اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
مجید حیدری / مدرس دانشگاه و مشاور پروژه های عمرانی
با اذعان به عدم همراهی و همکاری واقعی منطقه آزاد اروند و شهرداری در خرمشهر، ضروری است که شهرداری خرمشهر، پویایی و فعالیت بیشتری در تهیه و معرفی جذابیتهای سرمایپذیری به منظور افزایش ضریب اطمینان سرمایه گذاری در خرمشهر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد. یقیناً لازمه دستیابی بدین هدف نیز بهره گیری از توانایی و خلاقیت کارشناسان متخصص، آشنا با الزامات سرمایه گذاری روز دنیا، مسلط بر جذابیتهای چندبعدی خرمشهر و مهمتر از تمامی این موارد، عدم اعمال سلایق و منافع فردی و طیفی در گزینش کارشناسان و حتی سرمایه گذاران می باشد. بدون تردید به هر اندازه که شهرداری در خرمشهر به سمت استقلال مالی و دستیابی به منابع مالی پایدار گام بردارد، به همان نسبت از سازمانی شخص محور و انحصاری به سوی نهادی مردم محور پیش خواهد رفت.
شوشان : سیستم مدیریت شهری یا به واقع شهرداریها در ایران به دلایلی بسیاری که مهمترین آنها، عدم دسترسی مستقیم به درآمدهای سازمان، واحدها  و... شهر تابعه خویش است، همواره از منظر مالی با مشکلات جدی مواجه می باشند. مشکلات یا به بیان بهتر بحران مالی، به غیراز چند کلان شهر که از بودجه های هنگفت دولتی ارتزاق می کنند، تقریباً در تمام شهرداریهای کشور هوایدا و آشکار است. 

در این بین شهرداری خرمشهر نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده؛ بلکه شاید بسیار جدیتر از دیگر مناطق کشور با چالش کمبود نقدینگی روبه رو است. ابعاد مشکلات مالی و کمبود نقدینگی در شهرداری خرمشهر تا بدانجاست که بزرگترین و مهمترین دستاورد مالی شهردار و تیم مالی ایشان در دوره های مختلف، پرداخت حقوق کارکنان شهرداری عنوان می گردد. اما چالش اساسی و بنیادینی که هیچگاه به صورت جد، بدان پرداخته نشده، این مهم است که چرا در چند دهه گذشته که همواره شهرداری خرمشهر از کمبود منابع مالی رنج میبرده، راهکار مناسبی در این رابطه حتی در مقیاس پیشنهاد، به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته و یا حداقل به اطلاع عموم نرسیده است. 

بدون تردید فارغ از بودجه معمول دولتی و همچنین درآمدهای معمول نظیر عوارض و..، اما درآمدهای خاص در شهرداری خرمشهر تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده است. امروزه شهرداری خرمشهر به شدت در زمینه تهیه و ارائه بسته های پیشنهادی جذاب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی با مشکل ساختاری مواجه است. نبود کارگروه اقتصادی با زمینه کاری جذب سرمایه گذاران تولیدی-خدماتی در سالیان گذشته موجب گشته که به شدت در تسهیل ورود سرمایه گذاران بخش شهری ضعیف عمل گردد. 
همچنین عدم تهیه بسته پیشنهادی کاربردی مبتنی بر شاخصهای سرمایه پذیری خرمشهر نظیر مزایای قانونی-اقتصادی، مزیتهای جغرافیایی، امکانات و توانمندیهای شهری، برخورداریهای ترانزیتی و... سبب گردیده سرمایه گذاران بخش خصوصی، اشتیاق چندانی ازخود، برای ورود یه بازار بکر سرمایه گذاری خرمشهر نشان ندهند. بدون شک، مشکلات عنوان شده در رابطه با برنامه های تدوینی در جهت جذب سرمایه های خارجی و ارزی، بسیار بیشتر بوده و تقریبا شاهد عملکردی در این زمینه نیستیم. 
افزون براین موارد، عدم شفافیت لازم در ارائه دستاوردهای پروژه های مشارکتی انجام شده در سالهای اخیر نیز سبب شده که بازدهی اندک پروژه های مشارکتی انجام شده با سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در هاله ای از ابهام قرار گیرد. لذا با اذعان به عدم همراهی واقعی دو سازمان مهم و تأثیر گذار در خرمشهر یعنی منطقه آزاد اروند و شهرداری، ضروری است که شهرداری خرمشهر، پویایی و فعالیت بیشتری در تهیه و معرفی بسته جذابیتهای شهری-جغرافیایی-اقلیمی-ترانزیتی-قانونی به منظور افزایش ضریب اطمینان سرمایه گذاری در خرمشهر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد. 

البته باید بدین مهم نیز توجه داشت که گام مهم و بنیادی در این زمینه افزایش آگاهی مدیران و مسئولان ذیربط در رابطه با توانمندیهای سرمایه پذیری خرمشهر است. یقیناً لازمه دست یابی بدین هدف نیز بهره گیری از توانایی و خلاقیت کارشناسان متخصص، آشنا با الزامات سرمایه گذاری روز دنیا، مسلط بر جذابیت های چندبعدی خرمشهر و مهمتر از تمامی این موارد، عدم اعمال سلایق و منافع فردی و طیفی در گزینش کارشناسان و حتی سرمایه گذاران می باشد. 
بدون تردید آغاز حرکت مذکور و نهادینه شدن این روند، شروعی خواهد بود برای کاهش وابستگی شهرداری به اشخاص، طیفهای سیاسی و سازمانهای خاص، که یقیناً استقلال مدیریتی-اجرایی شهرداری و بهبود عملکرد این سازمان را به دنبال خواهد داشت. در نهایت اینکه به هر اندازه که شهرداری در خرمشهر به سمت استقلال مالی و دست یابی به منابع مالی پایدار گام بردارد، به همان نسبت از سازمانی شخص محور و انحصاری به سوی نهادی مردم محور پیش خواهد رفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار