شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
حاشیه نگاری شوشان از همایش بین المللی تالاب ها / اعتراض جالب فعالین محیط زیست و سوء استفاده مخالفین دولت / ابتکار: هیچ مجوزی برای انتقال آب صادر نشده / استاندار: مخالفت با طرح های انتقال آب دغدغه محیط زیستی ماست
همایش روز جهانی تالاب ها با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور، نماینده سازمان ملل در ایران ، نمایندگان خوزستان...
شوشان: همایش روز جهانی تالاب ها با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور، نماینده سازمان ملل در ایران ، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ، استاندار خوزستان ، نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مسئولین و فعالین محیط زیست در اهواز برگزار شد و حاشیه های مختلفی داشت. 

اعتراض جالب فعالین محیط زیست خوزستان

به گزارش شوشان ، در حاشیه این همایش ، برخی از فعالین محیط زیست خوزستان در اقدامی جالب با در دست داشتن بنرها و تصاویری از تالاب ها ، نخلستان ها و کارون و ... اعتراض خود را به بی توجهی به وضعیت زیست محیطی خوزستان نشان دادند و خواستار توجه بیشتر به استان شدند. در این بین نیز ناصری نژاد نماینده شادگان به جمع فعالین محیط زیست پیوست و با در دست گرفتن بنری ، به نابودی محیط زیست خوزستان اعتراض کرد. 

سو استفاده مخالفین دولت از اعتراض  شهروندان

در همایش تالاب ها که امروز در اهواز برگزار شد تعدادی از حاضرین با سو استفاده از اعتراض آرام برخی شهروندان و فعالین محیط زیست٬ با سر دادن شعار علیه ابتکار و دولت ٬ قصد ایجاد ناآرامی در همایش را داشتند. در آستانه انتخابات موج سواری ریزگردی مخالفین دولت و سو استفاده از اعتراض قانونی و بحق شهروندان ٬ شدت گرفته است.

 مدیرکل محیط زیست خوزستان: برخی رودخانه های خوزستان خشک شدند

مدیرکل محیط زیست خوزستان در این همایش گفت: احیا هورالعظیم و آبگیری حدود 70 درصدی این تالاب از موفقیت های دولت یازدهم است. از وزارتخانه های نیرو، امور خارجه و سازمان محیط زیست می خواهیم برای ثبت 130 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم در کنوانسیون بین المللی رامسر به ما کمک کنند.

در گذشته پرآب ترین رودخانه های کشور در این استان جاری بودند اما اکنون فقط می توانیم بگوییم رودخانه های دائمی در این استان جاری هستند و برخی رودخانه ها از جمله زهره کاملا خشک شده اند.

ساری نماینده اهواز : نابودی محیط زیست خوزستان به دلیل بی توجهی در گذشته

ساری نماینده اهواز در حاشیه همایش روز جهانی تالاب‌ها در گفتگو با شوشان گفت: محیط زیست خوزستان به دلیل برخی بی تدبیری‌ها و اشتباهاتی که در گذشته رخ داده در معرض خطر قرار گرفته است.

به دلیل سدسازی و انتقال آب که هر دو غیرکارشناسی هستند، شاهد مرگ تالاب‌های خوزستان هستیم/در مجلس از ابزارهای قانونی برای تامین حق آبه تالاب ها و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های کارون استفاده خواهیم کرد

برای مقابله با گردوخاک، حفظ تالاب ها و پایداری محیط زیست خوزستان باید برخی سیاست ها تغییر کند

 نماینده شادگان : چگونه بگوییم داریم میمیریم ؟!

ناصری نژاد نماینده شادگان در همایش بین المللی تالاب ها در اهواز گفت: به ما می گویند شما چرا تندید؟! یاد یک لطیفه ای افتادم ، که به یکی گفتند پدر فلان شخص فوت کرده است و شما بروید آرام آرام این خبر را به او بدهید . رفت و به خانواده آن متوفی گفت پدرتان آرام آرام فوت کرد ! ما خوزستانیها هم آرام آرام داریم فوت می کنیم. چطور بگویم که ما خوزستانی ها  از ریزگردها و فاضلاب و ... داریم میمیرم تا کسی ناراحت نشود؟!

انتقال آب یک خطر جدی است و باید جلوی آن را گرفت. عنوان می شود تالاب ها خوزستان آبگیری شدند این خلاف واقع است. اگر جلوی این گرد و خاک ها گرفته نشود روزی همه کشور گرفتار آن می شود.

اکنون میل به مهاجرت در خوزستان بیش از 95 درصد است و چرا اکنون رغبت ماندن در خوزستانی که زمانی مقصد تعداد زیادی از مردم خارج کشور بود وجود ندارد و این موضوع مشکل و درد خوزستان است.

ابتکار: کنار مردم خوزستان ایستاده‌ایم

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز در همایش روز جهانی تالاب‌ها گفت: تمام‌قد کنار مردم خوزستان ایستاده‌ایم تا برای آینده درخشان این استان تلاش کنیم. همه تلاش خود را به کار می‌گیریم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه همکاری بین‌المللی هم داشته باشیم.

هیچ مجوزی برای انتقال آب صادر نشده است. یکی از دلایل عمده آسیب‌ دیدن تالاب‌ها، سدسازی و انتقال آب است.

در گذشته اعلام کردیم که سد گتوند مشکل دارد و نباید آبگیری شود ولی متاسفانه با یک دستور سیاسی از سوی مقامات دولت های قبلی این کار انجام شده و امروز دولت یازدهم چندین جلسه از شورای عالی آب را به این مسئله اختصاص داده است. تا جایی که می توانیم باید با مدیریت مخزن جلوی آسیب های آب سد گتوند را بگیریم و امروز ای. سی آب تحت کنترل است.

وعده های توخالی به مردم نمی دهیم ولی امید به تلاش برای حل مشکل و توانمندی احیای تالاب ها داریم. تلاش نرم دولت یازدهم در عرصه جهانی باعث شده تا مردم ایران می توانند در کنار سایر کشورها برای سربلندی و پیشرفت خود فعالیت کنند.

امروز روز جهانی تالاب‌ها است و به دلیل اهمیت تالاب‌های استان خوزستان مراسم این روز را در این استان برگزار کردیم. بر اساس مطالعات انجام‌شده در کشورمان تالاب‌ها شرایط بحرانی دارند و هنوز تالاب‌هایی را داریم که متأسفانه به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم دچار خشکسالی هستند. استان فارس 14 تالاب دارد که 12 عدد از این تالاب‌ها خشک هستند.

وقتی تالاب خشک می‌شود به کانون گردوغبار تبدیل می‌شود و با توجه به اهمیتی که دولت برای استان خوزستان و مشکلات آن قائل است باید از این موضوع جلوگیری کرد.

این موضوع که در دوران قبل اتفاقاتی افتاده که تبعاتش را امروز می‌بینیم غیرقابل انکار است. سد عظیمی با 5 تا 6 هزار میلیارد تومان بر کارون ساخته شد که بعد از متوجه شدن اشکالات این سد سازمان محیط زیست با آن مخالفت کرد ولی با یک دستور سیاسی این کار انجام شد.

بحث های محیط زیست را به دلیل ارتباط با سلامت و معیشت مردم سعی می کنیم در ابعاد کارشناسی دیده و حل شود. اگر این مسائل را به منازعات سیاسی تبدیل کنیم راه حلی برای طبیعت و مردم پیدا نمی شود. اراده دولت یازدهم برای حل مسائل است.

غول مشکلات زیست محیطی مسئله ای نیست که در کوتاه مدت حل شود. غول گرد و غبار از کانال های خارجی و داخلی می آید و مسئله بزرگی است بنابراین در یک دوره حل نمی شود و نیاز به همکاری های بین المللی دارد.

استاندار خوزستان: مخالفت با طرح های انتقال آب در حقیقت دغدغه محیط زیستی ماست

استاندار خوزستان نیز در این همایش گفت: مخالفت با طرح های انتقال آب در حقیقت دغدغه محیط زیستی ماست. ما با هر طرحی که به اکوسیستم های طبیعی، تالاب ها و اقلیم آسیب بزند مخالفیم.  

امروز شما در شهر اهواز به سر می برید . شهری که چند سال پیش نشریه تایم از آن به عنوان آلوده ترین شهر دنیا نام برد . شهری که این روزها مردم آن باید بدلیل گرد و خاک ها و ریزگردها زندگی روزمره شان را با اخلال مواجه و به سر ببرند. در این میان باید توجه داشت که استان خوزستان و اهواز همان منطقه ای است که یکی از قدیمی ترین ، بزرگترین و تمدن سازترین تالاب های جهان یعنی تالاب بین النهرین در آن قرار دارد .

حل کامل مشکل تالاب‌ها نیاز به عزم و اراده ملی دارد و باید به‌طورجدی ورود کنیم و در حد امکان این مشکل را به حداقل برسانیم.

تالاب‌ها یکی از کانون‌های اصلی ریز گردها هستند و وقتی تالاب‌ها خشک می‌شوند تبدیل به کانون ریز گردها می‌شود. هرچند حق آبه تالاب‌ها در دولت یازدهم برقرارشده است اما کمتر از مقداری است که به تصویب رسیده است البته این‌که بارندگی‌ها در چند سال اخیر به‌خصوص در حوزه مارون و جراحی کم بوده را نیز تأیید می‌کنیم.

یکی از ایرادات در نظام مدیریتی ما ایجاد وقفه هایی در بحث توسعه پایدار است. موضوع توسعه پایدار از اواسط دهه هفتاد هجری شمسی مورد توجه قرار گرفت. اما شاهد بودیم که در دهه هشتاد توسعه پایدار مورد بی مهری قرار گرفت و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید باز هم توسعه پایدار و محیط زیست یکی از اولویت قرار گرفته و ما انتظار داریم که موضوع ریزگردها به صورت ویژه و در قالب مجموعه ای از اقدامات مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله جزایری: یک مرکز تحقیقاتی برای تالاب هورالعظیم راه اندازی شود

آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: پیشنهاد می کنیم که یک مرکز تحقیقاتی قوی برای تالاب هورالعظیم راه اندازی شود و این مراکز واقعیت این تالاب ها را منعکس کند تا از نگرانی هایی که در رابطه با این تالاب های استان رهایی یابیم.

سفر رییس سازمان محیط زیست به خوزستان موجب ایجاد امید در مردم نسبت به وضعیت تالاب هورالعظیم و شادگان شده است.

در گذشته تالاب های هورالعظیم و شادگان خیلی به درد استان خوردند و مردم ساکن اطراف این تالاب ها به شیوه های مختلف گاومیش داری، پرورش ماهی و صید ماهی در تالاب، صید طیور و ساخت صنایع دستی با استفاده از نی های تالاب معیشت خود را از طریق این تالاب ها تامین و بهره برداری می کردند.

این روزها همه دنبال طرح هایی برای اقتصاد مقاومتی هستند و در زمینه اقتصاد مقاومتی شعار می دهیم اما کمتر شاهد طرح های عملی و اجرایی هستیم. دو تالاب بزرگ هورالعظیم و شادگان نه تنها در ایران بلکه شاید در خاورمیانه می توانند دو منبع عظیم ثروت باشند.

آیت الله احمدی شاهرودی: ارتزاق ده ها هزار نفر وابسته به تالاب شادگان و هورااعظیم است

آیت الله احمدی شاهرودی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری  نیز در این مراسم گفت:  ارتزاق ده ها هزار نفر وابسته به تالاب شادگان و هورااعظیم است و طبق دستورات اسلامی حفظ این تالاب ها یکی از وظایف ما است.

کمبود آب، سدسازی و خشکسالی و همچنین ورود پساب های آلوده، فاضلاب ها و سایر آلودگی ها از مخاطراتی است که می تواند تهدید کننده تالاب های ما باشد. شنیده ام که سال گذشته وضعیت آب تالاب شادگان به گونه ای بود که حتی گاومیش های منطقه حاضر به آشامیدن آب آن نمی شدند.

گری لوئیس: گرد و غبار فشار زیادی به مردم خوزستان وارد کرده است

گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز در این مراسم گفت: 10 منبع گرد و غبار در داخل کشور قرار دارد که این کانون ها قابل کنترل است و سازمان ملل آمادگی دارد برای کنترل کانون های داخلی گرد و غبار همکاری کند. 85 تا 90 درصد ریزگردها از کشورهای همسایه و خارج از ایران است و برای رفع این مشکل نیازمند همکاری های بین المللی و منطقه ای هستیم.

برای حل مساله تالاب ها نخستین گام این است که از سرزنش همدیگر فاصله بگیریم و به دنبال راهکار اساسی باشیم. بسیاری از مسائل زندگی ما با آب مرتبط است و پدیده گرد و غبار نیز از تبعات کمبود آب است.

در صحبت های تمام سخنران های این برنامه متوجه شدم که گرد و غبار فشار زیادی به مردم خوزستان وارد کرده است و البته این مشکل در استان های دیگر همچون سیستان و کردستان و ایلام هم وجود دارد. سازمان های بین المللی و برخی از کشورها آمادگی دارند که در حل این مساله کمک کنند.













































نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار