یک کارشناس آمریکای لاتین در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح فعالیت های انقلابی هوگو چاوز پرداخت و اعلام کرد که وی افکار و اندیشههای سیمون بولیوار را احیا کرد. "> چاوز اندیشه های سیمون بولیوار را احیا کرد
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۶

یک کارشناس آمریکای لاتین در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح فعالیت های انقلابی هوگو چاوز پرداخت و اعلام کرد که وی افکار و اندیشههای سیمون بولیوار را احیا کرد.

به گزارش شوشان به نقل از مهر، سید رضا میرزاده کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به شخص-محور بودن سیستم حکومتی در ونزوئلا مرگ هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور چه تاثیری بر آینده این کشور خواهد داشت گفت: آقای چاوز در واقع از جمله نادر شخصیت های انقلابی، ملی و چپگرای دوره جدید آمریکای لاتین به شمار می آید.

وی افزود: اگر چه آقای چاوز در برخی کشورهای آمریکای لاتین همفکرانی در راس قدرت دارد اما به جرات می توان گفت هیچکدام از ویژگی های برجسته کاریزماتیک و تاثیرگذاری منطقه ای و بین المللی چاوز برخوردار نیستند. در واقع چاوز یک شخصیت کم نظیر در آمریکای لاتین و شاید بی نظیر در ونزوئلا به شمار می آید و طبیعتا بعد از مرگ ایشان جایگزینی که دارای ویژگی های شخصیتی ایشان باشد به نظر دور از دسترس می آید.

میرزاده در ادامه گفت: اما در عین حال آثار و پیامدهای عملکرد 14 ساله هوگو چاوز در قدرت تاثیرات عمیقی در آمریکای لاتین و کشور ونزوئلا به وجود آورده است به نحوی که خلا چاوز در آمریکای لاتین و ونزوئلا زمینه ای برای بازگشت تحولات منطقه به گذشته فراهم نخواهد کرد یعنی به نظر می رسد علیرغم ایجاد خلا، تاثیرات عملکرد ایشان به قدری عمیق و گسترده بود که بازگشت به گذشته بسیار بعید به نظر می رسد و ما امیدواریم عملکرد ایشان باعث شود مقامات انقلابی آمریکای لاتین راه وی را ادامه دهند.

این کارشناس درباره اینکه مرگ هوگو چاوز چه تاثیری بر انقلاب بولیواری که یکی از ابتکارات ایشان بوده خواهد گذاشت گفت: آقای سیمون بولیوار یکی از شخصیت های تاریخی بزرگ آمریکای لاتین به شمار می آید و بسیاری از مردم منطقه به شدت به افکار و اندیشه های وی که در واقع بومی گرایی، ملی گرایی و اتحاد منطقه ای و تکیه بر استعدادها و منابع داخلی است گرایشی شدید دارند. اما به جرات می توان گفت هوگو چاوز افکار و اندیشه های سیمون بولیوار را احیا کرد به حدی که نام جمهوری ونزوئلا را به جمهوری بولیواری ونزوئلا تغییر داد.

سید رضا میرزاده افزود: هوگو چاوز نشانه های ملی را به نام بولیوار نامگذاری کرد حتی پول ونزوئلا را به نام بولیوار ثبت کرد طبعا اینگونه اقدامات باعث شد شخصیت سیمون بولیوار در ونزوئلا و آمریکای لاتین استحکام پیدا کند هم امیدی به وجود بیاید افکار و اندیشه های بولیوار در زمان خلا هوگو چاوز استمرار پیدا کند.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین در پاسخ به این پرسش که در منطقه آمریکای لاتین هوگو چاوز سردمدار ضد امپریالیستی بوده است آیا مرگ ایشان آسیبی به این جبهه خواهد رساند گفت: آقای چاوز طی 14 سال قدرت خود موفق شد اتحادیه ای به نام آلبا را تاسیس کند که 8 کشور منطقه رسما عضو این اتحادیه شدند.

وی خاطرنشان کرد: هوگو چاوز علاوه بر آن اتحادیه مرکوسور یا اتحادیه جنوب را تقویت کرد و به طور کلی شرایط را با همفکری کشورهای همگرا مثل برزیل، آرژانتین، اکوادور، بولیوی، کوبا و چند کشور دیگر شرایطی را فراهم کردند که در واقع انگیزه تکیه بر فرهنگ بومی و معیارهای ملی و منطقه ای به شدت افزایش پیدا کرد.

سید رضا میرزاده افزود: به نظر می رسد در خلا چاوز، رهبران انقلابی کشورهای آمریکای لاتین کماکان همگرایی منطقه ای و مبارزه با یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا را با حمایت مردم ادامه دهند البته باید بر این نکته تاکید کنیم که جمعیت اروپایی تبار و آمریکایی تبار ساکن کشورهای آمریکای لاتین که از جمله سرمایه داران بزرگ به شمار می روند و بخش عمده ای از مراکز اقتصادی و رسانه های گروهی را در اختیار دارند به شدت مورد حمایت ایالات متحده آمریکا و صهیونیست ها هستند. طبیعی است که در غیاب رهبران انقلابی همچون چاوز با دریافت حمایت های مالی، معنوی، و رسانه ای ادامه همگرایی کشورهای منطقه برای دسترسی به استقلال کامل و عدم وابستگی به غرب را با یک چالش جدی مواجه خواهند کرد. امیدواریم مردم ونزوئلا با انتخاب رهبران جدید انقلابی راه آقای چاوز را کماکان ادامه دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار