شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
بندر اروندکنار در شهرستان آبادان که روزگاری نه تنها به شهر بلکه به اقتصاد شهرستان آبادان رونق می داد، این روزها گرفتار رکودی شده که انگار هیچ موقع رونقی در این خطه نبوده است.

به گزارش ایرنا ، مشکلات مردم اروندکنار و بی توجهی برخی دستگاه ها به این بندر در ساحل اروندرود و دهانه خلیج فارس، گویی نه تمامی دارد و نه حامی و مسوول دلسوزی.

روندکنار که در روزگار نه چندان دور و هم نزدیکی ها رونق خود در بخش ترخیص و واردات و صادرات کالا را شاهد بود،لنج ها در کنار اسکله مشغول تخلیه و بارگیری و صیادان مشغول صید ماهی و کشاورزان در حال برداشت خرما از نخلستان ها بودند،این روزها رکود بندر و مهاجرت تدریجی مردم شهر را با چشمان اشکبار شاهد است.

همین چند روز پیش بود که اخباری مبنی بر مهاجرت شهروندان از این شهر به دیگر مناطق استان خوزستان و حتی استان های دیگر در رسانه های مجازی منتشر شد. فرصتی پیش آمد تا برای بررسی مشکلات فعالان این بندر، به اروند کنار و بندر این شهر سفر کنیم.

مسئول عملیات اسکله و نایب رییس هیات مدیره شرکت تخلیه و بارگیری اروند کنار که این روزها کار خود را با رکود شدید مواجه می بیند، در گفت و گو با ایرنا گفت:سه شرکت تخلیه و بارگیری در این بندر فعال بود و بیش از 450 کارگر در این عرصه فعالیت می کردند.

محمدعلی شاونی اظهار داشت: دو شرکت اتحادیه لنجدارن نیز در این بندر وجود داشت که با تعطیلی گمرک این بندر از دیماه سال گذشته، این فعالیت ها نیز به حالت رکود در آمد. مسئول عملیات اسکله بندر اروند گفت:روزانه از این بندر هفت لنج برای صادرات به کشورهای دیگر اعزام و 6 لنج نیز برای تخلیه کالای همراه مسافر پهلو می گرفت که پس از تعطیلی بندر اروند کنار اعلام شد اجناس همراه مسافر قاچاق است و این بارها باید به کشور مبداء بازگشت داده می شد ولی در کمال تعجب این بارها به بندر آبادان، چوئبده و شادگان ارجاع داده شد.

شاونی با طرح این پرسش که به چه دلیل کالاهایی که قاچاق اعلام شده بود، وارد دیگر بنادر منطقه شد، گفت:بنادر دیگر در حال کار کردن هستند ولی بندر اروند کنار تعطیل است. شاونی گفت:در بندر شادگان لنج های حاوی برنج در حال تخلیه است، ولی در کمال تعجب این موارد فقط برای بندر اروندکنار قاچاق اعلام شد.

وی اظهار داشت: صادارت از بنادر دیگر راحت انجام می شود ولی در اروند کنار باسکول و سیستم قطع است و پروسه کاری آن زمانبر می شود. شاونی گفت:بیشتر بارهای این بندر تره بار است و اگر با پروسه زمانی مواجه شود، قطعا این کالاها فاسد شده و تاجر دچار ضرر و زیان می شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی لنجداران امید انصار اروند نیز در این سفر به ایرنا گفت:مشکل اساسی این بندر، نبود اسکله کافی است در صورتی که از لحاظ کادر گمرکی و بندری نیروهای خوبی در این بندر حضور دارند.

عبدالرضا نصاری افزود:این بندر از ابتدای فعالیت خود حدود 200 میلیون دلار صادرات داشته و این رقم کمی نیست و این نشان می دهد که باید اسکله ای در این بندر ساخته شود. وی اظهار داشت:اگر اسکله بتنی این بندر راه اندازی شود، همه مشکلات حل می شود و حتی درخواست کردیم مقداری از صادرات را به بندر اروند کنار بدهند.

مدیر عامل شرکت تعاونی لنجداران امید انصار اروند گفت:دام و علوفه شهرستان آبادان از این بندر صادر می شود زیرا نزدیک ترین بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. نصاری تصریح کرد:انتظار می رود در مقابل صادراتی که انجام شده شرایط را فراهم کنند تا با تزریق امکانات رونق این بندر فراهم شود.

وی گفت:اگر امتیازاتی که به بنادر شادگان، هندیجان، چوئبده و آبادان داده شد، به بندر اروند کنار نیز داده شود قطعا رونق اقتصادی منطقه را در پی دارد. نصاری گفت:در بندر شادگان، روزانه به 80 خودرو برای بارگیری کالا و ترخیص کالاهای وارداتی مجوز داده می شود، ولی این مجوزها در بندر اروند کنار صادر نمی شود.

*** فعالیت خودروهای بارگیری نیز راکد شده است

یکی از صاحبان شرکت های حمل و نقل و باربری مستقر در این بندر نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه 40 خودرو نیمه سنگین برای حمل و جابجایی کالا در این بندر از سوی شرکت اینجانب فعالیت می کرد، افزود:این روزها فعالیت این خودروها نیز به حالت رکود در آمده و بیش از 40 راننده از کار بیکار شده اند.

*** مشکل بندر ارونندکنار؛ نداشتن مجوز تجاری

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان در خصوص مشکلات پیش آمده برای فعالان این عرصه در بندر اروندکنار به ایرنا گفت:مشکل اصلی بنادر اروندکنار و چوئبده نداشتن مجوز کالای تجاری است زیرا هر دو بندر جزء بنادر صادراتی هستند.

رضا صفاری افزود:امکاناتی که این دو بندر دارد جوابگوی صادرات محصولات خود است و نمی توان پذیرفت که امکانات در این دو بندر وجود ندارد. مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت:در این دو بندر بارانداز، انبار و اسکله های شناور وجود دارد و قبلا یک اسکله شناور کوچک صد تنی در بندر اروند کنار وجود داشت و اکنون دو شناور 500 تنی برای این بندر فراهم شده است.

وی تصریح کرد:لنج هایی که در بندر اروند کنار پهلو می گیرند 500 تنی است و وجود 2 اسکله 500 تنی جوابگوی نیازهای فعالان این عرصه است، همچنین یک انبار هزار متری و بارانداز در بندر اروند کنار وجود دارد. مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: بندری که در اروند کنار ساخته شد مرکز جست و جوی نجات بود که در با توجه به نزدیکی در دهانه خلیج فراس نیاز بود این بندر ساخته شود و با این دید ساخته شد زیرا زمانی شناوری که دچار حادثه می شد یا باید از بندر امام و خرمشهر برای امداد رسانی تیم هایی اعزام می شدند.

صفاری اظهار داشت: با کار کارشناسی انجام شده، دهانه خلیج فارس یکی از حادثه خیزترین مناطق شناخته شد و بندر اروند کنار که نزدیک ترین نقطه به دهانه خلیج فارس بود را برای مرکز جست و جوی نجات انتخاب شد.

وی افزود: اسکله ای که اکنون در بندر اروند کنار وجود دارد برای امداد و نجات ساخته شد و در کنار آن اسکله شناور، بارانداز و انبار ساخته شد تا جوابگوی صادرات نیز باشد. صفاری تصریح کرد:بندر چوئبده آبادان نیز با داشتن دو اسکله بتنی و فضای بسیار مناسب می تواند برای صادرات بندری با قابلیت های مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: مجوز واردات کالای بندر تجاری باید از سوی گمرک ایران صادر شود و اگر قرار است به محدوده منطقه آزاد اروند الحاق شود با سازمان منطقه آزاد اروند است که می تواند به رونق منطقه کمک کند.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه ورود کالای ملوانی به بنادر اروندکنار و چوئبده آزاد است، تصریح کرد:سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان خدماتی است و هر آنچه که با ترخیص کالا باشد با سازمان های دیگر است.

وی اظهار داشت: بنادر و دریانوردی آبادان فضا و سوله هایی را برای ایجاد بازارچه مرزی در اروند کنار تعریف کرد و این سازمان در این مسائل پیشتاز بوده است. وی گفت: سیستمی که برای بنادر کالای ملوانی از قدیم در دو بندر بوده باعث شده بود اتومبیل ها برای تخلیه به صورت حمل یک سره باشند ولی سازمان بنادر دریانوردی در هر دو بندر انبار و بارانداز را ساخته است زیرا پیش بینی مجوز تجاری را داشتیم.

صفاری در خصوص لایروبی بندر اروندکنار نیز گفت: 17 میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته از سازمان بنارد کشور دریافت شد، زیرا عمق پای اسکله کم شده بود و رسوب دار شده بود و لایروبی اکنون در حال انجام شدن است.

وی در خصوص برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای رونق سرمایه گذاری در این بندر نیز گفت:سیاست های سازمان طی چند سال اخیر به سمت حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی رفته است و اکنون چند سرمایه گذار برای ساخت اسکله در بندر اروند کنار داریم که به زودی وارد کار می شوند.

*** تشکیل کارگروه و برگزاری نشست هماهنگی برای رفع مشکلات بندر اروندکنار

بخشدار اروند کنار نیز در خصوص راهبردهای رفع مشکلات این بندر نیز به ایرنا گفت:شاخص ترین و بارزترین مشکل شهر اروند کنار، رونق نداشتن بازارچه مرزی و همچنین بندر است. حسنعلی علیدوست اظهار داشت:برای رفع مشکل کنونی بازارچه و بندر اروند کنار در دو ماه گذشته کارگروهی از سوی استاندار خوزستان در اهواز تشکیل شده که در این کارگروه مشکلات این بندر بررسی شد.

وی، اضافه کرد:بر اساس تصمیم های این کارگروه، 20 دستگاه خودرو برای جابجایی کالای ملوانی در نظر گرفته شد که از این مجموع، کالای ملوانی 15 دستگاه خودرو در آبادان توزیع شده و کالاهای ملوانی پنج خودرو دیگر نیز در بازارچه مرزی بندر اروندکنار توزیع می شود.

بخشدار اروندکنار گفت: بازارچه مرزی اروند کنار در دو سال گذشته بدلیل نبود خودرو حمل بار، فعالیتی نداشته و ورود این 20 خودرو نقش تاثیر گذاری در بازگشایی این بازرچه خواهد داشت. وی با تاکید بر لزوم فعال سازی کارت های پیله وری تعاونی مرزنشینان نیز ، افزود:برای رفع مشکل صادارت، سه صادر کننده جدید در بازارچه مرزی اروند کنار مستقر می شوند تا ضمن سرعت بخشیدن به صادرات، زمینه اشتغالزایی بیشتر جوانان جویای کار نیز فراهم شود.

علیدوست گفت:درخواست مردم اروند کنار راه اندازی بازارچه مرزی و افزایش کالای ملوانی است و امیدواریم این مطالبه بحق، با اشتغالزایی محقق شود.

برچسب ها: اروندکنار
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار