اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶

دوشنبه 23 اسفندماه 1395 همایش سالیانه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور مسئولان و مدیران دانشگاه در سطوح مختلف از جمله اعضاء هیئت رئیسه، مدیران ستادی، روسای مراکز آموزشی و درمانی و مدیران شبکه های بهداشت و درمان در تالار شهداء دانشگاه برگزار گردید.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این همایش ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن سال نو و اینکه نوروز در فرهنگ ما ایرانیان نماد پویایی، بالندگی و نو شدن است گفت: شاید در هیچ تقویمی در ملل مختلف جهان، تقارن سال نو به معنی واقعی و عینی با نو شدن طبیعت و جهان همراه نباشد اما خوشبختانه نیاکان ما به گونه ای زیبا سال نو را متقارن با زایش طبیعت تعریف کردند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که مولانا خیلی زیبا آن را به شعر در آورده است، بیان نمود: گفت پیغمبر به اصحاب کبار/ تن مپوشانید از باد بهار/ کآنچه با برگ درختان می کند/ با تن و جان شما آن می کند.

ایدنی ادامه داد: باد بهار برای زنده شدن طبیعت است و فرمایش پیامبر اکرم(ص) این است که خود را در معرض باد بهاری قرار دهید؛ باد بهار، بادی سرد است و معمولا لرزه ای بر تن انسان می اندازد، ولی از دل این لرزش و تکان خوردن، یک حیات نو و مجدد برای طبیعت و انسان به وجود می آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان داشت: به هر حال در مسیر این تحول و نو زایی که جهان به آن دچار می شود، امیدوارم ما نیز به آن دچار شویم و بیمار این باد بهاری گردیم تا رخوت و سستی از درون ما خارج شود.

ایدنی در خصوص برنامه های نوروزی گفت: واقعیت این است که فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حداقل در حوزه اورژانس های پیش بیمارستانی و مدیریت بحران در کشور زبانزد است؛ در نظر داشته باشید که در برنامه راهپیمایی اربعین حسینی(ع)، یک میلیون و دویست هزار نفر از طریق استان خوزستان خارج شدند و باید ارزیابی کرد که فقط پشتیبانی این حرکت عظیم فرهنگی از نظر فوریت ها چه بار زیادی را به استان تحمیل کرد.

وی ادامه داد: برای مراسم اربعین در دو مرز چذابه و شلمچه، تقریبا هر 5 کیلومتر یک کد اورژانس وجود داشت، همکاران حضوری فعال داشتند، بیمارستان صحرائی در مرز چذابه احداث گردید، در کنار آن خدمات بسیار خوبی در بیمارستان شهید چمران سوسنگرد طراحی شده بود و در پشت صحنه فعالیت های زیادی اتفاق می افتاد که به همین خاطر مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال گذشته، رتبه یک کشوری را در بین تمام فوریت های پزشکی کشور کسب کرد که جای تقدیر و تشکر دارد.

ایدنی بیان داشت: برای یک میلیون و دویست هزار نفری که وارد استان خوزستان شدند، نیز در حوزه بهداشت مراقبت های سندرومیک انجام شد، یعنی تک تک آنها از نظر بیماری های گوارشی و تنفسی مورد مصاحبه قرار گرفتند و به محض ورود به کشور درجه حرارت بدن آنها کنترل شد و کسانی که مشکل داشتند بررسی شدند که اینها روی هم رفته، حجم کار و فعالیت های فوق برنامه حوزه سلامت در جغرافیای استحفاظی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که فراتر از ماموریت های معمولی و رایج می باشد را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، افزایش تقاضا در حوزه درمان به وجود آمد و بار زیادی را به سیستم تحمیل کرد.

ایدنی گفت: یکی از مشکلات استان خوزستان این است که توسعه آموزش عالی متناسب با خصوصیات آمایشی و نیازهای بازار کار و جامعه نبوده است؛ انواع و اقسام فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در استان خوزستان وجود دارد که متقاضی کار هستند و گاها دیده می شود که کسانی با مدارک مهندسی و رشته های دیگر حاضر به فعالیت به عنوان نیروی خدماتی در دانشگاه می باشند، در حالی که ما با کمبود شدیدی نیرو در قسمت پرستاری و کادر درمانی مواجه هستیم و به تعداد دویست نفر مجوز پرستاری در دانشگاه وجود دارد اما دانش آموخته ای برای جذب در این مشاغل در استان خوزستان یافت نمی شود.

وی افزود: عدم هماهنگی ساختار نیروی انسانی با ماموریت ها، بار زیادی را به همکاران تحمیل کرده است که فرسودگی شغلی، شیفت های چندگانه و  نسبت پایین پرستار به تخت، بخشی از این فشار می باشد که بابت تحمل همه این مشکلات، جا دارد که تقدیر و تشکر شایسته و قابل ستایشی از همکاران کادر درمانی انجام گیرد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به هجمه های تحمیل شده به جامعه پزشکی اظهار داشت: نه از موضع سیستمی و نه حتی با نگاه ارزیابانه، هجمه هایی که به جامعه پزشکی و کادر درمانی کشور می گردد منصفانه نیست و بخشی از آن به تسویه حساب های شخصی مربوط می شود که کادر درمانی را مورد حمله قرار داده است و نهایتا" آسیب ایجاد می کند که متاسفانه سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: نگاه دورن ساختاری باید مورد بازبینی قرار بگیرد و به گونه ای باشد که سرمایه اجتماعی حوزه سلامت و کارکنان بهداشتی درمانی مورد حفاظت و پاسداری قرار بگیرند.

ایدنی گفت: واژه اجتماعی به سادگی به دست نیامده است و از آنجایی که مخاطبین و ذینفعان فعالیت های بهداشتی درمانی، کسانی هستند که در معرض درد، رنج و آلام بسیاری می باشند، لذا به طور بالقوه این صنف احترام و جایگاه خاصی در بین مردم دارد.

وی به حدیثی از امام علی(ع) و امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش این بزرگواران، بزرگترین نعمتی که خداوند می تواند به یک فرد بدهد این است که مردم حاجت و نیاز خود را به در خانه آن فرد بیاورند که این نعمتی بسیار بزرگ بوده که سرمایه اجتماعی همه کسانی است که در حوزه سلامت کار می کنند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور به اهمیت حفظ ویژگی های اخلاقی اشاره کرد و بیان داشت: کارکنان حوزه سلامت باید بدانند که هر فرد بیماری در شرایط مناسب روحی و رفتاری نیست و معمولا به خاطر بیماری و درد و رنج در اضطراب به سر می برد و در نقطه مقابل شخص درمانگر نسبت به بیمار در شرایط پایدارتری قرار دارد، لذا واکنش ها نباید به گونه ای باشد که این سرمایه اجتماعی را خدشه دار کند.

ایدنی افزود: سرمایه اجتماعی به فرد خاصی تعلق ندارد و محصول زحمات تک تک کارکنان حوزه بهداشت و درمان می باشد که باید با مدیریت اخلاق، رفتار و به بهترین نحو از آن پاسداری شود.

وی اظهار داشت: کار در حوزه سلامت بسیار حساس است و باید در نظر داشت که فعالیت های حقیقی نباید به گونه ای باشد که به حقوق جمعی این صنف آسیب بزند و بنابراین رفتار ما در مواجهه با ذینفعان خارجی باید به نحوی باشد که در مسیر افزایش و اعتلای سرمایه اجتماعی این صنف پیش برود.

ایدنی گفت: ما باید مروج فرهنگ نیکو و اخلاق مدار دینی، اسلامی و ایرانی باشیم، فرهنگی که توصیه های بسیار اکیدی راجع به سجایای اخلاقی چه پیش از اسلام و چه خاصه پس از اسلام دارد ، لذا رفتارها باید مبتنی بر فرهنگ غنی اسلام و ایران باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بخشی از صحبت های خود به لزوم حفظ و ارتقاء رفتار مسئولانه اشاره کرد و گفت: باید نسبت به اطراف و پیرامون خود رفتار مسئولانه داشته باشیم و نه اینکه تنها در کلام، سخنرانان خوبی باشیم بلکه باید در عمل نیز رعایت کننده رفتاری نیکو باشیم.

وی ادامه داد: باید روحیه مسئولیت اجتماعی را در خود پرورش دهیم و به محیط اطراف خود اینگونه نگاه کنیم که فضا متعلق به ماست، البته نه به معنای تملک فردی، بلکه باید خود را مالک این سرزمین و جزئیات آن بدانیم و همانطور که املاک شخصی را مراقبت می کنیم تا از آسیب دیدن و از بین رفتن در امان باشند، همان مراقبت و نگاه را به داشته های اجتماعی، سرزمین و جامعه خود نیز تعمیم دهیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: رفتار مسئولانه ما با طبیعت نباید از این منظر باشد که در صورت عدم رعایت رفتار مناسب و نامهربانی با طبیعت، خشم و آسیب های آن را می بینیم، بلکه باید نگاهمان به این شکل باشد که طبیعت نیز خویشاوند ما و پاره ای از این هستی است.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) گفت: "عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید"؛ یعنی اینکه همگی ما باید فکر کنیم که پاره، تکه و بخشی از این هستی هستیم و نه اینکه کسانی هستیم که هستی به خدمت ماست، بلکه همه ما باید دست اندرکار حیات جامعه باشیم و نگاه ابزاری به طبیعت و محیط زیست را ریشه کن کنیم.

ایدنی به لزوم توجه به رفتار اداری سالم اشاره کرد و گفت: باید در محیط اداری، رعایت کننده قانون و مقررات باشیم؛ بخشی از عقب افتادگی تاریخی ما ناشی از این است که قانون مدار نبوده ایم و باید سعی کنیم که عدالت محور باشیم، عدالتی که ازش والای انسانی است و از اصول دین ما به شمار می رود، اما بعضا" آن را خود تفسیر به رای می کنیم در صورتی که باید بدانیم که قانون بد بهتر از بی قانونی است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: تردیدی نداشته باشید که فضای کاری حوزه سلامت چالش برانگیز است و تحت نظر هزاران چشم می باشد و به عبارتی کار در اتاق شیشه ای و بسیار شفاف می باشد؛ لذا باید پاسخگو بود.

ایدنی بیان داشت: معنی واژه مسئول از لحاظ واژه شناسی یعنی کسی که مورد سوال قرار می گیرد و البته خوشبختانه امروزه ساختار به گونه ای است که هر کس در مقام مسئول می باشد باید در معرض پاسخگویی نیز قرار بگیرد، بنابراین باید پذیرفت که در صورت تصدی گری هر گونه پست و مقامی، می بایست پاسخگو و مسئول باشیم که انتظار می رود همکاران در این حوزه به این ویژگی ها بیش از پیش توجه داشته باشند و با ذینفعان داخلی و خارجی ارتباط تنگاتنگ ایجاد کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان گفت: از خداوند منان می خواهیم صداقت، راستگویی، مهربانی، محبت کردن، دوست داشتن دیگران و امانتداری و وفای به عهد را به ما عنایت کند و ما را از شر دروغ، ریا، سستی و کاهلی مصون بدارد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار