اهواز است و همين رودخانه كارون؛ نماد سرزندگي كه طروات اش اين روزها دستخوش تغيير شده و با داشتن هزار و يك مدعي در قعر بي تفاوتي ها غرق شده و تاكنون كسي نبوده تا پاسخگوي اين سوال باشد كه چرا اين رودخانه با وجود آنكه چندين دستگاه از جمله سازمان آب و برق، برق منطقه اي و شهرداري سنگ آن را به سينه مي زنند... "> آقایان مسئول! متولی رودخانه کارون را مشخص کنید
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰

اهواز است و همين رودخانه كارون؛ نماد سرزندگي كه طروات اش اين روزها دستخوش تغيير شده و با داشتن هزار و يك مدعي در قعر بي تفاوتي ها غرق شده و تاكنون كسي نبوده تا پاسخگوي اين سوال باشد كه چرا اين رودخانه با وجود آنكه چندين دستگاه از جمله سازمان آب و برق، برق منطقه اي و شهرداري سنگ آن را به سينه مي زنند...

اختصاصی شوشان : اهواز است و همين رودخانه كارون؛ نماد سرزندگي كه طروات اش اين روزها دستخوش تغيير شده و با داشتن هزار و يك مدعي در قعر بي تفاوتي ها غرق شده و تاكنون كسي نبوده تا پاسخگوي اين سوال باشد كه چرا اين رودخانه با وجود آنكه چندين دستگاه از جمله سازمان آب و برق، برق منطقه اي و شهرداري سنگ آن را به سينه مي زنند بي متولي مانده و در شان نام اش به آن رسيدگي نمي شود. اين سوالي است كه براي يافتن چرايي آن تاکنون پای صحبت مسئولان ذیربط نشسته ایم اما هرچه تلاش کرده ایم کمتر به نتیجه رسیده ایم.

منصور کتانباف شهردار اهواز نیز در این خصوص می گوید : متولی نگهداری از بستر رودخانه کارون سازمان آب و برق خوزستان می باشد و اینکه گفته می شود متولی حریم رودخانه در شهر بر عهده شهرداری اهواز می باشد قانونی نانوشته است.

دکتر رضا رضانیا مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با رد اینکه مراقبت از رودخانه کارون در حریم شهری اهواز بر عهده این سازمان است گفت: این امکان وجود نداردکه سازمان آب و برق خوزستان در راستای مراقبت و نگهداری از حریم شهری وارد کار شود.

هميشه وقتي به پايان سال و شروع سال جديد نزديك مي شويم يكي از مهم ترين دغدغه هاي مسئولين  و استان رسيدگي به وضعيت كارون است چرا كه مهم ترين مكان گردشگري و تفريحي در اهواز اين رودخانه و ساحل اش مي باشد. رسيدگي به كارون مغفول مانده است اما سوال اين جاست كه چرا بايد رودخانه كارون كه تقريبا تمامي مردم استان با آن خاطرات دارند و مهم ترين استعداد اين شهر به شمار مي آيد از متولي خاصي براي پرداختن به خود بهره نگيرد و رسيدگي به كارون در خور شان نامش نباشد.

به نظر می رسد می بایست يك مبحث حقوقي براي رسيدگي به وضعيت كارون باز شود و در آن وظايف شهرداري و سازمان آب و برق در قبال رودخانه كارون تعيين شده و اينكه با توجه به قانوني كه وجود دارد مالكيت اين رودخانه در محدوده شهري و خارج شهري مشخص شود. متاسفانه بدليل عدم پرداختن به اين موضوع تاكنون هيچ دستگاه مسئولي كه براي ساماندهي رودخانه كارون داراي وظايف و قوانين مشخصي است دچار بحث و حتا ايجاد چالش نشده اند و تنها آراء قانوني كه وجود دارد در رابطه با پرونده هاي ملكي خاص است و باب بحث در خصوص مالكيت كارون باز نشده است.

یکی از مسئولان شهرداری اهواز در این باره به شوشان می گوید: متاسفانه تاكنون هيچ گونه مذاكره اي بين شهرداري و وزارت نيرو و سازمان آب و برق و شركت هاي بهره بردار مطرح نشده و به نظر من شايد به اين دليل باشد كه موضوع فوق بحث اولويت داري در كشور نيست چرا كه ساير كلانشهر هاي مهم مابه دليل نداشتن رودخانه چنين مشكلي ندارند همين موضوع باعث مشكلات فراواني براي كارون شده است. این مقام مسئول می گوید : اختلاف در خصوص رودخانه كارون بين شهرداري و سازمان آب و برق از اينجا شروع مي شود كه در قانون شهرداري ها و در تبصره 6 ذيل ماده 96 عنوان مي شود كه اراضي كوچه هاي عمومي، معابر و بستر رودخانه ها در شهر، باغ هاي عمومي و گورستان ها و درختان و ... كه واقع در محدوده شهري مي باشند و مورد استفاده عموم قرار دارند جزء املاك عمومي و در مالكيت شهرداري مي باشند، اما ايجاد تاسيسات آبياري در بستر رودخانه بلامانع است و شهرداري ها هم در خصوص عمليات عمراني در بستر رودخانه مي بايست نظر وزارت نيرو را جلب نمايند، از اين رو قانون كامل است و هر گونه ابهامي را در بحث اختلاف بين سازمان آب و شهرداري را رفع كرده است به همين دليل تنها در خوزستان سازمان آب و برق تشكيل شده است و وظيفه آن هم حفاظت و بهره برداري از رودخانه ها و نيروگاه هاي برق آبي و حرارتي و ... مي باشد، زيرا در ساير استان ها شركت هاي آب منطقه ايي و برق منطقه اي براي ساماندهي موارد ذكر شده وجود دارد.

اما مگر نه اينكه هر ملك عمومي در محدوده شهر خواه و يا ناخواه شهرداري را متوجه خود مي سازد و مردم و شهروندان از شهرداري انتظار رسيدگي و ساماندهي به وضعيت آن را دارند، مثلا بحث ايمن سازي جهت جلوگيري از سقوط افراد و خودروها به درون رودخانه، در نظر گرفتن اكيپ نجات غريق براي حفاظت از جان افرادي كه در رودخانه شنا مي كنند، بحث تفريحات آبي مثل سايت هاي قايق سواري، ماهي گيري، موج سواري، گردشگري، بحث جلوگیری از ورود قایق های غیرمجاز،  اطفال و زنان به رودخانه  و ... كه تنها شهرداري متوجه اين قضيه است و وزارت نيرو براي اين مهم اصلا وظيفه و رديف بودجه اي در نظر نگرفته است.

حال با توجه به قانوني كه وضع شده آيا وزارت نيرو حاضر به سرمايه گذاري براي ايجاد تفريحات عمومي در كارون براي مردم است و آيا اينكه شهروندان اين سازمان را متولي ايجاد اماكن تفريحي در اين ساحل مي دانند یا در عرف شهرداری مسئول است؟ از اينها كه بگذريم زيباسازي، نورپردازي، حراست و نگهباني و برقراري امنيت جان شهروندان به عهده كيست و آيا شهروندان از چه ارگاني می بایست اين مهم را مطالبه مي كنند؟ در حال حاضر شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون در استان با مديريت استاندار تشكيل می شود، اما مهم ترين اولويت اين شورا جلوگيري از آلودگي رودخانه كارون عنوان شده است و در مقاطعی تصمیم به جلوگیری از عدم ورود فاضلاب به کارون  شده است. اما در حال حاضر در 4 نقطه حاشيه اي شهر از جمله ساحل شرقي يعني گاوميش آباد، در زرگان در چنيبه و سيد خلف و محدوده زیر پل پارک جزیره شاهد ريختن نخاله در ساحل كارون هستيم.

شوشان امیدوار است این موضوع تعیین تکلیف شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار