شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
جمعی از شاعران حاضر در یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تالار نیایش شوش، هشتمین محفل شعرخوانی این جشنواره را با موضوع دفاع مقدس برگزار کردند.

در این جشنواره که برای چهارمین بار است به میزبانی استان خوزستان برگزار می شود شاعرانی از سراسر کشور حضور داشته و به شعر خوانی پرداختند.

بیش از ٣٠ شاعر از تهران و استان خوزستان در این جشنواره که با محور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد شرکت داشتند.

در این جشنواره یاد و خاطره محمود صفارزاده شاعر صاحب نام شهرستان شوش گرامی داشته شد.

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در این جشنواره گفت: زنده‌یاد استاد محمود صفارزاده نماد حرکت، تلاش و کوشش همراه با صدق و صداقت برای شاعران شوش بود و می‌توان وی را به عنوان یک الگو برای دیگر شاعران برشمرد.

ناصر چنانی اظهار داشت: این شاعر صاحب‌نام که دین بر گردن همه‌ ما دارد، انصافا نام وی را در این جشنواره به زیبایی آورده‌اند، چرا که وی یک انقلابی بود و تا آخرین لحظه به آرمان‌های انقلاب پایبند بود و یک بسیجی بی ادعا بود.

جواد محقق، عضو هیات علمی جایزه شعر فجر و معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و مسئول برگزاری این جشنواره نیز به تاریخچه جایزه ادبی جلال آل احمد اشاره کرد و گفت : در تیرماه سال ١٣٨٤ و در آخرین سال دولت هشتم موضوعِ برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اما عمر دولت هشتم به برگزاری این جایزه نرسید تا این که در سال ١٣٨٥ و با آغاز کار دولت نهم پرونده برگزاری این جایزه بزرگ ملی و ادبی گشوده شد.

وی افزود: در همان سال آیین‌نامه جایزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر اساس آیین‌نامه، تاریخ دوم آذر ماه هر سال به یاد سالروز تولد جلال آل احمد برای تاریخ اختتامیه این جایزه انتخاب شد و سرانجام اولین دوره جایزه در سال ١٣٨٧ برگزار شد و تاکنون هفت دوره از این جایزه برگزار شده و دوره پیش رو هشتمین دوره این جایزه است که فراخوان آن منتشر خواهد شد و شاعرانی که در سال گذشته آثارشان به چاپ رسیده است می‌توانند در این جایزه‌ی ادبی شرکت کنند.

محقق هم‌چنین افزود: بانوان شاعر هم می‌توانند آثار خود را برای شرکت در جایزه ادبی پروین اعتصامی ارسال کنند و سایر شاعرانی که هنوز کتابی منتشر نکرده‌اند در صورتی در سال‌جاری و تا قبل از اعلام فراخوان جشنواره شعر فجر آثارشان منتشر شود، می‌توانند با ارسال یک نسخه از آثار چاپ شده در جشنواره نامزد شوند.

جواد محقق به یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اشاره کرد و افزود: با جمع آوری کتاب‌های شعر شاعران هم‌زبان افغان در ایران و افغانستان و بررسی‌ آثار شاعران مهاجر این کشور، هیچ کتابی از گردونه داوری جا نمی‌ماند و شاعران مهاجر افغانستان تا پایان چهارم اسفند، فرصت داشتند کتاب‌های شعر خود را به این دبیرخانه ارسال نمایند یا به صورت حضوری تحویل دبیرخانه جشنواره دهند.

محقق از برگزاری مراسم پایانی این جشنواره با معرفی برگزیدگان سه بخش رقابتی داخلی و بخش ویژه افغانستان در ١٨ اسفندماه امسال در مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام خبر داد.

وی اظهار داشت: این جشنواره جزء جوان‌ترین جشنواره ایران است که در کنار جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر در حال برگزاری است که در سه بخش شعر بزرگسالان، کودک و کتاب هایی درباره شعر از سوی داوران ارزیابی و بررسی می‌شود.

محقق افزود: امیدواریم در جشنواره سال آینده به جز کشور افغانستان کشورهای دیگری نظیر هند و تاجیکستان و دیگر کشورهای فارسی‌زبان در این جشنواره شرکت کنند تا اشعار آنان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی گفت: در این جشنواره، کتاب‌های شعر منتشر شده در سراسر کشور مورد داوری قرار می‌گیرد ضمن اینکه در این دوره از جشنواره شعر فجر علاوه بر اشعار منتشر شده در ایران، کتاب‌های شاعران مهاجر نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این محفل شعرخوانی که با موضوع دفاع مقدس به میزبانی شوش برگزار شد، جمعی از شاعران بنام ایران نظیر استاد جواد محقق نویسنده، شاعر و سردبیر ماهنامه رشد معلم و عضو شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حمیدرضا شکار سری، جلیل صفر بیگی، علیرضا لبش و عبدالرحیم سعیدیراد و نیز شاعرانی از شهرهای اهواز، دزفول، شوش، شوشتر و اندیمشک حضور داشتند.

در این آیین شاعران شرکت کننده علاوه بر خوانش شعر، تابلویی را که به نام استاد زنده یاد محمود صفارزاده در موزه هنرمندان دفاع مقدس استان خوزستان نگهداری می‌شود، امضا کردند.

یازدهمین جشنواره‌ شعر فجر، یادمان زنده‌یاد محمود صفارزاده به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و انجمن شعر فارسی در تالار نیایش این شهرستان برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار