اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
نوشتاری از محمد رضا ایزدی
سخنرانی پرفسور کردوانی چهره ی ماندگار جغرافیای ایران و عضو بنیاد شبکه آب خاورمیانه...


شوشان/ محمدرضا ایزدی 

سخنرانی پرفسور کردوانی چهره ی ماندگار جغرافیای ایران و عضو بنیاد شبکه آب خاورمیانه و همچنین رئیس انجمن محیط زیست ایران درهمایش راهکارهای نوین درمبارزه با ریزگردها که به همت خانه مطبوعات خوزستان وبا حضورجمعی از اصحاب رسانه وعلاقه مندان به محیط زیست برگزارگردید ، بارقه ای ازامید را برای حل معضل ریزگردها به ارمغان آورد .

این سخنرانی و پرسش و پاسخ حدود سه ساعت به طول انجامید و می توان ازاین نشست این نتیجه را گرفت که اقدام مسئولین طی اسفند ماه سال جاری برای کاشت نهال در یکی از کانون های ریزگرد ها دراهواز، حد اقل پنج سال طول می کشد تا نتیجه آن حاصل شود ثانیا با توجه به محدودیتی که درتامین آب داریم این روش با مشکل کمبود آب روبرو خواهد شد .

حل مشکل و معضل ریزگردها که تقریبا همه آن از کانون های داخلی سرچشمه می گیرد ، می تواند با استفاده از روش ریگ پاشی در70% ازاین کانون ها و 30% باقیمانده با کشت گیاهان وبوته های چهارفصل قابل حل باشد واستفاده ازازروش نهال کاری و یا روش مالچ پاشی آنهم از نوع مشتقات نفت نمی تواند به صورت اساسی ودرزمان کوتاه جواب دهد . 

مالچ پاشی نیز اقدامی موقت و بسیار پرهزینه است وچندین برابرهزینه ریگ پاشی را باید به آن اختصاص داد و صرف نظرازهزینه بالا ، خسارات جبران ناپذیر محیط زیستی را دربرخواهد شد .

هزینه ها وخساراتی که با استفاده ازمالچ پاشی به جای می ماند را می توان اینگونه برشمرد که اولا نفت باید تبدیل به قیر شود که نیاز به کارخانه ای دارد، قیر با اضافات دیگرباید در کارخانه ای دیگر تبدیل به مالچ شود ، برای مالچ پاشی نیاز به دستگاه های مخصوص مالچ پاش می باشد ، روی مالچ نباید نفروخودروتردد کند ، عمرمالچ نهایتا پنج سال خواهد بود ، مالچ گرما و بوی بدی از خود تولید می کند ، ثانیا موجودات زنده اعم از گیاهان و خزندگان را از بین خواهد برد و...

در صورتی که استفاده ازروش ریگ پاشی ضمن اینکه هزینه ای کمتررا دربردارد عمری به مراتب بالا ترخواهد داشت ودرماه هایی که بارش با ران را داریم امکان سبزشدن گیاهان نیزوجود دارد.

امید است مسئولین محترم استان و کشوری با تحقیقات بیشتروبه صورت پایلوت دریکی ازکانون های ریزگرد ، با استفاده ازروش ریگ پاشی اقدامی عاجل بعمل آورند ودرصورت موفقیت به صورت فراگیراین کارانجام شود تا هرچه زود ترمشکل ریزگردها دراکثرکانون های ریزگرد که بیماری های زیادی را به مردم تحمیل کرده ومی کند ، برطرف گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار