اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
قمشی مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست: چشم انداز آینده اصلا خوش بینانه نیست / حاکمیت به خوزستان بی توجه است / برخی وزرا برای 20 سال آینده چند استان برنامه ریزی کردند
دولت ها و حاکمیت خدمات زیادی به استان های دیگر ارائه دادند اما از خوزستان غفلت شده است..
  
نشست بررسی بحران زیست محیطی خوزستان و راهکارهای برون رفت از آن ، در تحریریه پایگاه خبری شوشان با حضور فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان ، جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز ، گلمرادی نماینده ماهشهر و هندیجان ، دکتر مهدی قمیشی مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست ، دکتر جعفری استاد دانشکده کشاورزی ملاثانی ، دکتر مهران افخمی فعال و صاحب نظر محیط زیست ، سید صدرالدین مرتضوی دبیر مجمع اصلاح طلبان خوزستان ، سید رضا طباطبایی عضو جمعیت توسعه سیاسی استان و همچنین با حضور جمعی از فعالان عرصه رسانه برگزار شد.  

در گزارش کامل شوشان با عنوان همگرایی و نگاه فراجناحی برای عبور از بحران ، متن کامل این گزارش آمده و در ذیل نیز سخنان هر یک از مدعوین به صورت مجزا منتشر می شود:
  
مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست ، گفت: مشکل خوزستان پهناهای آبی است که پیش از این ، آب به آن ها می رسیده اما اکنون خشک شده است. هم کانون های داخلی و هم کانون های خارجی ریزگردها ، پهناهای آبی بودند که بیش از یاده سال و به مرور زمان خشک شده و منبعی برای ریزگردها شدند. 

قمشی گفت: گسترش کانون های ریزگردی به دلیل دستکاری و دخالت در طبیعت است.  مشکل خوزستان زیست محیطی است . عدم نگرش کارشناسی به پروژه ها و نداشتن پیوست های زیست محیطی طرح ها ، سبب ساز این بحران شده است. تاکنون نگاه ما به محیط زیست یک نگاه فانتزی بوده و اهمیتی برای کسی نداشته است. 

وی با اشاره به بحران اخیر خوزستان و علل پیداش آن ، گفت: در پدیده اخیر ، چند عامل دست به دست هم داد و سبب ساز یک بحران شد. معضل ریزگردها همیشه در استان بوده و چه در سال 93 و چه در سال 88 با طوفان های ریزگردی شدیدی روبرو بودیم . علتی که سبب بحران اخیر شد همراه شدن ریزگردها با رطوبت بود. این امر سبب چسبندگی ریزگردها به مقرهای برق و در نهایت قطعی شبکه برق شد.

مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست گفت: این بحران را نباید به استاندار و مسئولین فعلی مرتبط دانست.  گمراه کننده ترین و اشتباه ترین رفتار این است که این بحران را به استاندار نسبت بدهیم. هر استاندار و هر دولت دیگری هم که بود بی شک همین بحران اتفاق می افتاد. این پدیده از 12 سال پیش شروع شده و خود به خود آثار مخرب آن از 10 سال گذشته آغاز شده است. 

قمشی گفت: از 300 هزار هکتار مساحت هورالعظیم 100 هزار در کشور ایران است.  نمی توانیم کنترل خاصی برای مقابله با ریزگردها در عراق داشته باشیم. در کشور عراق هورهای مختلفی وجود دارد که همگی خشک شده است و ما نیز نمی توانیم نظارتی بر آن داشته باشیم. آب این هورها از بالادست یعنی کشور ترکیه به دلیل زدن سد ، خشک شده است. 

مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست با بیان اینکه چشم انداز آینده اصلا خوش بینانه نیست ، گفت: صرفا می توانیم در مقابله با ریزگردها در کانون های داخلی تاثیر بگذاریم. برای تثبیت کانون های داخلی اولین عنصر آب است. در حال حاضر خوزستان مشکل آب دارد.  متاسفانه علی رغم همه قول ها ، نمی توان خوش بین بود. باید نگرش وزیران نسبت به خوزستان تغییر کند وگرنه تصمیمات آنی چندان نمی تواند موثر واقع شود. 

وی گفت: مسئولین در آرامش یک جور تصمیم می گیرند و در شرایط بحرانی جور دیگر ! باید در نگرش مرکز و وزرا به خوزستان تغییر حاصل شود. زمانی می توانیم به تصمیمات خوش بین باشیم که وزیر نیرو بگوید که خوزستان آبی برای انتقال به سایر استان ها ندارد.نباید به وعده های سرخرمن دلخوش کرد که عملی شود.

قمشی ادامه داد: آوردِ رودخانه های خوزستان به شدت کاهش یافته است . این کاهش در حالی است که هنوز طرح های انتقال آب کوهرنگ سه و بهشت آباد هنوز عملیاتی نشده است.  فقط در حوزه کرخه برای به تعادل رساندن هورالعظیم سالانه به 2 میلیارد متر مکعب آب نیاز است. در حال حاضر سهم خوزستان از کرخه فقط دو میلیارد متر مکعب آب است. این آب هم برای کشاورزی ، هم صنعتی و هم شرب و ... استفاده می شود. حال چگونه انتظار داریم با این شرایط هورالعظیم به تعادل برسد؟!

مشاور استاندار افزود: وزیر نیرو نظراتش کارشناسی است و دید خوبی به خوزستان دارد اما مجموعه وزارت نیرو و برخی معاونین وزیر ، نظرات شان غیرکارشناسی است. باید گفت که وزارت نیرو نه توسط وزیر بلکه به وسیله مدیران زیرمجموعه اداره می شود.

وی گفت: اگر شاهد تغییر نگرش وزارتخانه ها نباشیم ،  چشم انداز آینده خوزستان تیره و تار است. در کانون های خارجی ریزگرد  نمی توانیم موثر باشیم. در حال حاضر نیز تغییری در نگرش وزارت نیرو مشاهده نمی شود. بنده بر اساس واقعیت ها صحبت می کنم. اصلا نباید امیدوار بود که تا 20 سال آینده ریزگردها برطرف شود. انطباق زیرساخت ها با وضعیت موجود باید در دستور کار قرار گیرد. وقتی نمی توانیم وزیر نیروی خودمان را قانع کنیم که خوزستان آبی برای انتقال ندارد چگونه می توانیم ترکیه را قانع کنیم که به هورهای عراق آب برساند؟!

قمشی ادامه داد : انطباق زیرساخت ها با وضعیت خوزستان ، اهمیت دارد. باید به کارهای کارشناسی و علمی توجه شود . کارشناسان مخالف این دولت یا توسعه نیستند اما معتقد به توسعه پایدار هستند ؛ توسعه ای که به محیط زیست وارد نیاورد.

مشاور استاندار افزود: دولت ها و حاکمیت خدمات زیادی به استان های دیگر ارائه دادند اما از خوزستان غفلت شده است. چگونه وزیر به فکر 20 ساله چند استان است اما به فکر خوزستان نیست؟! اگر گفته شود آب شرب اصفهان به خوزستان منتقل شود و آب شرب خوزستان نیز به اصفهان منتقل شود آیا مردم اصفهان تحمل خواهند کرد؟! متاسفانه هنوز دغدغه خیلی وزارتخانه ها مشکلات 20 ساله بعضی استان هاست.

وی بهترین راهکار برای توسعه استان را همگرایی خواند و گفت: همگرایی رمز پیشرفت استان است. بهترین راهکار این است که وارد درگیری های جناحی نشویم. همگرایی بین نمایندگان و مسئولین استان خوب است. مسئولین استان تلاش شان زیاد است و دلشان می خواد مسائل و مشکلات حل شود . روحانیون هم همگرا با مردم عکس العمل نشان می دهند. به هیچ وجه نباید با سو استفاده سیاسی این همگرایی را از بین برد. در عین حال باید نگاه حاکمیت در مورد خوزستان تغییر کند.

برچسب ها: بحران ، خوزستان ، شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار