اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
نشست مجمع نیروهای خط امام (ره) خوزستان / دسومی: لزوم تقویت ارزش های انقلاب و بازخوانی افکار امام راحل/ هر اندازه از افکار امام فاصله گرفته شود ضعف ها بیشتر می شود/ نسل جوان شناخت کمی از افکار امام دارد/ در مشروطه نیز بحث جمهوریت مطرح نشد + تصاویر
نشست مجمع نیروهای خط امام (ره) خوزستان به مناسبت دهه فجر با موضوع بررسی نقش جمهوریت در اندیشه حضرت امام...


شوشان: نشست مجمع نیروهای خط امام (ره) خوزستان به مناسبت دهه فجر با موضوع بررسی نقش جمهوریت در اندیشه حضرت امام راحل و با حضور فعالین سیاسی و سخنرانی عبدالرضا دسومی رییس ستاد ائتلاف امید اهواز در انتخابات مجلس برگزار شد.

به گزارش شوشان ، عبدالرضا دسومی با بیان اینکه انسان هایی که کارهای ارزنده ای انجام داده اند هر چند در قید حیات نباشند اما زنده اند و راه و اندیشه شان ادامه دارد. انقلاب اسلامی یک نمونه ارزنده از بحث حیات بخشیدن به جوامع است. 

وی با ذکر مثالی بر لزوم تقویت ارزش های انقلاب و بازخوانی افکار امام راحل ، گفت: همانگونه که برای انتقال خطوط نفت و گاز در فواصل معین ایستگاه های تقویت فشار وجود دارد ، مناسبت های جمهوری اسلامی ایران از جمله دهه فجر نیز باید نقش همین ایستگاه های تقویت را ایفا نمایند و با بازخوانی و بازآفرینی افکار امام راحل ، ارزش ها و آرمان های انقلاب به نسل های آینده منتقل شود. 

رییس ستاد ائتلاف امید اهواز در ادامه نواقض و کم و کاستی های موجود در کشور را به خاطر انحراف از افکار امام (ره) دانست و افزود: هر اندازه از افکار امام بیشتر زاویه و فاصله گرفته شود ضعف ها بیشتر می شود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه جامعه ای که فهیم باشد می تواند در دنیای امروز نقش آفرینی کند ، از لزوم بازشناسی افکار امام برای نسل جدید سخن گفت و افزود: در حال حاضر نسل جوان شناخت کمی از افکار امام راحل دارد و هر از گاهی که صحبتی از امام نقل می شود می پرسند مگر امام چنین صحبت هایی داشتند. بنابراین لازم است در مناسب های انقلاب افکار امام (ره) برای نسل جدید تبیین شود.

دسومی در ادامه به تبیین شاخص های جمهوریت پرداخت و گفت: نقطه اوج جمهورت با انقلاب فرانسه مطرح شد. در واقع قبل از انقلاب فرانسه ، سلطنت مطلقه بوده و فردی خودکامه امور کشورها را دست داشت. اگر هم تغییری حاصل می شد تنها فرد حاکم تغییر می کرد ولی حق حکومت موروثی بود. بنابراین "جمهورت" برای مقابله با دیکتاتوری و تغییر همه ساختارها شکل گرفته است.

 رییس ستاد ائتلاف امید اهواز در انتخابات مجلس افزود: پیش از انقلاب اسلامی در تفکر هیچ کدام از گروه های سیاسی بحث جمهوریت مطرح نبود. در انقلاب مشروطه نیز بحث جمهوریت مطرح نشد و صرفا به تاسیس عدالت خانه ای بسنده شد. مشروطه خواهان به موروثی بودن سلطنت اعتقاد داشتند در حالی که جمهورت در مقابل سلطنت قرار می گیرد.

دسومی بیان کرد: برخی ها نظر امام راحل در رابطه با جمهوریت را متناسب با شرایط روز و از روی اضطرار می دانند، در حالی که نگاهی به افکار و آرا امام خلاف این گفته ها را اثبات می کند. در آرا امام (ره) اعتقاد به تفکیک در عرصه عمومی و خصوصی وجود دارد که این خود یکی از شاخصه های جمهوریت است.

وی افزود: در اوایل انقلاب فقدان مکانیسم های کنترلی باعث شد تا به نوعی فضای افراطی گری بر کشور حاکم شود لذا امام (ره) دستور دادند که هیچ کسی حق ندارد فردی را بدون حکم قاضی منطبق بر موازین شرعی بازخواست کند. همچنین کسی حق ندارد در اموال منقول و غیرمنقول فردی دست ببرد مگر به حکم قاضی. لذا بدین منظور امام خمینی (ره) فرمان 8 ماده ای را برای برگرداندن فضای آرامش و امنیت به کشور صادر نمودند. نمونه ای دیگر از اعتقاد امام به تفکیک حوزه شخصی و عمومی انحلال دسته های گزینشی بود که در اوایل انقلاب برای پاکسازی ادارات به اسم دین شکل گرفته بود.

دسومی با بیان آنکه اگر آزادی نباشد نمی شود به جمهوریت و حق حاکمیت اعتقاد داشت به تبیین سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در مورد آزادی پرداخت و گفت: امام معتقد بود که هیچ کسی حق ندارد انسان ها و ملتی را از آزادی محروم کند. همچنین معتقد بود که اگر کسی بگوید که ما آزادی اعطا کردیم جرم مرتکب شده است چرا که آزادی حق مردم است و از قانون و شریعت گرفته شده است.

رییس ستاد ائتلاف امید اهواز در انتخابات مجلس افزود: امام راحل آزادی را حق اولیه بشر می دانست و بر آزاد بودن و مستقل بودن افراد تاکید داشت. امام (ره) معتقد بود که تابع آرای مردم است و بنا ندارد چیزی را به مردم تحمیل نماید. امام بارها در گفته های خود می فرمود که پدران ما حق ندارند برای ما تعیین سرنوشت کنند، به چه حقی ملتی که 50 سال پیش یک نوع حکومت را انتخاب کرده سرنوشت ما را باید تعیین کند.

دسومی افزود: در اوایل انقلاب احزاب فعال نبودند و روحانیون نقش مدیریت مردم را به دست داشتند. در مقاطعی بحث بودن یا نبودن روحانیون در فعالیت های سیاسی پیش آمد. به همین منظور امام فرمودند که انتخابات در انحصار هیچ کسی نیست و همه حق دارند در سرنوشت خود دخالت کنند. در واقع امام معتقد بودند که مردم قیم نمی خواهند و همه حق دارند سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند.








نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار