اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
علی کرد
مدرس دانشگاه
 

اصلاح طلبی یک مشی و رویکرد فکری -سیاسی است که باورش بر امکان تغییرات در سپهر سیاسی و نظام اقتصادی جامعه است و این تغییرات بصورت تدریجی و از درون نهادهای اجتماعی است.آنچه که به نام اصلاح طلبی در کشور ما مطرح است یک جریانی است که خواستار تغییرات در درون نظام در راستای کارآمدی بهتر و بیشتر نظام موجود است با حفظ و تقویت جمهوریت و اسلامیت نظام که به زعم نگارنده این جریان عمدتا" سیاسی در بین سایر جریانات قوی ترین و اثرگذارترین و مقبول ترین جریان است.

مجموعه ای که دارای این نگرش سیاسی هستند و گفتار ورفتار و کنشهای سیاسی شان حول محور این جریان فکری است اصلاح طلب هستند. این مجموعه افرد عمدتا" در قالب احزاب و تشکلها نقش آفرینی میکنند و بعضا" مشاهده می شود که برخی نیز بدون عضویت در احزاب اصلاح طلب و بدون شخصیت حقوقی و بصورت شخصی مشی اصلاح طلبی خود را دنبال میکنند و سر بزنگاهها و مواقعی مثل زمان برگزاری انتخابات فعالیتهای چشمگیری دارند.

پس مجموعه اصلاح طلبانی که فعالیت و کنش سیاسی دارند به تشکلها، گروهها و احزاب مختلفی تقسیم میشوند و وجهه تشابه همه ی آنان رویکرد اصلاح طلبانه است که باید زمینه همگرایی و انسجام و همدلی و در نهایت سینرژی(تضایف) را درآنان ایجاد کند.اینکه مجموعه هایی از چندین گروه با یک عنوان شناخته می شوند نشان از نزدیکی و تشابه خط مشی فکری آنان است و از طرفی همین مجموعه های اصلاح طلب،با عناوین وتشکلات و احزاب و نام و نشانهای متفاوت فعایت ونقش آفرینی میکنند.بنابراین بدین دلیل که همه ی آنان زیر چتر اصلاح طلبی هستند دارای رسالت اهداف مشترکی هستند که همگرایی بین آنان ایجاد میشود.

و همینکه تحت عناوین مختلف فعالیت میکنند نشان از متفاوت بودن است و سطحی از اختلافات سلیقه ای و تاکتیکی و نه ماهوی پذیرفتنی و قابل قبول است.صاحبنظران تعاریف فراوانی از تعارض دارند. رابینز و لوزیر تعارض را عدم توافق بین دو یا چند گروه تعریف کرده است. تعارض در حد معمول ومعقول امری طبیعی است.

برخلاف دیدگاه سنتی که هر نوع تعارض را مضر میداند در دیدگاه تعاملی حدی از تعارض را مفید و از آن استقبال میکند.آن چه که دل هر اصلاح طلب واقعی را به درد می آورد شدت تعارض میان گروهی وبین گروهی این مجموعه است.بالاتر از آن حتی شدت تعارض بین گروهی دو جریان معروف در کشور- اصلاح طلبان و اصول گرایان- قابل توصیه نیست و برای کشور مضر است.اصلاح طلبان دارای اهداف بلند برای بهبود امور کشور هستند. کسانی که درصدد اصلاح امور می باشند خود باید پیش قدم باشند. این اسم قشنگ و واژه ارزشمند سختیها و ناملایمات خودش رانیز دارد.پس گروههای اصلاح طلب باید دارای ویژگیهای این مسولیت سنگین ازقبیل تحمل و تعامل و انتقاد پذیری و سعه صدر وقاطعیت و خستگی ناپذیری در ادامه این را پرخطر را داشته باشند.طبیعی است که با توجه به ویژگیهای شخصیتی و فردی ، سلیقه ها، مسایل محیطی ،وظایف و اختلاف نظرها احیانا" اختلافتی نیز بروز دهد.

اختلافات و تعارضات سازنده باعث میشود از نظرات و ایده ها و تجربیات همدیگر استفاده شود.این نوع تعارضات کارکردی هستند وبه هیچ وجه قصدم از نوشتن این مطلب سرکوب تعارضات نیست بلکه تاکیدم بر به رسمیت شناختن تعارضات مفید و اجتناب از افراط در تعارض و تعارضات مخرب وغیر کارکردی است. مدیریت کردن تضادها و اختلافات سطحی است. اصلاح طلبان نباید با بغض و کینه انرژی همدیگر را خنثر کنند بلکه باید مدارا و بردباری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

عدم ارتباط با یکدیگر و عدم مذاکره و مراوده و گفتگو بلایی است که بجان اصلاح طلبان استان افتاده است. آن گونه که شایسته و بایسته است ارتباط و مذاکرات بین گروهی ندارند و جالب این است که همان دیدگاه تعاملی که سطوحی از تعارض را که سازنده است مفید میداند و تقویت میکند حد تعارض رابطه ای را صفر توصیه میکند. گرچه برای تعارض فرایندی و وظیفه ای حدودی را معین کرده اما به هیچ وجه تعارض رابطه ای توصیه نمیشود.

و صدافسوس که بخش عمده تعارضات گروههای اصلاح طلبی استان در سطح رابطه ای است. برخی از اصلاح طلبان به هیچ وجه در موضوعاتی باهم کنار نمی آمدند اما با فرد یا افرادی از جناح مقابل کنار می آمدند و کار میکردند. و قبل ازاینکه بگوییم این کار چقدر درست یا نادرست است و دراین عدم تعامل با همدیگر و تعامل با دیگرانی که وجوه مشترک به مراتب کمتری داشتند کدام فرد اصلاح طلب شاخص و اثرگذار یا کدام حزب و تشکل اصلاح طلب مقصر است خواستم این معضل را به عنوان یک درد که از آن رنج می بریم مطرح کنم.

اصلاح طلبان استان در مقطع حساس اختلافات را تا حد زیادی کنار گذاشته و با همه ی وجود از آرمانهای اصلاح طلبی خود دفاع کرده و جانانه بر سر اهداف خود ایستادگی و مقاومت کردند که نمونه های آن دو انتخاب گذشته بود و بررسی و تحلیل و آسی شناسی تعارضات و سوء تفاهم ها ذره ای از قدامات خوب و موثر آنان را خدشه دار نمیکند و نخواهد کرد اما به عنوان یک اصلاح طلب حامی و خادم اصلاح طلبان و دلسوز این نظام و کشور خواهان اتحاد و انسجام و صمیمیت بیشتر بین اصلاح طلبان هستم.

 و زمانی این تعارضات و اختلافات غیر کارکردی نمیشوند که به افراد افراطی درون جریان اصلاح طلبی میدان داده نشود وبذر انتقام گیری را عقیم و بذر انتقادپذیری را دردرون خود بکاریم در نشستها و محفلهای همدیگر شرکت کنیم ووقتی که اختلافی اندک ایجاد می شود با ارتباط بیشتر و مذاکره سازنده مسایل و مشکلات را حل کنیم.اگر نیمی از زمانی را که صرف دامن زدن به تعارضات وخنثی کردن انرژی همدیگر میکنیم صرف مدیریت و رفع تعارضات و ایجاد همگرایی کنیم آن وقت تعارضات به حداقل وتوان اصلاح طلبان مضاعف و انسجام گروهی و توان و اثرگذاری اصلاح طلبان یه حداکثر خواهد رسید. امیدوارم اصلاح طلبان این استان استراتژیک با همدلی و همکاری بیشتر بتوانند در بهبود اوضاع استان و کشور و پویایی و پایایی اصلاح طلبی کوشا باشند و شهد شیرین پیروزی دوباره را در بهار 95 بچشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار