شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
بزرگ‌نمایی و سطحی‌نگری؛ آسیب‌های تئاتر خیابانی دفاع مقدس
مصطفی بوعذار با بیان اینکه سوژه‌یابی و طرح و ایده از ارکان اصلی تئاتر خیابانی است، تصریح کرد: متأسفانه در تئاتر خیابانی دفاع مقدس...

شوشان: مصطفی بوعذار مدیر اجرایی نخستین همایش ملی تئاتر خیابانی با اشاره به خاتمه یافتن چهاردهمین جشنواره ملی سرزمین نور در روز گذشته ۲۳ اسفند، گفت: جشنواره ملی سرزمین نور از جشنواره‌های معتبری است که همه ساله در بخش‌های گوناگون برگزار می‌شود و فراخوان آن همه ساله مهرماه انتشار می‌یابد.

وی با اشاره به بخش تئاتر خیابانی که وی داوری این بخش را در جشنواره ملی سرزمین نور بر عهده داشت، گفت: نارسایی‌ها و مشکلاتی در این بخش وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع سوژه‌یابی، طرح و ایده در کارکرد گروه اجرایی است.

بوعذار گفت: جشنواره ملی سرزمین نور به عنوان اولین و تنها جشنواره‌ای است که به صورت ملی و کاملاً تخصصی به مقوله متون مکتوب تئاتر خیابانی که همان نمایشنامه‌نویسی خیابانی است، می‌پردازد و در میان هنرمندان جایگاه خود را پیدا کرده است.

مدیر گروه تئاتر آیین مردم با بیان اینکه سوژه‌یابی و طرح و ایده از ارکان اصلی تئاتر خیابانی است، تصریح کرد: متأسفانه در تئاتر خیابانی دفاع مقدس گاه اغراق‌ و سطحی‌نگری را در آثار هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند مشاهده می‌کنیم.

این کارگردان، بخش نمایشنامه‌نویسی خیابانی در جشنواره ملی سرزمین نور را بهترین فرصت برای سوژه‌یابی و کشف استعدادهای هنرمندان متعهد و در صورت انتشار آثار برگزیده، بهترین منبع برای گروه‌های نمایشی تئاتر خیابانی دفاع مقدس و راهیان نور است، دانست و گفت: این بخش، فرصت خوبی برای همه نمایشنامه‌نویسان خیابانی و فعالان این عرصه بود که متأسفانه هنرمندان خوزستانی یا آثار ضعیفی برای آن ارسال کردند یا اغلب حضور پیدا نکردند، در صورتی که این جشنواره در خوزستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه خوزستان پایتخت دفاع مقدس است، افزود: ما برای تقویت تئاتر خیابانی دفاع مقدس، باید به متون نمایشی خیابانی در استان خوزستان توجه بیشتری داشته باشیم و مجموعه طرح‌ها و ایده‌ها را جمع‌آوری و انتشار دهیم تا نیروهای نمایشی از آنها بهره کافی و لازم را ببرند. 

به گفته بوعذار ما زمانی تئاتر خیابانی فعال و پویا خواهیم داشت که گروه‌های نمایشی در تمام طول سال در سطح شهرها و خیابان‌ها به اجرا بپردازند. تئاتر خیابانی ظرفیت بسیار بالایی برای جذب مخاطب و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ شهروندی، بازآفرینی قصه‌های قرآنی و همچنین موضوعات اجتماعی دارد.

مدیر اجرایی نخستین همایش ملی تئاتر خیابانی، گفت: تئاتر خیابانی بهترین ابزار برای جذب مخاطب و آشتی مردم با هنر تئاتر است. امروز در هر برنامه فرهنگی و هنری که در کشور اجرا می‌شود جایگاه تئاتر خیابانی به عنوان آیتمی تأثیرگذار و نشاط‌آور قرار دارد. در خوزستان بنا به ضرورت‌های جامعه و سوژه‌یابی هنرمندان گام‌های خوبی برداشته شده که می‌تواند بهتر از این باشد.

وی اظهار کرد: اجرای تئاتر خیابانی راهیان نور یکی از ظرفیت‌های قوی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و رونق‌بخشی به جریان مردمی راهیان نور است.

مدیر گروه تئاتر آیین مردم تأکید کرد: ما در تئاتر خیابانی نیازمند آسیب‌شناسی دقیق و تدوین یک برنامه منسجم برای اجرای آن در طول سال و طراجی سازوکاری برای تقویت آن هستیم. امیدواریم مدیران در این عرصه گام بردارند. 

بوعذار تصریح کرد: در حیطه تئاتر خیابانی به جد باید از موازی‌کاری جلوگیری کنیم؛ اینکه چندین سازمان هر یک بنا به دانش، تخصص، بضاعت و هدفشان تئاتر خیابانی اجرا کنند، شایسته نیست. این اتفاق نه تنها در اهواز بلکه در سطح کشور انجام می‌شود و طی آن نگاه ابزاری به هنرمندان و تئاتر خیابانی می‌کنند که نتیجه عکس می‌دهد و بسیار ناخوشایند است.

برچسب ها: مصطفی بوعذار
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار