اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
  رهبر معظم انقلاب از 18تا 25اسفند 1375 سفری هشت روزه به خوزستان داشتند که این سفر پر خیر و برکت آثار معنوی زیادی برای استان به همراه داشت و نقطه عطفی در تاریخ این استان به شمار می رود.

20 سال پیش در چنین روزهایی مردم خوزستان میزبان رهبر معظم انقلاب بودند ، به همین مناسبت یادآوری آن روزهای پرخاطره و معنوی و گذری به سخنان معظم له در اجتماع های گوناگون مردم شهرهای استان و بهره گیری از رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت ا... خامنه ای و ملاک قرار دادن فرمایش های ایشان برای بسیاری از تشنگان معرفت و حقیقت می تواند راهگشا باشد.

رهبر معظم انقلاب در نخستین روز حضورشان در خوزستان پس از استقبال پرشور و بسیار گرم در سخنانی در اجتماع مردم اهواز در ورزشگاه تختی اهواز با تجلیل از صبر و استقامت مردم خوزستان در سال های دفاع مقدس فرمودند:از سال 1359 تا 1367 شما مردم شجاع و دلاور این استان در معرض این امتحان قرار داشتند ، البته دشمن جنگ را بر خوزستان تحمیل نکرد ، بر ایران تحمیل کرد و همه ایران در مقابل او قیام کردند تا از کشور دفاع کنند، اما خوزستان در معرض سخت ترین و شدیدترین ضربات دشمن قرار گرفت و به وسیله دشمن ، بیشترین فاجعه آفرینی در این استان واقع شد و مردم استان ، از زنان و مردان وحتی افراد مسن و نوجوانان ، در معرض امتحانی بسیار سخت واقع شدند تا جنگ تمام شد.بیش از همه مردم کشور ، مردم استان های مرزی و بیش از همه استان های مرزی ، استان خونبار خوزستان ، رنج جنگ ار تحمل کرد.

'امروز من می خواهم در مقابل شما مردم عزیز اهواز و برادران و خواهرانی که از شهرهای دیگر این استان در اینجا اجتماع کرده اید و یا از روستاها و مناطق عشایر نشین از سرتاسر این استان به اینجا آمده اید ، این مطلب را بگویم که به برکت اسلام ، ملت ایران هشت سال جنگ خونبار تحمیلی را با قدرت گذراند و اجازه نداد که دشمنان ایران و اسلام و نظام جمهوری اسلامی که یک جبهه متحد در سرتاسر دنیای استکبار را تشکیل می دادند بتوانند یک وجب از خاک این ملت و از خانه مقدس این امت بزرگ و شجا و سرافراز را تصرف کنند و بعد از گذشتن آن هشت سال دشوار ، توانست با سرعت و جدیت و مهارتی تحسین برانگیز ،ویرانی های جنگ را ترمیم کند ، بلکه کشور را هم بسازد. این از برکت اسلام است.'

رهبر معظم انقلاب با تجلیل از مبارزات مردم خوزستان در مقابل نیروهای انگلیسی و جهاد عشایر این استان فرمودند: در دوران قبل از انقلاب اسلامی ، یعنی هفتاد ، هشتاد سال قبل از این ، باز مردم مومن و علمای خوزستان ، در مقابل تجاوز انگلیسی ها ایستادگی کردند آن هم یک تجربه دیگر است. مردم این استان در چنین کارهای بسیار باعظمت و پرشکوهی سابقه دارند.البته همچنان که همه می دانند آحاد ملت ایران به برکت اسلام توانستند در طول جنگ تحمیلی، در همه شهرهای و استان ها شگفتی آفرینند. مردم این استان در درجه اول در مقابل دشمن این ایستادگی را کردند بعداز دوران جنگ تحمیلی هم باز در این استان تلاش و کار و سازندگی ، جزو بهترین نمونه های سازندگی در سرتاسر کشور بوده است.

حضرت آیت ا... خامنه ای در بخشی دیگری از سخنان خود در اجتماع عظیم مردم اهواز فرمودند: من امروز که با جمیعت عظیم شما روبه رو شدم آثار محبت و لطف و مهربانی و صفا را مثل همیشه در چهره شما مردم عزیز اهواز و شما مرد و زن عزیزی که از شهرها و روستاهای مختلف آمدید و این استقبال گرم و پرشور را به عمل آوردید و این اجتماع بزرگ را در این تشکیل دادید مشاهده کردم.شما خاطره های متعددی را در من احیا کردید.این همان اهواز سال 58است.در آن موقع که من به این شهر آمدم وقتی بود که مردم اهواز با کمال غیرت و استقامت نسبت به انقلاب می جوشیدند و انقلاب را مثل جان خودشان دوست می داشتند.عده ای تحریک شده به وسیله قدرت های بیگانه و با استفاده از شعارهای فریننده در میان مردم افتاده بودند شاید بتوانند قومیت ها را دامن بزنند و اختلاف ایجاد کنند بعضی به اسم عرب و بعضی به اسم غیرعرب ایجاد اختلاف می کردند مردم ، عجم و عرب ندارند. مردم در دوران انقلاب ، مثل پاره های فولاد مقابل دشمن ایستادند.خصوصیت این مردم ، مسلمان بودن ، ایرانی بودن ، ایستادگی در مقابل متجاوز و در کنار هم بودن است.

مردم استان خوزستان از روز اول ، محبت اهل بیت(ع) را در دل خود پروراندند.من نکته ای را به شما بگویم. ملت ایران ، مکتب اهل بیت را از دو جا گرفت است. در واقع ، همه ملت ایران برای تشیع ، وامدار دو مجموعه انسانی هستند؛ یکی اهواز است و یکی جبل عامل.در ایران یکی از مراکز محدود و معدودی که از هزار و دویست سال قبل ، پایگاه محبت و معارف اهل بیت بود همین شهر اهواز شما و منطقه خوزستان است که همیشه تشیع و دین و محبت و معارف اهل بیت را گرفته و آن را به بقیه مردم ایران منتقل کرده است.عده ای می خواستند بین این مردمی که با خصوصیات تاریخی ، عربشان ، فارسشان ، لرشان ، دزفولیشان ، شوشتریشان ، از قومیت های مختلفشان با لهجه های گوناگونشان در کنار هم ایستاده اند اختلاف اندازند که بحمدا... تیرشان به سنگ خورد.

* دیدار رهبر معظم انقلاب با صدها تن از شعرای عرب زبان خوزستان

حضرت آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صدها تن از شعرای عرب زبان خوزستان با ایشان در سخنانی از رونق شعر و ادب و بیان و کلام به عنوان مفاخر مهم این استان یاد کردند و شعرای خوزستان را به لحاظ کمیت و کیفیت در زمره شعرای برجسته و ممتاز جهان عرب دانستند.

ایشان ضمن ارج نهادن به شعرای خوزستان فرمودند: کسانی که می توانند با زبان شعر آنچه را در ضمیر خود دارند بیان کنند دارای شان و منزلت فرهنگی هستند.شعرای خوزستان بر طبق اقتضای زمان حرکت کرده اند و شعر آنها از محتوای انقلابی برخوردار است و اینجانب اهل شعر و ادب این استان را دوست دارم و برای آنان ارزش قائل هستم.

رهبر معظم انقلاب شعر عرب را ذخیره های تمام نشدنی و فوق العاده توصیف کردند و فرمودند: شعر عربی مجموعه ای از هنر ممتاز و فاخر است. اما شعرای کشورهای عربی متاسفانه در برابر قضیه فلسطین سکوت اختیار کردند در حالی که آنان با زبان شعر می توانستند دنیا را از آنچه بر سر فلسطین مظلوم آمده است آگاه کنند و در چنین شرایطی ، شعرای عرب زبان ایران باید همانند چراغ فروزانی در دنیای ادبیات عرب بدرخشند و با سرودن اشعار دارای مضامین عالی و قالب های فاخر ، جوامع عربی را متوجه سخن خود کنند.

حضرت آیت ا... خامنه ای در این دیدار صمیمی ، ارزش شعر و ادب را در خدمت آن به ارزش ها و حقیقت دانستند و ضمن تاکید بر لزوم توسعه کمی و کیفی شعر در جامعه فرمودند:شعر یکی از شعب ممتاز هنر است و قیمت والایی دارد و هرچه جامعه ای که نتواند ضمیر خود را به زبان هنر بیان کند اعتقادات و ارزش های مورد احترام او در جریده عالم ثبت نخواهد شد.

* دیدار جمع زیادی از بانوان خوزستان با رهبر انقلاب 

حضرت آیت ا... خامنه ای در سخنان مبسوطی در اجتماع شمار زیادی از بانوان مسلمان و انقلابی استان خوزستان که در ورزشگاه تختی اهواز با ابراز عواطف و احساسات پرشور و خالصانه بانوان خوزستانی همراه بود مقام والای زن ایرانی را به ویژه در منطقه خونبار خوزستان مورد احترام و تکریم قرار دادند و فرمودند:در دوران بازسازی کشور اسلامی ، بیشترین تکیه بر نیروی انسانی است که نیمی از آن را بانوان کشور تشکیل می دهند ، بنابرین بازسازی به معنای حقیقی و وسیع آن ، مستلزم وجود بینشی صحیح در مورد زن و جایگاه آن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مجبور کردن دختران به ازدواج با پسران قبیله دیگر به منظور حل اختلافات قبیله ای را خلاف شرع و احکام اسلام برشمردند و فرمودند:اسلام در مقابل ظلم و تعدی به زن ایستاده است و اجازه ظلم به زن را نمی دهد.از نظر اسلام زن و مرد در درون خانواده شریک زندگی یکدیگر هستند و باید با یکدیگر با محبت رفتار کنند و هیچیک از حق زورگویی به دیگری را ندارد.

ایشان در تبیین دیدگاه اسلام پیرامون حقوق اقتصادی زن فرمودند: در اسلام زن مالک ثروت خویش است و می تواند هرگونه بخواهد آن را مصرف کند و در زمینه استقلال اقتصادی زن ، دنیای غرب 13قرن از اسلامی عقب است و اروپا در چند دهه اخیر به زن اجازه تصرف در مال خود را داده است.

وی بیان کردند:در طول زمان برخی عادات جاهلی و غلط در جامعه اسلامی به وجود آمده است اما این عادات جاهلی که متاسفانه در مناطقی از شهرهای مرکزی خوزستان نیز وجود دارد به احکام نورانی اسلامی مربوط نمی شود. از نظر اسلامی مجبور کردن دختر به ازدواج با پسرعموی خویش و اظهار نظر مرد در مورد ازدواج دختر عمو یک امر غیراسلامی و خلاف شرع مبین است.

* بازدید رهبر معظم انقلاب از پتروشیمی بندر امام(ره)

حضرت آیت ا... خامنه ای در چهارمین روز از سفرشان به استان خوزستان در 21اسفند 1375 از مجتمع بازسازی شده پتروشیمی بندر امام (ره) دیدن کردند.

ایشان در جریان این دیدار در اجتماع بزرگ کارکنان مجتمع پتروشیمی فرمودند:حاکم بودن روحیه صرفه جویی بر انسان مانع از هدر رفتن ثروت او بر اثر کوتاهی ، غفلت و اسراف می شود و کسانی که در بخش های صنعتی ، خدماتی ، اداری و کشاورزی امانتی در اختیار دارند باید از چنین روحیه ای برخوردار باشند و به هیچ وجه اجازه تضییع آن را ندهند زیرا کوتاهی و غفلت در حفظ امانت در حکم خیانت است و همه باید امانت را به دقت حفظ کنند.

رهبر معظم انقلاب رسیدن به شرایط مطلوب و اجتناب از فروش نفت به قیمت ارزان را یکی از آرزوهای قلبی خود خواندند و فرمودند:ایران اسلامی از منابع عظیم زیرزمینی برخوردار است و در بازار نفت جایگاهی را به خود اختصاص داده است.ما صاحب نفت هستیم و باید وضع خود را به گونه ای بهبود بخشیم که بتوانیم نفت را به قیمت عادلانه به جهان عرضه کنیم و هرگاه اراده کردیم بتوانیم از فروش نفت خودداری کنیم و در این صورت ملت ایران به حق مالک و اختیاردار انرژی و نفت خود خواهد بود و کاربرد نفت در سیاست و اقتصاد دنیا نیز روشن خواهد شد.

* حضور رهبر معظم انقلاب در اجتماع مردم دزفول

رهبر معظم انقلاب در اجتماع مردم دزفول در 23اسفند 1375 به جایگاه رفیع مردم دزفول به لحاظ مقاومت و صبر انقلابی آنان اشاره کردند و فرمودند: مردم شهر دزفول یکی از بهترین امتحان های دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را در تاریخ به یادگار گذاشتند و قهرمانی ماندگاری را به ثبت رساندند و این اثر شگفت آور نتیجه رسوخ و نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم است.

حضرت آیت ا... خامنه ای ، اجتماع عظیم مردم این منطقه در شهر دزفول را نشان دهنده ایمان و اخلاص آنان به اسلام و انقلاب و تکرار گذشته افتخارآمیز این منطقه توصیف کردند و فرمودند:قصص قرآن کریم طبیعت گذشته ،حال و آینده را پیش چشم جهانیان قرار می دهد و به آنان درسی را که ناشی از حکمت الهی است می آموزد تا وظیفه خود را براساس آنچه که اسلام و قرآن انتظار دارد انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دوران معاصر را عصر بیداری اسلامی و بروز حقایق تکان دهنده خواندند و فرمودند:بیداری اسلامی در جهان از آن هنگام آغاز شد که ملت با فرهنگ و ریشه دار ایران توانست با تکیه بر اسلام و قرآن در مقابل یک نظام سیاسی صد در صد وابسته به استکبار جهانی به پیروزی برسد و پرچم مقدس اسلام را زیر نام پرافتخار جمهوری اسلامی در تمامی جهان و در پیش چشم مردم دنیا به اهتزاز درآورد و از آن پس بیداری اسلامی با گذشت زمان عمیق تر ، وسیع تر و ماندگارتر شده است.

حضرت آیت ا... خامنه ای نسبت به شهدای عالیقدر دزفول و دیگر شهرهای این منطقه ادای احترام کردند و یاد مرحوم آیت ا... قاضی دزفول امام جمعه روشن دل این شهر در دوران دفاع مقدس که عزم ها را در مقاومت سرسختانه در برابر دشمن راسخ تر کرد گرامی داشتند.

* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و مدیران خوزستان

حضرت آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و مدیران استان خوزستان با ایشان در سخنانی پیوند قلبی عمیق و محبت آمیز مردم با مسئولان با یادآور شدند و خدمت صادقانه به مردم را یک وظیفه شرعی ، عقلی و وجدانی مسئولان بیان کردند.
ایشان از مردم به عنوان یک لشکر عظیم الهی و پشتوانه نیرومند اسلامی یاد کردند و فرمودند: اسلام ما را موظف کرده است که به مردم خدمت کنیم و کسانی که درهر سطحی ازنظام اسلامی
مسئولیتی را قبول می کنند باید در همه حال خود را خدمتگزار مردم بدانند زیرا در این نظام مقدس مسئولیت وسیله ای برای بهره مندی و تامین آینده و رفاه شخصی محسوب نمی شود.

رهبر معظم انقلاب روحیه اشرافی گری را در تضاد با صفا و صمیمت میان مردم و مسئولان دانستند و فرمودند: مسئول در جمهوری اسلامی یک حدود و وظایفی را باید رعایت کند.زندگی ،نوع غذا و مصرف او و اعضای خانواده اش ، باید شبیه ضعفای مردم باشد و در این صورت است که مردم او را از خود وخود را همراه او می دانند.

ایشان ضرورت شرکت مسئولان را در نمازهای جمعه ، حضور بر مزار شهیدان وارتباط با خانواده های معظم شهدا ، مورد تاکید قرار دادند و فرمودند: در کردار و رفتار مسئولان نظام ، باید پایبندی به ارزش ها منعکس باشد. عنصر حزب اللهی باید مورد احترام و تکریم قرار گیرد و روحیه حزب اللهی گری در همه جای کشور ترویج و ارزش ها به سکه ای رایج تبدیل شود زیرا در این صورت است که مردم پشتوانه نیرومند نظام و مسئولان آن باقی خواهند ماند و هیچ قدرتی نمی تواند در برابر ایران اسلامی کاری انجام دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت حضور مسئولان در میان مردم و امکان دسترسی مردم به مسئولان را خاطر نشان کردند و فرمودند:بر اساس تعلیمات اسلامی ، روابط میان مسئولان و مردم باید عاطفی و صمیمانه باشد.مردم گاهی سختی ها را تحمل می کنند مشروط بر آن که بدانند مسئول مربوطه نیز با آنان با صفا و محبت برخورد می کنند و خوی اشرافی گری ، انحصارطلبی و انحصار خواهی در او وجود ندارد.

* بیانات مقام معظم رهبری در گلزار شهدای هویزه

رهبر معظم انقلاب با حضور با حضور بر سر مزار شهدای کربلای هویزه وتجلیل از مقام شهیدان مظلوم هویزه فرمودند: خدای بزرگ و پروردگار عظیم ، کریم ، رحیم را شکرگزاریم که به ما آن‌قدر فرصت داد و عمر بخشید که یکی از معجزات بزرگ الهی در تاریخ را به چشم خود مشاهده کنیم. در همین بیابانی که امروز ما جمع شده‌ایم، روزی، جمعی از بهترین جوانان و پاکیزه‌ترین عناصر مومن و خالص و صالح ما، با غربت به خاک افتادند و شربت شهادت نوشیدند. آن روز، کسی گمان هم نمی‌کرد که به این زودی، این شهدای عزیز و غریب، این‌طور جاه و جلال معنوی پیدا کنند و مردم از راه های دور و نزدیک به زیارتشان بیایند. اما خدای متعال اراده کرد و آنچه گمان نمی‌رفت، تحقق پیدا کرد و آنچه دور می‌نمود، نزدیک شد. امروز گنبد و بارگاه و دستگاه معنوی این شهیدان، وسیله‌ای برای توجه دلها به قدرت لایزال پروردگار عالم است.

قدرت خداوند تعالی، بر همه قدرت های مادی پیروز است. اراده حضرت حق تعالی،برهمه اراده‌های انسان ها، مسیطر و مسلط است.آن روز، این جوانان عزیز، برای خدا قیام و حرکت کردند. من، روزی که این عزیزان به سمت این جایگاه جهاد و شهادت و فداکاری حرکت می‌کردند، آنها را از نزدیک دیدم. در نزدیکی کرخه نور، شهید عزیز، حسین علم‌الهدی رضوان‌ا... ‌تعالی‌علیه و بقیه جوانانی را که همراه او بودند و با دست خالی، بدون تجهیزات، اما با دلی سرشار از عشق و ایمان و با قلبی استوار از اتکا و توکل به پروردگار به این طرف می‌آمدند، ملاقات کردم. واقعا وقتی انسان آن جوانان را می‌دید که با عزم راسخ به قلب دریای دشمن می‌زدند، گویی یک بار دیگر، صحنه صدر اسلام، صحنه عاشورای حسین علیه‌السلام و صحنه‌ کربلا را به چشم خود مشاهده می‌کرد.

این بیابان ها را نیروهای متجاوز پر کرده بودند. تمام این سرزمین پاک و مظلوم و خونبار، در زیر چکمه متجاوزان بود و نیروهای مسلح و سازمانهای نظامی ما، همه تلاش خودشان را برای دفع و سرکوب دشمن می‌کردند. اما این جوانان با دست خالی به مقابله با دشمن می‌رفتند. آن روز شاید عده‌ این جوانان، 20، 30 نفر بیشتر نبود. بیست الی سی جوانان با دست خالی؛ اما با دل استوار از ایمان و توکل به پروردگار. در این‌جا، در این بیابانها، چند هزار تانک و نفربر زرهی از دشمن مستقر بود. آن جمع کوچک، برای مقابله با این جمع علی‌الظاهر بزرگ می‌آمد؛ با ایمان به خدا و با توکل؛ آن‌گونه که حسین‌بن‌علی علیه‌السلام، با جمع معدود، در مقابل دریای دشمن ایستاد، قلبش نلرزید، اراده‌اش سست نشد و تردید در او راه پیدا نکرد. این جوانان، واقعاً همان‌طور بودند. من در همین‌جا، از شهید علم‌الهدی پرسیدم: شما از سلاح و تجهیزات چه دارید که این‌گونه مصمم به جنگ دشمن می‌روید؟ دیدم اینها دلهایشان آن‌چنان به نور ایمان و توکل به خدا محکم است که از خالی بودن دست خود هیچ باکی ندارند.حرکت کردند و رفتند. آنها خواستار جهاد در راه خدا و پذیرای شهادت در این راه بودند؛ چون می‌دانستند حقند. شهدای ما در هر نقطه‌ این جبهه‌ عظیم، با همین روحیه و با همین ایمان، جنگیدند.

بازدید از پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول ، سخنرانی در جمع دست اندرکاران طرح توسعه نیشکر ، دیدار از روند اجرایی سد کرخه و دیدار با نیروهای بسیجی و سپاهی از دیگر برنامه های سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب اسلامی در این سفر بود.

قرار بود رهبر معظم انقلاب در سفر به خوزستان با مردم ایذه نیز دیدار داشته باشند ولی به دلیل نامساعد بودن هوا این سفر انجام نشد و معظم له در نهم فروردین 1379با در ایذه با مردم این شهر دیدار کردند.

ایشان در اجتماع عظیم مردم ایذه فرمودند:امروز برای من روز بسیار شیرینی است که توانستم با شما مردم عزیز ، مرد و زن خونگرم و غیور ایذه ملاقات کنم.در سفر دو سال قبل به خوزستان با شما مردم عزیز وعده کرده بودم که در نخستین فرصت که بشود به این شهر سفر کنم ، سفر خواهم کرد و امروز به حمدا... این وعده ای که آن روز انجام داده بود تحقق پیدا کرد.

در سفر پر خیر و برکت رهبری معظم انقلاب اسلامی به خوزستان ، طرح نوسازی و تجهیز 800هزار هکتار از زمین های خوزستان به تصویب رسید که بعدها به 550هزار هکتار کاهش یافت.

این طرح در دولت یازدهم با تخصیص 1.5میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی شتاب گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار