اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
تامین آب مورد نیاز کل طرح 550 هزار هکتاری / اختیار کامل استاندار در به کارگیری امکانات استان برای مهار ریزگردها
امسال دولت تصویب کرد که کل آب مورد نیاز تامین شود . خوشبختانه علی رغم همه محدودیت ها جهاد کشاورزی و جهاد نصر در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بسیارخوب عمل کردند و تعهدات و قول های نظام به مردم را جامه عمل پوشاندند.
شوشان: صبح امروز دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور٬ دکتر حجتی وزیر جهاد کشاورزی و مهندس چیت چیان وزیر نیرو و اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر به همراه استاندار و تنی چند از مسوولان موسسه جهاد نصر از روند اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در شهرستان رامشیر بازدید کردند.

دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی این بازدید گفت: خوزستان به لحاظ اراضی حاصلخیز جایگاه اول کشور را دارد و به واسطه منابع آبی موجود ما می توانیم این اراضی را مورد بهره برداری قراردهیم و با تولید بالا امنیت غذایی کشور را از ناحیه خوزستان تامین کنیم . هیچ نقطه ای در کشور به مانند خوزستان نمی تواند نقطه اتکای امنیت غذایی ما باشد. در گذشته، ما وارد کننده گندم بودیم اما اکنون نزدیک به سه میلیون تن گندم مازاد برای صادرات داریم. اینها همه نتایج اجرای سیاست های درست دربخش کشاورزی بوده است

معاون اول رئیس جمهور دراشاره به ظرفیت های بالای خوزستان گفت: هم اکنون طرح های بزرگ نفتی و گازی در شرق و غرب کارون ، طرح های پتروشیمی و کشاورزی در خوزستان در حال اجرا است و تاثیرات اجرای این طرح ها نه تنها خوزستان بلکه می تواند کشور را به لحاظ اقتصادی متحول کند. طرح های بزرگ نیروگاهی نیز در خوزستان در حال اجرا است این استان حرف نخست دراین زمینه می زند را در کشور پیشتاز است.

وی ادامه داد:در سال های اخیر آبیاری مدرن و آبخیزداری کشور نیز موفقیت بسیاری داشته است و حجم قابل توجهی از اراضی کشور زیر کشت با ابیاری مدرن رفته است. به لحاظ اهمیت خوزستان علی رغم اینکه طرح رهبری چندین سال مسکوت مانده بود دولت در روزهای نخست این طرح را فعال و اجرایی کرد. در بازدید اول من گفتند هیچ ماشین فعالی در کشور نیست که برای کمک به اجرای طرح به خوزستان منتقل نشده باشد. تنها اختلاف نظر برای امکان تامین آب بود و به همین دلیل در باره نحوه تامین آب در حین کار صحبت شد. امسال دولت تصویب کرد که کل آب مورد نیاز تامین شود . خوشبختانه علی رغم همه محدودیت ها جهاد کشاورزی و جهاد نصر در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بسیارخوب عمل کردند و تعهدات و قول های نظام به مردم را جامه عمل پوشاندند.

جهانگیری تاکید کرد: این اراضی باید به گونه ای مدیریت شود که بهترین بازدهی و برداشت را داشته باشند. در سال های آینده ما باید د. مورد استفاده از روش علی مدرن ابیاری فکر کنیم تا زمین های بیشتری را به زیر کشت ببریم. دیگر مسأله مهم که باید در دستور کار قرار گیرد تکمیل و تحویل کار است. دولت برخی تعهدات دارد اما کمبود منابع مالی و کاهش قیمت نفت در درامد دولت تاثیر منفی گذاشته و برخی تعهدات ما عقب افتاد اما ما بر سر تعهدات مان با مردم هستیم. 

 اختیار کامل استاندار در به کارگیری امکانات استان برای مهار ریزگردها

وی در بخش دیگر از سخنان خودگفت: در مورد موضوع ریزگردها باید گفت که بخش عمده ای از کانون ریزگردها در خارج است و متاسفانه به لحاظ جنگ و داعش و ... این مسأله در اولویت اصلی کشورهای همسایه نیست . برخی از کانون های داخلی گردو غبار نیز به دلیل کاهش حجم آورد رودخانه ها ایجاد شده است که امیدواریم خداوند عنایت کند و بارش ها افزایش یابد.

جهانگیری در پایان گفت: استاندار اختیار دارد که کلیه امکانات استان را باید بسیج کند و ۳۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار داخلی را به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی و با محوریت جهاد کشاورزی مدیریت کند و یک کار ضربتی و جدی انقلابی را برای بحث ریزگردها عملی کنند . و در این راه وزارت خانه های دیگر نیز باید کمک کنند.

حوزه های آبریز خوزستان از حد بارندگی های نرمال عقب است

دکتر حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: عملیات اجرایی دربیش از ۲۳۴ هزار هکتار از مجموع 550 هزار هکتار از اراضی به پایان رسیده است و از این میان در حوزه رامشیر بیست هزار هکتار تحویل و در دست بهره برداری است.

وی در مورد نگرانی کشاورزان برای تامین آب کشاورزی و تاثیر خشکسالی های اخیر بر تولید محصول آنان گفت: امیدوارم خداوند باران رحمتش را نازل کند و ما بتوانیم آب مورد را تامین کنیم. مشکل کنونی ما در خوزستان محدودیت منابع آب است.متاسفانه حوزه های آبریز خوزستان از حد بارندگی های نرمال عقب است. همه دوستان ما در وزارت های نیرو و جهاد کشاورزی امیدواریم در روزهای باقیمانده سال بارش های خوبی را در پیش داشته باشیم و نگرانی همه ما را بر طرف شود.

وی در ادامه گفت: من از همه عزیزانی من درست سال گذشته و علی رغم همه محدودیت ها در میدان عمل وارد شدند و عملیات اجرایی ۳۲۸ هزار هکتار را در زمان خودش به پیمان رساندند سپاسگزارم .خدا را شاکریم که در طول اجرای طرح در تامین برخی تجهیزان فنی به خودکفایی رسیدیم و تجهیزات وطنی ویژه ای ساخته و کارگاه ها نیز تجهیز شدند. اسکریپر ها و ترنچرهای وطنی ساخته شده در طرح 550 هزار هکتاری به خوبی نتیجه گرفته اند . خوشبختانه مدیریت و ابتکار عمل در دست سنگر سازان دفاع مقدس، عزیزان جهاد نصر بوده است و همه مسوولان استانی نیز با آنها همکاری کرده ان و اکنون نتیایج مثبتی حاصل شده است.

حجتی با اشاره به پیچیدگی کار تجمیع و اصلاح هندسی اراضی کشاورزان گفت: من نمی دانم با چه زبانی سپاسگزارم کشاورزان باشم . کشاورزان در طول اجرای پروژه گذشت ،همکاری بی دریغی داشتند و این همکاری تا کنون نیز ادامه دارد. کشاورزان ما علی رغم همه محدودیت ها به تولید خود ادامه داده اند. دغدغه بعدی ما پس از تحویل طرح، تشکیل تعاونی آب بران است تا کشاورزان خودشان آب و مدیریت شبکه بهره برداری را در دست بگیرند..

وی در مورد تاثیرات اجرای طرح بر کشاورزی خوزستان و کشور گفت: در گذشته شبکه های زه کشی و امکان مدیریت آب وجود نداشت و همین مسأله موجب شور شدن زمین ها می شد . اما اکنون با وجود به زه کش ها، زمین های کشاورزی آبشوویی شده و وراندمان تولید نیز بالا رفته است. این طرح در خاورمیانه بی نظیر است و علی رغم همه نظرات مخالف ، ما موفق عمل کردیم و طی این سه سال طرح را به سرانجام خوبی رسانده ایم.

جوانان منطقه روی نفت خوابیده اند اما بیکارند

اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر نیز در این جلسه گفت: بانی احیای زمین های خوزستان مقام معظم رهبری هستند که ما برای ایشان ارزوی طول عمر داریم. خوشحالیم که در دهه فجر شاهد بهره برداری از این طرح دررامشیرهستیم . مجمع نمایندگان خوزستان پیش از این با معاون اول رئیس جمهور جلساتی داشت و ایشان با نگاه باز، دستور پیگیری امور را می داد. اقای جهانگیری بر این باور بود که فاز اول و دوم وجود ندارد و همه طرح باید کامل اجرا شود اما حدود ۱۱۱ هزار هکتار از فاز دوم حذف شد که ما انتظار داریم این موضوع حل شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما خروجی نا هماهنگ آب سد است. انتظار داریم بر اساس مصوبات دولت و ورزان نیرو دریچه سدهای این منطقه به موقع باز شود و نوش داروی پس از مرگ سهراب برای کشاورزان نباشد. یکی دیگر مشکلات خسارت سیل کشاورزان خوزستانی است که متاسفانه پرداخت نشده است. ما از دولت انتظار داریم که مشکلات ما را در نظر بگیرندو در راه رفع آنها گام بردارند.

وی در اشاره به آمار بیکاری جوانان در خوزستان گفت: با اتمام فاز اول طرح 550 هزار هکتاری ، ۸ هزار نفر بیکار خواهند شد که انتظار می رود افراد به دیگر پروژه ها منتقل شوند. . مردم روی طلای سیاه خوابیده‌اند. ۴۳۰ حلقه چاه در این منطقه است و ۴۲ درصد نفت از این حوزه استخراج می شود . در حالی که حتی ابدارچی و سرایداری هم برای شرکت ها را از شهرهای دیگر می آورند جوانان این منطقه بیکار هستند. اگر برای هر چاه حتی ۲ نیروی انسانی استخدام می شد اشتغال 860 نفری ایجادشده خدمت بزرگی به مردم ارایه می کرد و موجب رضایت آنان می شد. 

پیگیر تخصیص آب به صورت مکتوب و مصوب هستیم

حسن علاقه بند مدیر اجرایی موسسه جهاد نصر در حاشیه این بازدید به خبرنگار خوزنیوز گفت: دکتر جهانگیری در دهه مبارک فجر از برخی پروژه های خوزستان بازدید داشته است و یکی که به همراه وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو انجام شد، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان و ایلام است. با توجه به مسیر برنامه ها، ما پروژه های رامشیر و کارگاه ساحل راست رامشیر را انتخاب کردیم تا حضور ایشان در این منطقه بهره مند باشیم .

علاقه بند گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتای در رامشیر شامل ۲۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد رامشیر است که حدود 20 هزار پانصد هکتار از آن به پایان رسیده است و تنها بخش اندکی از آن باقی مانده است. بر اساس گزارش های موجود، ۱۷ هزار هکتار از این ۲۰ هزار هکتار اجرا شده، تحویل بهره برداران و به زیر کشت برده شده است. امیدواریم پس از تکمیل طرح ها و با ارایه مباحث بهره برداری و آموزش های لازم، کشاورزان از برکات این طرح بیش از پیش بهره مند شوند .

مدیر اجرایی موسسه جهاد نصر درمورد تاثیر بازدید امروز در روند اجرایی پروژه و آغاز فاز دوم طرح گفت: یکی مسوولین اصلی و دخیل در اجرای فاز دوم وزیر جهاد کشاورزی است . در مکاتبات دو سال اخیر قرار شد که برای ۲۳۸ هزار هکتار باقیمانده، آب مورد نیاز تخصیص داده شود اما آنچه وزارت نیرو اعلام کرده است تخصیص آب به ۱۲۸ هزار هکتار است. این مسأله مورد قبول وزارت جهاد کشاورزی نیست و ما نیز به دنبال تامین آب برای همه اراضی باقیمانده هستیم . هرچند که قول های شفاهی در این باره داده شده است اما پیگیر هستیم تا تخصیص آب را به صورت مکتوب و تصویب شده شاهد باشیم.

علاقه بند ادامه داد: در مورد تخصیص اعتبارات نیز در کارگروه جهاد کشاورزی و جهاد نصر در حال بررسی اعتبارات فاز دوم و به خصوص فاینانس های خارجی از طریق بانک زیرساخت توسعه آسیا و یا بانک جهانی هستیم. امیدواریم در صورت تحقق این منابع مالی، شاهد تامین اعتبار مورد نیاز و تخصیص آب برای فاز دوم طرح باشیم و کشاورزان نیز از نتایج آن بهره مند شوند .

علاقه بند در پایان یادآور شد: فاز اول طرح ۳۱۲ هزار هکتار است آن تا کنون عملیات ۲۳۵ هزار هکتار به پایان رسیده و حدود ۲۰۰ هزار هکتار تحویل کشاورزان شده و زیر کشت است و انتظار داریم بر اساس همین روند فاز اول طرح تا سال ۹۶ پایان یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار