اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
امام‌جمعه بندر هندیجان:
امام‌جمعه هندیجان با اشاره به هشدارهای دلسوزان درباره سدسازی بی‌رویه گفت: خشکی رودخانه‌هایی مانند زهره و کم آبی کارون سبب کاهش رطوبت زمین شده و همین عامل ریزگردهاست.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد ساری اصل در گفت‌وگو با خبرنگار شوشان در بندر هندیجان اظهارداشت: خشکی آب رودخانه زهره و برخی از تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان که موجب ایجاد کانون‌های ریز گردوغبار شده است بسیار مهم و قابل‌بررسی از جهات گوناگون است.

وی افزود: سبب اصلی کانون‌های عظیم گردوغبار سدسازی‌های بی‌رویه و غیره کارشناسی بروی رودخانه‌های استان خوزستان بوده و در منطقه ما خشکی رودخانه زهره در برداشت‌های غیره قانونی در بالادست است.

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: مشکلی که در سدسازی‌ها وجود دارد اینکه مدیریت نامطلوبی بروی آن‌ها صورت می‌گیرد و این مشکل صدمات جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست و کشاورزی مردم زده است.

وی گفت: متأسفانه کسانی که بعد از سدسازی متولی مدیریت آن شدند نمی‌توانند یا نتوانسته‌اند به نحو مطلوب مدیریت و حق آب‌های مردمان پایین‌دست را تأمین کنند ازجمله این رودخانه زیبایی زهره هندیجان است.

ساری اصل عنوان کرد: رودخانه بزرگ زهره هندیجان در سابق بهترین آب شیرین استان خوزستان را داشته، این رودخانه پر آب و پربرکت بوده، ولی اکنون خشکیده و مشکل معیشتی برای مردم، اهالی محترم هندیجان درست‌شده است.

وی افزود: خشک شدن رودخانه زهره هندیجان ضربه مهلکی بر پیکره محیط‌زیست منطقه وارد کرده که صدمات جبران‌ناپذیر آن ایجاد ریز گردها که تنفس مردم را بسته و آینده‌ای غبارآلود برای مردم نشان می‌دهد. مسئولان باید برای نجات رودخانه زهره هندیجان تلاش انقلابی بکنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هندیجان بیان کرد: وضعیت اسفناک رودخانه زهره هندیجان بی‌شک ضربه زدن به محیط‌زیست، ضربه به احشام، ایجاد ریز گرد، از بین بردن موجودات زنده است. در این رودخانه فقط انسان‌ها که منتفع نمی‌شوند همه خلایق از این آب بهره‌مند هستند.

وی گفت: متأسفانه انسان‌ها در خلقت خداوند و در کار طبیعت دخالت بی‌جا کرده و سبب غضب طبیعت از ما شده‌اند در چند سال اخیر که بارندگی کاهش پیداکرده یکی از دلایل آن رو برگرداندن طبیعت از ماست چراکه انسان در کارهای آن دخالت می‌کند.

ساری اصل عنوان کرد: یکی از ضررهای خشک شدن رودخانه زهره و دیگر رودخانه‌های خوزستان همانند کارون ایجاد ریزگردها است چرا که خاک نرم منطقه با یک باد بلند شده و بر سروصورت می‌نشیند. اکثر بیماری‌های تنفسی و پوستی متعلق به گردوغبار است.

وی افزود: دولت و مجلس در حال تلاش و پیگیری جهت حل مشکل ریزگردها هستند اما باید اولین معضلی که حل کنند، آب به بستر رودخانه‌ها برگردد. تا هنگامی‌که رودخانه‌ها خشک بماند یعنی ریز گردها هستند.

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: طبق صحبت‌های معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست کشور 90 هکتار در هندیجان یکی از کانون‌های ریزگرد است ما از وی سؤال می‌کنیم که اگر شما بخواهید این بیابان‌ها را نهال‌کاری کنید آب از کجا تأمین می‌کنید، رودخانه زهره که خشک‌شده است.

وی گفت: مسئولان باید نسبت به سدسازی‌های بالادست تجدیدنظر کرده و با سدسازی، بیش از این مردم و طبیعت را بدبخت نکنند مسئولان بی‌تدبیر بگذارند طبیعت کار خود را ادامه دهد در کار خدا و محیط‌زیست دخالت نکنند.

ساری اصل عنوان کرد: بنده اعلام می‌کنم این کاهش بارندگی‌ها غضب الهی بروی انسان‌ها است که در کار خداوند سبحان دخالت کرده و در طبیعت دستکاری‌شده، لذا مسئولان باید متوجه عواقب شوم بی‌تدبیری و دست‌اندازی به طبیعت باشند.

وی افزود: سدسازی، کانال‌کشی، دست‌اندازی به طبیعت، تخریب محیط‌زیست، دریا خواری، کوه خواری، زمین‌خواری، تخریب مراتع، خشک‌کردن تالاب‌ها، تخلیه آبگیرها همگی دشمنی با خداوند و محاربه با طبیعت زیبایی که خدویند منان برای ما انسان‌ها قرار داده است چرا باید این موجود دو پا در کاری که به او مربوط نیست دخالت کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هندیجان بیان کرد: خداوند در مناطقی که سدسازی وجود دارد و این سدها سبب از بین رفتن محیط‌زیست جانداران شده و مخلوقات خداوند از این‌ کارهای غلط انسان آسیب‌دیده‌اند غضب کرده و از بارش باران جلوگیری می‌کند. مگر آب رودخانه فقط متعلق به انسان است؟

وی گفت: بنده به مسئولان در سال‌های گذشته گوشزد کردم که آقایان مسئول این سدسازی‌ها موجب بی‌آبی، بیکاری، تخریب محیط‌زیست می‌شود ولی متأسفانه این‌ها گوش شنوایی ندارند، مسئولان هر بلایی که می‌خواهند بر سر مردم و طبیعت درمی‌آورند.

ساری اصل عنوان کرد: به مسئولان اعلام کردم نمی‌شود با محیط‌زیست مبارزه کرد نباید در کار خدا و طبیعت دخالت کنیم، نباید با طبیعت خدا بجنگیم، آیا می‌شود کوه‌ها و درخت‌های شمال کشور را به خوزستان منتقل کنیم؟

وی افزود: وقتی نمی‌شود گونه‌های گیاهی شمال کشور را به خوزستان منتقل کنند چرا آب‌های خدادادی این استان را به دیگر استان‌ها منقل کرده و سبب خشکی رودخانه‌های کارون، زهره، جراحی، تالاب هور العظیم و غیره شده‌اند؟ آقایان مسئول، در کار خداوند قادر دخالت نکنید.

وی افزود: رودخانه‌های بزرگ و زیبای کارون، زهره، جراحی، تالاب هور العظیم، کرخه، دز نعمت الهی که خداوند منان برای مردم مؤمن، شریف، زحمت‌کش و ولایت مدار استان خوزستان داده است، برای احیای زمین‌های جلگه‌ای این استان بوده، برای اینکه منطقه ما آباد شود پس چرا این آب‌های ما را به اصفهان، یزد، بوشهر و جاهای دیگر می‌خواهند ببرند یا تاکنون هم برده‌اند؟

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: برداشت، انتقال، سدسازی و بردن آب‌های خوزستان به‌جاهای دیگر یک نوع جنگ با طبیعت خداوند منان است. به سبب اقدامات نسنجیده در انتقال آب طبیعت هم بر ما غضب کرده و بارندگی‌ها در سال‌های اخیر بشدت کاهش پیداکرده است.

وی گفت: مسبب اصلی بدبختی مردم خوزستان و غضب طبیعت بر ما طراحان سدسازی هستند. مسئولان سدها نتوانستند مدیریت کرده و حق آبِ پایین‌دست را تأمین کنند. مردم از این وضعیت اسفناک نگران و ناراحت هستند که آینده آن‌ها چه می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار