شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
  تشکل های زیست محیطی خوزستان، طی بیانیه ای خواستار همکاری نماینده سازمان ملل متحد برای ثبت رودخانه کارون در فهرستان میراث جهانی یونسکو شدند.

سمن های زیست محیطی خوزستان پنجشنبه در همایش روز جهانی تالاب ها طی بیانیه ای از گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در خوزستان خواستند که در ثبت رودخانه کارون در فهرست میراث جهانی یونسکو به آنها کمک کند. هژیر کیانی نماینده شبکه تشکل های مردم نهاد زیست محیطی خوزستان بیانیه این انجمن ها را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: بر این باوریم که محیط زیست و فعالیت های پیرامونی می تواند بستر صلح و دوستی و نزدیکی مردمان کشورهای گوناگون قرار گیرد و شرایط کنونی محیط زیستی جهان نیازمند یک گفتمان جدید است. بر این باوریم که در کشور، ما نیازمند گفتمان آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه گری محیطی زیستی از دولت ها مبنی بر سند ملی محیط زیست و اصل پنجاهم قانون اساسی کشور هستیم و افتخار داریم 2 سال است که پیگیر این گفتمان هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: از مسئولان می خواهیم زمینه مشارکت سرمایه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد را برای اجرای برنامه ها فراهم کنند. 

همچنین رهاسازی حقابه تالاب ها و رودخانه های خوزستان از سوی وزارت نیرو، تدوین برنامه های جامع برای نجات بخشی رویشگاه زاگرس و حفظ آب و خاک و جنگل و مرتع، تشکیل صندوق ضمانت ها و غرامت های محیط زیست، تدوین سند امنیت آب استان از دیگر مطالبات فعالان محیط زیست خوزستان است.

تشکل های زیست محیطی خوزستان در ادامه این بیانیه ضمن درخواست از حاضران در همایش به ویژه نماینده سازمان ملل در ایران، برای همراهی با پویش فرهنگی مردمی 'نجات کارون' ، از گری لوئیس خواستند برای ثبت رودخانه کارون در سازمنا های یونسکو به فعالان محیط زیست کمک کند.

تالاب برای کاهش بلایای طبیعی

همچنین در این همایش، بیانیه دبیرکل کنوانسیون رامسر، خانم مارتا رویاس اورگو، در روز جهانی تالاب ها سال 2017 با شعار 'تالاب های برای کاهش مخاطرات طبیعی' قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: تالاب ها شامل محدوده وسیعی از انواع مختلف زیست بوم ها مانند دریاچه ها و رودخانه ها، عرصه های غرقابی و جنگل های ساحلی حرا بوده و طیف وسیعی از خدمات مهم را برای مردم و محیط زیست فراهم می سازند. آنها به عنوان محافظان طبیعی در مقابل بلایا عمل کرده و به واسطه حفاظت از جوامعی که در معرض بیشتر ریسک آسیب پذیری در مقابل اثرات مخرب سیلاب، خشکسالی و طوفان های شن و ریزگرد قرار دارند، بسیار با اهمیت هستند. 

این بیانیه ضمن هشدار نسبت به 2 برابر شدن تعداد مخاطرات طبیعی در طول 35 سال گذشته می افزاید: تالاب هایی که به خوبی مدیریت می شود، جوامع را در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم می کند و در به حداقل رساندن خسارات ناشی از این مخاطرات کمک می کند. 

در ادامه آمده است: آخرین اطلاعات نشان می دهد 64 درصد از تالاب های دنیا در یکصد ساله اخیر ناپدید شده و هر ساله یک درصد از باقیمانده آنها نیز از دست می روند. تالاب ها برای تامین آب و کشاورزی، صنایع و شهرسازی، خشک و یا نابود می شوند بنابراین بسیار ضروری است صداهای بیشتری برای تالاب ها به گوش برسد و مردم بیشتری از ارزش های آن مطلع شوند و فعالیت های موثر بیشتری برای حفاظت و احیا این زیست های ارزشمند صورت پذیرد. 

در بخش دیگری آمده است: هر ساله کنواسیون رامسر مراسمی را تحت عنوان 'روز جهانی تالاب ها' در دوم فوریه برای افزایش آگاهی ها در سطح جهان در خصوص اهمیت تالاب ها و نیاز برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه برنامه ریزی می کند. ما به دنبال بسیج جهانی فعالیت هایی هستیم که منتج به حفاظت، احیا و بهره برداری پایدار تمامی تالاب ها می شود. 

به منظور بزرگداشت روز جهانی تالاب ها و با شعار تالاب ها برای کاهش خطرات بلایای طبیعی، امسال بیش از یک هزار فعالیت را در سراسر جهان ثبت کرده ایم که این شعار به منظور تمرکز توجهات در خصوص نقش تالاب ها در کاهش ریسک بلایای حاصل از سیل و یا خشکسالی ها انتخاب شده است. 

همایش روز جهانی تالاب ها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل و پنج نفر از سفیران کشورهای خارجی در اهواز برگزار شد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در این سفر موزه و مرکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان را افتتاح و در کارگروه مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها شرکت کرد.

ابتکار در پایان سفر خود به خوزستان در جشن آب های خوزستان و 80 سالگی پل سفید (هلالی) نیز شرکت کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار