اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
گزارش روزنامه کارون از این‌روزهای خطه زرخیز
یکی از موضوعات مهم قطع برق کلانشهر اهواز، کاهش وجهه خدمات دولتی و دولتمردان در شهری بود ...


فرزانه ‌سعید بسطامی:  از ساعت 2 بامداد شنبه «23بهمن‌ماه» به یکباره تمام کلانشهر اهواز در خاموشی مطلق فرو رفت. همچنین براثر مه غليظ صبحگاهي 5 پرواز فرودگاه اهواز به مقاصد مختلف كشور لغو شد. اما این آخرین اتفاقی نبود که دامان شهروندان را گرفت بلکه قطع کامل آب و به تبع آن تعطیلی این کلانشهر به همراه 10شهرستان دیگر، از دسترس خارج شدن خطوط تلفن همراه و عدم برقراری تماس و...  از تبعات قطع برق بود.

پس از آن خبر رسید که حمید چیت‌چیان وزير نيرو که هفته گذشته به منظور افتتاح چند پروژه مهمان خوزستانی‌ها بود، چمدان خود را به مقصد اهواز بسته تا به نمایندگی از سوی دولت با آمدن به این کلانشهر بتواند از یک سو در رفع مشکلات موثر باشد و از سوی دیگر از میزان شکایات مردمی بکاهد. در این بین اما مردم دیار کارون برای‌شان بیش از همه تهیه آب در اولویت بود و از آن‌جایی که هیچگونه دسترسی به اینترنت و تلفن همراه نداشتند؛ بی‌خبر از نتایج و تصمیمات  جلسات مسوولان تمام تمرکزشان را بر تامین آب برای شرب و مصارف بهداشتی قرار داده بودند. حتی در خبر ساعت14شبکه یک صدا و سیما وزیر نیرو بابت اتفاقات پیش آمده از شهروندان خوزستانی عذرخواهی کرد؛ اما چه فایده... مردم دیار کارون قادر به تماشای تلویزیون و گوش فرا دادن به صحبت‌های آقای وزیر نبودند.

یکی از شهروندان اهوازی در مراجعه حضوری به روزنامه کارون اعلام داشت: 11شهرستان خوزستان از ساعات اولیه بامداد شنبه برق‌شان قطع شد و این وضعیت با توجه به تکرار آن در کمتر از 2هفته اصلا قابل قبول نیست. خمیسی افزود: از ابتدای صبح شنبه هیچ‌گونه آب شربی وارد لوله‌های منزل ما نشد و از آن‌جایی که ما در طبقه چهارم یک آپارتمان ساکن هستیم هربار برای خرید و تامین آب باید چهارطبقه را بدون استفاده از آسانسور بالا و پایین می‌رفتیم و این مساله واقعا موجب دردسر اهالی مجتمع شد. وی گفت: از سوی دیگر مسوولان اعلام کرده بودند که تا ساعت 10صبح برق وصل خواهد شد اما چنین اتفاقی نیافتاد و در تمام طول روز من و تمام شهروندان اهوازی در بی آبی و بی برقی به سر بردیم. این شهروند با انتقاد شدید از عملکرد مسوولان و تصمیم‌گیران استانی و ملی گفت: قطعا صدای فریاد ما و آن‌چه بر شهروندان گذشته است آن‌گونه که باید به مسوولان نخواهد رسید. هیچکس جای ما نیست و نبود ابتدایی‌ترین امکانات را در کلانشهری چون اهواز تجربه نکرده است؛ هیچ کدام از مدیران، نمایندگان مجلس، وزراء و شخص رییس جمهور،تا شرایطی که ما در آن قرار داریم را تجربه نکنند قادر به لمس عمق فاجعه نخواهند بود.

مشکل از آب و برق نیست

در همین حال خبرنگار کارون ضمن تماس با مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، دلیل قطع آب و برق اهواز را از وی جویا شد.

رضا علیجانی در اینباره عنوان کرد: «قطع آب و برق اهواز ارتباط مستقیم به سازمان آب و برق ندارد و همکاران ما در شرکت آبفای اهواز در زمینه آب شرب شهری و همچنین در ارتباط با قطع برق شرکت‌های توزیع برق و برق منطقه‌ای تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات پیش آمده نموده‌اند.» وی ادامه داد:« خوشبختانه با حضور به موقع وزیر نیرو در استان خوزستان بخشی از مشکلات به صورت ویژه پیگیری و درحال رفع شدن است.» علیجانی افزود:«متاسفانه برخی از شهروندان به دلیل بی اطلاعی از عدم ارتباط موضوع قطع آب و برق به سازمان آب و برق خوزستان مراجعه کرده و خواستار پیگیری رفع این مشکل شده‌اند که در این رابطه باید بگویم، رفع مشکلاتی از این دست بیشتر در حوزه کاری  شرکت‌های آبفا و توزیع برق می‌باشد.»

چرا موبایل‌ها از دسترس خارج شد؟

باتوجه به قطع مکرر برق در برخی مناطق شهرستان اهواز شهروندان اعلام کردند که نوسانات برق موجب آسیب دیدن لوازم برقی منازل آن‌ها شده است. آن‌ها همچنین پرسیدند چه کسی جوابگوی این خسارت‌ها خواهد بود؟آیا مسوولین اهوازی خسارت اموالی را که در نوسانات برقی سوخته اند را پرداخت خواهند کرد؟

روز گذشته علاوه بر قطع برق در اهواز و 10شهرستان دیگر، بیش از نیمی از خطوط تلفن همراه در این استان از مدار خارج شد. در همین رابطه حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: از ساعت ۲ بامداد، به دلیل رطوبت شدید و مه گرفتگی، سیستم برق در خوزستان دچار اختلال شد و از آن‌جایی که سایت‌های تلفن همراه نیز از سیستم برق استفاده می‌کنند، این قطعی برق روی سیستم‌های ارتباطی تاثیر گذاشت.

 وی با بیان اینکه در پی بروز این مشکل، اپراتورهای تلفن همراه از سیستم برق اضطراری (UPS ) استفاده کردند، ادامه داد: اما باتری برق اضطراری نیز بیشتر از ۳ تا ۴ ساعت عمل نمی‌کند و به دنبال اتمام این باتری‌ها، از ساعت حدود ۷ صبح دیروز، سایت‌های تلفن همراه در حدود ۱۰شهر این استان، از مدار خارج شد. فلاح جوشقانی با تاکید براینکه تا زمانی که مشکل قطعی برق رفع نشود نمی‌توان این تعداد سایت را به مدار بازگرداند، افزود: مشکل به وجود آمده سبب قطع بیش از نیمی از شبکه تلفن همراه در استان خوزستان شد. معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه سایت‌های موبایل اصلی به دلیل به کارگیری دیزل ژنراتور همچنان برقرار است، تاکیدکرد: قطع ارتباط مربوط به سایت‌های عمومی بود که در سطح شهر و روی پشت بام برخی منازل، نصب شده است. وی با تاکید براینکه طی این مدت زمان، حتی سوخت دیزل ژنراتورها نیز به اتمام رسید،گفت: با تمهیدات صورت گرفته سوخت‌رسانی مجدد به این سایت‌ها انجام شد. فلاح جوشقانی با بیان اینکه نیمی از خطوط موبایل مربوط به سایت‌های BTS عمومی در پی بحران به وجود آمده، از مدار خارج شد، افزود: مشکلی در برقراری ارتباط خطوط تلفن ثابت در این استان گزارش نشده است. وی با اعلام عذرخواهی از مردم استان خوزستان برای مشکل به وجود آمده، تاکید کرد که تا زمانی‌که سیستم برق نرمال نشود، ارتباط این خطوط با مشکل مواجه خواهد بود.

سرگردانی دانشجویان...

با توجه به قطعی برق همزمان با اولین روز از هفته جاری بسیاری از دانشجویان، پرسنل دانشگاه‌ها، اساتید و... در اهواز و سایر شهرهای استان پس از مراجعه به مراکز آموزشی و کلاس‌های درس متوجه تعطیلی این مراکز و در نهایت مجبوربه  بازگشت به خوابگاه‌ها و خانه‌های خود شدند.

 در همین رابطه، مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با «کارون» عنوان‌کرد: 15هزار دانشجوی مجموعه دانشگاه شهید چمران در دانشکده‌های اقتصاد، ادبیات، علوم اجتماعی و... مشغول به تحصیل هستند که متاسفانه با توجه به قطع برق و آب در سطح کلانشهر اهواز کلاس‌های آن‌ها در روز شنبه برگزار نشد. ندا شفیعی درخصوص راهکار دانشگاه برای مطلع ساختن دانشجویان نسبت به عدم برگزاری کلاس‌ها عنوان‌کرد: به دلیل از کار افتادن شبکه پیامکی دانشگاه، از طریق کانال ارتباطی روابط عمومی در فضای مجازی این اطلاعرسانی را انجام دادیم اما با این وجود تعداد قابل توجهی از دانشجویان و کارکنان دانشگاه موفق به دریافت این اطلاعیه‌ها نشدند و به محل دانشگاه‌ها مراجعه کردند. وی در پاسخ به این سوا ل «کارون» مبنی بر اینکه آیا دانشگاه شهید چمران از سیستم‌های برق اضطراری بهره می‌برد؟ گفت: با توجه به وسعت و پراکندگی واحدها در این خصوص نمی‌توان شبکه برق اضطراری راه‌اندازی کرد و حتی در صورت تامین زیرساخت‌ها به دلیل قطع برق و شبکه آبرسانی باز هم دانشگاه قادر به برگزاری کلاس‌های درس نخواهد بود.

ضررهای سنگین اقتصادی

با توجه به وجود صنایع استراتژیک و سنگینی همچون نفت، فولاد، نورد لوله و... دراهواز، این شهر به عنوان یکی از صنعتی‌ترین کلانشهرهای ایران به شمار می‌رود که قطع برق می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش تولید این صنایع داشته و در نتیجه ضرر سنگین مالی به بخش دولتی و خصوصی وارد نماید. این شهر به عنوان قطب انرژی کشور، در روز گذشته به دلیل قطع برق با کاهش تولید 768هزار بشکه نفت مواجه شد. بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در این رابطه گفت: قطعی شبکه برق در ساعات روزگذشته، موجب شد بخشی از تاسیسات فراورشی این شرکت در منطقه اهواز از مدار عملیات خارج و تولید این شرکت حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش داده شود. وی تصریح کرد: بخشی از این کاهش به منظور ایجاد ظرفیت برای دریافت نفت خام میادین غرب کارون به میزان ۳۰۰ هزار بشکه بوده است. وی البته افزود: با اتصال دوباره برق و راه اندازی تدریجی تاسیسات فراورشی تولید مطابق برنامه از سر گرفته شد و کاهش ساعات گذشته نیز تا حد ممکن جبران شد.

دم گاز گرم که قطع نشد!

در صبحی که مردم شهرهای اهواز، باوی، کارون، ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان،حمیدیه، هویزه، شادگان، آبادان و خرمشهر  روز خود را با بی‌آبی و در خاموشی مطلق آغاز کردند؛ تنها شبکه متصل در این شهرها، خطوط گاز بود. در بسیاری از این مناطق خطوط تلفن همراه و ایرانسل و اینترنت نیزاز کار افتاد و عملا این شهرها به صورت نیمه فلج درآمد.

یک شهروند عصر دیروز با حضور در روزنامه کارون ضمن اعتراض به وضعیت پیش آمده، اظهارکرد: بازهم دم شرکت گاز استان گرم. وضعیت ساکنان اهواز و سایر شهرهای استان همانند انسان‌های غارنشینِ نخستین شده است چرا که برای تامین آب باید با دبه و ظرف و قابلمه به پارکینگ منازل یا جهت خرید آب معدنی به فروشگاه‌ها مراجعه کنند. صباغ افزود: از طرفی نانوایی‌ها از صبح شنبه تعطیل بودند و در اکثر مناطق شهر نان پخت نمی‌شد. وی افزود: برخی از خودروها که نمی‌دانم به اداره یا سازمانی وابسته بودند یا خیر؛ نسبت به توزیع آب شرب به صورت بسته‌بندی«کیسه‌ای» اقدام کردند که اگر این افراد نبودند واقعا ساکنان برخی از مناطق شهر دچار مشکل می‌شدند. این شهروند گفت: همچنین در اکثر فروشگاه‌ها تمامی آب معدنی‌ها به فروش رفته بود و به هرجایی که مراجعه می‌کردیم، فروشندگان عنوان می‌کردند «آب تمام شده است!» وی افزود: حتی اگر غارنشین هم بودیم وضعیت ما بهتر از این بود چرا که حداقل آب رودخانه سالم بود و می‌توانستیم از آب رودها استفاده کنیم. صباغ افزود: دیروز و به دنبال قطع آب و برق برای انجام کاری به بیمارستان امام خمینی اهواز مراجعه کردم که با جمعیت بسیاری از مردم مواجه شدم؛ با دیدن این افراد اولین چیزی که به ذهنم خطور کرد این بود که آلودگی موجود در هوا یا موجود در آب‌های توزیع شده سبب بیماری آن‌ها شده است. وی افزود: با مشاهده جمع کثیر مراجعان به بیمارستان امام اهواز این سوال در ذهنم بوجود آمد که در شرایطی که هوا خاک‌آلود نبود؛ چرا مردم دچار بیماری شدند؟

گفتنی است، خبرنگار ما برای کسب اطمینان از ادعای این شهروند مبنی بر حضور تعداد بسیاری مراجع در بیمارستان امام خمینی اهواز، ضمن حضور در بیمارستان مذکور اظهارات این شهروند را تایید نمود.

تعطیلی جایگاه‌های سوخت

یکی از موضوعات دیگری که اهوازی‌ها وبه طور کلی خوزستانی‌ها روز گذشته با آن مواجه شدند؛ از کار افتادن جایگاه‌های سوخت در برخی از شهرها بود. این جایگاه‌ها که از سالیان گذشته به سیستم یکپارچه و الکتریکی مجهز شده‌اند در زمان وقوع حوادث از قبل پیش‌بینی نشده، ارتباط خود را با سرور از دست داده و از شبکه سرویس‌دهی به مردم خارج می‌شوند که این معضل در شبانه‌روز گذشته باعث شد دسترسی به سوخت نیز مانند برق، آب و تلفن برای مردم ناممکن شود.

خسارت به سوپرمارکتی‌ها

با توجه به قطع برق از ساعت 2بامداد و طولانی شدن آن به بیش از دوازده ساعت بسیاری از سوپرمارکتی‌های کوچک و فروشگاه‌های بزرگ شهر اهواز دچار خسارت‌های بسیار سنگین شدند. از بین رفتن انجماد یخچال‌های موجود در این مراکز باعث خرابی و فساد مواد غذایی از جمله بستنی،کره و سایر لبنیات  و مواد پروتئینی شد  و در نهایت این مواد از سطل زباله سر درآوردند. یکی از فروشندگان سوپرمارکتی‌های اهواز در گفتگو با «کارون» با بیان اینکه، مواد لبنی و یخچالی مغازه وی دچار فساد و غیر قابل مصرف شده است، گفت: خساراتی که طی دونوبت قطع برق به ما وارد شده است را چگونه باید مطالبه کنیم؟ اصلا اداره یا سازمانی پیگیر پرداخت خسارت به شهروندان خواهد بود؟ محمد ادامه داد: از سوپرمارکت بنده دو خانواده مشترکا نان می‌خورند و با توجه به اینکه در آستانه آغاز سال نو قرار داریم، خسارتی که به  مواد غذایی فروشگاه من وارد شده است، ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد این دو خانواده وارد ساخته است؛ از مسوولان تقاضای پاسخگویی داریم.

 استفاده دلواپسان از بی برقی اهواز

یکی از موضوعات مهم قطع برق کلانشهر اهواز، کاهش وجهه خدمات دولتی و دولتمردان در شهری بود که خواسته و ناخواسته با بسیاری از مشکلات به ویژه مسایل زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند. در این بین قطع شدن مجدد برق طی دو هفته اخیر پای دلواپسان را به میان آورد و آن‌ها با هر آنچه که در توان داشتند  درصدد تخریب دولت تدبیر و امید برآمدند و خواستار استعفای مدیران و وزرای دولت به علت ناتوانی در مدیریت بحران شدند.

همچنین برخی از کاربران شبکه‌های مجازی نوشتند: «صدام هم نتوانست با حمله نظامی 11شهر خوزستان را باهم تعطیل کند؛ اما دولت تدبیر و امید توانست.»، «اهواز جنگ زده!»، «اوج بی‌تدبیری دولت»، یکی دیگر از کاربران نوشت: «سیمرغ ویژه اهدا می‌شود به مسوولین دولتی و ستاد بحران خوزستان که حال و هوای دوران موشک باران صدام را برای مان زنده کردند...»، دیگری در تکمیل کامنت‌های قبلی افزود: «قبلا دین خود رو به اسلام ادا کرده بودیم؛ الان مدتیه داریم دین خودمون رو به دولت تدبیر و امید ادا می‌کنیم!»،  و باز هم کامنت‌های دلواپسان همیشه حاضر در صحنه:«يجور اهواز ُ ول كردن انگار برنامه بلندمدّت دارن مردمُ فراری بدن جاشون واسه چاه نفت باز شه»، «کاش #اهواز هم یه #قالیباف داشت تا دولت و اصحاب هوچی گرش حداقل به این بهانه در مورد مشکلات یه اظهارنظری کنن!»، «مهم نیست جنگ باشه یا نه،اهواز همیشه منطقه جنگیه»، «در اهواز مشغول اندازه‌گيري ميزان تحمل مردم هستند؟» و...

حکایت همچنان باقی است

امروز سینه‌های مردم خوزستان مالامال از درد بی‌توجهی مسوولان، سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی است که به هر شکل و نحوی درانجام وظایف خود چه امروز و چه دیروز مرتکب اهمال و کوتاهی شده‌اند. سیل فروردین‌ماه ‌سالجاری و تبعات این سیل برای مردم استان  کم بود، حالا به هر بهانه‌ای برق خانه‌های مردم مظلوم دیار کارون قطع می‌شود.

 شاید نجاتگر این زجرکشیده‌ها همانا کشتی نوح باشد و با سوار کردن مردم بر مسند خود، شاید بتواند جان و مال و حرمت ساکنان این دیار را از این همه بلایای طبیعی و غیر طبیعی مصون بدارد. ای کاش رویا‌های به حق شهروندان خوزستانی که همانا توجه به موقع به نیاز شهروندان است روزی به واقعیت تبدیل می‌شد و این واقعیت تلخ که همانا عدم رسیدگی به اوضاع خوزستان است؛ به خوابی برای آنان.

ما شهروندان خوزستانی که این سال‌ها طوفان‌های گردوخاک نفس‌مان را بریده و شاهد باران سیل‌آسای بهار هم بودیم، حالا  با هر نسیم و شبنم سحرگاهی به هزاران درد بی درمان مبتلا می‌شویم. برق، آب، تلفن که اکنون برای تمام جوامع جزء حیاتی‌ترین موضوعات به شمار می‌رود، قطع شدنش در اهواز و سایر شهرهای استان، امروز بازتابی به اندازه ثبت تصاویر و کامنت‌های مضحک و بی‌تاثیر بر شرایط سخت زندگی ساکنان خوزستان  در سطح کشور و حتی دنیا دارد. به سخره گرفتن مشکلات شهروندان آن هم برای تسویه حساب با دولت یا هرشخص و اداره و سازمان دیگر نه تنها دردی از این مردم شریف دوا نمی‌کند بلکه غم مضاعفی است بر غم‌های پیشین. ای کاش به یاد شعرهای دوران دبستان، همه مسوولان استان و کشور دست در دست هم می‌دادند به مهر، خوزستان را آباد می‌کردند.

 خوزستانی که تمام کشور؛ ثروت، شهرت و امنیت امروز، دیروز و شاید فردایش را مدیون آن است، مستحق این همه بی توجهی و فراموشکاری تصمیم‌گیران نظام نیست.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
comment
0
0
comment این کسایی که تو مقاله دلواپس معرفی شدند بله داواپس بودند پدرانی بودند که دلواپس وضعیت معیشتی و تحصیلی فرزندانشان بودند دلواپسانی بودند که بیمارانی دارند که باید در صرایط خاص نگهداری شوند و ...حالا شما بی تدبیری دولت را پای بازیهای سیاسی روتوش کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار