر گاهي زيان را براي آن‌ها به همراه دارد.

سيدمصطفي ماجدي، مدير فروشگاه سرزمين رايانه اهواز نيز درباره ميزان فروش ماه‌هاي اخير گفت: اكنون حجم كاري نسبت به گذشته به يك‌سوم رسيده، به‌طوري كه اگر در گذشته يك ماه 30 دستگاه به فروش مي‌رسيد اكنون اين رقم به 10 دستگاه كاهش يافته است. اين مساله تنها به دليل افزايش نرخ ارز نيست، بلكه اعتماد مشتري نيز به بازار كم شده است، زيرا با وجود اين‌كه هفته گذشته قيمت لپ‌تاپ اندكي كاهش يافت اما ميزان فروش باز هم افزايشي نداشت. اولين و مهمترين راهكار برون‌رفت از چنين شرايطي، ثبات نرخ ارز است؛ بعد از آن نيز كاهش قيمت لپ‌تاپ براي بالا رفتن فروش ضروري است.

وي تصريح‌كرد: افزايش قيمت لپ‌تاپ‌هاي خارجي موجب شده تا در عرضه تبلت چند مارك ايراني وارد بازار شود كه اگر چه كيفيت تبلت خارجي ندارد و امكاناتش نيز در حد آن‌ها نيست اما كارهاي اوليه و ضروري رامي‌توان با آن‌ها انجام داد به همين علت اكنون بازار فروش خوبي بين افراد پيدا كرده و كم‌كم مورد پذيرش افراد زيادي قرار مي‌گيرد.

مدير فروشگاه سرزمين رايانه اهواز خاطرنشان‌كرد: معمولا در پايان سال و نزديك به عيد نوروز ميزان فروش بالا مي‌رود كه هر چند اين ميزان قابل مقايسه با فروش آجيل و شيريني نيست اما نسبت به ماه‌هاي ديگر سال فروش بيشتري در اين دوران وجود دارد كه اميدواريم امسال نيز با وجود همه تغيير و تحولات در اين عرصه شاهد اين فروش در پايان سال باشيم.

در اين ميان گشت و گذاري در پاساژ آرين مي‌زنيم و با يك فروشنده كه خود كارشناس در حوزه خدمات رايانه‌اي است و 13 سال در اين خصوص سابقه دارد برخورد مي‌كنيم. سيدمحسن امام علاوه بر افزايش نرخ ارز دلايل ديگري بيان مي‌كند و معتقد است با وجود اين‌كه افزايش نرخ ارز اصلي‌ترين دليل گراني لپ‌تاپ است اما دلايل ديگري چون شايعه چند ماه گذشته كه گفته شده بود ارز مبادلاتي به كامپيوتر لپ‌تاپ تعلق نمي‌گيرد، در افزايش قيمت آن نقش داشته است. همچنين شايعه ممنوع شدن واردات كامپيوتر و لپ‌تاپ باعث گران شدن اين كارها شده است.

وي افزود: علت ديگري كه كمتر رخ داد اما بي‌تاثير نبود احتكار برخي وارد كنندگان كلان بود كه در ابتداي گراني‌ها محصولات خود را به فروش نرساندند و آن‌ها را با قيمت بالا بعد از مدتي عرضه كردند. همچنين از آنجايي كه هم‌اكنون همه چيز گران شده، مردم هزينه‌هاي خود را اولويت‌بندي مي‌كنند و ترجيح مي‌دهند اول كالاهاي اساسي‌تر چون خوراك را تامين كنند و در نهايت به خريد لپ‌تاپ روي آورند.

اين كارشناس حوزه خدمات رايانه‌اي عنوان‌كرد: هم‌اكنون فروش محصولات دست دوم بسيار رونق يافته و افراد ترجيح مي‌دهند يك لپ‌تاپ با قيمت پايين‌تر را فقط براي انجام كارهاي ضروري خود تهيه كنند و ديگر كيفيت و مارك محصول اهميت چنداني ندارد.

امام خاطرنشان‌كرد: تخصيص ارز مبادلاتي به لپ‌تاپ با وجود اين‌كه موجب كاهش قيمت‌ها مي‌شود اما هرگز قيمت‌ها را به حالت طبيعي برنمي‌گرداند؛ براي رسيدن به حالت طبيعي و اوليه بايد قيمت‌ها بسيار كاهش و يا قدرت خريد مردم افزايش يابد.

در پايان سري هم به چند مغازه لپ‌تاپ فروشي مي‌زنيم كه در كنار آن‌ها مغازه‌هاي خالي توجه همه را جلب مي‌كند؛ گويا پيش از اين فروشنده لپ‌تاپ بوده‌اند اما اكنون عطايش را به لقايش بخشيده و به شغل ديگري روي آورده‌اند. با فروشندگان كه هم صحبت مي‌شوم مي‌گويند كم‌كم به فكر حرفه‌اي ديگري هستند، حرفه‌اي كه در آن مجبور نباشند تنها ناظر گران شدن محصولات خود باشند و به‌ندرت زمان فروش آن‌ها فرا برسد!؛ همچنين معتقد هستند اكنون بازار دلالي پررونق‌تر از كسب و كار آن‌ها است.

نمي‌توان انكار كرد كه اكنون همه چيز با افزايش قيمت مواجه شده، افزايش نرخ ارز قيمت همه نوع كالايي را تحت تاثير‌ قرار داده است اما بايد به اين نكته توجه كرد كه همه نيازها و احتياجات انسان‌ها بايد با ارزش و مهم تلقي شود و نبايد بسياري از نيازها را فداي نياز ديگر كرد و گفت چون اكنون قيمت محصولات خوراكي افزايش يافته، تامين اين خواسته‌ بسيار مهم است و ساير نيازها در مقايسه با آن بي‌اهميت هستند.

در دنيايي كه هر روز تكنولوژي جديدي به بازار عرضه مي‌شود و زندگي را براي انسان‌ها آسان‌تر و دلپذيرتر مي‌كند، داشتن يك لپ‌تاپ با مارك معمولي تنها براي اين‌كه كارهاي ضروري‌ را بتوان انجام داد حداقل خواسته‌اي است كه مي‌توان از زندگي در اين عصر و دوران انتظار داشت.

اگر افزايش قيمت لپ‌تاپ براي افرادي كه قبل از گراني‌ها آن را خريده‌اند و براي كساني كه به اين وسيله احتياجي ندارند، اهميت ندارد حداقل براي فروشندگان اين محصول كه كالاهايشان در انبارها خوابيده و سرمايه‌شان ارزش گذشته را ندارد، اين موضوع نه‌تنها با اهميت، بلكه نگران‌كننده است.

با اين حال اميدواريم در آينده‌اي نزديك با اتخاذ تدابير و قوانين جديد چون تخصيص ارز مبادلاتي به اين كالا و موارد ديگر شاهد كاهش قيمت قابل قبول اين محصول باشيم.

ایسنا // ليما حسني


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار