شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
قمشی مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست: بحران آب در حال تبدیل شدن به بحران اجتماعی است / مخالفان و موافقان انتقال آب تعاملی نداشتند/ اگر طرح های انتقال آب انجام شود فاجعه بزرگی برای خوزستان و ‌منابع آبی استان روی می دهد
معضل موجود ممکن است مسائل حاد اجتماعی به دنبال داشته باشد. نباید با طرح های غیر کارشناسی آب یک مساله حادتر اجتماعی ایجاد کرد
 

شوشان:  نشست هم اندیشی انتقال بین حوضه ای آب با حضور استاندار خوزستان، یوسفی نماینده مردم اهواز،  ناصری نژاد رییس مجمع نمایندگان خوزستان، رییس جهاد کشاورزی استان خوزستان، رییس دانشگاه شهید چمران اهواز، قمشی مشاور استاندار ، مدیرکل محیط زیست ، جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران و دانشگاه های اصفهان و شهرکرد در سالن جلسات مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

قمشی : نمی توان به صورت سیاه و سفید به مساله نگاه کرد

به گزارش شوشان ، دبیر نشست  هم اندیشی انتقال بین حوضه ای آب ، گفت: مساله انتقال آب در کشور از سال 1332 رقم خورده و در حال حاضر با پروژه های انتقال آب به صورت جدی روبرو هستیم. قمشی ادامه داد: در مورد انتقال آب نمی توان به صورت سیاه و سفید به مساله نگاه کرد و نظر داد بلکه باید شرایط و نوع انتقال مد نظر باشد. به عنوان مثال بحث انتقال آب های مرزی بحث درستی است اما مساله ما انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون است.

مخالفان و موافقان انتقال آب تعاملی نداشتند

قمشی مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست ، انتقال آب به صورت جدی را مربوط به سال 1380 دانست و افزود: از سال 1380 انتقال آب به صورت جدی از سرشاخه های کارون (بهشت آباد و کوهرنگ 3) شروع و باعث نگرانی استان ها در حوزه این رودخانه ها شد. قمشی ادامه داد: در این 15 سال صحبت های زیاد و تصمیم گیری هایی متعددی انجام شده اما همه جلسات به صورت متفرق بوده و مخالفان و موافقان جداگانه جلسه می گرفتند و تعاملی نداشتند.

نباید یک بحران اجتماعی ایجاد کرد

قمشی سال 1392 را شروع مسائل اجتماعی در مورد انتقال آب دانست و افزود: مسائل اخیر نیازمند یک تصمیم معقول است که تاکنون گرفته نشده است ؛ هرچند دستگاه های دیگری پیش از این ورود کردند که به دلیل عدم تعامل مشترک ، توفیقی حاصل نگردید. کشور ما به اندازه کافی مشکلات دارد و دیگر نیازی نیست بحران اجتماعی جدید با انتقال غیرکارشناسی آب ایجاد شود.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست گفت: نباید با طرح های غیرکارشناسی آب یک مساله حادتر اجتماعی ایجاد کرد. لازم است مردم در این زمینه به صورت علمی و کارشناسی قانع شوند. وی ادامه داد: اولین قشری که باید قانع شوند متخصصین این حوزه هستند، لذا این گفتمان مشترک را از قشر دانشگاهی شروع کردیم.

وی ادامه داد: در این زمینه از همه اقشار درگیر مساله ( دانشگاه لرستان، تهران، شهرکرد، اصفهان، وزارت نیرو، آب و برق خوزستان، ادارات زیست محیطی) دعوت کردیم تا در این نشست حضور داشته باشند تا مساله را مورد موشکافی قرار دهند. 

قمشی اضافه کرد: صلاح کشور و جامعه فرهیخته در این نیست که صحبت نکنیم و خروجی نداشته باشیم چرا که معضل موجود ممکن است مسائل حاد اجتماعی به دنبال داشته باشد.  از مجموعه وزارت نیرو انتظار می رفت جلسات هم اندیشی ، بحث و تبادل نظر در رابطه با انتقال آب و پیامدهای با حضور موافقین و مخالفین برگزار کند اما متاسفانه چنین اتفاقی روی نداد.  اگر طرح های انتقال آب انجام شود فاجعه بزرگی برای خوزستان و ‌منابع آبی استان روی می دهد و در این زمینه امید است طرح های جدید انتقال آب متوقف شوند.

قمشی در پایان از خبرنگاران خواست تا مباحث کارشناسی در حیطه انتقال آب را بدون غرض ورزی و صادقانه منعکس کنند.


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار