اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
 همدلی: روز گذشته دکتر علی لاریجانی اداره جلسه علنی مجلس را هم در نوبت صبح و هم در نوبت عصر با لحن تازه ای آغاز کرد. رئیس مجلس از کلماتی درباره برخی از گروه‌های اصولگرا استفاده کرد که پیش از این کمتر از سوی وی شنیده شده بود.

روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه را تایید کردند که افزایش حقوق برخی مدیران تا 24میلیون تومان مجاز می کرد. مصوبه‌ای که طی چند روز گذشته از طرف نامزدهای انتخاباتی اصول‌گرا سروصدای زیادی به پا کرد به گونه ای که آن ها و رسانه هایشان کوشیدند بیشترین بهره تبلیغاتی را از این مصوبه ببرند. همین موضوع حساسیت بی سابقه رئیس مجلس را برانگیخت و او در واکنش به فضاسازی‌های آنها علیه مجلس گفت که جو ناجوانمردانه‌ای علیه مجلس در رابطه با مصوبه تعیین سقف حقوق مدیران ایجاد شده است. رئیس مجلس در حمایت از مصوبه روز چهارشنبه نمایندگان درباره حقوق‌های 24 میلیون تومانی مدیران که منجر به سواستفاده برخی نامزدهای انتخاباتی اصولگرا شده بود، گفت که در روزهای گذشته برخی افراد صحبت‌های ناصحیح و با ادبیات ناصحیح‌تر در مورد مجلس داشتند، در حالی که عملکرد مجلس روشن و قابل دفاع است. 

لاریجانی خطاب به «جریان‌های تازه تاسیس سیاسی» که فعالیت انتخاباتی خود را شروع کرده‌اند و به دنبال تخریب مجلس هستند، گفت: برخی از تشکل‌ها و جریان‌هایی که تازه به وجود آمده و برای انتخابات فعالیت می‌کنند، حق ندارند مطالبی را به دروغ در مورد مجلس مطرح کنند. ضمن اینکه برخی از اعضای آنها سابقه حضور در مجلس داشته‌اند و دریافتی‌های آنها در زمان نمایندگی مشخص است و ما می‌دانیم پس جانماز آب نکشند برای مردم. جمنا با همان « جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» گروهی است که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده تاسیس شده و برخی از اعضای آن نمایندگان مجلس‌های گذشته بودند که از قضا با علی لاریجانی نیز همکار بوده‌اند.

لاریجانی در ادامه افزود: بر اساس ماده 38 لایحه برنامه ششم، مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر دوبرابر حداکثر حقوق و مزایای قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری است و این معنی‌اش این است که به خاطر بحث حقوق‌های موسوم به حقوق‌های نجومی که در کشور رخ داده بود کسانی که در کمیسیون برنامه بودند سقفی برای دریافتی مدیران قرار دادند که مقامات حتماً‌ باید به این میزان دریافت کنند که چیزی حدود 10 تا 14 میلیون تومان بود، بنابراین مبنای این قانون برای کنترل و نظارت بود تا جلوی حقوق‌های نجومی گرفته شود و فلسفه‌ای که مجلس دنبال می‌کرد این بود. وی افزود: مجلس کار ضابطه‌مندی انجام داده و سقف حقوق مقامات را مشخص کرد و برای موارد استثنا آن هم با تقاضای رئیس قوه یا معاون رئیس جمهور یا وزیر پیش‌بینی‌هایی انجام شده است. لذا با این مصوبه مجلس کاملاً حقوق مدیران محدود شده است.

رئیس قوه مقننه با انتقاد از این فضای ایجاد شده ، تصریح کرد: چرا در جامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد؟ این دروغ است. در حالی که مجلس با مصوبه خود حقوق‌های نجومی را محدود کرد و همه جاروجنجالی که در کشور بود برای حقوق 50، 60 میلیونی بود نه حقوقی که مجلس به تصویب رساند.

وی ادامه داد: نکته بعدی هم این است که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و ما مجبور به اصلاح آن شدیم. اما برای من جالب است برخی تشکل‌هایی که تازگی‌ها هم به وجود آمده و در فضای انتخابات فعالیت می‌کنند با یک بیان بی‌ادبانه نسبت به مجلس حرف‌های نادرست زدند و جالب‌تر این است که رئیس کمیسیون تلفیق برنامه؛ آقای حاجی بابایی که جزو موسسین همین تشکیلات است، به من گفتند که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، پس چرا به شورای نگهبان چیزی نمی‌گویید، در حالی که شورای نگهبان عامل آن بوده در حالی که نکته مهمی هم نیست و به آن ایراد زیادی وارد نیست. اما لابد از رد صلاحیت‌های خود می‌ترسند. رئیس مجلس تاکید کرد: ما باید بر مصوبه قبلی خود بایستیم؛ چرا ما باید هزینه این مسئله را بدهیم؟ ما برای تامین نظر شورای نگهبان که به آقای حاجی‌بابایی گفته بودند اقدام کردیم، اما فحشش را جرات ندارند به آنها بگویند، به مجلس می‌گویند! حالا ما به حساب این قضیه خواهیم رسید! 

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رفتارهای ظاهرسازانه برخی افراد در فضای انتخاباتی، گفت: این آقایانی که می‌گویند ما خیلی قانون‌مداریم و طرفدار ولایت فقیه هستیم، چرا راجع به جایگاهی که امام(ره) و رهبری اینقدر به آن تاکید دارند، حرف خلاف و دروغ می‌گویند؟ و بی‌جهت اعتماد مردم را تخریب می‌کنند. در حالی که مجلس کار درستی انجام داد و حقوق مقامات را محدود کرد و گفت مقامات بیش از 10میلیون نمی‌توانند بگیرند و در صدر آن آمده است مجموع دریافتی‌ مقامات بیشتر از دو برابر حداکثر حقوق نمی‌تواند باشد. ضمناً‌ باز هم می‌گویم اگر شورای نگهبان این ایراد را گرفته باید به شورای نگهبان ایراد گرفت و این جاروجنجال راه انداختن خلاف مصلحت کشور و افکار عمومی است. وی ادامه داد: مجلس زبان دارد و حرف خواهد زد و این‌طور نیست که شما به خاطر انتخابات حرف‌های خلافی بزنید و کسی چیزی به شما نگوید. ضمناً سابقه برخی از این آقایان در مجلس و دریافتی‌هایشان از مجلس مشخص است و وجود دارد و ما می‌دانیم چگونه بوده‌اند و چگونه دریافت کرده‌اند.

رئیس قوه قانون‌گذاری همچنین جو ایجاد شده علیه مجلس را ناجوانمردانه دانست و تصریح کرد: شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفت و آقای حاجی بابایی گفتند که نظر بر این است که عبارت مدیریت اضافه شود، مشکل حل می‌شود. مقصود از انجام این امور این نبود که مقامات این حقوق را دریافت کنند و جوی که علیه مجلس ساخته شده واقعا ناجوانمردانه بود. لاریجانی افزود: بنده پیشنهاد می‌کنم دراین رابطه از نمایندگان مجلس رای‌گیری شود تا مشکل و ابهام رفع شود و کلمه «مدیریت» از مصوبه حذف شود و بعد به شورای نگهبان ارجاع داده شود. رئیس مجلس افزود: ما از نظر قانونی حق داریم که به این مسئله رسیدگی کنیم چرا که موضوع مهمی در کشور محسوب می‌شود. در این رابطه از نمایندگان رای‌گیری می‌شود و موضوع را بعد از رفع ابهام به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم و اگر ایرادی بود خودشان و مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را حل کنند. 

او همچنین خاطرنشان کرد: آقایان شورای نگهبان به این تبصره ایراد گرفتند، ما برای رفع ایراد آنها این جمله را اضافه کردیم، ولی مسئله اصلی حقوق‌های مقامات همان نظر قبلی بود؛ برخی روی موج غلطی می‌خواستند سوار شوند، شما ـ نمایندگان مجلس ـ با این کارتان جلوی موج غلط را هم گرفتید که کسی نتواند سوءاستفاده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس همین نظر را از اول داد و این مصوبه نظر قبلی مجلس بود؛ نگویند که مجلس کارنامه سیاه دارد، حالا چون شما رای نیاوردید، مجلس سیاه شد؟!
بنابراین لاریجانی از نمایندگان درباره ورود به موضوع «اصلاح عبارتی» مصوبه برنامه رای گرفت که نمایندگان با 168 رای موافق، 6رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه با این موضوع موافقت کردند.

به این ترتیب گروه پنجم(مدیران دولتی) از مصوبه حذف شد و مجلس این مصوبه روز چهارشنبه خود را اصلاح کرد و شورای حقوق و دستمزد از این پس می‌تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس‌جمهور که ریاست دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارند و بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی، برای مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی و مناطق مرزی و محروم تا «30 درصد» را بر عهده دارند، دریافت‌های موضوع این ماده را علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور کنند. یعنی اینکه مصوبه خود درباره «حقوق 24 میلیون تومانی» مدیران را لغو و به حالت مصوبه قبلی خود بازگرداندند. نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه هفته گذشته خود مصوب کرده بودند: «طبق ماده 38 لایحه برنامه ششم توسعه، مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386 و ماده 35 این قانون حداکثر 2 برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.» این در حالی است که حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اصلاح مصوبه قبلی مجلس مبنی بر حقوق ۲۴میلیون تومان مدیران کشور گفت: طبق مصوبه روز شنبه مجلس، سقف دریافتی مدیران کشور ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار