اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با انتقاد از خلف وعده وزارت نیرو در اختصاص آب به طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری، گفت: تاخیر در اختصاص آب، باعث عقب ماندگی سه ساله در این طرح شده است.

کیخسرو چنگلوایی سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: به رغم تاکید و پیگیری ها و عزم ملی که برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری اتفاق افتاده، وزارت نیرو هنوز مجوز اختصاص آب را به صورت رسمی امضا نکرده است. 

وی با بیان اینکه این طرح بر اساس تخصیص منابع آب، توسط وزارت نیرو به فاز یک و 2 تقسیم شده تصریح کرد: فاز نخست آن اجرایی شده اما وزارت نیرو هنوز به فاز دوم مجوز آب نداده است، این در حالی است که ما معتقد هستیم طرح 550 هزار هکتاری یک طرح واحد است و بر اساس قول مساعد رئیس جمهوری و پیگیری های نوبخت و جهانگیری معاونان وی، همه این طرح باید اجرایی شود و تقسیم آن به دو فاز معنایی ندارد.

چنگلوایی صادر نشدن کامل مجوز تخصیص آب به این طرح را عامل عقب ماندگی سه ساله در آن دانست و افزود: در صورت صدور به موقع مجوز آب، طرح این اراضی به مناقصه رفته بود اما اکنون زمان کشت از دست رفته و ناچار هستیم طرح را با هزینه بیشتری اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه چیت چیان وزیر نیرو پیش از این موافقت خود را با اختصاص آب برای همه طرح 550 هزار هکتاری اعلام کرده بود، گفت: 15 اردیبهشت امسال نشستی با حضور وزیر نیرو و معاونان وزیر کشاورزی تشکیل و مقرر شد جهاد کشاورزی خوزستان و سازمان آب و برق با همکاری یکدیگر جدولهای مربوط به زمین های تحت پوشش فاز دوم را آماده سازی کنند، این جدول ها چندین ماه است که آماده و ارائه شده اما وزارت نیرو هنوز به تعهد خود عمل نکرده است.

چنگلوایی اضافه کرد: در سفر اخیر نوبخت معاون رئیس جمهوری به خوزستان، دائمی معاون وزیر نیرو حاضر به امضای قرارداد اختصاص آب نشد و قرار شد نوبخت این مساله را از طریق هیات دولت پیگیری کند.

وی همچنین با بیان اینکه طرح 550 هزار هکتاری باعث صرفه جویی یک میلیارد مترمکعب آب می شود، اظهار کرد: وزارت نیرو به عنوان مدعی آب کشاورزی مدعی است که این بخش مصرف بالایی دارد و راندمان آبیاری باید افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: اراضی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری نیاز به مجوز جدید تخصیص آب ندارند و این حقابه طبیعی مردم منطقه است، زیرا کشاورزان از 70 سال پیش در این زمین ها کشت می کنند و اکنون همین آب با راندمان پایین در مزارع مصرف می شود.

وی اضافه کرد: طرح 550 هزار هکتاری در واقع ادامه طرح های گذشته وزارت نیرو و زیرساخت هایی همچون سد کرخه و شبکه های اصلی آبیاری است و در صورت صادرنشدن مجوز آب این زیرساخت ها توجیهی ندارد.

چنگلوایی در ادامه با انتقاد از تناقض در صدور مجوزهای تخصیص آب توسط وزارت نیرو، تصریح کرد: با وجودی که رودخانه زهره خشک شده و با بحران شدید آب روبه روست، اما وزارت نیرو مجوز انتقال 35 مترمکعب بر ثانیه از آب این رودخانه به دیلم را صادر کرده، این در حالیست که مجوز تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مخالفت می کند.

وی با اشاره به مزیت کشت در خوزستان و قابلیت دو تا سه کشت در سال، تاکید کرد: نه تنها 550 هزار هکتار طرح رهبری باید در خوزستان اجرا شود، بلکه ما مدعی اجرای 800 هزار هکتار در طرح رهبری هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یک ماه پیش اعلام کرده بود مشکل آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری با وسعت 244 هزار هکتار حل شده و وزارت نیرو متعهد به تامین آب آن شده است.

طرح احیای 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور در قالب بهبود روشهای آبیاری و زهکشی و تسطیح اراضی معرفی شده است.

از سال 1387 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت که در سال 1392 به دنبال سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد.

فاز نخست این طرح به مساحت 300 هزار هکتار اجرایی شده اما وزارت نیرو با تامین آب فاز دوم تا کنون موافقت نکرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار