شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
گزارش شوشان از نشست شورای اشتغال خوزستان
مدیر کل امور بانوان خوزستان گفت: زنان وضعیت مناسبی در بحث اشتغال ندارند و نرخ مشارکت و نسبت اشتغال پایینی دارند


شوشان:  هفتمین نشست شورای اشتغال استان خوزستان با حضور اعضای کارگروه شورای اشتغال، حسین زاده معاونت سیاسی استانداری و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

اولین شرح دستور کار هفتمین جلسه شورای اشتغال استان خوزستان، ارائه گزارش در خصوص آخرین میزان جذب و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان با استناد به آمار دریافتی از بانک های عامل از محل اعتبارات ابلاغی سال 1394 بوده است که از سوی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان مطرح شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تنها بانک ملی همه اعتبارات را جذب کرد

به گزارش شوشان ، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفتمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان در رابطه با میزان جذب و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان با استناد به آمار دریافتی از بانک ها گفت: تنها بانک ملی همه اعتبارات در نظر گرفته برای سال 1394را جذب کرد. بانک ملت با 65 درصد و صادرات با 71 از تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشاغل خانگی را جذب کردند. 

محمد پور افزود: در زمینه معرفی شدگان تسهیلات و مشاغل خانگی تنها نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) به همه تعهدات خودش عمل کرد و دیگر سازمان ها در زمینه معرفی کنندگان کوتاهی کردند لذا لازم است چرایی محقق نشدن جذب و پرداخت تسهیلات بررسی شود.



رئيس سازمان برنامه و بودجه خوزستان: گزارش‌ها درباره میزان اشتغال جدید باشد 

رئيس سازمان برنامه و بودجه خوزستان در این نشست گفت: لازم است که در زمان باقی مانده کم کاری های صورت گرفته از طرف بانک ها و سازمان ها برطرف شود. توجیهی ندارد که چرا پرداخت ها صورت نگرفته است. آیا به جز شرط ضامن چیز پیچیده دیگری هم وجود دارد که مانع پرداخت ها شده است. حاجتي ادامه داد: اگر همین سهمیه محدود مشاغل خانگی جذب نشود وضعیت از همین چیزی که در حال حاضر است بدتر می شود.

حاجتی عملکرد دستگاهای اجرایی را در معرفی افراد برای جذب اعتبار را مناسب ارزیابی نکرد و افزود: دستگاهای حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) که در زمینه معرفی افراد موفق عمل کردند، متقاضیان موثری که درخواست اعتبار دارند را به بانک ها معرفی کنند.

رئيس سازمان برنامه و بودجه خوزستان برای جبران عقب ماندگی های صورت گرفته گفت: دستگاه های اجرایی تا پایان ماه مهلت دارند به طور کامل سهمیه های در نظر گرفته شده را به دبیرخانه معرفی کنند. اگر این اقدام را انجام ندهند در اولین جلسه کارگروه در سال آینده سهیمه این سازمان ها کسر می شود و به سازمان های فعال واگذار می شود. بانک ها نیز موظف هستند تا پایان سه ماه اول سال جدید نسبت به جذب و پرداخت تسهیلات اقدام کنند، در غیر این صورت تصمیم گیری جدیدی می شود.



معاونت سیاسی استانداری:  درصد عملکرد هر کدام از دستگاه ها مشخص شود 

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در این خصوص گفت: درصد عملکرد هر کدام از دستگاه ها مشخص شود تا بتوانیم عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

حسین زاده ادامه داد: این نشست باید حداقل یک ماه پیش برگزار می شد تا بتوانیم به راه حل اجرایی در روزهای مانده به پایان سال برسیم. همه میدانیم که هرچقد تلاش کنیم امکان پرداخت وام در 15 روز آخر سال به علت حسابرسی پایان سال بانک ها غیر ممکن است، لذا لازم است موضوع های این چنینی با جدیت بیشتر و تاریخ مناسبتری برگزار شود.

حسین زاده در خصوص سهمیه های در نظر گرفته شده برای دستگاه های اجرایی گفت: در زمینه توزیع سهمیه ها لازم است بر اساس آمار و عملکرد سال های قبل صورت بگیرد تا کسانی که کارنامه مناسبی نداشتند در سهیمه جدید مورد توجه قرار گیرند.


مدیرکل حوزه استانداری خوزستان: نرخ مشارکت اقتصادی زنان کمتر از مردان است

مشاور و مدیرکل حوزه استانداری خوزستان در این نشست به ارائه گزارشی در خصوص تحولات شاخص های بازار کار استان و کشور پرداخت و گفت: شورای اشتغال محل سیاست گذاری و برنامه ریزی برای اشتغال است. در این زمینه لازم است نسبت به شاخص های محل بازار کار آگاهی وجود داشته باشد و یک نگاه جامع و علمی به وقوع بیکاری و معضلات انجام شود.

هاشمی توجه به نتایج سرشماری ها و طرح آماری موسوم به نیروی کار مرکز آمار را در برنامه ریزی ضروری دانست و افزود: در استان نرخ مشارکت اقتصادی زن ها کمتر از مردان است و در مجموع استان پایین تر از کشور است. وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان بالاتر از کشور است و بیشترین نرخ بیکاری مربوط به جوانان 15 تا 29 سال است.

مشاور و مدیرکل حوزه استانداری خوزستان نسبت اشتغال را برآیند نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال دانست و گفت: مقایسه نتایج سرشماری های سال های 55 تا 95 نشان می دهد که بیشترین نسبت اشتغال مربوط به سال 55 بوده است. هاشمی ادامه داد: نسبت اشتغال در استان ما کمتر از کشور است و زنان به مراتب وضع بدتری دارند. هاشمی همچنین بیشترین درصد اشتغال را در سال 94 و متعلق به دولت هشتم دانست.

وی اضافه کرد: بر اساس مقایسه آمار سال 55 تا 1390 نرخ بیکاری شهرها افزایش پیدا کرده است و نرخ بیکاری نقاط شهری استان از 9 درصد در سال 55 به 26 درصد در سال 1390 افزایش پیدا کرد. هاشمی توافق برجام در سال 95 را باعث بهبود فضای کسب و کار در سطح استان و کشور دانست و گفت: نسبت اشتغال در سال 95 بالا رفته است ولی به دلیل افزایش مشارکت اقتصادی بیکاری در کشور افزایش پیدا کرده است. یعنی بهبود فضای کار صورت گرفته است ولی به به میزان افرادی که وارد بازار کار شدند اشتغال ایجاد نشد.

هاشمی بیشترین درصد رشد اقتصادی را مربوط به دهه منتهی به سال 1355 دانست و اضافه کرد: در سال های 91 و 92 رشد اقتصادی منفی شد و از سال 93 مثبت شد و در نیمه اول 95 به 4/7 رسید. مشاور و مدیرکل حوزه استانداری خوزستان شرایط ویژه هر دوره مانند بخش صنعت، توزیع زیرساخت ها، جنگ و .. را در رشد اقتصادی موثر دانست و گفت: برای بهبود نرخ رشد اقصادی لازم است تا اصلاح قوانین و مقرارت، کاهش مداخلات دولت در اقتصاد، رشد بخش خصوصی و.. صورت بگیرد.



مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان:  بسترهای بازار کار برای بانوان در استان فراهم نیست

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان در خصوص گزارش مشاور و مدیرکل حوزه استانداری خوزستان گفت: زنان وضعیت مناسبی در بحث اشتغال ندارند و نرخ مشارکت و نسبت اشتغال پایینی دارند. موسوی ادامه داد: زنان تحصیل کرده در حال افزایش هستند ولی سهمیه پایینی در جذب نیرو دارند. همچنین زنانی که در عرصه تولید فعالیت می کنند شرایط مناسبی در بازار کار و ارائه تولیدات خود ندارند.

موسوی ورودی 53 درصدی بانوان در دانشگاه را یک فرصت دانست که اگر به آن پرداخته نشود ممکن است به یک تهدید تبدیل شود و افزود: بسترهای بازار کار برای بانوان در استان فراهم نیست و وضعیت فرهنگی استان به نحوی است که برای فعالیت اقتصادی زنان اعتباری ندارند. لذا لازم است دستگاه های متولی چرایی موفق نبودن زنان در عرصه های اقتصادی را بررسی کنند.

رئيس سازمان برنامه و بودجه خوزستان در پاسخ مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان در خصوص مهیا نبودن زمینه اشتغال بانوان گفت: مشکلی از لحاظ فعالیت برای بانوان وجود ندارد و اگر نرخ مشارکت اقتصادی استان پایین تر از کشور است به دلیل مشارکت پایین بانوان در استان است. حاجتی ادامه داد: با وجود متقاضی ورود به بازار کار ولی آمار نرخ مشارکت بانوان استان نسبت به کشور پایین است، لذا بررسی کنید به علت فرهنگ استان است یا چیز دیگر تا بتوانیم در این زمینه سییاست گذاری مناسب را انجام دهیم.

 



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار