شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷

کواکبیان به خانم‌های حاضر در نشست اشاره کرد و گفت: من به شما نیز توصیه می‌کنم تا خانم‌هایی را که صلاحیت دارند، برای حضور و کاندیداتوری در انتخابات تشویق کنید؛ چراکه نخبگان و فعالان سیاسی چه زن و چه مرد می‌توانند در عرصه انتخابات حضور یابند.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، مصطفی کواکبیان در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که «اگر تا امروز به آموزه‌های دینی توجه می‌کردیم وضع‌مان بهتر بود» ادامه داد: امام(ره) همواره به مسوولان توصیه می‌کردند که طوری عمل کنید تا پس از شما فردی که جانشین‌تان می‌شود، از کارتان ایراد نگیرد. همچنین مقام معظم رهبری نیز در سخنان نوروزی خود عنوان کردن فردی باید روی کار بیاید که ضعف‌های افرادی قبلی را نداشته باشد. به عقیده من یکی از راه‌ها این است که فرد موردنظر همواره صداقت داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که «رجال می‌تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی فعالیت داشته باشند» گفت: نشانه‌های زیادی هست که رجال فقط مربوط به مردان نمی‌شود، بلکه شامل خانم‌ها هم می‌شود. برای مثال گفته می‌شود که پیامبر خدا فرستاده‌ای برای رجال است. مگر نه آن‌که پیامبر رسول و فرستاده‌ای برای خانم‌ها هم بوده است.

وی با شوخی به خانم‌های حاضر در نشست اشاره کرد و گفت: من به شما نیز توصیه می‌کنم تا خانم‌هایی را که صلاحیت دارند، برای حضور و کاندیداتوری در انتخابات تشویق کنید؛ چراکه نخبگان و فعالان سیاسی چه زن و چه مرد می‌توانند در عرصه انتخابات حضور یابند.

دبیرکل حزب مردمسالاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت‌های مکتب امامت با مکتب خلافت خاطرنشان کرد: بین این دو مکتب تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ خلافت می‌گوید، ما باید زمام جامعه را در دست گرفته و کار خود را پیش ببریم این در حالی است که آن‌ها به اخلاق و کمالات کاری ندارند. همین رویه در مکاتب سکولار امروزی در غرب هم وجود دارد و آن‌ها تنها به مسائل رفاهی و اقتصادی رسیدگی می‌کنند، این در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی، رییس دولت علاوه بر تامین معیشت مردم، باید ضامن رواج معنویت در جامعه هم باشد و به عقیده من این یک برگ برنده برای ما محسوب می‌شود؛ زیرا ممکن است جوامع غربی در بسیاری از مسائل مادی پیشرفته‌تر باشند، ولی ما به واسطه انقلاب و نظام اسلامی‌مان این برگ برنده را داریم.

وی با بیان این‌که «دولت باید مروج دین و اخلاق‌گرایی در جامع باشد» گفت: ما باید بداخلاقی‌ها را کنار بگذاریم تا پیشرفت کنیم. حوادث 88 نیز به نوعی در بداخلاقی‌ها ریشه داشت.

وی ادامه داد: درست است ما به معنویت نیاز داریم اما بحث اقتصادی و خدمت‌رسانی نیز بسیار مهم است؛ باید انواع تحریم‌های بین‌المللی لغو شود و اصلاحات همه‌جانبه در کشور صورت گیرد. همچنین قانونمداری نیز یکی از الزاماتی است که باید در کشور پیاده شود. به طور کلی این‌ها اهداف دولت اخلاق هستند که قرار است بار بررسی‌های آن‌ها مهم‌ترین مشکلات جامع رفع شود؛ یکی از شاخص‌ترین آن‌ها بحث خدمت‌رسانی به مردم و رسیدگی به مشکلات اداری است، زیرا متاسفانه برخی از روسا در ادارات رشوه می‌گیرند و در قبال این کار به کسی هم پاسخگو نیستند.

کواکبیان گفت: دانشجویان، مطبوعات، رسانه‌ها و تشکل‌های دانشجویی باید مشکلاتی که در کشور است را زیر سوال ببرند و به آن‌ها بپردازند؛ چرا وضعیت در ادارات ما نابسامان است؟ نماینده‌ها نیز در قبال کمبودها نباید ساکت بنشینند. برای مثال وقتی سه هزار میلیارد تومان اختلاس شد، بحث نظارت کجا بود؟ باید بتوانیم یقه قوی‌ترین مجری را به راحتی بگیریم که چرا در کشورمان یک چنین اختلاسی صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که «امر به معروف و نهی از منکر فقط این نیست که به آستین کوتاه مردان و یا موهای بیرون دخترها گیر بدهیم» خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل اجتماعی و حکومتی وجود دارند که با سوال کردن و امر به معروف و نهی از منکر حل می‌شوند. من بدحجابی و بدپوششی مخالفم ولی چرا فقط نیروی ما صرف این‌گونه مسائل می‌شود. در حالی که امر به معروف و نهی از منکر صرف مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم می‌شود. در تاریخ بشریت چنین اختلاسی صورت نگرفته است. در زمان خاتمی شهرام جزایری بود که زرنگی کرد و دیگران را وام‌دار خود کرد، اما دولت آن زمان نقشی در موضوع شهرام جزایری نداشت. همچنین در دوران ریاست جمهوری رفسنجانی نیز فاضل خداداد بود و آن زمان هم هیچ مقام و مسوولی توصیه او را به ارگان و نهادی نکرده بود که به این فرد پولی داده شود.

یکی از حاضران در نشست پرسید: برنامه‌های ایجابی شما برای کشور و تعریف شما از اخلاقیات در دولت اخلاق چیست؟

کواکبیان پاسخ داد: وضعیت امروز باید آسیب‌شناسی شود؛ زیرا اقتصاد به اغما رفته است، بنابراین اول باید ریکاوری کرد تا بیماری تشخیص داده شود و برای وضعیت موجود تثبیت کرد تا به وضعیت مطلوب برسیم. بی‌اخلاقی از نظر من برجسته‌کردن مسائل شخصی افراد و پرداختن به مسائل بی‌اهمیت در جامعه است. همچنین باید براساس قواعد نقد کنیم.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان این‌که «50 برنامه برای حزب دولت اخلاق اولویت داشته و قرار است کارشناسی شود» اظهار کرد: ما در 5 زمینه 10 برنامه معرفی می‌کنیم. همچنین طبق وعده تورم را قطعا در دوره چهار ساله به زیر 20 درصد می‌رسانیم. همچنین رابطه با آمریکا را نیز طی برنامه‌ای شش ماهه به سرانجام خواهیم رساند.

وی در پاسخ به خنده حضار حاضر در این نشست گفت: ما برنامه‌های بسیاری داریم. برخی بالادستی هستند، اما برای 5 برنامه 50 اولویت مشخص کرده‌ایم و در موعد مقرر آن‌ها را ارائه خواهیم کرد؛ بنابراین حتما اولین اقدام ما این است که سازمان برنامه و بودجه را که در دولت نهم تاسیس شد و بزرگترین ضربه را به دولت زد، بازسازی کنیم؛ زیرا بدون برنامه پول‌ها خرج می‌شود و احیای سازمان و برنامه و بودجه یکی از اقدامات مهم من است. ما نیاز نداریم هر هشت سال سیستم کشور کاملا عوض شود؛ زیرا دولت‌های جدید باید راه دولت‌های قبلی را ادامه دهند. قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز کار خوبی است ولی باید طور دیگری به آن پرداخته شود. در این دولت هرجور که خواسته شد، از منابع کشور استفاده کردند. همچنین آن‌ها به بودجه‌های دیگر نیز ناخنک زدند.

وی با تاکید بر ضرورت قانون‌ناپذیری دولت ادامه داد: دولت باید خود را فرزند مجلس بداند و نگوید مجلس در راس امور نیست چون قطعا هست. در مباحث فرهنگی نیز بحث اخلاق اجتماعی باید رعایت شود و جلوی مفاسد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را بگیرند.

کواکبیان با بیان این‌که «با بدحجابی و روابط نامناسب مخالفم ولی معتقدم باید جلوی گشت ارشاد و برخورد انتظامی با جوانان را گرفت» اظهار کرد: باید گروه‌های مختلفی سازماندهی شوند و تشکیلاتی در این زمینه برپا شود. در حال حاضر حدود 63 نهاد فرهنگی داریم که تصمیم‌گیری می‌کنند ولی نتیجه مطلوبی گرفته نشده است. این قبیل مسائل باید از طریق فرهنگی حل شود؛ بنابراین لازم است تا این نهادهای فرهنگی در جامعه متمرکز شوند. صداوسیما، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دیگر هرکدام ساز خود را می‌زنند. این در حالی است که همه باید عملیاتی و ملموس سازماندهی شوند.

یکی دیگر از حاضران پرسید: چه سیاست‌هایی را در زمینه سیاست خارجی در پیش دارید؟

مدیر مسوول روزنامه مردم‌سالاری در پاسخ ابراز عقیده کرد: ایرادهای اساسی در این زمینه وجود دارد. اساسا در سیاست خارجه ما برنامه مدونی وجود ندارد و ما به روزمرگی افتاده‌ایم. باید در روابط بین‌الملل و دیپلمات‌مان، برنامه مشخصی داشته باشیم. زمانی که چنین برنامه‌ای براساس اصول و قاعده مشخص شود، حتی رییس‌جمهور نیز اجازه خارج شدن از آن را نخواهد داد. این بی‌برنامگی در سیاست خارجی فقط مربوط به دوره احمدی‌نژاد نیست بلکه در دولت قبلی نیز وجود داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کم‌تجربه بودن دیپلمات‌های ایرانی گفت: برای مثال در کشور چین کسی که می‌خواهد سفیر شود، حداقل باید 30 سال سابقه کار داشته باشد، اما این در حالی است که وزیر علوم برکنار شده ما سفیر مالزی شد. او براساس چه تخصصی و چه تجربه‌ای این کار را پذیرفت؟ معتقدم در بحث وزارت خارجه حتما باید تحولات جدی و اساسی صورت گیرد؛ زیرا غیر از متکی، عموما وزرا تخصصی مربوط به حوزه کاری‌شان ندارند. برای مثال صالحی پزشکی هسته‌یی خوانده‌اند چه ارتباطی با کار او دارد؟ باید در سیاست امور خارجه از دانش‌آموختگان سیاست بین‌الملل، روابط بین‌الملل و سیاست خارجه استفاده شود. این نگاه که در سیاست خارجه یا فقط باید استکبارستیزی کرد یا تنش‌زدایی قابل قبول نیست بلکه می‌توان هر زمان هر دو را اجرایی کرد.

کواکبیان با انتقاد از سفر رییس‌جمهور به ونزوئلا گفت: احمدی‌نژاد تازه ونزوئلا بود، این بار می‌توانست معاون وزیر خارجه یا معاون خود را به آن‌جا بفرستد. تمام مشکلات کشور حل شده است و فقط مراسم تحلیف در ونزوئلا مانده که رییس‌جمهور ما مرتب به این کشور سفر می‌کند؟ این سفرها در حالی صورت می‌گیرد که چاوز وقتی به ایران آمد، با مقام معظم رهبری دیدار نکرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «دولت اخلاق سیاست‌هایی در راستای ارتباط با آمریکا ارائه خواهد کرد» گفت: گاهی مواقع کوتاه بیاییم، نتیجه بهتری می‌گیریم، رابطه با آمریکا کالا نیست که بتوانیم سریع آن را بخریم. برای رسیدن به آن باید برنامه‌ریزی قابل قبولی از سوی دو کشور صورت گیرد و در چارچوب خط قرمزها قدم برداشت و با کارهای کارشناسی و دیپلماتیک می‌توانیم در شش ماه به نتیجه برسیم.

وی با انتقاد از نادیده گرفتن تحریم‌ها افزود: این هنر نیست که تحریم‌ها را ورق‌پاره بدانیم. زمانی که می‌خواستند تحریم‌ها را علیه ما به کار گیرند، آن‌ها را بی‌اثر می‌خواندیم، حال که تحریم‌ها اعمال شده و باید سکوت کرد، مرتب می‌گویند که بسیاری از مشکلات به خاطر تحریم‌هاست. دیگر الان که همه کشورهای غربی منتظر ضربه خوردن ما هستند که نباید بگوییم تحریم‌ها تاثیرگذار بوده است. همان موقع که آن‌ها را ورق پاره می‌خواندیم باید فکرش را می‌کردیم. در همین راستا من فکر می‌کنم یکی از راه‌های برداشته شدن تحریم‌ها، مذاکره با آمریکاست. همچنین این مذاکرات می‌تواند در پرونده‌های حقوق بشری، بحث‌های تروریستی و انرژی هسته‌یی نیز به ما کمک بکند.

یکی از حاضرین پرسید؛ آیا شما گمان می‌کنید برای حضور در انتخابات پایگاه اجتماعی مناسب را دارید؟

کواکبیان پاسخ داد: اشتباه است که اگر فکر کنید پایگاه اجتماعی مناسب را ندارم؛ زیرا من 30 درصد افزایش رای داشته‌ام. جالب است که بگویم در گذشته بسیاری مرا مخالف ولایت می‌دانستند و علیه من صحبت‌های زیادی می‌گفتند، اما پایگاه اجتماعی لازم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارم و سوابق کاری من نیز برای شورای نگهبان کاملا مشخص است.

سوال دیگری نیز به این شرح مطرح شد: گفته بودید از خاتمی حمایت می‌کنید، حال اگر خاتمی از روحانی حمایت کند، شما چه موضعی می‌گیرید؟

وی گفت: من براساس تکلیف حزبی آمده‌ام و هر تصمیمی که حزب بگیرد، انجام می‌دهم. من کاندیدای رسمی جبهه اصلاح‌طلبان هستم و چنین چیزی را بعید می‌دانم.

فردی پرسید: محاسن دولت‌های قبلی و معایب دولت اصلاحات را بگویید.

کواکبیان خاطرنشان کرد: دولت احمدی‌نژاد پشتکار قابل تحسینی دارد، اما اگر پشتکار زیاد بدون برنامه باشد، از مسیر اصلی دور خواهد شد، ولی اگر کارها با کارشناسی صورت گیرد، جواب خواهد گرفت. در این دولت اقدامات عمرانی مانند سدسازی قابل تحسین است. البته درخصوص دولت اصلاحات می‌توانم به نجابت آقای خاتمی اشاره کنم. ولی یکی از بزرگترین اشکالات به دولت خاتمی، افراطی‌کارهایی بود که توسط برخی صورت می‌گرفت ولی به جریان اصلاحات مربوط نمی‌شد من نیز با برخی افراطی‌کاری‌ها مخالف بودم و همان زمان هم مخالفتم را ابراز کردم و همین افراطی‌کاری‌ها بود که باعث شد دولت احمدی‌نژاد روی کار بیاید. می‌شد جلوی این تندروی‌ها را گرفت.

در ادامه نشست، از کواکبیان خواسته شد تا چارت انتخاباتی اصلاح‌طلبان را معرفی کند. بگوید آیا اصلاح‌طلبان روی کسی اجماع می‌کنند و اگر روی هاشمی اجماع شود، او کنار می‌آید؟ همچنین درخصوص وضعیت بدحجابی در زمان اصلاح‌طلبان توضیح دهد.

کواکبیان نیز اظهار کرد: قبول ندارم بحث بدحجابی به اصلاح‌طلبان مربوط شود. معتقدم باید برنامه‌ریزی‌های مدون و کارهای فرهنگی در این زمینه صورت بگیرد. همچنین درخصوص اجماع اصلاح‌طلبان نیز باید بگویم اصلاح‌طلبان چهار دسته هستند برخی اساسا نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. تعدادی می‌گویند یا خاتمی یا هیچ‌کس. برخی دیگر هم معتقد هستند که به هرکس خاتمی معرفی کند رای می‌دهند. ما جزو هیچ‌کدام نیستیم. برخی دیگر نیز می‌خواهند به تصمیمی که احزاب اصلاح‌طلب و نظرسنجی‌ها اعلام می‌کند، رای دهند و آن را بپذیرند.

یکی از خانم‌های حاضر پرسید: چرا شما می‌گویید خانم‌ها می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند؟

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فارغ‌التحصیلی خود از دانشگاه امام صادق(ص) و گذراندن دوره‌های حوزوی خاطرنشان کرد: من از آیت‌الله سیدرضی شیرازی، آیت‌الله گلپایگانی و بسیاری از روحانیان دیگر درس گرفته‌ام. همچنین دوره سطح حوزه را به پایان رسانده‌ام. هم‌اکنون استاد فقه علوم سیاسی دانشگاه علامه هستم و فقط گفتم رجال در آیات شامل زنان هم می‌شود. من گمان می‌کردم که مدافع حقوق خانم‌ها هستم نمی‌دانم چرا شما ناراحت شدید.

سوال دیگری این بود: میان ایران و آمریکا تفاوت‌های زیادی وجود دارد و آمریکا یک نظام سرمایه‌داری است، چرا پیشنهاد مذاکره با آن‌ها را مطرح می‌کنید؟

کواکبیان هم گفت: ما اختلافات بنیادی با آمریکا داریم و ذات انقلاب اسلامی و پیدایش آن مخالفت با آمریکاست؛ زیرا پس از انقلاب منافع آن‌ها در خلیج فارس به خطر افتاد ولی در شرایط فعلی باید با آن‌ها وارد مذاکره و گفت‌وگو شویم. روسیه و آمریکا نیز با یکدیگر اختلافات زیادی دارند، ولی با هم رابطه برقرار کرده‌اند. متاسفانه در شرایط فعلی برخی کشورها از نداشتن رابطه ما با آمریکا سوءاستفاده می‌کنند. برای مثال هرجا لازم باشد ممکن است روس‌ها ما را قربانی منافع بزرگتر خود کنند. پیامبر نیز در صلح خدیبیه 5 امتیاز بزرگ به طرف مقابل داد ولی در نهایت با فتح مکه پیروز میدان شد.

وی ادامه داد: در مورد رابطه با آمریکا تاکید می‌کنم که باید اجازه رهبری و نظر ایشان ملاک قرار گیرند ولی می‌شود با برنامه‌ریزی و کارهای کارشناسی در شرایط برد برد با این کشور مذاکره کرد. البته باید این را بپذیریم که در هر مذاکره، یک داد و ستد صورت می‌گیرد. باید از منافعی گذشت تا منافعی دیگر را به دست آورد. هیچ کشوری بدون کسب منفعت وارد مذاکره نمی‌شود. این سیاست و دیپلماسی ماست که باید قوی باشد. متاسفانه اتحادیه عرب در این میان از نبود رابطه بین ایران و آمریکا سوءاستفاده می‌کند. همچنین رژیم صهیونیستی نیز برنامه‌های زیادی برای ضربه زدن به ما کشیده است.

کواکبیان با اشاره به حضور خود در مجلس هشتم نیز تاکید کرد: من درخصوص بازداشتگاه کهریزک تلاش‌های زیادی کردم ولی درخواست‌های ما برای رسیدگی به این موضوع رای نمی‌آورد. حال همان‌هایی که علیه ما برای رسیدگی به کهریزک صحبت می‌کردند، فریاد می‌زنند که چرا کاری صورت نگرفته بود ولی اگر همان ابتدا این مباحث بررسی می‌شد و کمک می‌کردند، این موضوع خیلی زود حل می‌شد.

وی در پایان با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور گفت: واردات بی‌رویه و نبود برنامه‌ریزی در این زمینه، صدمات زیادی به تولیدات داخلی زده است. گفته شد که بحث ارز مربوط به جمشید بسم‌الله می‌شود ولی این امر خالی‌بندی بیش نبود. قیمت ارز طی شش سال یکسان بود و اگر شرایط عادی پیش می‌رفت، قیمت واقعی دلار امروز باید 1600 تومان می‌شد. ما می‌توانیم در یک دوره چهار ساله به مسائل اقتصادی و تحریم‌ها غلبه کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار