شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
آیت الله حسن زاده:
معلمان در کنار مباحث علمی باید رسالت پیامبری، تزکیه و پرورش کودکان و نوجوانان را مورد توجه و اهتمام خود قرار دهند



امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه سن ناهنجاری‌ها در جامعه گاهی به دوره ابتدایی رسیده است، گفت: معلمان و آموزگاران در کنار مباحث علمی باید رسالت پیامبری، تزکیه و پرورش کودکان و نوجوانان را بیش از گذشته مورد توجه و اهتمام خود قرار دهند چراکه دختران و پسران دانش‌آموز ما اطاعت، حرف‌شنوی، و قداستی را که در همین زمان برای معلم خود قائل‌اند به هیچ‌وجه برای پدر و مادر خود قائل نیستند.
 
به گزارش ایسنا ، آیت‌الله ابوالحسن حسن‌ زاده در سومین جشنواره آموزگاران تلاشگر استان که امروز چهارشنبه 20 بهمن‌ماه در تالار فردوسی آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در آیات قرآن و روایات معصومین به‌خوبی، زیبایی و روشنی بر آن تصریح شده، نقش علم در زندگی انسان و جامعه بشری است.
 
وی تصریح کرد: در توسعه پایدار و همه‌جانبه، یک جامعه باید هم از نظر مادی و رفاهی و هم از حیث معنوی و شاخص‌های مرتبط با تعالی انسان‌ها به توسعه برسد. آنچه ما را از جوامع غربی متفاوت می‌کند، نیز همین است. آنجا توسعه یک توسعه مادی و رفاهی است که البته این امر صحیح است و ما نیز آن را انکار نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم آنچه را آن‌ها به آن دست یافته‌اند در رسیدن به توسعه نادیده بگیریم، اما توسعه باید به نحو کامل‌تر و جامع‌تر دیده شود و نمی‌توان آن را به یک توسعه مادی منحصر کرد.
 
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه در هر توسعه‌ای به علم نیاز داریم، گفت: خداوند، اولین معلم انسان است و پس از خداوند، رسول گرامی اسلام(ص) معلم دوم است که تعلیم کتاب و حکمت می‌دهد؛ پس از ایشان نیز ائمه اطهار(ع) و همه کسانی هستند که توفیق داشته باشند هر آنچه را خداوند متعال، پیامبر و ائمه بیان کرده‌اند، استفاده کنند.
 
حسن‌زاده با اشاره به اقدامات اساسی پیامبر اکرم(ص) در موضوع توسعه، تصریح کرد: در آن زمان تعداد افرادی که در سرزمین حجاز توانایی خواندن و نوشتن داشتند بیش از 50 نفر نبود، اما پیامبر این جامعه را به گونه‌ای مدیریت کرد که حجاز به مرکز علمی دنیا تبدیل شد.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر نگاه به آموزش و پرورش، نگاهی باشد که این مجموعه بودجه‌ها را می‌بلعد و هیچ تولیدی در آن نیست و نگاه ما به تولید، تنها تولیدات مادی و اقتصادی باشد، هرچند از لحاظ نظری مطالب دیگری را عنوان کنیم، اما در عمل رفتارمان با آموزش و پروش این‌گونه باشد، چنین جامعه‌ای نمی‌تواند یک جامعه در حال توسعه و توسعه‌یافته همه‌جانبه باشد.
 
امام جمعه موقت اهواز با اشاره به وضعیت برخی از کشورهای دنیا مانند پاکستان و هند که علی‌رغم برخورداری از انرژی هسته‌ای یا سلاح هسته‌ای، اما چه بسیار با فقر مادی و معنوی دست به گریبان هستند، گفت: یک جامعه مطلوب جامعه‌ای است که در آن بی‌سواد نداشته باشیم؛ متأسفانه آمار بی‌سوادی همچنان در جامعه ما بالا است.
 
حسن‌زاده با بیان اینکه در یک توسعه جامع و همه‌جانبه به آموزش و پرورش نیاز داریم، افزود: معلم، آموزگار و استاد ما هم باید جایگاه معنوی خود را در جامعه داشته باشد و هم از جایگاه مادی و رفاهی مناسبی برخوردار باشد. یک پزشک و پرستار در جامعه باید ازنظر مادی و معنوی تأمین باشد تا بتواند وظیفه خطیر خود را انجام دهد. معلم باید این دو بُعد را به‌مراتب بیشتر داشته باشد و در یک جامعه ایده‌آل یک معلم و آموزگار به هیچ‌وجه نخواهد برای گذران زندگی خود به فکر شغل دومی باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه هیچ توفیق و شغلی مانند شغل معلمی در دنیا پیدا نمی‌کنید، خاطرنشان کرد: زیباترین توصیف را امام خمینی(ره) درباره معلم‌ها بیان فرمودند که "معلمی شغل انبیاء است". این عبارت به هیچ‌وجه درباره یک پزشک گفته نمی‌شود و تنها درباره معلم است که به‌درستی قدم بر جای انبیاء نهاده‌اند و از این نظر هیچ کاری را مانند معلمی نمی‌توانیم پیدا کنیم.
 
امام جمعه موقت اهواز همچنین با اشاره به ویژگی‌های عصر ارتباطات، عنوان کرد: امروزه و در عصر ارتباطات، عوامل بسیاری در شکل‌گیری شخصیت یک دانش‌آموز نقش دارند و سهم خانواده و معلم به‌مراتب بسیار کمتر از گذشته است، اما همین سهم باقی‌مانده بسیار مهم است و باید به آن بپردازیم. اکنون سن ناهنجاری‌ها در جامعه ما پایین آمده و شرایط کنونی به گونه‌ای است که نمی‌توانیم خود را از جامعه جهانی جدا کنیم.
 
حسن‌زاده با بیان اینکه در برخی موارد سن ناهنجاری‌ها در جامعه به دوره ابتدایی رسیده است، گفت: معلمان و آموزگاران در کنار مباحث علمی باید رسالت پیامبری، تزکیه و پرورش کودکان و نوجوانان را بیش از گذشته مورد توجه و اهتمام خود قرار دهند. دختران و پسران دانش‌آموز ما اطاعت، حرف‌شنوی، و قداستی را که در همین زمان برای معلم خود قائل‌اند به هیچ‌وجه برای پدر و مادر خود قائل نیستند.
 
وی تصریح کرد: امیدوارم معلمان و آموزگاران ما آموزش را همراه با پرورش و پرورش را مقدم بر آموزش بدارند و با توجه به این جمله نورانی امام (معلمی، شغل انبیاء است) و فرمایشات دلسوزانه مقام معظم رهبری که بارها از تهاجم فرهنگی سخن به میان آوردند، سدی در برابر این تهاجم ایجاد کنند که با هجمه‌ای وحشیانه و سنگین آداب، سنن، اخلاق و معنویت جامعه را نشانه رفته است.
 
امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه امروز دشمنان ما از شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی و دیگر ابزارها تمام آنچه را که می‌توانستند در این عمل به کار بگیرند، واقعا به کار گرفته‌اند، اظهار کرد: امروزه یک دانش‌آموز در خانه با استفاده از یک گوشی ساده می‌تواند به تمام محتواها در سراسر دنیا دسترسی پیدا کند. راه‌حل آن نیز فیلتر کردن و محدود کردن امواج نیست. البته اگر قانونی هم گذاشته شود، خوب است اما شاید 2 درصد تأثیر داشته باشد. آنچه شما معلمان سر کلاس با دانش‌آموز مطرح می‌کنید، تأثیر آن بسیار بیشتر از آن است که گوشی تلفن را از او بگیریم و به‌طور مثال گوشی 20 سال پیش را به او بدهیم.
 
حسن‌زاده همچنین با بیان خاطراتی از دوران دبیرستان خود، با اشاره به اینکه بهترین خاطرات خود را از دبیر ادبیاتش داشته است، گفت: این استاد بزرگوار با وجود فاصله سنی زیاد، اما با عطوفت، مهربانی و دلسوزی خود نسبت به همه دانش‌آموزان کلاس، نکات تربیتی را با بهترین زبان نه با عصبانیت، خشم، پرخاش، برخورد و دادن تکلیف اضافه، بیان و منتقل می‌کرد و زیباترین برخوردهای تربیتی را داشت و همه دانش‌آموزان نسبت به او ارادت خاصی داشتند؛ به همین دلیل می‌گوییم که هیچ شغلی مانند معلمی نیست.
 
وی همچنین با بیان برخی از مشکلات معیشتی معلمان، تصریح کرد: مسائلی مانند پایین بودن حقوق، اضافه کار و حق‌التدریس نباید موجب شود که در رسالت بسیار سنگینی که خداوند متعال بر عهده ما قرار داده است، کوتاهی کنیم. اگر تمام دنیا را نیز به یک معلم بدهند به هیچ‌وجه ارزش کار تعلیمی او را در کلاس ندارد. اینکه خود را مدیون معلم می‌دانیم، فقط مختص معلم است و حتی یک پزشک جراح که جان انسانی را از مرگ نجات می‌دهد، باز هم کار او قابل مقایسه با شغل معلمی نیست.
 
امام جمعه موقت اهواز تأکید کرد: بی‌مهری‌هایی که در حق معلمان می‌شود، نباید تأثیری بر کار بسیار مهم و رسالت بسیار عظمیی که بر دوش ما است، داشته باشد. امیدوارم خداوند متعال، توفیقات خود را بیشتر عنایت کند و در درجه اول، معلمان ارزش کار خود را بدانند که خداوند متعال چه منتی بر سر ما نهاده است که جان و روح انسان‌ها را تربیت کنیم؛ حال آنکه ارتباط یک پزشک تنها با جسم فرد است، اما کار معلمان ارتباط با روح انسان‌هایی است که دست همه ما به امانت نهاده شده‌اند.
 
حسن‌زاده همچنین با گرامی‌داشت یاد شهدای معلم، آموزگار، دانش‌اموز و همه شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم، به شهدای شاخص معلم مانند آیت‌الله بهشتی، شهید رجایی و باهنر اشاره کرد و گفت: از همه آموزگاران و آموزگاران نمونه استان تقدیر می‌کنم؛ البته انتخاب آموزگار نمونه، کار دشواری است و بسیاری از معلمانی که تلاش‌های بسیار داشته‌اند، شاید جای آن‌ها در چنین محفلی خالی است و شما نمونه‌ای از آموزگاران استان هستید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار