شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
 سید رسول موسوی

رئیس محترم سازمان محیط زیست کشور دولت تدبیر وامید گفت که: «سد گتوند به یک آسیب بزرگ زیست محیطی تبدیل خواهد شد» آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان محترم استان خوزستان، نمیانده محترم ولی فقیه، نمایندگان محترم مجلس خبرگان، نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار محترم با تکیه بر اطلاعات و تحقیقات کارشناسی شده در یک لایحه حقوقی و دفاعی از حقوق مردم، از مسئولان عالی مرتبه نظام و دولت بخواهند که نسبت به انهدام و تخریب سد گتوند اقدام کنند و ازاین طریق جلوی ضررهای گسترده و عمیقی که ممکن است درآینده، در حوزه زیست محیطی استان که دامن گیر مردم شود را بگیرند؟ اندیشمندان گفته اند: جلوی ضرر را در هرکجا بگیرید؛ منفعت است. 

دراین راستا مسئولان محیط زیست خوزستان و گروه های مردم نهاد که به اهمیت و عمق آسیب های زیست محیطی سد گتوند آگاه و واقفند؛ میدانند که این سد خلاف همه  ضوابط زیست محیطی ساخته شده است. همگان مطلعیم که کارشناس تهیه کننده سد از مطالعات و تحقیقات پیش از احداث سد و وجود گنبدهای نمکی چشم پوشی کرده است.  بارها ادعا شده است که سازندگان سد کل اسناد مطالعاتی و ارزیابی های کارشناسانه در موقع احداث سد را عملاً بدور انداخته و معترفند که پروژه سد گتوند 95 الی 98 درصد بدون ارزیابی و کارشناسی تایید شده و صرفاً با نگاه سیاسی احداث شده است؛ بسیار خوب الان این فرصت را مغتنم  بشمارید و به خواسته اصلی آحاد مردم خوزستان جامه عمل بپوشانید. با اقدام و عمل و از طریق ارسال یک لایحه دفاعی حقوقی به محاکم مربوطه، سازندگان، دستور دهندگان و آمران احداث این سد را تحت تعقیب قضایی قرار دهید و آنها را به میز محاکمه بکشانید.

 جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور و جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور؛ سد گتوند جز انهدام وتخریب هیچ راه علاجی ندارد، همانطوریکه احداث و آبگیری سد با دستور سیاسی انجام گرفت و به فاجعه زیست محیطی در خوزستان منجر شد ؛ انهدام و تخریب آن نبز با نگاهی کارشناسانه، شجاعت و قدرت در تصمیم گیری، نگاه سیاسی مردم سالارانه و انقلابی می می طلبد. کارشناسان  خبیر و آگاه و عالم و منصف می گویند که بطور قطع و یقین راه حل نهایی جلوگیری از وقوع گسترده فاجعه زیست محیطی سد گتوند تخریب و انهدام آن است . مردم و رسانه ها از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می خواهند که دولت را در این راه یاری دهند.

 بد نیست از تجربه دیگر کشورها بیاموزیم؛ در دولت بزرگی همچو آمریکا وقتی که کارشناسان متوجه شدند که وجود برخی سد ها فاجعه زیست محیطی در پی دارد برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از وقوع حوادث زیان بار زیست محیطی به انهدام و تخریب 20 سد اقدام کردند.


برچسب ها: سید رسول موسوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار