اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
اهواز اولین روز هفته خود را همانند دو هفته گذشته در وضعیت قرمز سپری کرد و این بار پدیده مه گرفتگی و افزایش رطوبت شدید، متهم اصلی این وضعیت اعلام شد.

وقوع طوفان گرد و خاک بیش از 66 برابر حد مجاز در 8 بهمن ماه امسال در اهواز، تاسیسات برق شهر را به خاموشی کشاند و قطعی آب و مراکز مخابراتی به دنبال آن، مردم اهواز را سردرگم و شهر را دچار تنش کرد. بحرانی که در نهایت علت آن بارش نم نم پس از گرد و خاک شدید و بروز مشکل در تاسیسات برقی اهواز اعلام شد.

با گذشت دو هفته امروز(23 بهمن ماه) نیز از ساعت اولیه بامداد مجددا مردم اهواز به تماشای سریال قطعی آب و برق و تلفن و اینترنت نشستند.

از حدود ساعت یک بامداد قطعی برق، اهواز و 10 شهرستان دیگر را در خاموشی فرو برد؛ چراغ های راهنمایی رانندگی اهواز خاموش شد و تصفیه خانه های آب نیز از مدار خارج شدند؛ کلانشهر اهواز دچار معضل بی آبی نیز شد و با گذشت حدود سه ساعت مراکز مخابراتی نیز از مدار خارج شدند.

حدود ساعت 6 صبح تعطیلی مدارس، دانشگاه ها ادارات و بانک‌های اهواز و 10 شهرستان دیگر اعلام شد و به گفته استاندار خوزستان اطلاع‌رسانی به موقعی در خصوص این اعلام تعطیلی از طریق زیرنویس کردن در شبکه خوزستان صورت گرفت؛ این در حالی است که با وجود قطعی برق و عدم آنتن دهی تلفن‌های همراه، به نظر می‌رسد این ادعا چندان از سوی شهروندان قابل پذیرش نبوده است.

فاطمه.م یک دانشجوی اهوازی با گله مندی شدید از وضعیتی که امروز با قطع آب و برق و تلفن و اینترنت در اهواز ایجاد شد، گفت: از ساعت 2 بامداد آب و برق نداشتیم. باطری تلفن همراهم نیز هیچ شارزی نداشت، پس باید از کجا خبردار می شدم که دانشگاه را تعطیل کرده اند؟

وی افزود: از ساعت هفت و نیم صبح برای رفتن به دانشگاه از منزل خارج شدم و بعد از آنکه در دانشگاه متوجه تعطیلی دانشگاه و ادارات شدم بعد از سه ساعت و نیم به خانه رسیدم. یعنی عملا صبح شنبه من کاملا تلف شد.

این دانشجوی اهوازی ادامه داد: در این شرایط در خانه هم هیچ کاری نمی توان انجام داد زیرا نه برق و نه آب داشتیم و نه اینترنت.

وی گفت: یعنی باید هر پنجشنبه و جمعه که گرد و غبار و باران نم نم را داشته باشیم، منتظر قطع آب و برق و تلفن و اینترنت در روز شنبه هم باشیم؟

خانم صادق زادگان، یک مادر خانه دار ساکن منطقه "سپیدار" اهواز، نیز به خبرنگار ایسنا گفت: از حدود ساعت یک بامداد چند صدای انفجار در سپیدار شنیده شد که ظاهرا مربوط به مشکلاتی بود که در ترانسهای برق به وجود آمده بود و پس از آن نیز برق و بلافاصله بعد از آن هم آب و آنتن های تلفن همراه قطع شد. با این حال دو فرزند من صبح زود به مدرسه رفتند ولی درب های مدرسه بسته بود و دوباره برگشتند و هیچ کس هم اطلاعی به ما نداده بود.

این مادر خانه دار افزود: چه طور گفته می شود که گرد و غبار باعث ایجاد این وضعیت در اهواز شده است؟ حدود دو هفته است که گرد و غبار شدیدی نداشته ایم. اصلا چرا دیشب به ما تعطیلی مدارس را اطلاع ندادند؟ چطور با وجود قطعی برق از اعلام تعطیلی مدارس از تلویزیون باخبر می شدیم؟

وی گفت: البته واقعیات و علتهای این وضعیت را نیز به ما اعلام نمی کنند. چه طور می شود که با یک مه گرفتگی، برق سراسر یک شهر بزرگ مثل اهواز قطع شود؟

وی ادامه داد: امروز یک کار بانکی داشتم که حتما باید انجام می شد. بعد از اینکه فرزندانم در پی تعطیلی مدرسه به خانه برگشتند، به یک بانک در مرکز شهر رفتم ولی حتی بانک هم تعطیل بود و من به هیچ عنوان از تعطیلی بانکها خبری نداشتم.

این خانم خانه دار اهوازی گفت: واقعا با این شرایط چه طور می توانیم در اهواز زندگی کنیم؟

حمزه حردانی، یک راننده آژانس که در منطقه "چهارراه زند" اهواز ساکن است، نیز به خبرنگار ایسنا گفت: از ساعت 2:20 بامداد در منطقه ما صدای انفجار پی در پی شنیده شد که خیلی وحشتناک بود، به طوری که نور این انفجارها اتاق ما در طبقه پنجم ساختمان را کاملا روشن کرد. خوشبختانه لوازم برقی منزل محافظ دارند و اتفاقی برای لوازم نیفتاد اما وضعیت برق اهواز آن قدر خراب است که با هر اتفاقی قطع می شود.

وی با اشاره به خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در سراسر شهر از ساعات اولیه بامداد امروز بیان کرد: تمام چراغ‌های راهنمایی و رانندگی خاموش بودند و این برای رانندگان واقعا مشکل ایجاد کرد. در فلکه دوم کیانپارس و دقیقا سر چهارراه اصلی، یک تصادف خیلی بد بین دو خودرو پراید رخ داد و این تصادف آن قدر شدید بود که یکی از خودروها به چند متر جلوتر پرتاب شد اما با وجود خاموشی چراغ راهنمایی و رانندگی حتی یک پلیس راهور در این چهارراه حضور نداشت.

وی افزود: البته یک افسر و یک سرباز نیروی انتظامی در این چهارراه مستقر بودند اما نیروی انتظامی که نمی تواند در زمینه راهنمایی و رانندگی جلوی تردد خودروها را بگیرد. پلیس با وجود خاموشی چراغ راهنمایی و رانندگی باید فکری به حال این اوضاع می کرد تا این تصادف‌ها رخ نمی داد.

این راننده اهوازی گفت: آژانس ما در منطقه ای است که بیشتر مسافران ما ادارات هستند. تلفن‌های این ادارات نیز اکثرا برقی هستند و نتیجه وضعیت قطعی برق و تعطیلی امروز این شد که از صبح تا ساعت 8 شب تنها یک سرویس بروم، یعنی در یک روز کاری در اول هفته تنها حدود 4000 هزار تومان درآمد داشتم.

وی ادامه داد: این وضعیت برای رانندگان تنها ضرردهی دارد. ما کارکنان ادارات و شرکت‌های دولتی نیستیم که در هر صورت ماهانه حقوق دولتی بگیریم. اگر قرار است که در هر ماه چند روز را به علت مشکلات قطعی آب و برق و تلفن سپری کنیم، در آخر ماه برای خورد و خوراک خانواده هایمان به مشکل بر می خوریم.

یک خانم کارمند نیز که در یک شرکت خصوصی در اهواز مشغول به کار است درباره وضعیت امروز گفت: شرکت ما تعطیل نبود و ما صبح به شرکت رفتیم. با وجود این که از برق اضطراری استفاده می کردیم ولی آب قطع بود و اینترنت و تلفن هم قطع شده بود. از آنجا که نمی شد کاری انجام داد، به خانه برگشتیم.

همچنین یک خانم ساکن منطقه "کوروش" به خبرنگار ایسنا گفت: حدود ساعت 4:15 صبح برق قطع شد و تا ساعت 17 برق نداشتیم؛ نه برق و نه آب و نه تلفن و نه موبایل.

وی افزود: بدون آب هیچ کاری نمی شود انجام داد. بدون اینترنت و تلفن هم وضعیت بلاتکلیفی آزاردهنده است. از هیچ جای شهر خبر نداشتیم و اخبار هم به گوشمان نمی رسید. ارتباط همه با یکدیگر قطع شده بود.

این خانم اهوازی ادامه داد: برق بقیه مناطق از حدود ساعت 14 به تدریج وصل شد و منطقه ما احتمالا جزو آخرین مناطقی بود که برق وصل شد. تمام روز را در تاریکی و بیخبری گذراندیم.

خانم دیگری نیز با گلایه از اینکه علت قطعی برق به وضوح اعلام نمی شود به خبرنگار ایسنا گفت: واقعا برای شستن گرد و غبار از روی تاسیسات برق اهواز، وقت نداشتند؟

به گزارش ایسنا؛ با این وجود علت تمام مشکلات امروز پدیده مه گرفتگی و رطوبت شدید اعلام شد؛ چیزی که به گفته استاندار خوزستان در 10 سال اخیر پس از گرد و خاک شدید با آن مواجه نبودیم.

پس از قطعی برق اهواز و چند شهر دیگر در 9 بهمن ماه، قطعی برق به صورت متناوب در مناطق مختلف شهر و به فاصله زمانی چند روزه تکرار شد، به طوری که در شب پنجشنبه هفته گذشته برق تقریبا تمام مناطق غربی اهواز به مدت یک ساعت و بیشتر قطع شد.

همچنین در ماجرای نخستین قطعی سراسری برق اهواز در اوایل بهمن ماه که همزمان با سفر استاندار خوزستان به کشور لهستان و همچنین نبود برخی مسئولان در استان بود؛ اعتراض‌هایی مبنی بر لزوم حضور مسئولان ارشد استان هنگام بروز این چنین بحران‌هایی مطرح شد که البته جواب قانع کننده ای نیز دریافت نکرد.

باید دید که حکایت قطعی برق در کلانشهر اهواز به کجا ختم می شود و این بار مسئولان امر در توجیه بحران قطعی برق و آب و تلفن و اینترنت کدام پدیده طبیعی را به عنوان متهم اعلام می‌کنند.

گزارش از: رضوان باقری بابا احمدی، خبرنگار ایسنای خوزستان

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار