شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
حاشیه نگاری شوشان از نشست شورای شهر اهواز
جلسه شورای شهر اهواز که به منظور بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری تشکیل شده بود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن ، به جلسه ای دیگر موکول شد.
شوشان: یکصد و شصت امین جلسه علنی شورای کلانشهر اهواز که به منظور بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری اهواز تشکیل شده بود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن ، به جلسه ای دیگر موکول شد.

به گزارش شوشان ،در جلسه ی یکصد و شصت ام که امروز دوشنبه 9 اسفندماه در سال اجتماعات شورای شهر اهواز برگزار شد، در حالی که تذکرات هر عضو به شهرداری با همراهی و تایید دیگر اعضا همراه بود، حذف حق مسکن از حقوق پرسنل شهرداری، نه تنها باعث تقابل اعضا با یکدیگر شد، که با از حد نصاب انداختن تعداد اعضای حاضر، مانع از بررسی و تصویب تنها دستور جلسه این جلسه ی شورا شد.

زنگنه: به اندازه ظرفیت مان، در حفظ محیط زیست کوشا باشیم

نطق پیش از دستور صد و شصت امین جلسه شورا، تماما بر مسئله ریزگردها و حفظ محیط زیست اشاره داشت. زنگنه، در سخنان خود با بیان این که ریزگردها محصول خشکسالی دو دهه اخیر است و نیازمند توجه همگانی است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم به اندازه ظرفیت زندگی مان، در حفظ محیط زیست کوشا باشیم.

وی افزود: امروز راه اندازی کمپین های کاشت درخت و تلطیف محیط زیست ضروری و نیاز ایام نوروز ماست و هر شهروند اهوازی که می توانند در محیط زیست نقشی داشته باشد، باید در بهبود وضعیت محیط زیست استان تلاش کند.

زنگنه با یادآوری این که امسال حدود 100 میلیارد تومان برای توسعه و نگهداری تشکیلات فضای سبز هزینه شده، اظهار امیدواری کرد که سایر شهرداری ها و ارگان ها و امکانات عمومی نیز در این فضا قرار بگیرند.

سلحشور: دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز، زندگی مردم منطقه 4 را مختل کرده است

رییس شصت و یکمین جلسه شورای شهر اهواز با اشاره به جانمایی نادرست دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز، بر انتقال هر چه سریعتر این دانشگاه تاکید کرد و گفت: مردم منطقه 4 به شدت از وضعیت ترافیکی و مشکلات دیگری که دانشگاه شهرداری ایجاد کرده گله مند اند لذا از شهردار محترم انتظار می رود تا هر چه سریع تر نسبت به تغییر محل دانشگاه اقدام شود تا زندگی مردم بیش از این دچار اخلال نشود.

سلحشور با بیان این که سیستم برق اهواز نیازمند به روز رسانی است، اظهار کرد: انتظار می رود وزارت نیرو در خصوص به روز رسانی تجهیزات برق شهر و تعویض کابل ها و استفاده از انرژی های نو مانند انرژی خورشیدی اقدام کند.

وی با بیان این که دیگر ارگان های دخیل در امر کمربند فضای سبز اهواز منفعل مانده اند، یادآور شد: در حالی که شهرداری به تعهدات اش در خصوص کمربند فضای سبز اهواز عمل کرده و بیش از 8 هزار هکتار فضای سبز ایجاد کرده، ارگان های دیگر تا کنون به تعهدات شان عمل نکرده اند، که انتظار می رود با مشارکت در این طرح به بهبود فضای سبز شهری کمک کنند.

عضو شورای شهر همچنین به تداوم جاری کردن فاضلاب های شهری و صنعتی در رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: بحث جاری شدن فاضلاب در رود کارون معضلی است که تنها با کمک و بودجه وزارت نیرو و با همت شرکت آب و فاضلاب امکان پذیر است.

حیدری: حضور پارکبان ها غیرقانونی است

دیگر عضو شورای شهر با اشاره به حضور مداوم و مزاحم پارکبان ها در سطح شهر، از شهرداری خواست تا برای روشن شدن وضعیت آن وا و تعیین تکلیف این پارکبان ها اقدام کند.

حیدری بیان کرد: هدف شهرداری رضایت شهروندان است لذا باید مشخص کند فعالیت این پارکبان ها به چه نحوی است و از تزاحم بیشتر آن ها برای شهروندان جلوگیری کند زیرا طبق مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز، حضور پارکبان ها و صدور قبوض غیرقانونی است.

وی در خصوص قطع و هرس غیر اصولی درختان در سطح شهر به نوشادی تذکر داد و گفت: قطع غیر اصولی درختان واقعا خسارت بار است و شهرداری و ارگان ذی ربط نه تنها باید مانع از این اقدامات غیر کارشناسانه شوند، بلکه باید با اقدام کنندگان آن برخورد قانونی داشته باشد.

عضو شورای شهر از اختصاص 50 میلیون تومان بودجه برای کمک به خانواده های شهدا و جانبازان شهرداری اهواز خبر داد و افزود: به مناسبت های مختلف این بودجه صرف کمک به خانواده شهدا و جانبازان شهرداری اهواز خواهد شد.

وی در ادامه به بودجه سال آتی شهرداری اهواز اشاره کرد و اذعان داشت: بودجه شهرداری کلانشهر اهواز با 1500 میلیارد تومان بسته شده و 105 مورد در ریز پروژه ها، طرح ها و برنامه ها تغییرات داشته ایم.

حیدری بودجه سال 96 در قالب منابع درآمدی را بدین شکل برشمرد: درآمد عوارض عمومی با درآمد 638 میلیارد تومان، وصولی از شرکت ها 338 میلیارد تومان، وصولی عوارض پروانه ساخت و املاک 278 میلیارد تومان، عوارض حمل و نقل و خودرو 5 میلیارد و 900 میلیون تومان، عوارض کسب و پیشه، 15 میلیارد تومان، عوارض درآمد اختصاصی 49 میلیارد و 800 ممیلیون تومان، عوارض حذف پارکینگ و شماره گذاری خودرو 19 میلیارد و 800 میلیون تومان، بهای خدمات شهری از اماکن مسکونی تجاری 63 میلیارد تومان، کمک و اعتبارات دولتی 98 میلیارد تومان، جرایم ساختمانی و قطع اشیا 81 میلیارد تومان، سایر منابع 268 میلیارد تومان و فروش اوراق مشارکت 300 میلیارد تومان.

وی به اختصاص 1 میلیارد تومان برای ساخت سرای محله در منطقه 4 اشاره کرد و گفت: از آن جایی که جای خالی سرای محله در منطقه 4 شهرداری اهواز محسوس بود، 1 میلیارد تومان برای احداث این فرهنگسرا به بودجه سال آینده اضافه شده است.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص هزینه های جاری و عمرانی سال 96 شهرداری کلانشهر اهواز توضیح داد: هزینه های جاری که 27 درصد بودجه سال آینده را در بر می گیرد، حدود 409 میلیارد تومان است و شامل حقوق و دستمزد 138 میلیارد تومان، هزینه های اداری 198 میلیارد تومان، هزینه های سرمایه ای 7 میلیارد و هزینه های انتقالی 64 میلیارد تومان می شود. هزینه های عمرانی نیز شامل برنامه توسعه شهری 75 میلیارد تومان و برنامه دفع آب های سطحی 15 میلیارد تومان، برنامه بهبود حمل و نقل و ترافیک 961 میلیارد تومان، برنامه ایجاد تاسیسات حفاظتی شهرها 9 میلیارد تومان، برنامه بهبود مدیریت شهری 155 میلیارد تومان، برنامه تاسیسات شهری 25 میلیارد تومان، برنامه تاسیسات درآمد زایی 3 میلیارد تومان، دیون سنوات گذشته 20 میلیارد تومان، برنامه ایجاد تاسیسات تفریحی ورزشی 25 میلیارد تومان است.

حیدری به گنجاندن 8 تبصره جدید در بودجه سال 96 شهرداری اهواز اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده تبصره ای اضافه شده با این عنوان که 70 هزار تومان به صورت ماهانه به حقوق کارکنان اضافه شود. شورای شهر صلاح دید با حذف سفر زیارتی مشهد که در سال های پیش صورت می گرفت، این مبلغ را به جای عده ای خاص از پرسنل، به تمام 4 هزار پرسنل شهرداری اختصاص دهد.

گفتنی است حیدری میزان هزینه سالیانه شهرداری اهواز برای سفر زیارتی پرسنل به مشهد مقدس را 2 و نیم میلیارد تومان عنوان کرد.

صالح پور: پارک بانوان مطالبه بر حق اما دست نیافتنی زنان

زیبا صالح پور، دیگر عضو شورای شهر با بیان این که زنان به عنوان نیمی از شهروندان اهواز حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود و زنان نیازمند یک نگاه ویژه هستند، بیان داشت: اگرچه برای احداث پارک بانوان گام های خوبی برداشته شده، اما هنوز هم ناچیز است و تلاش بیشتری را می طلبد.

وی افزود: دو پروژه پارک بانوان الان غیر قابل استفاده هستند و انتظار داریم در بودجه سال آینده، جایی برای آن در نظر گرفته و بانوان که نیمی از جمعیت شهر هستند دیده شوند.

وی هچنین با تایید صحبت ها در خصوص پارکبان ها و هرس نادرست درختان در سطح شهر، بیان کرد: قطع درختان، آن هم از ریشه، به بهانه هرس که در سطح گسترده ای در پهنه ی شهر در حال انجام است و کسی بر آن نظارت ندارد، امری بسیار نگران کننده است.

صالح پور حضور مزاحم و سمج پاکبان ها به ویژه در آرامستان اهواز را غیر قابل تحمل خواند و خواستار ساماندهی پارکبان ها شد.

عضو شورای شهر یادآور شد: پارکبان ها در حالی که خیابان های آرامستان را اشغال کرده اند، با قبوض به دنبال عزادارن هستند و این شرم آور است. این درک نکردن مردم، واقعا جای سوال دارد. از طرف دیگر، خیابان های سمت دیگر شهر را عده ای دیگر اشغال کرده و با صدور قبض برای مهمانان مراسمات عروسی، مشکل دیگری را برای شهروندان ایجاد کرده اند.

وی با استقبال از جابجایی دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز، خواستار تسریع در روند خرید زمین یا ملکی برای این مجموعه آموزشی شد.

ممبینی: حق مسکن کارکنان شهردار چه شد؟

عضو دیگر شورای شهر تقلیل حق مسکن پرسنل شهرداری از 140 هزار تومن به 40 هزار تومان را نادرست خواند و خواستار افزایش آن به میزان قبلی شد. در ادامه در واکنش به اعتراضات شهرداری و دیگر اعضا به این سخن، ممبینی جلسه را به حالت اعتراض ترک کرد.

ماجرا از این قرار بود که درخواست ممبینی عضو شورای شهر برای بررسی افزایش حق مسکن پرسنل شهرداری با تذکر از سوی سلحشور، ریاست جلسه و برخی اعضای شورا قرار گرفت و منجر به ترک جلسه از سوی وی شد. در ادامه صحبت های علاسوند و باورصاد، دیگر اعضای شورا در خصوص این که حق مسکن پرسنل شهرداری که در سال گذشته حذف شده باید در بودجه آتی در نظر گرفته شود، با مخالفت دیگر اعضا منجر شد و این دو نیز به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند.

سعادت نیا: رفع محرومیت زایی از مناطق محروم در بودجه دیده شود

عضو شورای شهر با بیان این که باید وضعیت مناطق محروم به حد معقول برسد، اذعان داشت: باید برای رفع محرومیت از چهره برخی محلات محروم مانند علی آباد، حصیر آباد، منبع آب، عین دو، کوی علوی و کاهش فاصله آنان با مناطق غنی تر مانند گلستان، زیتون و کیانپارس تلاش کنیم و این امر تنها با در نظر گرفتن بودجه در برنامه ی بودجه سال 96 میسر است.

وی تاکید کرد: بحث فضای سبز نیازمند نگاهی ویژه است، امکانات آتش نشانی نیاز به ارتقا و به روز رسانی دارد، و بافت فرسوده شهر نیازمند برداشتن گام موثر و تخصیص بسته تشویقی ست که تاکنون میسر نشده است.

سوالات بی جواب برخی اعضا

جلسه یکصد و یکم شورای شهر اهواز در حالی بدون تصویب بودجه به کار خود پایان داد که سوالات برخی اعضا از نماینده شهردار اهواز بی جواب ماند.

خورشیدی عضو شورای شهر نتوانست پاسخ پرسش های خود در خصوص لحاظ یا عدم لحاظ چشم انداز 20 ساله استان و کشور در بودجه سال 96، اعمال یا عدم اعمال حق خودرو و نیز بودجه فاضلاب در بودجه سال آینده را دریافت کند.

پرسش ناصری دیگر عضو شورای شهر از نوشادی درباره لحاظ بودجه برای ساخت مجتمع تفریحی، فرهنگی و ورزشی، و وضعیت بودجه برای انتقال ساختمان شهرداری به مکانی در خور شان این نهاد نیز بی پاسخ ماند.

گفتنی ست بررسی بودجه سال 96 شورای شهر اهواز که به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا به تصویب نرسید، در جلسه فوق العاده روز چهارشنبه ساعت 10 صبح در محل شورای شهر کلانشهر اهواز بررسی خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار